Tanítóképző
szakcsoport

 

 

Szegedi Tudományegyetem
Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Tanító- és Óvóképző Intézet

    

Fűzné Dr. Kószó Mária PhD

Beosztás, tud. fokozat:

főiskolai docens

Levelezési cím:

Szeged, Boldogasszony sgt. 6.

Munkaszoba:

Biológia TSZ V/008

Hivatali telefon:

62-10

E-mail:

fuzne@jgytf.u-szeged.hu 

Fogadóóra:

hétfő: 14-15, szerda: 14-15 (Biológia 203)

Személyes honlap:

 

Kurzuskövetelmények

 

Szakmai életrajz és publikációs jegyzék

Végzettség:

1987: József Attila Tudományegyetem Természettudományi Kar: Biológia szakos középiskolai tanár

1980: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola: Biológia - mezőgazdasági ismeretek szak

 

Munkahelyek:

2007-től: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet

1993-2007: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Biológiai Tanszék

1982-1993: Ásotthalom Általános Iskola

1980-1982: Kelebia Általános Iskola

 

Főiskolai beosztások:

2007-től: főiskolai docens

1993 –2007: főiskolai adjunktus

 

Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat:

1980–1993: általános iskolában a biológia, mezőgazdasági ismeretek- gyakorlatok és technika tantárgyak tanítása, valamint osztályfőnök és diákönormányzati vezetőtanára

1993-tól a biológia – környezetvédelem tantárgypadagógusa valamint környezeti nevelés módszerei, fenntarthatóság pedagógiája kurzusok vezetője

1996–2005: JGYTF Gyakorlati Bizottság tagja

Tankönyvek lektorálása

Erdei iskola szakértői munka, pályázatok bírálata

 

Szakmai tevékenységés kutatás:

2006: Ph.D fokozat szerzése az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karon  neveléstudományi témában

2003: Nemzetközi környezeti nevelési konferencia szervezése (20 országból 4 földrészről 78 szakember részvételével)

2001-2003: SEEPS nemzetközi projekt (SOCRATES program).

2000–2005: OECD-ENSI nemzetközi projekt: „Akciókutatás a környezeti nevelésben”

1998 Nemzetközi Környezeti Nevelési Tanártovábbképző Szeminárium szervezése

1991-1992: Magyar Tudományos Akadémia ösztöndíjasaként természetvédelmi célú növényfeltárás Dr. Simon Tibor a biológia tudományok doktora, akadémikus irányításával az ELTE Növényrendszertani és Ökológiai Tanszéke számára.

  

Kitüntetések:

2002: Az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi Minisztérium a  „Környezettan tantárgy oktatásmódszertana a környezettan-tanári és a környezetvédelem-tanári szakos képzésben” témakörben kiírt pályadíj I. helyezettje

 

2001: A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanácsa „Pro Juventute” Kiváló dolgozó

 

1991: A Művelődési és Közoktatási Miniszter dicséret

 

Idegennyelv–ismeret:

középfokú angol (C)

orosz (ELTE belső vizsga)

 

Egyéb végzettségek:

1989: Eötvös Lóránd Tudományegyetem: Környezetvédő tanár szakon intenzív tanártovábbképzési kurzus

 

Közéleti tevékenységek:

2007: Magyar Környezeti Nevelők Egyesülete Budapest  Elnökségi tag

1995 – jelenleg: Pro-Natura díjas Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete   Budapest -  tag

1993 - jelenleg: -Pro Natura Emlékplakettel, a Csongrád Megyei Közgyűlés Alkotói Díjával  és Miniszteri Elismerő Oklevéllel kitüntetett Csemete  Természet – és Környezetvédelmi Egyesület Pedagógiai Szakosztály és CSEMETE Erdei Iskola Oktatóközpont vezetője

 

Publikációk:

I. DOKTORI DISSZERTÁCIÓ

 

PhD–fokozat
Akciókutatás a tanárképzős hallgatók környezeti nevelési tanítási prgramjában. 2006. 201 o. Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar,  Neveléstudományi Doktori Program (summa cum laude)

 

II. SZAKKÖNYVI FEJEZETEK

 

- Many-Sided Evaluation through Action Research and Environmental Education in the Practice of Teacher Education In: R. Kyburz-Graber, P. Hart, P. Posch, I. Robottom (eds.): Reflective Practice in Teacher Education. Learning from Case Studies Of Environmental Education. Peter Lang AG, International Academic Publishers, Bern, 2006. 113-128.p.

- Környezeti nevelési akciókutatás Szegeden. In: Tanulás a Fenntarthatóságért. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006. 139-149.

- A fenntarthatóság pedagógiája az európai általános iskolákban – tanár-továbbképzési kurzus. In: Tanulás a Fenntarthatóságért. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.183-191.

- Neveljünk a városi terek, parkok, ligetek „színpadán”! – programtervek. In: Pintér Tibor (szerk.): Környezeti nevelés a bemutatóhelyeken. Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért, Budapest, 2004.

- Fenntarthatóság és zoopedagógia a felsőoktatásban. In: Zoopedagógia és fenntarthatóságra nevelés. Fővárosi Állat és Növénykert, Budapest. 2003.  86-90. p.

 

III. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK

 

- Developing teacher compotences for education for sustainable development through reflection: the Environment and School Initiatives approuch In: Journal of Education for teaching: International research and pedagogy. 33.No. 2. May. 2007. 241-256. p. (társszerzők: Varga Attila, Michella Mayer, Willy Sleurs).

- Tanárképzős hallgatók tudásstruktúrájának vizsgálata fogalmi térképek elemzésével a környezeti nevelés kurzuson. Szimpóziumi eleőadás. VII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2007.  201. p.

- Környezeti nevelési projektek a tanárképzésben. Szimpózium. V. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2005.  267. p.

- Akciókutatás a környezeti nevelési tanárképzésen Szegeden In: Csobod Éva – Varga Attila (szerk): Fenntartható közösségek és iskolafejlesztés. Innováció a tanárképzésben, az akciókutatás és a környezeti nevelés lehetőségei. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2004. 55-58. old.

- A fenntarthatóságról szóló képzés a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karán. (társszerző Ilosvay György). In: Helyzetkép a fenntarthatóságról a hazai felsőoktatásban. Környezeti nevelési Programiroda, Budapest, 2003.

- Integrációs tananyag-szervezési modellek és projektek alkalmazása a környezetvédelem szakos tanárképzős hallgatók tanítási gyakorlatában. In: Környezetei oktatási nevelési módszerek a felsőoktatásban. Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda. Budapest, 2003. 18-21. p.

- A környezeti nevelés értelmezése és gyakorlata Csongrád megye általános iskolában tanító tanárok körében. Poszter II. Országos Neveléstudományi Konferencia Bp. 2002. október  241. p.

- Akciókutatás a Tanárképzős hallgatók környezeti nevelési programjában és tanítási gyakorlatában. In: Környezeti nevelési együttműködés. OECD - ENSI –Magyarország. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2002. 108-113. p.

- A környezeti nevelés koncepciói. Iskolakultúra 2002. 1. szám  40-50. p.

 

IV. OKTATÁSI SEGÉDANYAGOK, ISMERETTERJESZTŐ CIKKEK

- Fiatalok globális nevelése. Környezeti nevelés. KÖNKOMP, 2005. VII. évfolyam, 2. szám. 10. p.

- Öttömösi erdőjáró. Kemence Füzetek 3. Kemence Környezeti Nevelési és Közművelődési Egyesület. Öttömös, 2003.

- Transzdiszciplináris tervezés a környezeti nevelési programokban. In: Hegedűs Gábor (szerk.): Projektmódszer III. / Kecskeméti Tanítóképző Főiskola Kecskemét, 2002. 59-63. p.

- Vizsgálatok a Tisza-partján (Egy környezeti nevelési szakkör programja) – Biológia tanítása módszertani folyóirat 2001. 1. szám  10-19. p.

- A vita mint módszer – Biológia tanítása módszertani folyóirat 2000. 4. szám p. 9-13.

- Bugac varázsa – Bugaci füzetek 1. Kiss Ferenc Csongrád Megyei Természetvédelmi Egyesület Szeged, 1998.

- Ásotthalom védett és fokozottan védett növényei. In: Természetvédelem és környezetvédelem a nevelésben. Ökológiai kultúra, ökológiai nevelés / szerk. Gulyás Pálné Természet és Környezetvédő Tanárok Egyesülete Bp., 1997. 205-208. p.

- Zoopedagógiai képzés Szegeden – Pedagógiai lehetőségek az állatkertekben - KÖRLÁNC Könyvek 5. Körlánc Szegedi Munkacsoportja, 1997.

- Élményközpontú módszerek a biológia tanításában – Biológia tanítása módszertani folyóirat 1997. 2. szám  27-30.p.

- Címerállatok a természetben – Biológia tanítása módszertani folyóirat 1995. 11-21.p.

- Homoki erdők életközösségének komplex feltárása – Környezeti nevelés az erdei iskolában – Réce füzetek 4. Bp. 1995. 37-43.p

- Tanári segédlet a növények természeti érték besorolásához – Réce füzetek 3. Alapítvány a Magyarországi Környezeti Nevelésért. Bp., 1994.

- Homokvilág Szeged közelében – XLVIII. évfolyam 1993. 3. szám  40-41.p.

- A pusztuló semlyékek – Természetbúvár XLVI. évfolyam 1991. 3. szám  22-23.p

 

Külföldi tanulmányutak:

2003. május 1 – 5. Thessaloniki: SEEPS projekt-találkozó.

2002. március 12 -15. Crew UK: SEEPS „Fenntarthatóság pedagógiája az európai általános iskolákban” Socrates projekt-találkozó.

2000. szeptember 19 - 24. Luzern: „Akciókutatás a tanárképzésben” OECD-ENSI Konferencia.

2000. márc. 24 –30. Málta: Fenntartható életmód oktatása (Európa Tanács Tanártovábbképző – szeminárium)

1998. június  20 - július 20. Montana (USA) Környezeti nevelési tantervfejlesztő nyári kurzus és tanulmányút Missoulában a Montanai Egyetemen (a Soros Alapítvány, - Magyar Közoktatási Minisztérium és a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola támogatásával)

1997. márc. 02-14. Shrewsbury: Környezeti nevelési és állampolgári ismeretek
tanterv-fejlesztő tanulmányút Angliában

1995 aug. 04-12. Dánia: Környezeti nevelési tanulmányút

1995. ápr. 14-21. Hinterstoder: Környezeti nevelési tanulmányút (az Osztrák Kulturális Minisztérium és a Magyar Közoktatási Minisztérium szervezésében)

1995. márc. 10-23. Amsterdam: Holland-magyar tanárképzési projekt

 

 

 

Szeged, Hattyas sor 10.

Tel.: (62) 544-796

E-mail: herbszt@jgypk.u-szeged.hu