A kiszínező értékelése, megjegyzések az egyes kérdésekhez
Elsősorban a kész színezőt összképét érdemes megnézni: a pozitív énkép végül színgazdag, vidám képet ad, míg a negatív szakmai önértékelésű óvodapedagógus színezője valószínűleg sötét színekkel tarkított lesz. Az egyes kérdések esetében a következőeket érdemes szem előtt tartani:
- szakmai tudás: A saját szakmai tudásunk megítélése igen fontos része a szakmai énkép reális alakulásának, így ha őszinték voltunk magunkhoz, és fekete színt kaptunk eredményül, úgy érdemes elgondolkodni az okokon, és a javítás lehetőségein.
- külső megjelenés: Örök kérdés, hogy a XXI. század pedagógusának kinek lennie: teljesen saját egyéniségét adja? (piros) Magánéletét ne vigye be az óvodába, ahol csakis óvónő, otthon csakis magánember lehet? (fehér) Vagy igyekezzen elérni az aranyközputat, ami talán nem is létezik? (barna)
- képességek: Általában mind különböző beállítódásúak vagyunk, és ez egy óvónő esetében kiváltképp látszik. A vizuális beállítottságú óvónők csoportszobája tele van egyedi ötletű dekorációkkal, a mozgás szerelmese pedig már óvodáskorban a sport felé tereli a kis nebulókat. Az egyes képességbeli különbségek, kiválóságok szinte mindegy, milyen területen jelentkeznek. Esetünkben azért fontos felismerni ezt, hogy a többi területet megpróbálhassuk felhozni kíválóságunk szintjére.
- ambíciók: Akár óvónőnek készült valaki, akár nem, a fontos mindenképpen az, hogy milyen szinten éli azt meg. Szakmájának tekinti? Hivatásának? Esetleg teljes mértékben azonosul szerepével? Ennel a kérdésnél is úgy gondolom, hogy nem több-, vagy kevesebb értékében egyik válasz sem, de úgy hiszem, érdemes tisztában lennünk saját jövőképünkkel ahhoz, hogy tudjuk, jelenleg mit kell tennünk annak eléréséhez.
- a pedagógiai tudás forrása: A kérdés kimondottan a pedagógiai hitet, meggyőződést volt célzott feltárni a pedagógusi tudás forrásáról. Attól függően, hogy veleszületettnek érzi, példaképtől “tanulta”, vagy főiskoláról származónak tartja, következtethetünk arra, hogy mikor ötlött fel bennünk a pedagógussá válás motiváltsága. Természetesen aki veleszületettnek tartja tudását, nagyobb valószínűséggel rendelkezett már gyermekkorában is ilyen ambíciókkal, bár ez a határ összemosódhat a szociális tanulásával. Különleges, egyedi megoldásnak számít, ha a pedagógus mindhárom féle kategóriát megjelölte.
- háttér: Az elkészült háttér megvizsgálásakor érdemes végiggondolni: Megjelenik-e a rajzon a gyermek? Ha igen, csak egy, vagy több is? Milyen kapcsolatban van a gyermek a képen szereplő óvónővel? Milyen környezetbe rajzoltuk az óvónőt? Csoportszoba? Amennyiben csoportszobába rajzoltuk, vannak-e játékok körülötte, vagy inkább az óvónői “birodalom” látszik? Mindezek alapján messzemenő következtetéseket nem vonhatunk le, de a kérdéseket megvizsgálva érdekes megfigyeléseket tehetünk arról, hogy mik saját sztereotípiáink az óvónői szakmával kapcsolatban.
- a jó óvónő: Ennél a kérdésnél négyféle kategóriát alakítottam ki a válaszlehetőségekkel megegyező sorrendben: szakmai tudás alapossága, szülők elismerése, gyermekek visszajelzései, illetve az elvárásoknak való megfelelés. Ezeknek megfelelően saját maga esetében is következtethet arra, hogy mely tényezők befolyásolják a munkáját. Ez esetben szerintem azt is érdemes végiggondolni, hogy az adott forrásból érkező visszaigazolás kellően gyors-e, nem torzít-e túlságosan, illetve ez a visszaigazolás előrébb visz-e minket. Nyilván a leghatékonyabb, ha egyszerre minél több csatornából érkező visszacsatolásra odafigyelünk.
A módszer hatása a szakmai énkép alakításában: A módszer segítségével egyrészt tisztában lehet saját szakmai énképe jelenlegi állapotával, illetve azzal, hogy mely tulajdonságokat tart tipikus óvónői tulajdonságoknak, sztereotípiáknak. Amennyiben van lehetősége mással is kiértékeltetni a színezőt – és ez az, ami igazán fejlesztő volna az egyén fejlődése szempontjából – , úgy képet kaphat arról is, hogy más hogyan látja szakmai szemmel, s ehhez képest mi az, amit mi másként gondol magáról.