Gondolja át az óvodapedagógus főbb feladatait a magatartászavarral rendelkező gyermekek óvodai nevelésében a következő szempontok szerint: (1) a magatartászavarral rendelkező gyermek óvodai fogadása, (2) a gyermekcsoport felkészítése (3) a magatartászavarral rendelkező gyermek fogadása, óvodai nevelése. Ezt követően töltse ki a feladatlapot, majd a következő táblázat segítségével ellenőrizze le munkáját!
Az óvodapedagógus főbb feladatai a magatartászavarral rendelkező gyermek fogadását megelőzően
|
- Megismeri a gyermek szakértői véleményét.
- Információt gyűjt a gyermek állapotáról, a gyermek diagnózisáról, a hozzá kapcsolódó tünetekről és következményekről.
- Fontos a gyermek érdeklődési területének megismerése, ami kiindulási alapot nyújt a gyermek fejlesztésében.
- Megismeri azokat a speciális feladatokat és módszereket, amelyeket a mindennapi nevelés-oktatás során alkalmaznia kell.
- Az óvoda pedagógiai programja alapján nevelési tervet készít.
- Egyéni fejlesztési tervet készít, amely a meglévő és a fejlesztendő készségek funkcióterületenként történő felmérésére épül.
- Felkészíti a csoportjába járó gyermekeket a magatartászavarral rendelkező gyermek fogadására.
- Felkészíti a csoportjába járó gyermekek szüleit a magatartászavarral rendelkező gyermek elfogadására.
- Felveszi a kapcsolatot a gyermek szüleivel, a módszertani intézmény szakembereivel.
- Felveszi a kapcsolatot és együttműködik a megfelelő szakirányultsággal rendelkező gyógypedagógussal, és az együttnevelést segítő szakemberekkel.
- Ideális esetben az óvodapedagógus már az óvodába kerülés előtt megismerkedik a magatartászavarral rendelkező gyermekkel. Ez elősegíti, hogy valódi információk birtokába jusson a gyermekről és a vállalt feladatról.
|
Az óvodapedagógus főbb feladatai a gyermekcsoport felkészítésben
|
- Viselkedésével mutasson példát az ép gyermekeknek.
- Az óvodapedagógus kezdeményezzen olyan tevékenységeket, amiből az ép gyermekek számára kiderül, hogy a magatartászavarral rendelkező gyermek is ügyes, esetleg jobb a társainál, így például kezdeményezhet az adott gyermeket érdeklő témáról beszélgetést.
- Figyelni kell arra, hogy a szorongó, esetleg ticelő gyermeket a többi ne szégyenítse meg.
- Az ép gyermekektől alapvető elvárás, hogy ugyanúgy közelítsenek a magatartászavarral rendelkező gyermekhez, mint az ép társaikhoz. A túlzott segítés, az ép társak önfeláldozó magatartása mindkét fél részére személyiségkárosító lehet.
- Fontos a „mi-tudat” kialakítása:
- Azonos az értékrendünk
- Mi mindannyian szeretjük…
- Mi ezt nem szeretjük…
- Mi általában ezt így szoktuk…
- A mi napirendünk…
- Egyszerre csak egy dologgal foglalkozunk, hogy tudjunk figyelni…
- Figyelmesen meghallgatjuk egymást…
- Bátorítjuk egymást…
- Tudunk megbocsátani és felejteni rossz dolgokat…
- Vegyük észre a jót, és mondjuk ki…
- Számíthatsz rám…
|
Az óvodapedagógus főbb feladatai a magatartászavarral rendelkező gyermek fogadásával, óvodai nevelésével kapcsolatban
|
- Fontos az óvodapedagógus természetes viselkedése.
- Legyen türelmes a magatartászavarral rendelkező gyermekkel.
- Segíteni kell a gyermek beilleszkedését.
- Differenciálással biztosítani kell az egyéni haladási ütemet.
- Az óvodapedagógus törekedjen a magatartászavarból eredő hátrányok miatti kirekesztettség elkerülésére, az önbizalom megerősítésére.
- Vegye komolyan a szorongó gyermek érzéseit, a szorongása tárgyát.
- A hiperkinetikus kisgyermekek számára elegendő mozgást kell biztosítani.
- Tudatosítani kell a gyermekben, hogy akkor is szeretjük, ha valamilyen „rosszaságot” követett el (pl. nem rád haragszom, hanem arra, amit tettél).
- Figyelemzavar esetén egyszerre csak egy rövid utasítást adjunk a gyermeknek.
- Óvatosan kell bánni a büntetés mértékével, módjával. A büntetés agressziót hozhat magával. Ne büntessük, amikor nem ő volt a konfliktus kirobbantója. Ha mégis büntetni kell, a figyelemmegvonás az, amit a gyermekek rosszul viselnek.
- Erősítsen meg minden a viselkedésben bekövetkező kisebb pozitív változást, mert ez motiválja a gyermeket a további változásra. Így tanulja meg, hogy mi a helyes viselkedés.
- Alkalmazza a differenciálást pl. a csoportok szervezésében, eszközök kiválasztásában, feladatszervezésben, értékelésben.
- Előnyös a drámapedagógia alkalmazása.
- Lehetőség szerint vonja be a csoport valamennyi tevékenységébe a gyermeket.
- A magatartászavarral rendelkező gyermek a képességének megfelelő feladatokat kapjon.
- Az adott gyermek legyen mindig szem előtt (pl. csoportszobában, ebédidőben, délutáni pihenés közben stb.).
|