Skip navigation

18. fejezet: DCD (Developmental Coordination Disorder)

FOXP1 és FOXP2 gén zavarára visszavezetett gyermekkori rendellenesség, idült neurológiai tünet együttes, mely rossz koordinációhoz, „ügyetlenséghez” vezet, amit kísér tanulási nehézség, önértékelés zavara, testtömeg gyarapodás. Iskoláskorúak ~5%-a(?!) szenved benne, egyre gyakoribb fiúk körében.

Agyból az üzentek nem jutnak el tökéletesen a végrehajtó szervekhez. A normálishoz képest késik a motoros képességek fejlődése (szopási nyelési zavarok, később ül fel, később kezd mászni, felállni, járni). Zavart a mozgás tervezése, összehangolása (látás és finom motoros tevékenység, cipőfűzés, ugrás, fél lábon állás). Akkor mondható ki a DCD, ha nem áll fenn a CP [illetve későbbi életkorban a sclerosis multiplex (SM), a dystrophia musculorum progressiva (DMP) és a Parkinson-kór].

A gyerekek nehezen tanulnak meg új motorikus tevékenységet. Többet támaszkodnak a látással való mozgás-vezetésre („vision feedback to guide their movements”), ezért készségeik, tevékenységeik a náluk fiatalabb gyermekek motoros képességeire hasonlítanak. Sikertelen, eredménytelen cselekvéseket sorozatban megismételnek. Nem tudják könnyen meghatározni térbeli tévedéseiket, hibáikból nem tanulnak, képtelenek a hibát kijavítani. Könnyen megsérülnek. Az állapotnak szoros a kapcsolata a „munka memóriával”. Pl: nehézségek adódnak az instrukciókra emlékezéssel, a munkához – s egyebekhez – szükséges idő beosztásával, a határidőre emlékezéssel, feladat kivitelezése közben az eszközöket és a sorban követező lépést „elveszítik”.

Többeknek jó a hosszú távú emlékezete annak ellenére, hogy csekély a rövid távú memóriájuk. Gyakran nem tudják a testükből származó jelzéseket, érzéseket moderálni, emiatt pánikba esnek. Sokan képtelenek megkülönböztetni a jobb és a bal oldalt. Felnőtt korig nem romlik az állapotuk.

A tünetcsoportból kiviláglik, nehézségeik adódnak a tanulásban, az eredménytelenség, a rosszul végrehajtott feladat szorongást vált ki bennük, ami zavarokat okoz a tanulásban, tovább rontja a figyelmüket, tanulási képességeiket.