Skip navigation

10.2.2 Tervezet-részletté alakítás

Tanulmányozza az alábbi, dokumentumszöveghez készült vázlatot! Alakítsa tervezet-részletté az óra JELENTÉSTEREMTÉS részét!

Óravázlat 4. osztály

Tananyag: Dokumentum típusú szöveg – szórólap – feldolgozása 

Óra eleji szervezés:

Felelősök választása csoportonként: íródeák, szóvivő, feladatfelelős, csendfelelős

RÁHANGOLÁS

1. Ki vagyok én? - játék.  Szókártyákon: szórólap, virágpiac, dísznövény, bonsai, virágoskert.

(Mind az 5 csoportból egy-egy tanuló jön ki, háttal áll a táblának, s a csoportokból tanulókat szólít fel, akik olyan állításokat mondanak, melyekből ki tudja találni, ki ő?)

2. Beszélgetés a növényekről, dísznövényekről (Miért fontosak az emberek számára; hasznuk, esztétikai értékük; Milyen dísznövényeket szeretsz, miért?)

3. Célkitűzés: A mai órán az asztalotokon található szórólappal ismerkedünk meg, megvizsgáljuk milyen információk birtokába juthatunk annak tanulmányozása során.

JELENTÉSTEREMTÉS

1. Ismerkedés a szöveggel: Fussátok át a szemetekkel a szórólapot! (néma olvasás)

2. Adatgyűjtés: Olvassátok el figyelmesen a szórólapot és gyűjtsétek ki belőle az 1. feladatban kért adatokat! (Melléklet 1. önálló munka, majd csoportellenőrzés)

3. Szóbeli szövegalkotás: Beszéljétek meg!    (Mind az 5 csoport húz 1-1 kérdést; csoportmegbeszélés, ellenőrzés frontálisan: a válaszokat mindig a következő csoport értékeli.)

      a/  Mi lehetett a célja szórólap kiadásának?

      b/ Hogyan tudsz a rendezvényről további információkhoz hozzájutni?

      c/ Mi bizonyítja, hogy gyerekek részvételére is számítanak?

      d/ Mi várja a Mesekertbe látogató gyerekeket?

      e/  Mivel igyekeznek a látogatókat vásárlásra bírni?

4. Gondolkodási műveletek az adatokkal: Tanulmányozzátok át újra figyelmesen a szöveget! Oldjátok meg párosan, majd beszéljétek meg csoportotokkal a 2. feladatot! 

(Melléklet 2. differenciált csoporton belüli páros munka, ell. csoport)

5. Kérdés megfogalmazása a szöveg alapján: Fogalmazzatok meg 1-1 kérdést, melyre válasz található a szórólapon!  (Melléklet 3. egyéni munka, ell. csoport)

6. Háttérmondatok értelmezése: A 4. feladatnak megfelelően húzzátok alá a mondatokban azokat a szavakat, melyek a szöveg háttérmondataira utalnak! Mik lehetnek ezek a háttérmondatok? Beszéljétek meg, írjátok le azokat!   (Melléklet 4. csoportmunka, ell. frontális)

a) Ti is busszal jöttök?  (Mi is; vagy tudunk másokról is, akik azzal jönnek.)

b) Csak vasárnap érünk rá.  (Máskor/szombaton nem.)

c) Megint lekéstem a virágkötészeti bemutatót. (Korábban/szombaton/előző nap is megtörtént.)

REFLEKTÁLÁS

1. Írásbeli szöveg alkotása: Írj egy 3 mondatos sms-t barátodnak a rendezvényről úgy, hogy kedve legyen veled menni a kiállításra! Használj minél több információt a meggyőzésére! Röviden fogalmazz, nehogy túlköltekezz! (egyéni munka)

Utána kalapból néhány felolvasása, értékelés az osztály által.

2. Szituációs játék: Szeretnél elmenni a kiállításra, de szüleid azt mondják, hogy most nincs pénz erre. Próbáld meg rávenni őket a szórólap információi alapján, hogy mégis menjenek el veled! Hozz fel minél több indokot, érvet terved mellett! Játsszátok el a szituációt! (csoportmunka)

Házi feladat: Készíts rövid magyarázó szójegyzetet a „virágjárat” szóhoz úgy, mintha a Magyar Értelmező Szótárban olvasnád azt!

Értékelés: Fogj kezet azzal a társaddal a csoportodban, aki szerinted legjobban dolgozott a mai órán! A többieknek mondj bíztató mondatot!

Mellékletek:

Feladatkártyák:

1. Olvassátok el figyelmesen a szórólapot és gyűjtsétek ki belőle az alábbiaknak megfelelő adatokat!

a/ Milyen rendezvényről tájékoztat a szórólap?

b/ A esemény pontos ideje: 

c/ Melyik város a helyszín?

d/ Ki nyitja meg a rendezvényt? 

e/ Mennyibe kerül a teljes árú belépőjegy?

2. Tanulmányozd át újra figyelmesen a szórólapot, majd válaszolj a kérdésekre!

  1. csoport: Apukád szeretne részt venni az ünnepélyes megnyitón. Legkésőbb mikor kell odaérnetek, hogy ne késsetek le róla?
  2. csoport: Busszal mennél a kiállításra. Hol kell felszállnod, hogy a legkevesebb időt kelljen várakozással tölteni?
  3. csoport: Anyukádat a virágkötészeti bemutató érdekli, testvéred a Mesekocsi Színház előadásán szeretne részt venni. Mikor kell odamennetek, hogy mindketten elérjék az őket érdeklő programot?
  4. csoport: Szombat délben érsz a helyszínre. Milyen programok várnak még rád ezen a napon?
  5. csoport: Kicsi a szobád. Milyen különleges növényt vásárolnál? Miért?

3. Fogalmazz meg 1 kérdést, melyre válasz található a szórólapon!

4. Húzzátok alá a mondatokban azokat a szavakat, melyek a szöveg háttérmondataira utalnak! Mik lehetnek ezek a háttérmondatok?

a/ Ti is busszal jöttök?

b/ Csak vasárnap érünk rá.

c/ Megint lekéstem a virágkötészeti bemutatót.

10. ábra: Szórólap