9. A magatartászavarral rendelkező gyermekek nevelése, az óvodapedagógus fejlesztési feladatai
A fejezet tartalma
Mivel a pszichés fejlődés zavarainak jelentős hányadát a magatartás-, viselkedés- és beilleszkedési zavarokkal küzdő gyermekek teszik ki, így az óvodapedagógusok számára az egyik legnagyobb problémát a magatartásproblémás gyermekek jelentik, amire az óvodapedagógusoknak fel kell készülniük. Így ebben a fejezetben a pszichés fejlődés zavarai közül a magatartászavarok lehetséges formáival, tüneteivel, valamint az óvodapedagógusok specifikus feladataival foglalkozunk. A fejezet első része ismerteti a témakörhöz tartozó alapfogalmakat, a magatartászavarral rendelkező gyermekek csoportjait, legfontosabb jellemzőit. Bemutatja, hogy melyek azok a jellemző gyermeki megnyilvánulások, gyanújelek, amelyeket az óvodapedagógusnak észre kell vennie. A fejezet második része részletezi az óvodapedagógus specifikus feladatait, az óvodapedagógustól elvárható magatartásformákat, az általános nevelési és fejlesztési elveket, a magatartászavarral élő óvodás gyermekek nevelésében, fejlesztésében alkalmazott speciális eljárásokat, módszereket.
A fejezet célja
A hallgató ismerje és értse meg:
- a témakörhöz tartozó alapfogalmakat,
- a magatartászavarral rendelkező gyermekek csoportjait, legfontosabb sajátosságait,
- a magatartászavarral rendelkező gyermekek óvodai nevelésének feltételeit,
- a magatartászavarral rendelkező gyermekek integrált-inkluzív nevelésével kapcsolatos óvodapedagógusi sérülésspecifikus feladatokat.
A hallgató legyen képes:
- a témakörrel kapcsolatos szakmai ismereteit bővíteni,
- a magatartászavarral rendelkező gyermekek integrált-inkluzív óvodai nevelésével kapcsolatos szemléletét formálni,
- elfogadni a magatartászavarból adódó sajátos nevelési igényeket,
- empatikusan viszonyulni a magatartászavarral rendelkező gyermekekhez,
- bekapcsolódni a magatartászavarral rendelkező gyermekek integrált-inkluzív óvodai nevelésébe.
A hallgató attitűdje legyen:
- empatikus, toleráns, elfogadó.
A fejezet feldolgozása
A fejezet feldolgozását, megtanulását segítik a szövegben lévő kiemelések, bekeretezett szövegrészek, képek, videó fájlok és a kislexikon. A témával kapcsolatos széles tájékozottság megszerzését a tananyagot kiegészítő internetes olvasmányok, valamint a fejezet végén felsorolt kötelező és ajánlott szakirodalmak nyújtják. A tananyag elsajátításának ellenőrzését a lecke végén található önellenőrző feladatok szolgálják.