6. Beszédfogyatékosok ellátása a többségi intézményekben integrált nevelés, oktatás keretében
A sajátos nevelési igényű gyerekek ellátására a többségi intézményekben a köznevelési törvény alapján az EGYMI-k jogosultak.
A közoktatási törvény 2003. évi módosítása biztosított először törvényi kereteket arra, hogy a speciális iskolák bővíthessék funkcióikat pedagógiai szakszolgálati tevékenységet és pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat vállaljanak fel.
A gyógypedagógusok számára lehetőségek nyíltak a szakmai megújulásra, a kompetenciák tágítására, a széles körű együttműködésre az oktatási intézmények, pedagógusok és szülők között (Papp G. – Mile A. 2012).
EGYMI által ellátott szakszolgálati feladatok:
- gyógypedagógiai tanácsadás, korai gondozás, fejlesztés,
- fejlesztő felkészítés,
- logopédiai ellátás,
- konduktív pedagógia,
- gyógytestnevelés.
Valamint:
- utazótanári-hálózat.
Ellátható pedagógiai-szakmai szolgáltatások:
- szaktanácsadás,
- pedagógusképzés, továbbképzés, önképzés,
- tanulói tájékoztató, tanácsadás.
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről továbbra is biztosította a jogszabályi hátteret az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények működéséhez.
Az ellátandó feladatok körét azonban jelentősen leszűkítette.
A törvény 20. §- ának (9) bekezdése szerint: „EGYMI a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók többi gyermekkel, tanulóval együtt történő nevelésének, oktatásának segítése céljából hozható létre. Az EGYMI - céljaival összhangban - az országos és megyei szakértői bizottsági feladatokon kívül pedagógiai szakszolgálati feladatokat is elláthat, továbbá utazó gyógypedagógusi hálózatot működtethet. Elláthatja továbbá a családsegítő szolgálat, az iskola-egészségügyi ellátás feladatait, valamint az intézmény keretén belül óvodai, általános iskolai vagy középfokú iskolai feladatot ellátó intézményegységnek kell működnie. Az EGYMI - ben ellátott feladatokra külön-külön szervezeti és szakmai tekintetben önálló intézményegységeket kell létrehozni.”
2013. szeptember 1-től a Pedagógiai Szakszolgálatok feladatai közül az utazó tanári hálózat átkerült az EGYMI feladatai közé. A korai ellátás faladata viszont a Pedagógiai Szakszolgálatok ellátása alá kerültek. Így tehát a 0-5 éves korig, közoktatási intézményben nem foglalkoztatott beszédfogyatékos gyermek ellátása a szakszolgálati logopédus feladata, míg az óvodás, iskolás korosztály, akik integráltan tanulnak, azokat az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények szakemberei látnak el. A nem beszédfogyatékos beszédhibás gyermekek a szakszolgálati logopédustól kapnak terápiát. A sajátos nevelési igényű, beszédfogyatékos gyermekek logopédiai ellátása magasan kvalifikált szakembert igényel. Jelenleg óriási hiány mutatkozik az ellátórendszerben a munkájuk iránt. Míg a Pedagógiai Szakszolgálatokban dolgozó gyógypedagógusoknak szükséges a szakvizsga és munkatapasztalat, addig az EGYMI-ben dolgozó szakembereknek még nincsenek ilyen kritériumok.
Feladat
Ványi Ágnes – Róth Mária: Útmutató a beszédfogyatékos gyermekek, tanulók együttneveléséhez anyagból keresse ki, mi az EGYMI keretein belül dolgozó logopédus utazótanár feladatai a beszédfogyatékos gyermekek/tanulók integrációjának támogatásában!
http://files.szello.webnode.hu/200000037-9ae3d9bddc/2_beszedfogyatekos.pdf