1. fejezet: A tanulási akadályozottság fogalmának helye a gyógypedagógia fogalomrendszerében
Célok, kompetenciák
A tananyag célja, hogy a hallgatókat megismertesse a tanulási akadályozottság fogalmával, a gyógypedagógia fogalmi rendszerében való elhelyezkedésével.
A fejezet az alábbi főbb kompetenciák elsajátítására alkalmas:
- a tanulásban akadályozottság fogalmának ismerete,
- a tanulásban akadályozottság és az értelmi fogyatékosság viszonyának ismerete,
- az enyhe értelmi fogyatékosság korszerű szinonimáinak ismerete.
A fejezet teljesítése után a hallgatók képesek lesznek:
- a tanulásban akadályozottság fogalmának differenciált alkalmazására,
- a tanulásban akadályozott tanulónépesség pontos azonosítására.
Módszer
A célok eléréséhez a fejezet részeinek részletes feldolgozása szükséges. A feladatokat mindig végezze el a megadott módon. Lehetséges, hogy néhány feladat megoldására a rendelkezésre álló órakeret nem elegendő, és a feladatok befejezése otthoni munkát igényel. Ne mulassza el!
A fejezetben talál olyan szövegrészeket, melyek zöld színnel látszanak, és félkövéren formázottak. Ezekre a szavakra kattintva további hasznos információk, ismeretek jelennek meg. A tananyag teljes feldolgozásához ezek elsajátítására is szükség van.
A lecke végén található önellenőrző kérdéseket válaszolja meg. Ha szükségesnek érzi, térjen vissza a fejezet azon részeihez, melyekkel kapcsolatosan a kérdésben bizonytalan.
Tartalom
A fogalmak változása
A tanulásban akadályozottság fogalmának kialakulása
A tanulásban akadályozottság és az intellektuális képességzavar fogalmának viszonya
Kategória és alany – néhány példa a szakkifejezések helyes használatára
Összefoglalás
Önellenőrző kérdések
Szakirodalom