|
|
Szegedi Tudományegyetem |
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Fűzné Dr. Kószó Mária PhD
Szakmai életrajz és publikációs jegyzék Végzettség: 1987: József Attila Tudományegyetem Természettudományi Kar: Biológia szakos középiskolai tanár 1980: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola: Biológia - mezőgazdasági ismeretek szak
Munkahelyek: 2007-től: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet 1993-2007: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Biológiai Tanszék 1982-1993: Ásotthalom Általános Iskola 1980-1982: Kelebia Általános Iskola
Főiskolai beosztások: 2007-től: főiskolai docens 1993 –2007: főiskolai adjunktus
Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat: 1980–1993: általános iskolában a biológia, mezőgazdasági ismeretek- gyakorlatok és technika tantárgyak tanítása, valamint osztályfőnök és diákönormányzati vezetőtanára 1993-tól a biológia – környezetvédelem tantárgypadagógusa valamint környezeti nevelés módszerei, fenntarthatóság pedagógiája kurzusok vezetője 1996–2005: JGYTF Gyakorlati Bizottság tagja Tankönyvek lektorálása Erdei iskola szakértői munka, pályázatok bírálata
Szakmai tevékenységés kutatás: 2006: Ph.D fokozat szerzése az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karon neveléstudományi témában 2003: Nemzetközi környezeti nevelési konferencia szervezése (20 országból 4 földrészről 78 szakember részvételével) 2001-2003: SEEPS nemzetközi projekt (SOCRATES program). 2000–2005: OECD-ENSI nemzetközi projekt: „Akciókutatás a környezeti nevelésben” 1998 Nemzetközi Környezeti Nevelési Tanártovábbképző Szeminárium szervezése 1991-1992: Magyar Tudományos Akadémia ösztöndíjasaként természetvédelmi célú növényfeltárás Dr. Simon Tibor a biológia tudományok doktora, akadémikus irányításával az ELTE Növényrendszertani és Ökológiai Tanszéke számára.
Kitüntetések: 2002: Az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi Minisztérium a „Környezettan tantárgy oktatásmódszertana a környezettan-tanári és a környezetvédelem-tanári szakos képzésben” témakörben kiírt pályadíj I. helyezettje
2001: A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanácsa „Pro Juventute” Kiváló dolgozó
1991: A Művelődési és Közoktatási Miniszter dicséret
Idegennyelv–ismeret: középfokú angol (C) orosz (ELTE belső vizsga)
Egyéb végzettségek: 1989: Eötvös Lóránd Tudományegyetem: Környezetvédő tanár szakon intenzív tanártovábbképzési kurzus
Közéleti tevékenységek: 2007: Magyar Környezeti Nevelők Egyesülete Budapest Elnökségi tag 1995 – jelenleg: Pro-Natura díjas Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete Budapest - tag 1993 - jelenleg: -Pro Natura Emlékplakettel, a Csongrád Megyei Közgyűlés Alkotói Díjával és Miniszteri Elismerő Oklevéllel kitüntetett Csemete Természet – és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai Szakosztály és CSEMETE Erdei Iskola Oktatóközpont vezetője
Publikációk: I. DOKTORI DISSZERTÁCIÓ
PhD–fokozat
II. SZAKKÖNYVI FEJEZETEK
- Many-Sided Evaluation through Action Research and Environmental Education in the Practice of Teacher Education In: R. Kyburz-Graber, P. Hart, P. Posch, I. Robottom (eds.): Reflective Practice in Teacher Education. Learning from Case Studies Of Environmental Education. Peter Lang AG, International Academic Publishers, Bern, 2006. 113-128.p. - Környezeti nevelési akciókutatás Szegeden. In: Tanulás a Fenntarthatóságért. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006. 139-149. - A fenntarthatóság pedagógiája az európai általános iskolákban – tanár-továbbképzési kurzus. In: Tanulás a Fenntarthatóságért. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.183-191. - Neveljünk a városi terek, parkok, ligetek „színpadán”! – programtervek. In: Pintér Tibor (szerk.): Környezeti nevelés a bemutatóhelyeken. Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért, Budapest, 2004. - Fenntarthatóság és zoopedagógia a felsőoktatásban. In: Zoopedagógia és fenntarthatóságra nevelés. Fővárosi Állat és Növénykert, Budapest. 2003. 86-90. p.
III. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK
- Developing teacher compotences for education for sustainable development through reflection: the Environment and School Initiatives approuch In: Journal of Education for teaching: International research and pedagogy. 33.No. 2. May. 2007. 241-256. p. (társszerzők: Varga Attila, Michella Mayer, Willy Sleurs). - Tanárképzős hallgatók tudásstruktúrájának vizsgálata fogalmi térképek elemzésével a környezeti nevelés kurzuson. Szimpóziumi eleőadás. VII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2007. 201. p. - Környezeti nevelési projektek a tanárképzésben. Szimpózium. V. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2005. 267. p. - Akciókutatás a környezeti nevelési tanárképzésen Szegeden In: Csobod Éva – Varga Attila (szerk): Fenntartható közösségek és iskolafejlesztés. Innováció a tanárképzésben, az akciókutatás és a környezeti nevelés lehetőségei. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2004. 55-58. old. - A fenntarthatóságról szóló képzés a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karán. (társszerző Ilosvay György). In: Helyzetkép a fenntarthatóságról a hazai felsőoktatásban. Környezeti nevelési Programiroda, Budapest, 2003. - Integrációs tananyag-szervezési modellek és projektek alkalmazása a környezetvédelem szakos tanárképzős hallgatók tanítási gyakorlatában. In: Környezetei oktatási nevelési módszerek a felsőoktatásban. Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda. Budapest, 2003. 18-21. p. - A környezeti nevelés értelmezése és gyakorlata Csongrád megye általános iskolában tanító tanárok körében. Poszter II. Országos Neveléstudományi Konferencia Bp. 2002. október 241. p. - Akciókutatás a Tanárképzős hallgatók környezeti nevelési programjában és tanítási gyakorlatában. In: Környezeti nevelési együttműködés. OECD - ENSI –Magyarország. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2002. 108-113. p. - A környezeti nevelés koncepciói. Iskolakultúra 2002. 1. szám 40-50. p.
IV. OKTATÁSI SEGÉDANYAGOK, ISMERETTERJESZTŐ CIKKEK - Fiatalok globális nevelése. Környezeti nevelés. KÖNKOMP, 2005. VII. évfolyam, 2. szám. 10. p. - Öttömösi erdőjáró. Kemence Füzetek 3. Kemence Környezeti Nevelési és Közművelődési Egyesület. Öttömös, 2003. - Transzdiszciplináris tervezés a környezeti nevelési programokban. In: Hegedűs Gábor (szerk.): Projektmódszer III. / Kecskeméti Tanítóképző Főiskola Kecskemét, 2002. 59-63. p. - Vizsgálatok a Tisza-partján (Egy környezeti nevelési szakkör programja) – Biológia tanítása módszertani folyóirat 2001. 1. szám 10-19. p. - A vita mint módszer – Biológia tanítása módszertani folyóirat 2000. 4. szám p. 9-13. - Bugac varázsa – Bugaci füzetek 1. Kiss Ferenc Csongrád Megyei Természetvédelmi Egyesület Szeged, 1998. - Ásotthalom védett és fokozottan védett növényei. In: Természetvédelem és környezetvédelem a nevelésben. Ökológiai kultúra, ökológiai nevelés / szerk. Gulyás Pálné Természet és Környezetvédő Tanárok Egyesülete Bp., 1997. 205-208. p. - Zoopedagógiai képzés Szegeden – Pedagógiai lehetőségek az állatkertekben - KÖRLÁNC Könyvek 5. Körlánc Szegedi Munkacsoportja, 1997. - Élményközpontú módszerek a biológia tanításában – Biológia tanítása módszertani folyóirat 1997. 2. szám 27-30.p. - Címerállatok a természetben – Biológia tanítása módszertani folyóirat 1995. 11-21.p. - Homoki erdők életközösségének komplex feltárása – Környezeti nevelés az erdei iskolában – Réce füzetek 4. Bp. 1995. 37-43.p - Tanári segédlet a növények természeti érték besorolásához – Réce füzetek 3. Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért. Bp., 1994. - Homokvilág Szeged közelében – XLVIII. évfolyam 1993. 3. szám 40-41.p. - A pusztuló semlyékek – Természetbúvár XLVI. évfolyam 1991. 3. szám 22-23.p
Külföldi tanulmányutak: 2003. május 1 – 5. Thessaloniki: SEEPS projekt-találkozó. 2002. március 12 -15. Crew UK: SEEPS „Fenntarthatóság pedagógiája az európai általános iskolákban” Socrates projekt-találkozó. 2000. szeptember 19 - 24. Luzern: „Akciókutatás a tanárképzésben” OECD-ENSI Konferencia. 2000. márc. 24 –30. Málta: Fenntartható életmód oktatása (Európa Tanács Tanártovábbképző – szeminárium) 1998. június 20 - július 20. Montana (USA) Környezeti nevelési tantervfejlesztő nyári kurzus és tanulmányút Missoulában a Montanai Egyetemen (a Soros Alapítvány, - Magyar Közoktatási Minisztérium és a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola támogatásával)
1997. márc. 02-14. Shrewsbury:
Környezeti nevelési és állampolgári ismeretek 1995 aug. 04-12. Dánia: Környezeti nevelési tanulmányút 1995. ápr. 14-21. Hinterstoder: Környezeti nevelési tanulmányút (az Osztrák Kulturális Minisztérium és a Magyar Közoktatási Minisztérium szervezésében) 1995. márc. 10-23. Amsterdam: Holland-magyar tanárképzési projekt
|
||||||||||||||||
|
Szeged, Hattyas sor 10.
Tel.: (62) 544-796
E-mail: herbszt@jgypk.u-szeged.hu