Tanítóképző
szakcsoport

 

 

Szegedi Tudományegyetem
Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Tanító- és Óvóképző Intézet

    

dr. Galgóczi Lászlóné

Beosztás, tud. fokozat:

mestertanár

Levelezési cím:

Szeged, Hattyas sor 10.

Munkaszoba:

V/110

Hivatali telefon:

47-42

E-mail:

gtilda@jgypk.u-szeged.hu

Fogadóóra:

kedd: 11.30-12.30, péntek: 9.30-10.30

Személyes honlap:

 

Kurzuskövetelmények

 

Oktatási anyagok

 

Szakmai életrajz és publikációs jegyzék

Végzettség:

 

1994: Debreceni Református Hittudományi Egyetem, okleveles református vallástanár

1987: Ho Shi Minh Tanárképző Főiskola (Eger), általános iskolai magyar nyelv és irodalom szakos tanár

1973: Bessenyei György Tanárképző Főiskola (Nyíregyháza), általános iskolai tanító

 

Munkahelyek:

 

2006-tól: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanító- és Óvodapedagógus-képző Intézet, mestertanár

2003-2006: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanítóképző Intézet, tantárgypedagógus.

1997- 2005: Debreceni Református Hittudományi Egyetem Szegedre kihelyezett Vallástanári Tanszéke, mb. adjunktus.

1978-2003: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Gyakorló Általános Iskolája, vezető pedagógus, szakvezető tanító.

1994-1995: Karolina Elemi Iskola és Gimnázium, tanító.

1973-1978: Általános Iskola, Nyírkáta, osztálytanító.

 

Főiskolai beosztások:

 

            2006: mestertanár

            2003—2006: tantárgy-pedagógus

 

Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat:

 

2000-től a SZTE JGYPK Tanítóképző Intézetében az Anyanyelvi tantárgy-pedagógia c. tárgy oktatója, vezeti annak gyakorlatait, valamint oktatja a Magyar nyelv és irodalom műveltségterület anyanyelvi és irodalmi szakmódszertanát. Részt vett a karon folyó gyógypedagógus-képzésben az Anyanyelvi általános metodika és gyakorlat, valamint a Magyar nyelv tantárgyak oktatójaként.

2004-ben tanítványa, Varga Franciska tanító szakos hallgató, akinek felkészítő mentora volt, Debrecenben a XV. Kárpát-medencei anyanyelvi tanítási versenyen — e versenyen ekkor vett részt először a JGYTFK Tanítóképző Intézete — második helyezést ért el.

2007-ben a XXVIII. OTDK Tantárgy-pedagógia szekciójában tanítványa, Gudmon Emese II. díjat kapott, s ugyanebben az évben az Országos anyanyelv-tanítási versenyen Egerben tanítványa, Láposi Mária különdíjat érdemelt ki.

1997-2005 között a Debreceni Református Hittudományi Egyetem Szegedi Vallástanári Tanszékén kidolgozta a református vallástanár szak „Tanári mesterség” modulját, megbízott adjunktusként. a Valláspedagógia, A vallástanítás didaktikája valamint A vallástanítás módszertana c. tárgyakat oktatta, s irányította a vallástanár szakos hallgatók gyakorlati képzését.

          Az 1990-es években részt vett a katolikus iskolák kerettantervi munkálataiban a magyar nyelv és irodalom tárgy tantárgyi vezetőjeként és az 5–10. évfolyam anyanyelvi és irodalmi tantervének társszerzőjeként.

          Irányította a JGYTFK gyakorló iskolájában a helyi tanterv alsó tagozatos részének kidolgozását, elkészítette a helyi tanterv magyar nyelv és irodalom műveltségterületének 1-4. osztályos anyagát.

          1991-től 1996-ig a Csongrád megyei Pedagógiai Intézet vezető szakértőjeként dolgozott, továbbképző tanfolyamokat vezetett és előadásokat tartott az anyanyelvi nevelés témakörében.

          Rendszeresen részt vesz a hazai és határon túli magyar pedagógusok továbbképzésében. Előadásokat tartott a Bolyai Nyári Egyetemen (Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége) Csíkszeredán több ízben is, a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége felkérésére Érsekújvárott, a Vajdasági Református Értelmiségi Fórum szervezésében Bácsfeketehegyen. Hosszabb ideje és évente több ízben is a Vajdasági Magyar Pedagógusok Szövetsége felkérésére továbbképző előadásokat tartott Újvidéken és Szabadkán, és tart ma is Újvidéken.

          Zsűritagként és/vagy zsűrielnökként, illetve a versenyfeladatok összeállítójaként 1990-től folyamatosan részt vesz városi és megyei helyesírási versenyek, vers- és mesemondó versenyek (Verset írok, verset mondok, Mesét írok, mesét mondok), a Móra Ferenc olvasási verseny, valamint a városi fogalmazási verseny előkészítésében és lebonyolításában.

 

Szakmai tevékenység:

 

Anyanyelvi tankönyv-családja, a Kisiskolások anyanyelvi gyakorlókönyve 1, 2, 3, 4. és a Kisiskolások magyar nyelv könyvének 1-2, 3, 4 kötetei 1991. ill. 1994. óta folyamatosan folyamatos népszerűségnek örvendenek a közoktatásban; 2007-ben a 16. illetve a 13. átdolgozott kiadás került az iskolákba. E tankönyvcsaládról A. Jászó Anna főiskolai tanár a tanító szakos hallgatók anyanyelv-tantárgypedagógiai tankönyvében így ír: „A nyelvtanok igazi, gyerekek számára írt tankönyvek. Célszerű bennük a tananyag kiválogatása és elrendezése, az egyes anyagrészek bemutatása induktív és szemléletes; érdekes az irodalmi példaanyag, ötletes az elrendezés, szellemesek az illusztrációk. Jók az összefoglalások, ugyanakkor ügyel a szerző a folyamatos ismétlésre. Jól egészítik ki a nyelvtanokat — az előbb publikált — gyakorlókönyvek. Sok bennük a kreativitást igénylő, gondolkodtató feladat, melyek ugyanakkor összhangban vannak a világos fogalomkialakítással és szabálytanítással. /…/.” (Az anyanyelvi nevelés módszerei. Szerk. Kernya Rózsa. CSVMTF és Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó Rt. 1995. 379). Anyanyelv-tanítási programjához és tankönyvcsaládjához tanmenet-javaslatot és felmérő feladatlapokat is készített.

Gyakorló pedagógusok számára 5 módszertani kiadványa jelent meg Tankönyvkiadó, az Ifjúsági Lapkiadó valamint a MOZAIK Kiadó gondozásában.

Szakfolyóiratban, tanulmány- és konferenciakötetben 37 tanulmányt publikált az anyanyelvi nevelés és módszertana köréből. Rendszeres résztvevője és előadója kutatási témájában országos tantárgy-pedagógiai konferenciáknak, alkalmazott nyelvészeti kongresszusoknak, pszicholingvisztikai rendezvényeknek és egyéb szakmailag ismert és elismert konferenciáknak és tanácskozásoknak. Szakmai tudományos rendezvényen 27 alkalommal tartott előadást, s több ízben szekcióvezetőként is tevékenykedett.

A Magyar Nyelvtudományi Társaság — ELTE Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport tagja

          1998 óta a Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak (MOZAIK Kiadó, Szeged) főszerkesztője.

          1993 és 1997 között a Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak szerkesztő bizottságának tagja volt.

          1984-től 1995-ig A TANÍTÓ c. módszertani folyóirat szerkesztő bizottságának tagja, majd tanácsadója volt.

 

Kitüntetések:

 

            1991: JGYTF „Pro Iuventute” Kiváló dolgozó

 

Egyéb végzettségek:

 

1990: Magyar nyelv és irodalom szakos tanárok intenzív továbbképző tanfolyama.

1999: A számítástechnika felhasználása az oktatásban.

 

Publikációk:

 

KÖNYV

Így tanítom a nyelvtan–helyesírást a 3. osztályban I. A TANITÓ Módszertani Füzetek 14. sz.  Budapest. 1989. Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó, 42 p.

Így tanítom a nyelvtan–helyesírást a 3. osztályban II. A TANITÓ Módszertani Füzetek 15. sz. Budapest. 1989. Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó. 42 p.

Így tanítom a nyelvtan–helyesírást a 4. osztályban. A TANITÓ Módszertani Füzetek 16. sz. Budapest. 1990. Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó, 62 p.

Így tanítunk a 4. osztályban. Magyar nyelv és irodalom, általános iskola 4. osztály. Tanítói kézikönyv III. Budapest. 1990. Tankönykiadó, Társszerző: Balkovitzné Cynolter Magdolna

Tanmenet-javaslat a magyar nyelv tanításához az alsó tagozatban. Szeged, 1994. MOZAIK Lap- és Könyvkiadó, 30 p. (9. kiadás 2003.)

Katolikus kerettanterv. Magyar nyelv és irodalom tantárgy II. rész. (5 – 12. évfolyam). Katolikus kerettanterv. Felelős szerk. Farkas István piarista. 4. kiadás. 10/b. füzet. NAT-konform mintatanterv. (MKM Közoktatás-fejlesztési Főosztály 45. 381/97/XV. sz.) Szerk. Dr. Galgóczi Lászlóné – Dr. Galgóczi László. Kecskemét, 1997. Európa Értékrendjéért Pedagógiai Egyesület, 82 p. Társszerző: dr. Galgóczi László.

 

TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK

 

Az egységes anyanyelvi nevelésért. Budapest. 1979. Köznevelés XXVII. évf. 3. sz. 23–24.

Fogalmazástanítás az egységes anyanyelvi nevelés rendszerében. Budapest. 1982. A TANITÓ XX. évf. 2. sz. 13–15.

A személyiség sokoldalú fejlesztése – az anyanyelvi nevelés lehetőségei. Budapest. 1983. A TANITÓ XXI. évf. 6–7. sz. 4–12.

A szó- és írásbeli kifejezőképesség alapozása. Budapest. 1984.  A TANITÓ XXII. évf. 6–7. sz. 14–19.

A szójelentés tanítása az alsó osztályokban. Budapest, 1986.  A TANITÓ XXIV. évf. 6–7. sz. 6–14.

A szó- és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése. Budapest. 1987. A TANITÓ XXV. évf. 6–7. sz. 5–17.

Az igemódok tanításának problémái a negyedik osztályban. In: Tantárgypedagógiai kutatások. Baja 1990. Főszerk. Richnovszky Andor. Művelődési Minisztérium – Eötvös József Tanítóképző Főiskola,. 86–90.

A kisiskolások és a szöveg. In: A szöveg szerkesztése, megértése, kidolgozása és megszólaltatása. Szerk. Szende Aladár. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 196. sz. Budapest. 1993.  Magyar Nyelvtudományi Társaság. 172–190.

Kisiskolások magyar nyelv könyve. Szeged, Csengőszó. I. évf., különszám. 27-28.

Magyar nyelvi tanmenetek. I. Szeged, Csengőszó II. évf. 2. sz. 9-16.

Magyar nyelvi tanmenetek. II Szeged, Csengőszó, II. évf. 4. sz. 17-23.

Igeidő-szemlélet az anyanyelv oktatásában. Szeged, Csengőszó. III. évf. 2. sz. 3–9.

Az igemódok tanítása a negyedik osztályban.  Szeged. Csengőszó. IV. évf. 1. sz. 21–24.

Kisiskolások magyar nyelv- és anyanyelvi gyakorlókönyvei a NAT tükrében – helyi tantervi lehetőségek. Szeged, Csengőszó, V. évf. 1. sz. 11-17.

Kommunikáció a kisiskolás korban. Békéscsaba, Fogalmazástanítás I. évf. 1. (1998) 3-7.

Helyesírási verseny az alsó tagozatban. Szeged, Csengőszó, VII. évf. 1–2. sz. 9–13.

Szövegalkotás és a kommunikációs készségek kisiskolás korban. In: Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában. Szerk. V. Raisz Rózsa, H. Varga Gyula. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 212. sz. Budapest, Magyar Nyelvtudományi Társaság, 1999. 621-627.

Anyanyelvi nevelés a kisiskolás korban. In: Nyelvi kihívások a harmadik évezredben. Szerk.: Lengyel Zsolt, Navracsics Judit, Nádasi Edit. Veszprém, Veszprémi Egyetem, 1999. 7.

A fonomimika és a nyelvhasználat. In: A nyelv szerepe az információs társadalomban. Szerk. Bartha Magdolna, Stephanides Éva. Székesfehérvár, Kodolányi János Főiskola 2000. 204.

Napjaink olvasás- és írástanításának metodikai kérdései. Tantárgy-pedagógiai kutatások. Válogatás a VI. Tantárgy-pedagógiai Tudományos Konferencián elhangzott előadásokból. Baja, Eötvös József Főiskola, 2000. 408-414.

Hogyan érintik a kerettantervek az 1-4. osztály anyanyelv-könyveit? Csengőszó, IX. évf. 2. sz. 3-6.

Anyanyelvi nevelés – jellemformálás a kisiskolás korban. Csengőszó, X. évf. 1sz. 3-6.

Alsó tagozat: tantervek és anyanyelvi nevelés. Csengőszó, X. évf. 4. sz. 3-7.

Anyanyelvi nevelés, szövegalkotás, kommunikáció a kisiskolás korban. In: Hagyományok és újítások a pedagógiában. Tanulmányok az oktatás-nevelés módszereiről. Szerk. Bácsi János, dr. Zsigriné Sejtes Györgyi, SZTE JGYTFK, 2003. 69—82.

Gondolatok az anyanyelvi nevelésről tantervváltás közben. In: Mit? Kinek? Hogyan? Vezetőtanárok I. országos módszertani konferenciája. Konferenciakötet. Szerk. Bácsi János, Sejtes Györgyi. Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége, Szeged, 2003. 42-48.

Református keresztyén nevelés. In. Eulógia. Ünnepi kötet dr. Bartha Tibor 60. születésnapjára. Szerk. Hanula Gergely és Vladár Gábor. Magyarországi Református Egyház Doktorok Kollégiumának Újszövetségi Szekciója, 2004.

Alsó tagozat: tantervek és anyanyelvi nevelés. In: Stílus és anyanyelv. Szerk. Galgóczi László és Vass László. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2004. 207—212.

Anyanyelvi nevelés: a kommunikációs képességek fejlesztése. In: Nyelvészet és interdiszciplinaritás. Szerk. Navracsics Judit és Tóth Szergej. Generalia, 2004. 227—231

Alsó tagozat. Tantervek és anyanyelvi nevelés. In: Stílus és anyanyelv. Szerk. Galgóczi László és Vass László. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2004. 207-212.

Tantervváltás: kommunikációs készségek fejlesztése. In: Mit? Kinek? Hogyan? Vezetőtanítók, -tanárok II. Országos Módszertani Konferenciája. Szerk. dr. Cseh Béla és dr. Éber Elődné. Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége, Baja, 2004. 502—507.

Református keresztyén  nevelés — a vallástanár felelőssége. In: Orando et laborando. A Debreceni Református Hittudományi Egyetem 2003/2004. évi értesítője. 466. tanév. Debrecen, 2004. 175-188.

A kommunikációs készségek fejlesztése. In: Nyelvek és nyelvoktatás Európa és a Kárpát –medence régióiban. Szerk. Cs. Jónás Erzsébet és Székely Gábor. MANYE Vol. 1/2. Nyíregyháza, 2005. 61—67.

Anyanyelvi nevelés alsó tagozaton és felsőfokon. In: Tantárgy-pedagógiai kutatások. Válogatás a VII. Tantárgy-pedagógiai Tudományos Konferencián elhangzott előadásokból. Szerk. Albertné Herbszt Mária. Baja 2005. 136-143.

Anyanyelvi nevelés: funkcionális grammatikatanítás az alsó tagozaton – a mondatfajták és az igemódok I. Csengőszó, XIV. évf. 3. 10-14.

Anyanyelvi nevelés: funkcionális grammatikatanítás az alsó tagozaton – a mondatfajták és az igemódok II. Csengőszó, XIV. évf. 4. 11-14.

Anyanyelvi nevelés: funkcionális grammatikatanítás az alsó tagozaton – a mondatfajták és az igemódok III. Csengőszó, XIV. évf. 5. 12-16.

Hogyan lehet hatékony a testnevelésóra? Csengőszó XV. évfolyam 5. sz. 14-16.

A mesék birodalmában — olvasóvá nevelés az alsó tagozaton. Társszerzők: Gudmon Emese, Jenei Teréz. Csengőszó XV. évf. 8. sz. 3-7.

Szövegalkotás: elbeszélő fogalmazás alsó- és felsőfokon. In: Hagyomány és újítás. Apáczai napok 2006. Szerk. Lőrincz Ildikó. Győr, 2007. 195-202.

 

Tankönyvek a közoktatás számára

Kisiskolások anyanyelvi gyakorlókönyve 1. Szeged. 1991. MOZAIK Oktatási Stúdió. 82 p. (16. átdolgozott kiadás: 2007.)

Kisiskolások anyanyelvi gyakorlókönyve 2. Szeged. 1991. MOZAIK Oktatási Stúdió, 78 p. (16. átdolgozott kiadás: 2007.)

Kisiskolások anyanyelvi gyakorlókönyve 3. Szeged. 1991. MOZAIK Oktatási Stúdió. 100 p. (16. átdolgozott kiadás: 2007.)

Kisiskolások anyanyelvi gyakorlókönyve 4. Szeged. 1991. MOZAIK Oktatási Stúdió. 108 p. (16. átdolgozott kiadás: 2007.)

Kisiskolások magyar nyelv könyve 1 – 2. osztály. Szeged. 1994. MOZAIK Lap- és Könyvkiadó. 80 p. (13. átdolgozott kiadás 2005.)

Kisiskolások magyar nyelv könyve 3. osztály. Szeged. 1994. MOZAIK Lap- és Könyvkiadó, 94 p. (13. átdolgozott kiadás 2007.)

Kisiskolások magyar nyelv könyve 4. osztály. Szeged. 1994. MOZAIK Lap- és Könyvkiadó, 80 p. (13. átdolgozott  kiadás 2007.)

Tanmenet-javaslat  a magyar nyelv tanításához az alsó tagozatban. Szeged, 1994. MOZAIK Lap- és Könyvkiadó, 30 p. (9. kiadás 2003.)

Felmérő feladatlapok magyar nyelvből az alsó tagozat számára A – B. Szeged. 1995. MOZAIK Lap- és Könyvkiadó. 92 p. (7. kiadás 2003.)

Anyanyelvi gyakorló kisiskolásoknak. A mondat. Szeged, 1999. MOZAIK Oktatási Stúdió, 38. p.(4. kiadás 2003.)

 

 

 

Szeged, Hattyas sor 10.

Tel.: (62) 544-796

E-mail: herbszt@jgypk.u-szeged.hu