Skip navigation

6.3. Partnerség építés a Mentor(h)áló projekt támogatásával - kapcsolattartás a gyakorlatvezető gyógypedagógusokkal

A korábban már említett partnerintézmény hálózat számszerű és szakirány-specifikus „karbantartása” azonban csak az egyik feladatunk.

Ennél is fontosabbnak tartjuk a korszerű szakmai támogatás jelenlétét az együttműködésben.  Úgy gondoljuk, hogy a gyógypedagógusi képesítés megléte és a többéves, akár több évtizedes gyógypedagógiai gyakorlat még nem jelenti automatikusan a korszerű szakmai, módszertani ismeretek birtoklását és különösen nem garantálja annak átadási képességét. A partnerség építés során kiemelt figyelmet fordítunk a gyakorlati oktatók és a gyakorlatvezető gyógypedagógus mentorok modellközvetítő szerepére, a képzések és továbbképzések során közvetített ismeretek gyakorlatorientáltságára, a mentorszerep tudatosabb megvalósítására.

Célzatosan erre a problémakörre fókuszált a Kar TÁMOP Mentor(h)áló első pályázati programja, valamint ennek folytatásaként az aktuális TÁMOP Mentor(h)áló 2.0 program, melynek egyik célkitűzése a pedagógusképzésben közreműködők kompetenciáinak fejlesztése, kiemelt figyelemmel a gyakorlati képzésre és a mentori szerepet ellátó gyógypedagógusokra. A képzésfejlesztési program megteremtette a szakmai és anyagi feltételeket a partnerintézményekkel való szakmai együttműködés új formáira, tartalmi gazdagítására. 

  • 2011-ben indult útjára a „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” című országos szakmai konferenciánk, amely immár hagyományosnak tekinthető, minden májusban megrendezzük partnerintézményeink vezetőinek, gyógypedagógusainak részvételével.  A gyógypedagógiai gyakorlati tevékenységek aktuális témái kerülnek feldolgozásra plenáris üléseken, majd a három szakirányunknak megfelelő szekciókban folytatódik az előadók és résztvevők közötti párbeszéd. Az idei konferencia programja itt olvasható.      
Regisztráció a IV. Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira konferencián - 2015
Plenáris nyitó előadás: Prof.Emerita Dr. Gereben Ferencné IV. Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira konferencia - 2015
  • Ugyancsak hagyományteremtő céllal hívtuk életre a „Gyakorlatvezető gyógypedagógusok fóruma” című szakmai programot, melyre minden tanév őszén sor kerül 2013 óta. Olyan rendszeres fórumot működtetünk a gyógypedagógiai gyakorlatok megvalósulásában együttműködő partnerintézményeinkkel, amely teret biztosít a gyógypedagógus-hallgatók gyakorlati kurzusaival kapcsolatos elvárások és lehetőségek, továbbá a szakmai kompetenciaprofil egyeztetésére. A diszkusszió tartalma bővebb tájékoztatás és reflektív tapasztalatcsere beszélgetések a mentori tevékenységgel kapcsolatban tapasztalt és leendő gyakorlatvezető gyógypedagógusok részvételével, továbbá gyakorlott mentoraink személyes tapasztalati beszámolóinak kérdésfelvetései és megvitatása. A párbeszéd során fontos annak tisztázása, hogy mi a gyakorlati oktatóink szerepe és felelőssége a gyakorlatok sikeres megvalósulásában, valamint, hogy milyen elméleti ismeretekkel rendelkeznek a hallgatók az egyes gyakorlati stúdiumok megkezdésekor. Célunk továbbá, hogy tapasztalatcsere történjen a régi és leendő gyakorlatvezető gyógypedagógusok valamint az Intézet gyakorlati oktatói között a gyakorlatvezetői tevékenységgel kapcsolatban, a hallgatók reflexióit is megismerve. A Fórum programja és képes beszámolója itt olvasható.
Párbeszéd a szakirányú szekcióban Gyakorlatvezető gyógypedagógusok fóruma – 2014

Feladat

Kattintson a fórum és a konferencia programjaira és nézze meg, milyen gyógypedagógiai gyakorlati tevékenységekre fókuszált a legutóbbi két szakmai rendezvény!

Mindkét konferencián/tanácskozáson díjmentes a partnerintézményeinkből érkező szakemberek részvétele, ezzel is viszonozva az összefüggő gyakorlatokban gyakorlatvezető gyógypedagógusok szakmai együttműködését (Máténé, 2015b).

E szakmai programokon a gyógypedagógus-hallgatók is aktívan közreműködnek.

  • Aktuális innováció, hogy a Mentor(h)áló 2.o projekt támogatásával 2015.tavaszán magalakult   a Gyógypedagógiai Mentoráló és Módszertani Központ az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézeten belül.  Az új szervezeti egység elsődleges céljai között szerepel a gyógypedagógia gyakorlatok eddigi eredményeinek megőrzése és a feladat szakmai megújítása, valamint a gyakorlatokban együttműködő partnereink rendszeres továbbképzése.