Kosár megtekintése “Módszertani Közlemények 2018/58/4.” hozzá lett adva a kosaradhoz.
Akció!
egeszsegtan

Egészségtan

2500 Ft 1500 Ft

Személyes átvétel esetén az akciós ár: 1.000,-Ft
Az akciós ár kizárólag a Boldogasszony sgt. 6. alatti könyvesboltban történő személyes átvétellel történő rendelésre vonatkozik.
Az akció kizárólag magánszemélyek vásárlására vonatkozik és visszavonásig érvényes.
A személyes átvétellel történő vásárláshoz is kérjük a terméket a Kosárba tenni és a Pénztárban a  opciót kérjük kiválasztani.

 

Szerző: Szabó Mihály dr.
ISBN 978 963 9927 57 5
Kiadási év: 2011.
Formátum és terjedelem: B5, 260 oldal

Termékleírás

Alapismeretek gyógypedagógus, pedagógus és óvóképző hallgatóknak Főiskolai tankönyv Tartalom Köszönet Előszó 1. Egészségügy az emberiség történelmének tükrében - röviden 2. Egészség, betegség, fogyatékosság, akadályozottság, rokkantság, életkor, halálozás 2.1. Az egészség 2.1.1. „Egészség” 2.2. Betegség 2.3. Fogyatékosság, akadályozottság 2.4. Rokkantság 2.5. Életkor 2.6. Halálozás 3. Kik és mik támogatják az egyént egészsége megtartásában? 3.1. A család 3.2. Intelligencia és egészség 3.3.A társadalom 4. „Jól lét” („well being”), egészség és társadalom, egészség-magatartás 4.1. „Jól lét”, „well being” 4.1.1. Testi, szomatikus „jól lét” 4.1.2. Szellemi, pszichés „jól lét” 4.1.3. Társadalmi, szociális „jól lét” 4.2. Egészség és társadalom, egészség-magatartás 5. Egészségügy, népegészségügy, népegészségtan 5.1. Egészségügy, népegészségügy 5.2. Népegészségtan 5.3. A népegészségtan területei 5.3.1. Járványtan 5.3.2. Foglalkozás- (és munka-) egészségtan 5.3.3. Táplálkozás- és élelmezés-egészségtan 5.3.4. Környezet-egészségtan 5.3.5. Társadalom-egészségtan 6. A népegészségtan módszerei 6.1. Mozgósítás 6.2. Megelőzés 6.2.1. Primordiális megelőzés 6.2.2. Elsődleges megelőzés 6.2.2.1. Fertőző és más betegségek iránti fogékonyság mérséklése 6.2.2.1.1. Immunrendszer Immunrendszer támogatása, erősítése 6.2.2.1.2. Célirányos gyógyszerfogyasztás 6.2.2.2. Veszélyes környezeti ártalmak, hatások csökkentése 6.2.2.3. Egészséges életvitelre szoktatás, nevelés 6.2.3. Másodlagos megelőzés 6.2.3.1. Szűrővizsgáltok 6.2.3.1.1. Praeimplantatios diagnostica 6.2.3.1.2. Praenatalis diagnostica 6.2.3.1.3. Újszülöttek, cscsemők szűrővizsgálatai 6.2.3.1.4. Gyermekek szűrővizsgálatai 6.2.3.1.5. Felnőttek szűrővizsgálatai 6.3.4. Harmadlagos megelőzés 7. Ragályos betegségek iránti fogékonyság mérséklése 7.1. Immunizálás 7.2. Passziv immunizálás 7.3. Aktiv immunizálás 7.3.1. A védőoltások célja 7.3.1.1. Érvek, ellenérvek 7.3.2. Vakcinák, oltó anyagok 7.3.2.1. Hagyományos vakcinák 7.3.2.1.1. Inaktivált vakcinák 7.3.2.1.2. Attenuált, gyengített vakcinák 7.3.2.1.3. Elölt kórokozókat tartalmazó, teljes értékű vakcinák 7.3.2.2. Korszerű vakcinák 7.3.2.2.1. Rekombináns vakcinák 7.3.2.2.2. Szintetikus peptidvakcinák 7.3.2.2.3. Élő rekombináns mikroorganizmus vakcinák 7.4. Hazai védőoltások 7.5. A 2006-ban elrendelt (a könyv írásakor érvényben levő) védőoltások 7.6. Hazánkban elérhető, választható, ajánlott védőoltások (2007-2010) 7.7. A vakcináció megvalósuló reményei 8. „Iskola- egészségtan”, „Gyógypedagógiai iskola-egészségtan” 8.1. A pedagógus „helye” az „iskola-egészségügyben” 8.2. A gyógypedagógus „helye” a „gyógypedagógiai iskola-egészségügyben” 8.3. A „gyógypedagógiai iskola-egészségügyben” figyelembe veendő szempontok 8.3.1. A gyermek 8.3.1.1. A gyermek szellemi képessége (IQ) 8.3.1.2. A gyermek viselkedése 8.3.1.3. A gyermek testi adottságai 8.3.1.4.  A gyermek „önállósága” és kapcsolatot teremtő képessége 8.3.2.1. A családtagok „műveltsége” 8.3.2.2. A család gyermeknevelő képessége, gondozó készsége 8.3.2.3. „Empátia” a családban 8.3.2.4. A család létszáma, anyagi helyzete, lakása, otthona 8.3.3. Az intézmény 9. Pedagógus és gyógypedagógus „egészségügyi feladatai” 9.1. Általános élet- és munkafeltételek 9.2. Figyeli a „változásokat” a gyermeken és ruháján. 9.3. Értesít, tájékoztat. 9.4. Nem kerülik el a figyelmét ragályok kirobbanását megelőző, gyakoribbá váló, nagy számban előforduló legfontosabb tünetek. 9.5. Hozzákezd az elsősegélyhez, a járványveszély elhárításához. 9.5.1 Teendők állapotromlás, rosszullét, betegség észlelésekor 9.5.2. Mit tegyen a pedagógus életveszély észlelésekor? 9.5.3. Teendők járvány gyanúja vagy járványveszély esetén 9.6. Ügyel az alapvető egészségügyi követelmények betartására, betartatására 9.7. Gyógyszer szedés ellenőrzése, gyógyszerek beadása, gyógyszer tárolás 9.8. Iskolai, diákotthoni komfort, stb. felügyelete 9.9. Káros szenvedélyek és a pedagógus 9.10. Szülőkkel való kapcsolat, együttműködés az egészségügyi személyzettel 10. Betegségek, rendellenességek, veszélyek érzékszervekkel felismerhető előjelei 10.1. Látható változások 10.2. Hallással felfogható tünetek 10.3. Szaglással felderíthető jelenségek 10.4. Tapintás és betegség tünetek 10.5. Figyelmet felkeltő változások 11. Személyi higiéné 11.1. Mentális, pszichés higiéné 11.2. Alvás és egészség 11.2.1. Homeosztatikus alvásszabályozás 11.2.2. Az alvás szakaszai 11.2.3. Alvásigény 11.2.4. Alvászavarok 11.2.5. Insomia (alvás-elégtelenség) 11.2.6. Alvási rendellenességek 11.2.7. Nappali aluszékonyság 11.3. Az emberi test higiénéje 11.4. Az ember bioszisztémája és ökoszisztémája 11.4.1. Az ember külső és belső flórájának kialakulása 11.4.2. Betegségek és bioszisztéma 11.4.3. Anyatej és immunrendszer 11.4.4. Szoptatás és gyermekkori rák 11.5.1. Testünk belső higiénéje 11.5.1.1. A táplálkozás szervrendszerének higiénéje 11.5.1.1.1. Ajak, szájüreg higiénéje 11.5.1.1.1.1. Fogszuvasodás és a szénhidrátok 11.5.1.1.2. A tápcsatorna középső és alsó szakaszainak higiénéje 11.5.1.1.2.1. Prebiotikumok, probiotikumok 11.5.1.2. A légző szervrendszer higiénéje 11.5.1.2.1. A felső légutak higiénéje 11.5.1.2.2. A gége higiénéje 11.5.1.2.3. Az alsó légutak higiénéje 11.5.1.2.4. Fontos szempontok a légző szervrendszer higiénéjében 11.5.1.3. Kiválasztás és szaporodás szervrendszereinek higiénéje 11.5.1.3.1. Női kiválasztó és szaporodási szervrendszer higiénéje 11.5.1.3.2. Férfi kiválasztó és szaporodási szervrendszer higiénéje 11.5.1.3.3. Fontos szempontok a kiválasztás és szaporodás szervrendszerének            higénéjéhez 11.5.2. A kültakaró higiénéje 11.5.2.1. A kültakaró védő funkciója 11.5.2.2. A kültakaró higiénéjének fenntartása 11.5.3. Az érzékszervek higiénéje 11.5.3.1. A látószerv higiénéje 11.5.3.2. A hallószerv higiénéje 11.5.4. Támasztó (váz-) és mozgató szervrendszer egészsége 11.5.4.1. A gerinc védelme 11.5.4.2. Végtagok, izületek védelme 11.5.4.3. Izmok gondozása 11.6. Ruházat és lábbelik higiénéje 11.7. Az ágyneműk higiénéje 11.8. Az otthon, a lakás, a kollégium higiénéje 12. A nemi élet higiénéje 12.1. A nemi élet mentális higiénéje 12.2.1. A lányok testi higiénéje és a nemi élet 12.2.2. A fiúk testi higiénéje és a nemi élet 12.3. A nemi élet zavarai 12.3.1. A nők nemi életének zavarai 12.3.2. A férfiak nemi életének zavarai 12.4. Szexuális zaklatás és nemi erőszak 12.5.Gyermekvállalás, gyermekáldás 12.6. Védekezés a nemi úton terjedő betegségek ellen 13. Kórokozók, fertőzések, járványveszélyek az oktatási intézményekben 13.1.Fertőzések 13.1.1.Fertőzések kórokozói 13.1.1.1. Virionok, virusok 13.1.1.1.1. Gyakori virusfertőzések 13.1.1.1.2. Magyarországon ritkán előforduló virusfertőzések 13.1.1.1.3. Nemi szervek betegségeit okozó virusok 13.1.1.1.4. Magyarországon még nem észlelt virusfertőzések 13.1.1.2. Baktériumok 13.1.1.2.1. Gennykeltő és léguti fertőzéseket okozó baktériumok 13.1.1.2.2. Tápcsatorna fertőzéseket okozó baktériumok 13.1.1.2.3. Hazánkban ritkán előforduló fertőzéseket okozó baktériumok 13.1.1.2.4. Nemi szervek betegségeit okozó baktériumok 13.1.1.2.5. A hazai lakosságot manapság fenyegető baktériumok 13.1.1.3. Paraziták 13.1.1.3.1. Protozoonok 13.1.1.3.1.1.Nemi betegséget terjesztő protozoon 13.1.1.3.2. Férgek 13.1.1.4. Gombák 13.1.1.5. Ízeltlábúak 13.2. Fertőzés forrása az ember 13.3. A fertőzések terjedése 13.3.1. Cseppfertőzés 13.3.2. Közvetlen érintkezéssel terjedő kórokozók 13.3.3. Fertőzött élelmiszerek által terjesztett betegségek 13.3.4. „Ételmérgezések” 13.3.5. Fertőzött víz okozta betegségek 13.3.6. Testváladékok a fertőzések átadásában 13.3.7. Egészségügyi tevékenységek során terjesztett betegségek 13.3.8. Nyállal terjedő kórokozók 13.3.9. Méhlepényen átjutó kórokozók 13.3.10. Hüvelyből magzatvízzel átvihető kórokozók (ún. vertikális átvitel) 13.3.11. Tárgyakkal terjedő fertőzések 13.3.12. Ritka terjedési lehetőségek 13.3.13. Élő közvetítők 13.3.14. „Kedvencek szerepe” a betegségek terjesztésében (zoonosisok) 13.3.14.1. Parazita fertőzések terjesztése 13.3.14.2. Gomba fertőzések átvitele 13.3.14.3. Kedvencek és bakteriális fertőzések 13.3.14.4. Ízeltlábúak okozta fertőzések átvitele 13.3.14.5. Virusfertőzések terjesztése 13.3.15. Autoreinfectio 13.3.16. Szexuális úton terjedő betegségek (SZTB, Sexually Transmitted Deseases, STD) 13.3.17. Nosocomialis fertőzések 14. Környezet és egészség az oktatási intézményekben 14.1.  Légkör, levegő 14.2. Klima 14.2.1. Belső környezet klimája 14.2.1.1. Épülettel összefüggő betegségek 14.2.1.2. „Beteg épület” tünetegyüttes 14.3. Környezet-egészségügy fontosabb szempontjai az oktatási intézményekben 14.3.1. Településrendezés, elhelyezés követelményei 14.3.2. Vízellátás és csatornázás 14.3.3. Hőmérséklet, szellőzés, páratartalom 14.3.4. Világítás, akusztika 14.3.5. Berendezés 14.3.6. Komfortot adó környezet 14.3.7. Biztonsági rendszerek 14.3.8. Csoportszobák, tantermek, tornatermek, egyéb helyiségek méretei 14.3.8.1. Óvodai helyiségek 14.3.8.2. Iskolai termek 14.3.8.3. Gyógypedagógiai és fejlesztő intézmények 14.3.8.3.1. Óvoda helyiségei 14.3.8.3.2. Iskolai termek 14.3.8.3.3. Diákotthon 15. Táplálkozás, élelmezés, egészség 15.1. Alapfogalmak 15.1.1. Tápanyagok, nutriensek 15.1.1.1. Fitotápanyagok 15.1.1.2. Táplálékok biológiai, energia-, élvezeti és tápértéke 15.1.1.3. Aminosavak és fehérjék 15.1.1.3.1. Állati fehérjék 15.1.1.3.2. Növényi fehérjék 15.1.1.4. Szénhidrátok 15.1.1.4.1. Egyszerű cukrok (monoszacharidok) 15.1.1.4.1.1. Hat szénatomot tartalmazó cukrok (C6H12O6) 15.1.1.4.1.2. Öt szénatomot tartalmazó cukrok (pentózok, C5H10O5) 15.1.1.4.1.3. Három szénatomú cukrok (triózok, C3H6O3) 15.1.1.4.2. Két monoszacharidból álló cukrok (diszacharidok C12H22O11) 15.1.1.4.3. Hosszú szénláncú szénhidrátok (poliszacharidok) 15.1.1.4.3.1. Állati eredetű poliszacharid 15.1.1.4.3.2. Növényi poliszacharidok 15.1.1.5. Lipidek 15.1.1.5.1. Zsírok, olajok 15.1.1.5.1.1. Telítetlen zsírsavak forrásai 15.1.1.6. Funkcionális élelmiszer 15.1.1.7. Kiegészítők 15.1.1.7.1. Vitaminok 15.1.1.7.1.1. Vízben oldódó vitaminok 15.1.1.7.1.2. Zsírban oldódó vitaminok 15.1.1.7.2. Ásványi anyagok 15.1.1.7.3. Esszenciális anyagok 15.1.1.7.3.1. Szerves esszenciális anyagok 15.1.1.7.3.2. Szervetlen esszenciális anyagok 15.1.1.7.4. Biokatalizátorok 15.1.1.7.5. „Étrend-kiegészítők” 15.2. Tápanyag-, energiaszükséglet és normáik 15.3. Tápanyagok energia tartalma 15.3.1. Élettani haszonérték 15.4. Tápláltsági állapot 15.5. Hiányos táplálkozás 15.5.1. Vegetariánus étrend 15.6 Folyadék szükséglet 15.6.1. Víz 15.6.2. Hideg italok 15.6.3. Szeszes italok 15.6.4. Üdítő italok 15.6.5. Élvezeti szerek, italok (tea, kakaó, kávé, maté, guarana, cola) 15.7. Étkezés, élelmezés fontos szempontjai 15.7.1. Rendszeres étkezés 15.7.1.1. Étkezés és inzulin 15.8. Élelmezés fő szempontjai 15.9. Adalékok 15.10. Egészséget károsító anyagok az élelmiszerekben 15.10.1. Mérgező anyagok (toxinok) 15.10.1.1. Természetes eredetű toxinok 15.10.1.2. Táplálékkal bevitt toxikus anyagok 15.10.1.2.1. Tápanyag készítés technológiája 15.10.1.2.2. Szermaradékok 15.10.1.2.3. Környezetünkből származó mérgek a tápanyagokban 15.10.2. Táplálékkal emberi szervezetbe jutott kórokozók 15.10.3. Táplálékkal emberi szervezetbe jutott férgek 16. Utazás, kirándulás – egészség(!?) 16.1. Óvodai, iskolai kirándulások, utazások 16.2. Hazai és környező országokba tervezett egyéni, családi utazások 16.3. Nagy távolságra utazás Függelék 1.) Fontosabb élelmi anyag tartalom 100g növényi eredetű tápanyagban 2.) Diófélék, olajos magvak élelmi anyag tartalmai 100 g-ban 3.) 100g friss gyümölcs élelmi anyag tartalma 4.) Fontosabb élelmi anyag tartalom 100g zöldségben, gombában 5.) Hüvelyesek fontosabb élelmi anyag tartalmai 100 g-ban 6.) Adalékok 6.1.) Színezékek az élelmiszerekben (E 100-180) 6.2.) Antioxidánsok (E 300-E 399) 6.3.) Tartósítószerek (E 200-E 299) 6.4.) Állományjavító, állománymódosító anyagok (E 326-E 522) 6.5.) Savanyítók (savak), sók (E 260-E 513), (E 170-E 510) 6.6.) Aromásítók, ízfokozók (E 600-E 699) 6.7.) Édesítők (E 900-E 999) 6.8.) Csomósodást, tapadást gátló anyagok (E 500-E 599) 6.9.) Oldószerek adalékanyagok oldására 6.10.) Egyéb adalékanyagok 7.) Food and Drog Administration (FDA) Irodalom