Categories Menu

Feltöltve ápr 29, 2014 Kategória Hírek, Szakmai és projektkonferenciák

Projektnyitó konferencia

Projektnyitó konferencia

 

A Szegedi Tudományegyetem és konzorciumi partnerei az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretén belül támogatást nyertek a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 számú, „MENTOR(h)ÁLÓ 2.0 PROGRAM” című projekt megvalósítására.

A projekt nyitókonferenciáját 2014. április 29-én tartottuk.

A rendezvény helyszíne az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar díszterme (Szeged, Boldogasszony sgt. 4-6.) volt.

A megnyitón beszédet mondott Homoki-Nagy Mária professzor, az SZTE oktatási rektorhelyettese, aki hangsúlyozta a tanárképzés fontosságát. “A köznevelésben résztvevő szakembereket fel kell készíteni a 21. század kihívásaira” – mondta a rektorhelyettes asszony, kiemelve a jelenlegi elképzelések hatásait. Bár elismerte, hogy a hosszú távú hatásokról még nincsenek tapasztalatok, de hozzátette, hogy mindig szükség lesz jól képzett és elhivatott óvodapedagógusokra és oktatókra, akik a gyerekekért dolgoznak. “Ehhez azonban arra van szükség, hogy a szakemberek ne elégedjenek meg a diplomával megszerzett tudással, hanem folyamatosan képezzék magukat” – jelentette ki Homoki-Nagy Mária, utalva arra, hogy a pályázatnak valójában ilyen eredményeket kell elérnie.

Pukánszky Béla professzor, a projekt szakmai vezetője rövid áttekintést adott a Mentor(h)áló második fejezetéről. Azt mondta, a pedagógusképzés fejlesztését és megújítását tartják szem előtt, amely nemcsak a tanárokra, de az oktatás más területein dolgozó pedagógusokra (például gyógypedagógusokra) is kiterjed. – Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár – elevenített fel egy jól ismert mondást Pukánszky Béla. Előadásában hangsúlyozta, hogy a fő szempont a hálózatépítés és a tartalmi megújulás. “A siker érdekében folyamatos érdekegyeztetésre és a pedagógusképzésen belüli párbeszédekre van szükség” – zárta a gondolatait a szakmai vezető.

Rádli Katalin, az EMMI Felsőoktatási Államtitkárság főosztályvezető-helyettese a projektben megvalósuló oktatáspolitikai koncepcióról beszélt. Először röviden áttekintette a megelőző projektet, majd pedig rátért az aktuális kérdéskörökre. Ezek közt szerepelt, hogy a megújítás a továbbképzést végzőkre egyaránt vonatkozik, továbbá pedig alkalmazkodni kell a köznevelési környezet változásaihoz is. “Egy pedagógusnak számolnia kell azzal, hogy bizonyos időközönként számot kell adnia a tudásáról” – jelentette ki.

Mivel Kaposi József, az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet főigazgatója sajnos nem tudott megjelenni, Baráth Tibor, az SZTE KÖVI igazgatója vette át a szót, ismertetve a projekt filozófiáját. A tapasztalatfejlesztés és tanuló szervezetek kapcsán elmondta, hogy egy ország versenyképességét nagyon erősen meghatározza, hogy miként tudja a tudásgazdaságot megvalósítani. Azt mondta, ma már nincs fal az oktatás és a munka világa között, hiszen a munka alapú tanulás is legalább olyan fontossá vált. “Elkerülhetetlen, hogy az iskola egy olyan jövőre is felkészítse az embereket, amelyeknek problémáit ma még nem is ismerjük” – utalt arra, hogy az olyan újdonságok, mint a Facebook vagy az okostelefonok milyen gyökeres változást tudnak eredményezni a társadalomban néhány év leforgása alatt. Baráth Tibor a magas szintű tanulást és tanítást szorgalmazta, amely a tanuló szervezeteken keresztül érhető el. Itt ugyanis a tanulók egymástól is tanulhatnak. “Mára fontossá vált, hogy az egyének és csoportok egy kiépült hálózatban tudják segíteni egymást” – zárta gondolatait az előadó.

A konferencián az alprojektek vezetői ismertették a különböző részterületeket. Ezek közt szerepelt az újonnan megalapozott SZTE Tanárképző Központ és Térségi Pedagógiai Központ, valamint a pedagógiai fejlesztési szolgáltatások bemutatása is. (Szöveg: Őszi Tamás SZTE info)

A konferencia részletes programja ITT található!

Letölthető előadások:

A konferencián készült fotók itt böngészhetők:

Elkészült a projektnyitó konferencia legfőbb gondolatait bemutató, valamint a projekt legfontosabb célkitűzéseit összefoglaló videó is: