Skip navigation

Speciális eszközök a hallássérült gyermekek óvodai neveléséhez

A hallássérült gyermekek számára a speciális segédeszközök használata nélkülözhetetlen.

 

1. Hallókészülék

A hallókészüléket a gyermek a természetes hallásnak megfelelő helyen, a fül mögött viseli. A hallókészüléket a hallójárattal egy vékony műanyag cső, illetve az ehhez kapcsolódó illeszték köti össze. A hallókészülék a hanghullámokat elektromos rezgésekké alakítja, felerősíti, majd visszaalakítja hanghullámokká. A készülék beállításánál törekedni kell rá, hogy a hallássérült gyermek a környezet beszédét minél optimálisabban tudja felfogni. A hallókészülék az akusztikus jeleket (pl. a beszélő hangját) és a zajokat egyaránt felerősíti, így az optimális hallási körülmények esetén a gyermekhez közel van a beszélő és csendes a környezet.

A készülék működésének ellenőrzése, az elemcsere elsősorban a szülők feladata. A hallókészülék cseréje általában ötévenként történik, de a készülék meghibásodása, vagy a hallásállapotban bekövetkezett változás bármikor szükségessé teheti a készülék cseréjét.[1]

Képgaléria

2. Adó-vevő készülék

Az ép hallású gyermekekkel együttnevelt hallássérült gyermekek hatékony segédeszköze lehet az adó-vevő készülék. Ez egy mikrofonnal ellátott adóból (melyet többnyire az óvodapedagógus visel, de használhatják a gyermekek is), illetve egy vevőkészülékből (a gyermek viseli) áll, mely a gyermek hallókészülékéhez csatlakozik. A készülék ugyan nem erősít többet a gyermek hallókészülékénél, de előnye, hogy csak a hasznos jelet (az adót viselő hangját) erősíti fel, a környezeti zajokat viszont nem. Az adó-vevő készülék jobb hallási feltételeket biztosít. Előnye továbbá, hogy a messzebbről jövő beszédet ugyanúgy erősíti, mint a kisebb távolságból jövőt, mivel az adót viselő szája és a mikrofon közötti távolság nem változik. Az óvodai csoportos beszélgetéseknél jelentősen megkönnyítheti a hallássérült gyermek helyzetét az adó körbeadása. Az adó mindig a beszélőnél van. Nincs szükség az adó-vevő folyamatos használatára. Csak akkor kell hordani vagy bekapcsolva tartani, amikor az óvodapedagógus vagy valamelyik gyermek hosszasan beszél. Amikor az óvodapedagógus mással kommunikál, vagy kimegy a teremből, akkor ki kell kapcsolni az adó-vevőt.[2]

 




[1] Perlusz Andrea (2006): Ajánlások nagyothalló és siket gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Sulinova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest.

[2] Perlusz Andrea (2006): Ajánlások nagyothalló és siket gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Sulinova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest.