10.2.2 Tervezet-részletté alakítás
Tanulmányozza az alábbi, dokumentumszöveghez készült vázlatot! Alakítsa tervezet-részletté az óra JELENTÉSTEREMTÉS részét!
Óravázlat 4. osztály
Tananyag: Dokumentum típusú szöveg – szórólap – feldolgozása
Óra eleji szervezés:
Felelősök választása csoportonként: íródeák, szóvivő, feladatfelelős, csendfelelős
RÁHANGOLÁS
1. Ki vagyok én? - játék. Szókártyákon: szórólap, virágpiac, dísznövény, bonsai, virágoskert.
(Mind az 5 csoportból egy-egy tanuló jön ki, háttal áll a táblának, s a csoportokból tanulókat szólít fel, akik olyan állításokat mondanak, melyekből ki tudja találni, ki ő?)
2. Beszélgetés a növényekről, dísznövényekről (Miért fontosak az emberek számára; hasznuk, esztétikai értékük; Milyen dísznövényeket szeretsz, miért?)
3. Célkitűzés: A mai órán az asztalotokon található szórólappal ismerkedünk meg, megvizsgáljuk milyen információk birtokába juthatunk annak tanulmányozása során.
JELENTÉSTEREMTÉS
1. Ismerkedés a szöveggel: Fussátok át a szemetekkel a szórólapot! (néma olvasás)
2. Adatgyűjtés: Olvassátok el figyelmesen a szórólapot és gyűjtsétek ki belőle az 1. feladatban kért adatokat! (Melléklet 1. önálló munka, majd csoportellenőrzés)
3. Szóbeli szövegalkotás: Beszéljétek meg! (Mind az 5 csoport húz 1-1 kérdést; csoportmegbeszélés, ellenőrzés frontálisan: a válaszokat mindig a következő csoport értékeli.)
a/ Mi lehetett a célja szórólap kiadásának?
b/ Hogyan tudsz a rendezvényről további információkhoz hozzájutni?
c/ Mi bizonyítja, hogy gyerekek részvételére is számítanak?
d/ Mi várja a Mesekertbe látogató gyerekeket?
e/ Mivel igyekeznek a látogatókat vásárlásra bírni?
4. Gondolkodási műveletek az adatokkal: Tanulmányozzátok át újra figyelmesen a szöveget! Oldjátok meg párosan, majd beszéljétek meg csoportotokkal a 2. feladatot!
(Melléklet 2. differenciált csoporton belüli páros munka, ell. csoport)
5. Kérdés megfogalmazása a szöveg alapján: Fogalmazzatok meg 1-1 kérdést, melyre válasz található a szórólapon! (Melléklet 3. egyéni munka, ell. csoport)
6. Háttérmondatok értelmezése: A 4. feladatnak megfelelően húzzátok alá a mondatokban azokat a szavakat, melyek a szöveg háttérmondataira utalnak! Mik lehetnek ezek a háttérmondatok? Beszéljétek meg, írjátok le azokat! (Melléklet 4. csoportmunka, ell. frontális)
a) Ti is busszal jöttök? (Mi is; vagy tudunk másokról is, akik azzal jönnek.)
b) Csak vasárnap érünk rá. (Máskor/szombaton nem.)
c) Megint lekéstem a virágkötészeti bemutatót. (Korábban/szombaton/előző nap is megtörtént.)
REFLEKTÁLÁS
1. Írásbeli szöveg alkotása: Írj egy 3 mondatos sms-t barátodnak a rendezvényről úgy, hogy kedve legyen veled menni a kiállításra! Használj minél több információt a meggyőzésére! Röviden fogalmazz, nehogy túlköltekezz! (egyéni munka)
Utána kalapból néhány felolvasása, értékelés az osztály által.
2. Szituációs játék: Szeretnél elmenni a kiállításra, de szüleid azt mondják, hogy most nincs pénz erre. Próbáld meg rávenni őket a szórólap információi alapján, hogy mégis menjenek el veled! Hozz fel minél több indokot, érvet terved mellett! Játsszátok el a szituációt! (csoportmunka)
Házi feladat: Készíts rövid magyarázó szójegyzetet a „virágjárat” szóhoz úgy, mintha a Magyar Értelmező Szótárban olvasnád azt!
Értékelés: Fogj kezet azzal a társaddal a csoportodban, aki szerinted legjobban dolgozott a mai órán! A többieknek mondj bíztató mondatot!
Mellékletek:
Feladatkártyák:
1. Olvassátok el figyelmesen a szórólapot és gyűjtsétek ki belőle az alábbiaknak megfelelő adatokat!
a/ Milyen rendezvényről tájékoztat a szórólap?
b/ A esemény pontos ideje:
c/ Melyik város a helyszín?
d/ Ki nyitja meg a rendezvényt?
e/ Mennyibe kerül a teljes árú belépőjegy?
2. Tanulmányozd át újra figyelmesen a szórólapot, majd válaszolj a kérdésekre!
- csoport: Apukád szeretne részt venni az ünnepélyes megnyitón. Legkésőbb mikor kell odaérnetek, hogy ne késsetek le róla?
- csoport: Busszal mennél a kiállításra. Hol kell felszállnod, hogy a legkevesebb időt kelljen várakozással tölteni?
- csoport: Anyukádat a virágkötészeti bemutató érdekli, testvéred a Mesekocsi Színház előadásán szeretne részt venni. Mikor kell odamennetek, hogy mindketten elérjék az őket érdeklő programot?
- csoport: Szombat délben érsz a helyszínre. Milyen programok várnak még rád ezen a napon?
- csoport: Kicsi a szobád. Milyen különleges növényt vásárolnál? Miért?
3. Fogalmazz meg 1 kérdést, melyre válasz található a szórólapon!
4. Húzzátok alá a mondatokban azokat a szavakat, melyek a szöveg háttérmondataira utalnak! Mik lehetnek ezek a háttérmondatok?
a/ Ti is busszal jöttök?
b/ Csak vasárnap érünk rá.
c/ Megint lekéstem a virágkötészeti bemutatót.
10. ábra: Szórólap