Ember és társadalom

 

 

A Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Társadalomismereti Tanszékének Ember és társadalom mesterképzésében résztvevő diákokat kérdeztem a szakról.

A válaszolók: Boross Bence, Gubán Dóra, Osgyán Ditta és Huszta Gábor.

 

Milyen szakról érkeztetek, mennyire van átfedés a régi tantárgyaitok és az újak között?

BB.: Én történelem főszakról és társadalmi tanulmányok minorról érkeztem. Akad némi átfedés, ugyanis van egy-két tantárgyunk, amit már az alapképzés során teljesítettünk. Viszont én úgy látom, hogy más szakokhoz képest viszonylag kevés az ismétlés.


GD.: Történelem szakos és andragógia tanári előkészítős voltam a BA-n. Így a tantárgyaim között nincs átfedés, esetleg egy-két anyagrész még töriről. A lényeg, hogy nekem ez új.


OD.: Történelem-néprajz szakos voltam BA-n. Ebből a töri maradt, és a néprajz helyett választottam az ember és társadalom műveltségterületet. A két szak (néprajz, ember és társadalom műveltségterület) között nagyon kevés az átfedés.


HG.: Történelem volt a BA-s főszakom. Mindenképpen el akartam végezni emellett egy tanárképes minor szakot is, ezért választottam mellé a társadalmi tanulmányok képzés 50 kredites tanári előkészítőjét. A társadalmi tanulmányok szak minoros kurzusai és az ember és társadalom műveltségterületi tanár szak (MA) kurzusai között van némi átfedés (pl. 2 tantárgyunk ugyanaz, mint a BA-n), de az MA-n a tananyag mellett már jobban előkerülnek a módszertannal kapcsolatos kérdések, több tantárgy is foglalkozik az ember és társadalom műveltségterület oktatásának módszertanával.

 

Hogy érzitek, milyen a követelmény ezen a mesterképzésen? Tehát mennyire nehéz, vagy könnyű, erre számítottatok-e?


BB.: Nem nehezebb, mint az alapképzés. Ez bizonyos szempontból jó, bizonyos szempontból viszont rossz. Viszont az alacsony létszám miatt sokkal jobban tudunk együtt dolgozni, partneribb a tanárokkal való viszonyunk és az órák is emberközelibbek, bensőségesebbek.


GD.: A követelmények teljesíthetők, kellő szorgalommal, motiváltsággal megoldható a felkészülés. Tetszik, hogy többször referálnunk kell, így készülünk a tanárságra.


OD.: Egy kicsit nehezebbre számítottam, vagy pontosabban; magolósabbra. Abból a szempontból "könnyű" a szak, hogy érdekes témákról beszélgetünk, nem elvont dolgokról, hanem a mai magyar társadalom legégetőbb kérdéseivel, illetve a magyar közoktatási rendszer kérdéseivel foglalkozunk.

Abból a szempontból viszont nehezebb a szak, hogy nagyon sokféle dologgal foglalkozunk - a közgazdaságtantól az alkotmánytanon át az etikáig - de szerencsére nem mélyedünk el ezekben annyira, hogy az már unalmassá váljon.

HG.: A követelmények jól teljesíthetők ezen a szakon, és mivel a tanáraink nagyjából ugyanazok, mint a társadalmi tanulmányok szakon voltak, nem ért különösebb meglepetés a követelményeket és a tantárgyak nehézségét illetően. Összességében a követelményszint egy kicsit magasabb, mint BA-n, de egyáltalán nem teljesíthetetlen.



A szak elvégzése után, véleményetek szerint milyen jellegű munkákat tudtok majd ellátni?

BB.: Tanárszakosok vagyunk, ezért a lehetőségek viszonylag korlátozottak. Nyilván mindannyian tanítani szeretnénk. De ha nem jön össze, akkor szerintem ilyen tudásanyaggal és ismeretekkel a közszféra egyéb területein is el tudunk helyezkedni.

 
GD.: Amit én tudok, hogy tanári végzettséget kapunk. Persze tanári diplomával nemcsak ezen a pályán helyezkedhet el az ember. Több ismerősöm bankban dolgozik. Ezzel csak azt szeretném mondani, hogy egyénfüggő, ki hol fog dolgozni. Akár egy civil érdekvédő szervezetnél is el tudom magam képzelni.


OD.: Szerintem társadalomismeret tanárként tudunk majd elhelyezkedni. Szerencsésnek tűnik, hogy ezt a szakot választottam, abból a szempontból, hogy - a jelek szerint - a magyar közoktatásban nagy változások fognak bekövetkezni, és ezek a változások sokban érintik a szakunkat. Arra gondolok pl. hogy az aktív állampolgárságra nevelésnek nagyobb szerepet szeretnének szánni, amiről mi igen sokat tanulunk. Vagy pl. tervezik a pénzügy és az etika tantárgy bevezetését a középiskola felső tagozatain, és ezeket a tárgyakat mi - elvileg - majd taníthatjuk ezzel a végzettséggel.


HG.: Úgy gondolom, hogy ez a szak leginkább a tanári pályára készít fel, így valószínűleg tanár leszek. Ha mégsem, akkor is valamilyen szellemi munkát fogok ellátni.



Gondolkodtatok-e kifejezetten tudományos, kutatói tevékenységben a jövőben, és ha igen, adottak-e a lehetőségek a szakon a továbblépéshez?


BB.: Egyenlőre nem, bár én jelenleg is végzek apróbb kutatásokat. Persze csak a szabadidőmben, mintegy hobbiként. Egyébként azt gondolom, hogy a lehetőségek adottak lennének a szakon, bár tény, hogy a tanszékünk elég kicsinek számít az egyetemen.


GD.: Nem gondolkodtam tudományos, kutatói munkában, talán az alapszak alatt egyszer-kétszer megfordult a fejemben, de elvetettem az ötletet. Ugyanakkor a lehetőségek tudtommal adottak lennének - a Történeti Intézettel született ilyen jellegű egyezsége a tanszéknek.

 
OD.: Mivel mindenképpen tanárként szeretnék elhelyezkedni, ezért nem tervezem a tudományos tevékenységet. (Bár nagy álomkép manapság az ún. tudós tanár, amit én igazából megvalósíthatatlannak tartok.)


HG.: Nem gondolkoztam ezzel a szakkal kapcsolatban tudományos, kutatói tevékenységen, a közoktatásban szeretnék elhelyezkedni tanárként, ezért nem vagyok tájékozott a szakon való továbblépéssel kapcsolatos lehetőségekben. Korábban a történelem szakkal kapcsolatosan voltak továbbtanulási elképzeléseim (PhD), de ez leginkább csak a történelem MA szakot elvégzők számára nyitott lehetőség, a tanárszakosoknak nem igazán.

 
A szakmában akartok-e elhelyezkedni, és ha igen, mik szeretnétek lenni?

 
BB.: Természetesen. Tehát tanár szeretnék lenni. Lehetőleg gimnáziumban, de nem zárkózom el más lehetőségektől sem...


GD.: Igen, a szakmában szeretnék elhelyezkedni. Történelemtanár és ember és társadalom műveltségterületi tanár leszek, persze posztgraduális képzésen gondolkodom. Fontos, hogy naprakészek legyünk. Legalábbis én a tanári szakmát ilyennek tartom és ezt a példát is láttam.


OD.: Történelem - társadalomismeret tanár szeretnék lenni, szóval igen, a szakmában szeretnék elhelyezkedni.


HG.: A szakmában akarok elhelyezkedni, leginkább középiskolai tanár szeretnék lenni, lehetőleg egy szegedi középiskolában (főleg gimnáziumban vagy szakközépiskolában; szakiskolában kevésbé). Ha erre nincs lehetőség, akkor akár általános iskolai állást is elvállalnék, vagy valahol máshol keresnék tanári állást az országon belül. Amennyiben ez sem járna sikerrel, akkor megpróbálnék más területen dolgozni, de ahhoz valószínűleg másfajta végzettség kellene.

 

VI.: Köszönöm a válaszokat, és sok sikert kívánok a tanulmányaitokhoz!