Skip navigation

Hogyan viselkedem?

Amelyik állítás igaz rád, írj egy „I” betűt, amelyik nem, pedig egy „N” betűt az állítás utáni négyzetbe!

 

1.Ha kudarc ér ezzel a tevékenységemmel kapcsolatban, akkor egészen elmegy tőle a kedvem.

 

2. Ha kudarc ér ezzel a tevékenységemmel kapcsolatban, akkor úgy elmegy tőle a kedvem, hogy szinte örökre feladnám a vele való foglalkozást.

 

3. Általában kitartóan csinálom, s ha úgy látom jónak, akkor taktikát, módszert változtatok.

 

4. Talán azt nem szeretem benne, hogy közben nem használhatom igazán az ügyességemet, az eszemet, az erőmet.

 

5. Azonnal belekezdek.

 

6. Tartok a sikertelenségtől, ezért alaposan felkészülök, és nagyon figyelek.

 

7. Olykor kitartó vagyok, és taktikát vagy módszert változtatni nem szoktam.

 

8. Könnyen félbehagyom, és elfelejtkezem róla.

 

9. Hamar letörök.

 

10. Szeretek közben új fogásokat (új megoldási módokat, új dolgokat) kitalálni.

 

11. Ha lehet, szívesen versenyzek ebben mással.

 

12. Nem szívesen versenyzek, mert arra figyelek, amit csinálok, és nem igazán érdekel ilyenkor a versenyzés.

 

13. Könnyen félbehagyom, de visszatérek rá, és előbb-utóbb befejezem.

 

14. Ha valami nem sikerül, akkor addig ügyködöm, töprengek, amíg rá nem jövök, hogy hol rontottam el

.

15. Addig nem szoktam belekezdeni, amíg valaki nem biztat vagy nem noszogat.

 

16. Inkább akkor szeretem csinálni, ha elsősorban rajtam múlik, hogy mi lesz belőle.

 

17. Nem szívesen versenyzek közben másokkal, mert féle a vereségtől.

 

18. Azt szeretem benne, hogy használhatom közben az eszemet, az erőmet, az ügyességemet.

 

19. Nem szoktam új dolgokat (új fogást, új módszert) kitalálni.

 

20. Ha közben valami nem sikerül, akkor nem szoktam töprengeni azon, hogy vajon hol rontottam el, hanem még nehezebb feladatba kezdek.

 

21.Tartok a sikertelenségtől, ezért igyekszem rá sem gondolni, amíg rá nem ég a körmömre a munka.

 

22.Akkor szeretem inkább csinálni, ha a végeredmény előre tudható.

 

 

A fenti lista segítségével a tanulók igényszintjéről és teljesítményhez való viszonyáról tájékozódhatunk, ugyanakkor a kijelentések megítélése során maguk a tanulók is képet kaphatnak erről.

A listát két változatban töltetjük ki a gyerekekkel:

Az első változatban a feladat annak a megállapítása, hogy illik-e ránk egy-egy kijelentés akkor, amikor kedvelt tantárgyunkat tanuljuk, vagy valamilyen kedvelt munkát végzünk. Ha igen, akkor a kijelentés sorszáma elé egy „i” betűt kell írni, ha nem, akkor n-t.

A második olvasatban ugyanilyen módon jelöljük válaszainkat arra az esetre nézve, amikor a legkevésbé szeretett tantárgyat tanuljuk, vagy valamilyen nem kedvelt, de kötelező munkát végzünk.

 

 

Kódolási kulcs:

A 22 kijelentés fele sikerkereső, a másik fele kudarckerülő vonásokra utal.

Sikerkereső:    3., 4., 5., 6., 10., 11., 12., 13., 14., 16., 18.

Kudarckerülő: 1., 2., 7., 8., 9., 15., 17., 19., 20., 21., 22.

Értékelés:

Számoljuk össze, hány „i” van a sikerkereső kijelentések mellett!

1. Az első olvasatban, ha kilenc, vagy kilencnél több az „i” betűk száma, akkor a kedvelt tevékenységnél a sikernek előlegezett öröm az iránytűnk.

2. A második olvasatban, ha hét, vagy hétnél több az „i” betűk száma, akkor a nem kedvelt tevékenységnél is a sikernek előlegezett öröm jellemzi a viselkedésünket.

 

 

Forrás:

Mohás L.(1986): Ki tudja, mi a siker? Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest. 84-86.o.

Tóth L. (2005): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen. 49-51. o.