Tanulási-tanítási stratégiák kiépülése a vizuális aktivitás kompetenciaterületen
6.4. A motívumok általános osztályozása
Az emberi fejlődés pszichikus folyamatai az idő előrehaladtával egyre differenciálódó és hierarchizálódó motívum együttesek irányítása alatt zajlanak. A motivációs rendszerek hierarchikus viszonya természetesen fontos pedagógiai kérdéseket érint és vet fel. Az iskolai szocializáció kulcskérdése a tanulás és tudás motivációs rendszereinek differenciált értelmezése. Ezért tekintsük át röviden a motiváció forrásait:
- önfenntartási motiváció, amely a homeosztázis meghatározott fiziológiai szükségleteihez kötődik első sorban
- kíváncsisági motívumok, ami az ingerek keresésére való természetes indíttatást jelentik
- személyes motívumok, amelyek a formálódó személyiség önreflexióját, az önértékelést, az identifikált cselekvést jelentik
- szociális motívumok mindazok a közösségi kötődési igények, amelyek a személyiség társas kapcsolataiban jelentkeznek
- kognitív motívumok, mint a kíváncsiság természetes ingerkeresési szükségleteinek tudatos folytatásai az ok- okozati rendszerek, a teljesítmény- orientáltság és az izgalomkeresés alapvető területein.
Ismétlő/önellenőrző feladat
Vesse össze a fenti felsorolást a Maslow-féle szükségletpiramis értéktartalmaival! (1 oldal)