Skip navigation

3.2. Gyógypedagógiai gyakorlat tanegységek a szegedi képzésben

A közel másfél évtizedes múltra visszatekintő szegedi gyógypedagógus-képzésben a kezdetektől domináns a gyakorlati orientáció. A tantervben a diszciplínákon átívelő elmélet és a terepen végzett gyakorlat egységes és permanens hatásrendszert képez, és szembetűnő a praxis hangsúlyos jelenléte a tanegységek struktúrájában. Evidenciaként kezeljük, hogy a gyakorlati tudás, a gyógypedagógiai gyakorlati kompetencia a gyakorlati tevékenységekben fejleszthető hatékonyan (Máténé, 2015a).

A szegedi képzés korábbi és aktuális mintatanterve jól illeszkedik a szak és a szakirányok hatályos képzési és kimeneti követelményeihez. Megfelel KKK-ban megfogalmazott előírásoknak, amely a gyakorlatokkal kapcsolatban így fogalmaz: „A szakmai gyakorlat részét képezik a szakirányhoz kapcsolódó hallgatói hospitálások, az egyéni és kiscsoportos gyakorlatok, az önismereti, kommunikációs, fejlesztő tréningek, a gyakorlatorientált stúdiumok keretében végzett gyakorlatok, továbbá az összefüggő szakmai gyakorlat.” (15/2006. (IV. 3.) OM rendelet. 2. sz. melléklet. X. fejezet 4. Gyógypedagógia alapképzési szak)

A KKK-ról szóló jogszabály a gyakorlati ismereteket közvetítő kontakt órák arányát a képzés összes kontakt órájának 65-70 %-ban határozza meg. Szakmai gyakorlataink tartalma, szerkezete és eloszlása is összhangban van az előírásokkal.

 

Ezen evidencián azonban túlmutat az a markánsan megjelenő szemlélet, mely szerint a hallgatók felkészítésének tudományokon átívelő szegmensei, mint az általános alapozó, a humánbiológiai, az általános- és szakpedagógiai, szakpszichológiai képzés, a szakirányú metodikai felkészítés és az intézményi gyakorlatok egységes és permanens hatásrendszert jelentsenek.  A gyógypedagógus-hallgatók külső terepgyakorlataira rátérve fontos hangsúlyozni, hogy a hagyományos értelemben vett „tantermi” órák többségében is olyan hallgatói készség- és képességfejlesztés zajlik a hagyományostól eltérő tanulásszervezési metódusokkal, amelyek előmozdítják és támogatják a praxisra történő pályaszocializációs folyamatot (Máténé, 2014).

Az 1. számú táblázat adatai alátámasztják, hogy a szegedi gyógypedagógus-képzés tantervi hálójában a gyógypedagógiai terepen végzett hallgatói gyakorlat kellő súllyal van jelen.

 

Gyógypedagógiai gyakorlat tanegységek a szegedi képzésben

(Máténé, 2014)