A társadalmi tanulmányok szak - egy hallgató vallomásai

 

A következő pár sorban úgy fogom bemutatni a szakot, ahogy egy azt diák látja és nem úgy, ahogy a felvételi tájékoztatókban olvashatjuk. Bennfentesként, azaz a szak aktív hallgatójaként teljesen más képet tudok mutatni a szakról. Olyat, ami sokkal kézzelfoghatóbb. Nem tényeket, hanem tapasztalatokat szeretnék közölni a felvételiző diákok számára.

Az első napon, amikor elkezdtem a szakot, megragadt bennem egy mondat, ami egy számomra sokra tartott tanártól származott. A mondat így hangzott: „Senki ne essen kétségbe, ha nem tud a kérdésre válaszolni - mi szeretnél lenni? Ez a szak jellemzően a későn érők szakja.” Akkor megnyugvást találtam ebben a mondatban. Úgy éreztem, ez a kulcsa annak, hogy pár héttel a felvétel után meggyőződjek arról, hogy jó helyet választottam.

Számomra ez a szak azt nyújtotta, amire szükségem volt: széles spektrumon mozgó tudást. A mai napig amikor megkérdezik, mit tanulok, majd rákérdeznek, hogy ez mit jelent, azt mondom, hogy mindenről tanulok, ami a társadalommal és a benne élő emberekkel áll kapcsolatban. A pszichológiától kezdve a különböző szubkultúrák működésén át a gazdasági ismeretekig mindenről tanulunk. A szak legtöbb kurzusában azonban mégiscsak akad egy közös pont, mégpedig az, hogy az emberekről szólnak. Éppen ezért aki humánus és szociális lény, kedvét leli majd ezen ismeretek elsajátításában.

A társadalmi tanulmányok alapképzést valójában azért nevezik a későn érők szakjának, mert mindenkinek van rá két éve - mint hogy pedagógusképző karon működünk - hogy eldöntse, tanári pályát szeretne-e választani, avagy sem. Amennyiben a tanári pálya mellett döntene, akkor a specializáció során ennek megfelelő kurzusokat kell felvennie annak érdekében, hogy a későbbiekben tanári mesterszakon tanulhasson tovább. Természetesen van, aki még ekkor sem tudja a választ az ominózus kérdésre: „Mi szeretnél lenni?”. Szerencsére még ekkor sincs probléma. Mindenki eldöntheti, hogy tovább szeretne-e tanulni mesterszakon, vagy megelégszik egy általános tudást nyújtó diplomával. A társadalmi tanulmányok alapszakról számtalan mesterszak felé van lehetőség továbbtanulni. Aki pedig megáll az alapdiploma megszerzésénél, a későbbiekben majdhogynem bármilyen értelmiségi munkát elvállalhat. Az állásinterjúkon nagy valószínűséggel mindenhez hozzá fog tudni szólni, ami hatalmas előnyt jelent azon versenytársakkal szemben, akik képzésük jellegéből adódóan csak egy speciális területen mozognak otthonosan.

Szakunk nyújtotta előnyöknek se eleje, se vége. A kis létszámnak köszönhetően mindenki megismerheti csoporttárait, nem úgy, mint a több száz fős csoportok esetében. A tanárok segítőkészek, ha problémamegoldásról van szó, hiszen mindenkit személy szerint ismernek. Itt nem csak egyek vagyunk az arctalan tömegből.

Összegzésül mindazok számára kiváló ez a szak, akik csak azt tudják biztosan, hogy kedvelik a humán tárgyakat, ezek az erősségeik és tovább szeretnének tanulni - de hogy pontosan minek, az még kiforratlan gondolat. Azok számára is kitűnő választás, akik tudják, emberekkel szeretnének foglalkozni. Segíteni, szervezni, tanítani. Ez a szak hozzásegíti őket céljuk eléréséhez. Remélem sikerült ezzel a pár sorral bemutatnom szakomat és tapasztalataim megosztásával könnyebbé tettem a választást a jövőre való tekintettel.

 

Gáll Szandra
SZTE-JGYPK
Társadalmi tanulmányok III. évf.