Skip navigation

9.1. Játékok sorba rendezési alkotásokra. Szomszédság fogalma, előtte, utána, fordított sorrend. Időbeli sorrend

Sorba rendezések adott szabály alapján már a logikai készletnél is előfordultak. Itt most a sorba rendezésnél a szomszédság megtapasztalása kerül előtérbe.

1. Gyerekek sorakoznak

A tevékenységet úgy kezdjük, hogy sorba állítunk 3-4 gyereket, akiknek meg kell mondani, hogy kik a szomszédjaik (nagyobbaknál bal- és jobbszomszéd), ki van a szélén, ki van középen (páratlan számú gyereknél).

Álljanak fordított sorrendbe!

Álljanak be adott feltételek szerint, amelyek lehetnek állítóak és tagadóak.

Kati és Bori egymás mellett legyenek!

Lacinak Peti ne legyen szomszédja!

Ha a gyerekek egymás mögé állnak, akkor lehetőségünk van az előtte, utána, első, második, harmadik, negyedik, középső, utolsó fogalmak gyakorlására is.

Álljanak egymás mögé úgy, hogy Zsuzsi legyen az első, Bence az utolsó! Most mindenki forduljon hátra! Ekkor Bence lesz az első, Zsuzsi az utolsó, és a sorrend megfordult.

Álljanak úgy, hogy Zsuzsi előbb legyen, mint Bence!

2. Sorba rakások eszközökkel

Példa: Rakd egymás mellé sorba a macit, a kutyát, és a nyulat úgy, hogy a maci a kutya mellett legyen, de ne legyen a nyúl mellett!

A kutya ekkor csak középen lehet, és a bal oldalán a maci vagy a nyúl van, így két lehetőség van a sorba rendezésre: maci, kutya, nyúl vagy nyúl, kutya, maci.

A példában megjelenik a sorrend megfordítása is, hiszen az egyik lehetőség a másik megfordítása, valamint az oldaliság, kinek ki a bal szomszédja, jobb szomszédja.

A fenti tevékenységekhez készíthetünk a gyerekekkel együtt eszközöket, például papírból hajtogatott virágokat, állatokat, kivághatunk fagyi gombócokat, játszhatunk színes építőkockákkal, kupakokkal, stb. Ezeknek az eszközöknek az a célja, hogy a feltételeknek megfelelő több (esetleg az összes) alkotást létre lehessen hozni velük, ezért praktikus mindből több darabot előállítani. Fontos, hogy a gyerekeknek soha nem az a kérdés, hogy hányféleképpen lehetséges a sorba rendezés, hanem az a feladat, hogy rakjanak ki a feltételnek megfelelő sorrendet, és keressenek többet, ha lehetséges.

3. Gyorsasági játék sorba rakásra

A játék lényege, hogy a gyerekek képen adott sorrendet minél gyorsabban kirakjanak. Az eszközök változatosak lehetnek. Például mindenkinek van 2-2 kék, piros, sárga és zöld kupakja. Kártyákat gyártunk, amelyeken három (később négy majd több) színes pötty szerepel. A kártyákon lehet olyan szín, amelyik többször is előfordul. Az a gyerek nyer egy zsetont, aki legelőször kirakja a kupakjait a megfelelő sorrendben. Adhatunk szabályt a játék végére, például ha valaki megszerez 5 zsetont, akkor vége a játéknak, ő nyert. Figyeljünk rá, hogy a játékban résztvevő gyerekek ugyanabból a szemszögből láthassák a kártyát, így 2-3 gyereknél több nem tud egyszerre játszani, vagy a kártya mindkét oldalán ugyanaz a sorrend van, és felállítjuk a kártyát, így már többen is láthatják ugyanazt.

Ugyanezt játszhatjuk egymás tetejére rakott építőkockákkal, lego elemekkel, stb.

4. Telefonos játék sorba rakásra

A gyorsasági játéknál használt eszközökkel játszhatunk párban telefonos játékot is, amikor az egyik játékos a kártyán levő sorrendet „telefonálja” meg a társának, aki az eszközökkel kirakja azt. Törekedjünk arra, hogy a telefonálók minél kevesebb információt adjanak a sorrend kirakásához.

5. Időbeli sorrend

Környezetünk megismerése keretében számtalan lehetőség van az időbeli sorrend megtapasztalására, a hamarabb, később fogalmak használatára.

A játékokat legegyszerűbb képek sorba rakásával játszani, de lehet történetmesélésben is hibát keresni. Nagyobb gyerekek egymásnak is mesélhetnek hibás történeteket.

A témák lehetnek például:

- A gyerekek napirendje, az étkezések sorrendje, az öltözködés sorrendje.

- A növények növekedése, állatok fejlődése.

- Munkafolyamatok, tésztasütés, ebédfőzés, kertészkedés.

Példa: Keresd a hibát!

Reggel megittam a kakaómat, utána felébredtem. Kiugrottam az ágyból, megfésülködtem, megmosakodtam, felvettem a nadrágomat és a pólómat, a cipőmet, végül a zoknimat. Bezártam az ajtót, utána kimentem a lakásból.