3. A mozgáskorlátozott gyermekek óvodai nevelése, az óvodapedagógus fejlesztési feladatai
A fejezet tartalma
A fejezet első része ismerteti a témakörhöz tartozó alapfogalmakat, a mozgáskorlátozottság kategóriáit, legfontosabb jellemzőit, a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatását. Bemutatja az együttnevelés feltételeit, azokat a speciális eszközöket, amelyekre az óvodában szükség lehet. A fejezet második része részletezi az óvodapedagógus ajánlott sérülésspecifikus feladatait, az óvodapedagógustól elvárható magatartásformákat, az általános nevelési és fejlesztési elveket, a mozgáskorlátozott óvodás gyermekek nevelésében, fejlesztésében alkalmazott speciális eljárásokat, módszereket.
A fejezet célja
A hallgató ismerje és értse meg:
- a témakörhöz tartozó alapfogalmakat,
- a mozgáskorlátozott gyermekek csoportjait, legfontosabb sajátosságait,
- a mozgáskorlátozottság következményeit,
- a mozgáskorlátozott gyermekek óvodai nevelésének feltételeit,
- a mozgáskorlátozott gyermekek integrált-inkluzív nevelésével kapcsolatos óvodapedagógusi sérülésspecifikus feladatokat.
A hallgató legyen képes:
- a témakörrel kapcsolatos szakmai ismereteit bővíteni,
- a mozgáskorlátozott gyermekek integrált-inkluzív óvodai nevelésével kapcsolatos szemléletét formálni,
- elfogadni a mozgáskorlátozottságból adódó sajátos nevelési igényeket,
- empatikusan viszonyulni a mozgáskorlátozott gyermekekhez,
- bekapcsolódni a mozgáskorlátozott gyermekek integrált-inkluzív óvodai nevelésébe.
A hallgató attitűdje legyen:
- empatikus, toleráns, elfogadó.
A fejezet feldolgozása
A fejezet feldolgozását, megtanulását segítik a szövegben lévő kiemelések, bekeretezett szövegrészek, képek, videó fájlok és a kislexikon. A témával kapcsolatos széles tájékozottság megszerzését a tananyagot kiegészítő internetes olvasmányok, valamint a fejezet végén felsorolt kötelező és ajánlott szakirodalmak nyújtják. A tananyag elsajátításának ellenőrzését a lecke végén található önellenőrző feladatok szolgálják.