A kitagolás folyamatai Európában és Magyarországon
- A kitagolás folyamatai Európában és Magyarországon
- Bevezető gondolatok és a tananyag célja
- 1. A felnőtt értelmi fogyatékos személyek intézményes ellátásának története
- 2. A normalizációs elv
- 2.1. A normalizációs elv
- 2.1.1 Normális napi ritmus
- 2.1.2. Normális heti ritmus
- 2.1.3. Normális éves ritmus
- 2.1.4. Normális tapasztalatok az egyes életszakaszokról
- 2.1.5. Normális tisztelet
- 2.1.6. Normális lehetőségek a heteroszexuális világba történő beilleszkedésre
- 2.1.7. Normális életszínvonal
- 2.1.8. Normális környezeti feltételek
- 2.2. A normalizációs elv továbbgondolása
- 2.3. A normalizációs elv félreértelmezése
- 2.4. A normalizációs elv ma – kritikai megközelítés
- 2.5. A normalizációs elv a gyakorlatban
- 2.6. Értelmi fogyatékos személyek lakhatási lehetőségei
- 2.7. Tartalmi összefoglalás
- 2.8. Tudáspróba
- Irodalom
- 2.1. A normalizációs elv
- 3. A gyógypedagógián belüli paradigmák és hatásuk a felnőtt értelmi fogyatékos személyek életére
- 3.1. Paradigmák a gyógypedagógiában
- 3.2. A gyógypedagógiai paradigmák és mögöttes tartalmuk
- 3.2.1. Az életminőség
- 3.2.2. Önrendelkezés és Empowerment
- 3.2.3. Személyes fejlődés és az egyéni szerep kiterjesztése
- 3.2.4. Individualizáció és szükségletorientáltság
- 3.2.5. Esélyegyenlőség és a választás szabadsága
- 3.2.6. Polgári jogok
- 3.2.7. Integráció és inklúzió
- 3.2.8.1. Az integráció
- 3.2.8.2. Az inklúzió
- 3.3. Összefoglaló gondolatok
- 3.4. Tudáspróba
- Irodalom
- 4. A kitagolás nemzetközi viszonylatban
- 5. A kitagolás egy konkrét példája, Berlin
- 5.1. Berlin – az intézményi rendszer kialakulása
- 5.2. A berlini ellátórendszer sajátosságai
- 5.3. A berlini lakhatási lehetőségek ma
- 5.4. A hiányzó ellátási formákra irányuló vizsgálatok, beszámolók
- 5.5. A komplex fogyatékosság
- 5.6. Nemzetközi példák és kitagolási programok
- 5.7. A berlini lakhatási lehetőségek – összefoglaló záró gondolatok
- 5.8. Tudáspróba
- Irodalom
- 6. Nemzetközi dokumentumok
- 7. A magyarországi helyzet
- 7.1.Intézményi történet Magyarországon
- 7.2. Az intézetek lakóinak helyzete
- 7.3. A lakóotthonok
- 7.4. Magyarországi törvények, rendeletek
- 7.5. Az 1998-as esélyegyenlőségi törvény
- 7.6. A kitagolási program stratégiája
- 7.7. A Polgári Törvénykönyv
- 7.8. Összefoglaló gondolatok
- 7.9. Tudáspróba
- Irodalom, törvények, forrás
- 8. Az első kitagolási kísérletek Magyarországon
- 9. A „Stratégia”
- 10. Sikeres kitagolás – néhány gondolat
- 11. Az első programok Magyarországon
- 11.1. A kitagolásban résztvevő első intézmények
- 11.2. A települések és a kialakítani kívánt ellátás ingatlanainak jellemző
- 11.3. Az intézményi férőhelyek alakulása
- 11.4. Tervek a foglalkoztatásra
- 11.5. Az intézményi struktúrák átalakulása
- 11.6. A lakók és a dolgozók felkészítése a változásokra
- 11.7. A környezet reakciója
- 11.8. Összefoglaló, lezáró gondolatok
- 11.9. Tudáspróba
- Irodalom, tanulmányok, linkek
- Tudáspróba
3.2.4. Individualizáció és szükségletorientáltság
Individualizáció alatt a gyógypedagógia paradigmaváltása kapcsán nem a társadalmi individualizációt értjük, hanem a szolgáltatások individualizációját. A totális intézmények mechanizmusa egységesített, azonos szolgáltatás köré épült az individuális szükségletek az ellátás kialakításánál nem kaptak vezető szerepet (lásd 1. fejezet). Az értelmi fogyatékos személyek választási lehetőségek nélkül, korra, igényekre, szükségletekre való tekintet nélkül azonos ellátásban részesültek és részesülnek még ma is nagyon sokan. A szükségletorientált ellátás ezzel szembe megy és adott személyre, annak szükségleteire tervez miközben a fogyatékos személy meglévő kompetenciáinak is teret enged.