Az IKT alkalmazása a gyógypedagógiában
8.2. A számítógépes tesztelés helye a mérési, értékelési folyamatban
A számítógépes tesztelés viszonyítási alapja szerint két féle lehet:
- norma orientált értékelés (előre megállapított normához viszonyítja az egyéni teljesítményt),
- kritérium orientált értékelés (előírt kompetencia szinthez viszonyítja az egyéni teljesítményt).
Az idő dimenziót alapul véve több funkciót is betölthet:
- időközi formatív értékelés, mely segíti az önértékelést (saját felkészültség, tudás felmérése, hiányosságok feltárása);
- lezáró szummatív értékelés (minősítő jelleggel).
Célját tekintve a diagnosztikus értékelés szempontjából segítheti:
- az előismeretek felmérését,
- az esetleges hiányosságok megismerését,
- a minősítő célú teljesítménymérést (Nyéki, 2005).
Az egyéni tanulás segítésében előtérbe kell helyezni az értékelés formatív, diagnosztikus funkcióját, a longitudinális adatfelvételt és a gyakori flexibilis adatgyűjtést.
A számítógépes tesztelés alkalmazása új perspektívát kínál a pedagógiai értékelés folyamatában.
Megnövelheti:
- a vizsgálható személyek számát,
- az elvégezhető vizsgálatok számát.
A számítógépes tesztelés több szinten valósulhat meg:
- A nulladik szint – a PP tesztek digitalizálása, megtartva eredeti formáját, linearitását, csak a közvetítő közeg, a médium változik meg. Már ezen a szinten tapasztalható pozitív változás, az adatminőség javulása, az adatok gyors lehívhatósága területén.
- Az első szinten a technika adta lehetőségek, multimédiás elemek felhasználása történhet, illetve kiegészítő adatok nyerhetőek a tanuló válaszain kívül (szemmozgás, reakció idő, egérmozgatás, billentyűk lenyomása közötti idő).
- A második szinten adott a lehetőség az automatikus itemgenerálásra, ezzel biztosíthatóvá válik, hogy mindenki azonos nehézségű, azonban különböző feladatot kapjon.
- A harmadik szint, az adaptív tesztelés, amikor a következő tesztfeladat kiválasztása a vizsgázó előző válaszából adódik. (Csapó, Molnár és R. Tóth, 2008)