Tanítóképző
szakcsoport

 

 

Szegedi Tudományegyetem
Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Tanító- és Óvóképző Intézet

    

Herbszt Mária dr.

Beosztás, tud. fokozat:

intézetvezető főiskolai tanár

Levelezési cím:

Szeged, Hattyas sor 10.

Munkaszoba:

V/102

Hivatali telefon:

63-45

E-mail:

herbszt@jgypk.u-szeged.hu

Fogadóóra:

szerda: 16-17

Személyes honlap:

 

Kurzuskövetelmények

 

Oktatási anyagok

 

Szakmai életrajz és publikációs jegyzék

Végzettség:

1974: József Attila Tudományegyetemen, BTK, magyar–francia szak

Munkahelyek: 

2005-től: SZTE, JGYPK, Tanítóképző Intézet, ill. a jelenlegi Tanító- és Óvóképző Intézet

1979-től: Eötvös József Főiskola, Baja (ill. jogelőd intézményei) Magyar          Nyelvi és Irodalmi Tanszék

1974–1979: III. Béla Gimnázium, Baja

 

Főiskolai beosztások:

1993-tól:      főiskolai tanár

1989–1993:  főiskolai docens

1982–1989:  főiskolai adjunktus

1979–1982:  főiskolai tanársegéd

 

Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat:

-    Különféle nyelvészeti tárgyak oktatása elsősorban a tanító szakon: magyar nyelv, beszédművelés, alkalmazott nyelvészet, stilisztika, szociolingvisztika, anyanyelvi tantárgy-pedagógiai, kommunikáció.

-    Egy féléven át – a Tantermi kommunikáció c. kurzus tartásával -  részvétel a Pécsi Tudományegyetem Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Programjában.

-    Folyamatos részvétel a tanítójelöltek gyakorlati képzésében (a hallgatók vizsgatanításain elnöki teendők ellátása).

-    Tanítók számára szervezett továbbképzések rendszeres előadója.

-    A tanítóképzés mellett – bekapcsolódás az óvodapedagógusok, a művelődésszervező és könyvtár szakos hallgatók képzésébe, valamint az egyéb célcsoportok számára szervezett nyelvészeti, illetve kommunikációs kurzusok tartásába is

-    Több éven át a bajai főiskola Tantervfejlesztő Bizottságának elnöke, majd a vezetői beosztások közel egy évtizeden át a Tanító- és Óvóképző Főiskolák Országos Tantervfejlesztő Bizottságának tagja.

-    Az utóbbi 15 évben az ország különböző tanító- és óvóképző főiskoláin  záróvizsga-elnöki teendők ellátása, így bizonyos szintű országos kitekintés a társintézményekben folyó szakmai munkát illetően.

-    Gyakorlat a helyi és országos tanítási versenyek szervezése és zsűrizése terén is.

 

Vezetői megbízások:

     – 2007-től:  SZTE, JGYPK, Tanító- és Óvóképző Intézetének vezetője

     – 2006-tól:   Az Eötvös József Főiskola rektorhelyettese

     – 2004-től: az Eötvös József Főiskola Pedagógiai Fakultásán a Magyar Nyelvi és Irodalmi   Tanszék vezetője

– 1997–2004: az integrált Eötvös József Főiskola főigazgatója

– 1996–1997: Baja város két főiskolájának integrálódását követően a tanítóképző jogutódjának, az Eötvös József Főiskola Pedagógiai Fakultásának az igazgatója, s egyben az intézmény egyik főigazgató–helyettese.

-   1993 – 1994: a Nemzetiségi és Idegen Nyelvi Tanszék vezetője 

-   1991–től 1997–ig az Eötvös József Tanítóképző Főiskola tanulmányi és tudományos főigazgató-helyettese

 

Szakmai tevékenység:

– 2002: A Pécsi Tudományegyetemen PhD-fokozat megszerzése az Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Program keretében pedagógiai kommunikációs témájú dolgozattal (A társalgás néhány jellemzője és szabálya a tanítási órán)

– 1984: A  József Attila Tudományegyetemen A modern nyelvtudomány eredményeinek alkalmazási lehetőségei a tanítóképzésben című bölcsészdoktori értekezés megvédése.

–  Publikációs tevékenységem közül kiemelkedik az 1987–ben megjelent önálló szakkönyvem (Modern nyelvészet – anyanyelvi oktatás, Tankönyvkiadó), amelyet a Kiadói Főigazgatóság 1988–ban Nívódíjjal jutalmazott.

–  A Magyar nyelv könyve (szerk. A. Jászó Anna, Trezor Kiadó) című, főiskolákon és egyetemeken használt, 6 kiadást megért szakkönyv társszerzőjeként: A nyelvtudomány rövid története, A gyermeknyelv és
A nyelvtudomány interdiszciplináris kapcsolatai című fejezetek írása. A 2004-ben megjelent 7. átdolgozott kiadásban az általam írt fejezetek korszerűsítésén túl egy újabb részt (Pragmatika) is írtam.

– A Pécsi Tudományegyetemen az Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Programjának keretében opponensként, védési bizottsági és szigorlati bizottsági tagként működtem közre.

–   Különböző nyelvészeti, illetve módszertani kiadványokban eddig megjelent tudományos közleményeim száma: 39, a recenziók száma: 9

–   Szakmai/nyelvészeti rendezvényeken tartott előadásaim száma: 38

– Oktatási segédeszközök, jegyzetek: 7 önálló kiadványt írtam, 5-nek pedig a társszerzője vagyok.

–  Jelentős a lektori (elsősorban alsó tagozatos anyanyelvi tankönyveket lektoráló) tevékenységem: 50 kiadvány (köztük 4 tankönyvcsalád) lektorálása a szegedi Mozaik Oktatási Stúdió felkérésére, ezen kívül a  Tankönyvkiadónak, Nemzeti Tankönyvkiadónak, a Calibra Kiadónak és az Apáczai Kiadónak végzett lektorálások.

–    A tankönyvpiac bővülését követően, 1994–ben a Művelődési és Közoktatási Minisztérium megkezdte a forgalomban lévő tankönyvek szakmai felülvizsgálatát tankönyvvé nyilvánítás céljából. 1994–től 1998–ig az MKM, ill. később azt OM felkérésére 28 tankönyv szakmai felülvizsgálatát és minősítését  készítettem el.

–  A bajai főiskola tudományos kiadványai közül 15–nek a szerkesztését és nyelvi lektorálását végeztem.

 

Kutatások, tananyag-fejlesztések:

-    1991–ben a Közoktatási Alap által támogatott A 6 + 6–os iskolaszerkezet elemi szintjének tanterve című, a szegedi tanárképzővel közösen folytatott kutatás bajai témavezetője.

-    1993–ban A 4 éves nemzetiségi tanítóképzés tapasztalatai című intéz-ményközi (Baja, Sopron, Békéscsaba) K + F kutatás bajai témavezetője, valamint országos koordinátora.

-    1997–ben Az Eötvös József Főiskola Pedagógiai Fakultása hallgatóinak művelődési és olvasási szokásai című AMFK–projekt egyik résztvevője.

-    2004/2005-ben a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat felkérésére egy kistérségi kutatás (A közoktatás helyzetének hatása a településfejlődésre és –fejlesztésre a Bajai és a Kiskunhalasi Kistérségben) vezetője.

-    2004-2007: Az Eötvös József Főiskola képzési kínálatának bővítése, fejlesztése c. (165 millió Ft támogatású) HEFOP-pályázatának a projektmenedzsere.

-    2004 – 2007: Részvétel a HEFOP által támogatott Dél-alföldi felsőoktatási intézmények benchmarking alapú minőségértékelési rendszerének kialakítása c. projektben.

 

Vezetői tapasztalatok:

       Az elmúlt másfél évtizedben láttam (látok) el a bajai főiskolán különböző szintű vezetői feladatokat (főigazgató, rektorhelyettes, főigazgató-helyettes, fakultásigazgató, tanszékvezető), így gazdag tapasztalatokat szereztem az intézményirányítás, illetve a kisebb szervezeti egységek irányítása terén. Ezen komplex feladatrendszerből kiemelkedően eredményesnek tartom intézményvezetői időszakomat:  a bajai főiskola integrációjával járó szervezési és tartalmi munkát, a főiskola pozíciójának megszilárdítását, képzési kínálatának bővülését (kiemelten a közgazdasági képzés elindítását), gazdasági stabilitásának megteremtését, illetve megőrzését. Vezetői munkámat minden szinten jó csapatszellem és a reálisan kitűzött célok megvalósítása jellemezte. Erősségemnek érzem továbbá az együttműködési készségemet és a személyi ügyek kezelését.

A 2007/2008-as tanévtől az SZTE, JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézetének vezetőjeként is igyekszem vezetői tapasztalataimat kamatoztatni.

 

Kitüntetések:

    – 2005-ben az OM  felterjesztésére a köztársasági elnök Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt elismerése

-   2004-ben Baja Városért kitüntetés

-   2000-ben a Bács–Kiskun Megyei Közgyűléstől  Bács–Kiskun Megyéért díj

     –  1995–ben  A Magyar Felsőoktatásért Emlékplakett   (MKM)

     –   1989–ben  Kiváló FEB–tanár (MKM)

     –   1985–ben  Kiváló Munkáért   (MKM)

 

Idegennyelv–ismeret:

francia   –  felsőfokú (egyetemi végzettség)

német    – alapfokú és  középfokú „A” típusú nyelvvizsga

 

Egyéb végzettségek:

        1975: alapfokú könyvtáros

        2001: Európai Uniós ismeretek tanfolyam

        2002: Vállalati (belső) minőségi auditor tanfolyam

 

Publikációk:

I. DOKTORI DISSZERTÁCIÓK

      Egyetemi doktori fokozat

A modern nyelvtudomány eredményeinek alkalmazási lehetőségei a tanítóképzésben. 1984. 191o. Szeged, JATE (summa cum laude)

      PhD–fokozat

A társalgás néhány jellemzője és szabálya a tanítási órán. 2002. 280 o. Pécs, PTE, BTK Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Program (summa cum laude)

 

II. SZAKKÖNYV

1.    Modern nyelvészet - anyanyelvi oktatás

Tankönyvkiadó, 1987. 198 o. kötve (Nívódíj - 1988.)

2.    A magyar nyelv könyve.

Szerk.: A. Jászó Anna, Trezor Kiadó, 1991.

A nyelvtudomány rövid története (51-72. o.), Gyermeknyelv (559-574. o.),

     A nyelvtudomány interdiszciplináris kapcsolatai (575-594. o.)

     (A könyv 2000-ig 6 kiadást ért meg)

     Hetedik, átdolgozott és bővített kiadás, 2004.

            Új fejezet: Pragmatika 705-722. o.

            Átdolgozott fejezetek:

Gyermeknyelv 687-703. o.

                        A nyelvtudomány interdiszciplináris kapcsolatai 771-800.o.

 

III. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK

1.    A szöveggrammatikai ismeretek alkalmazásának lehetőségei az alsó tagozatos anyanyelvi nevelésben. (társszerzővel) Módszertani Közlemények 1983/1. 23-31. o.

2.    A magyar nyelv tantárgy oktatásának korszerűsítése a tanítóképzésben. Felsőoktatási Szemle 1984/1. 45-52. o.

3. A strukturális elemzési módszerek alkalmazásának lehetőségei az anyanyelvi  órákon. Tantárgy-pedagógiai kutatások, Baja, 1984. 55-68. o.

4.    A tanítók intenzív továbbképzése magyar nyelvből. Felsőoktatási Szemle 1988/6. 343-349. o.

5.    A tudományos és az iskolai nyelvészet. Tudományos Szemle, Kecskemét, 4. szám, 1988. 12-14. o.

6.    Melléknévi igeneves szerkezetek transzformációi. Az Eötvös József Tanítóképző Főiskola Tudományos Közleményei 3.  Baja, 1989. 62-71. o.

7.    Szociolingvisztikai ismeretek tanítása a tanítóképző főiskolán. Bihari János   emlékkönyv (a Budapesti Tanítóképző Főiskola kiadványai 17. - Tudományos Közlemények VI. kötet). Bp. 1989. 95-105. o.

8.    A cím szerepe a 3. osztályos szövegelemzés és szövegalkotás során. Tantárgy-pedagógiai Kutatások, EJF, Baja, 1990. 75-86. o.

9.      Tankönyvi dialógusok társalgáselemzési szempontú vizsgálata. Első Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia II. kötet Nyíregyháza,  1991. 515-520. o.

10.  A társalgáselemzésről. Magyartanítás, 1992/1. 11-13. o.

11.  Tankönyvi dialógusok társalgáselemzési szempontú vizsgálata. (átdolgozott, kibővített változat) Magyartanítás. 1992./3. 14-18. o.

12.  Szövegszemléletű anyanyelvoktatásunk és a dialógusok tanítása. A Magyar Nyelvtudományi Társaság kiadványai 196. szám Bp. 1993. 100-108. o.

13.  A társalgás néhány jellemzője és szabálya. Szemiotikai szövegtan 5. kötet. Szeged, JGYTF, 1992. 9-19. o.

14.  A szövegértelmezés néhány pragmatikai vonatkozása. In: Olvasásra nevelés és pedagógusképzés. HUNRA konferenciák előadásai. OSZK Füzetek 7. kötet 28-31. o. 1994.

15.  A szemiotika helye és alkalmazásának lehetőségei a tanításban. Anyanyelvi nevelés - embernevelés. Szerk.: Szende Aladár, Országos Anyanyelv-oktatási Napok, Eger. Magyar Nyelvtudományi Társaság Budapest, 1995. 109-115. o.

16.  Tesniere igeközpontú strukturális nyelvtana. Magyartanítás. 1996. 4. szám 34-38. o.

17.  Kisiskolások kommunikációs képességének fejlesztése. = Anyanyelv és iskola az ezredfordulón. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 207. szám, Bp. 1996. 385-391. o.

18.  A tanítási óra mint a társalgás speciális típusa. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 212. szám. Bp. 1999. 195-202.o.

19.  Német nemzetiségi tanítóképzés. In: Kultur nur durch die Sprache, Veszprém, Megyei Pedagógiai Intézet kiadványai 2000. 50-56. o.

20.  Az értő irodalomolvasás néhány kérdése In: Óvó- és tanítóképzés az ezredfordulón. Szerk.: Kovátsné Németh Mária, Kaposvár, 2000. 185-194. o.

21.  Az értékelés nyelvi kifejezőeszközei    Tantárgy-pedagógiai kutatások, Baja EJF, 2000. 439-448. o.

22.  Nemzetiségi tanító- és óvóképzésünk. In: Kutatások 2000 az Eötvös József Főiskolán, Baja, EJF, 2000. 58-69. o.

23.  Lokodi Zsolt beszédének elemzése. In: A szónoki beszéd részei és a beszédfajták. Szerk.: A. Jászó Anna és Aczél Petra. Trezor Kiadó, Budapest, 2001. 103-107. o.

24.  Az aszimmetrikus interperszonális kommunikáció néhány sajátossága. In: ÓTE Tükörkép. Szerk.: Raicsné Horváth Anikó, Baja, 2001. 14-24. o.

25.  Az értékelés beszédaktusa a tanítási órán. In: A nyelv nevelő szerepe. A XI. Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásainak válogatott gyűjteménye. Szerk: Fóris Ágota – Kárpáti Eszter – Szűcs Tibor. Pécs, 2002. 104-110. o.

26.  Baranyai Péter beszédének elemzése. In: A klasszikus retorikai bizonyítás. Szerk.: A. Jászó Anna és L. Aczél Petra. Trezor Kiadó, Bp. 2002. 128-131.

27.  A tantermi kommunikáció néhány kérdése. In: Társadalom - Nyelv -Kultúra. Szerk.: Raicsné Horváth Anikó, Eötvös József Főiskola Pedagógiai Fakultás, Baja, 2002. 131-156. o.

28.  A tantermi kommunikáció néhány sajátossága (Cigány tanulócsoportokban végzett interaktív vizsgálatok). Módszertani Füzetek 8. Baja, EJF, 2003. 91 o. (Phare-pályázat kutatási eredményei)

29.  A tanítóképzés ma Magyarországon (szerb nyelvre lefordítva). In: Зборник радова. Zombor 2003. 169-176. o.

30.  Boros Norbert beszédének elemzése. In: A szónoki beszéd kidolgozása. Trezor Kiadó, Bp. 2004. 161-163.o.

31.  A tanár-diák együttműködésről. In: B. Nagy Ágnes – Szépe György (szerk.): Anyanyelvi nevelési tanulmányok I. Iskolakultúra könyvek 29. sz. Pécs, 2005. 15-37.o.

32.  Katona László beszédének elemzése. In: A. Jászó Anna – Aczél Petra (szerk.): A szóképek és a szónoki beszéd. Trezor Kiadó, Bp., 2005. 186-189. o.

33.  A kritikai gondolkodás elősegítése vagy hátráltatása? (Tanári kérdések vizsgálata tanóraelemzések nyomán). In: Albertné Herbszt Mária (szerk): Tantárgy-pedagógiai kutatások. Baja, 2005. 164-170.o.

34.  A megszólalás esélyei a tanítási órán. In: Sárosy Józsefnére emlékezünk. Baja, EJF. 2006. 51-66. o.

35.  Kérdezés – Tanítás – Tanulás. Modern Nyelvoktatás. 2006. 2. sz. 30-39.o.

36.  Böjte Blanka (különdíjas) beszédének elemzése. In: A. Jászó Anna – Aczél Petra (szerk.): A prózaritmus és a szónoki beszéd. Trezor Kiadó, Bp., 2006. 124-127.o.

37.  A pedagógiai kommunikáció néhány kérdése. In: Kovátsné Németh Mária (szerk.): Fenntarthatóság, pedagógia, kutatás. Apáczai-Füzetek 2. Győr, 2007. 105-119.o.

38.  Czuczor Nóra beszédének elemzése. In: A. Jászó Anna – Aczél Petra (szerk.): A memória és a szónoki beszéd. Trezor Kiadó, Budapest, 2007. 169-171. o.

39.  Nemzetiségi tanítóképzés. In: Jelentés a magyarországi pedagógusképzésről. OKI (1,5 ív, megjelenés előtt)

 

IV. OKTATÁSI SEGÉDESZKÖZÖK, JEGYZETEK

1.    Nyelvtudományi alapfogalmak. (társszerzővel) Bajai Tanítóképző Főiskola 1981. 54. o. 400 példány. Stencil.

2.    Nyelvtudományi alapfogalmak. (átdolgozott változat) (társszerzővel) Magyar nyelvészeti szöveggyűjtemény. Szerk.: Hangay Zoltán, Tankönyvkiadó, 1983. 319-360.o.

3.    A XX. századi nyelvtudomány és interdiszciplináris kapcsolatai. (és a)

Gyermeknyelv c. fejezetek. A magyar nyelv. Jegyzet a tanítóképző főiskolák számára a budapesti program szerint. Tankönyvkiadó, 1985. 421-465. o.

4.    Szófajok és szóalakok általában és a gyermeknyelvben. Továbbképzési füzetek 5. kötet. Budapesti Tanítóképző Főiskola, 1987. 46. o.

5.    Szövegtan. A gyermeki szövegalkotás sajátosságai. Továbbképzési füzetek 6. kötet. Budapesti Tanítóképző Főiskola 1987. 27. o.

6.    Szövegtípusok. In: Szövegtani szemelvénygyűjtemény. ELTE Tanárképző Főiskolai Kar, Bp. 1995. 253-261. o.

7.    Phare pályázat keretében továbbképzési anyagok, Baja, EJF, 2003:

Kommunikációs ismeretek (jegyzet) 41 o.

Kommunikációs ismeretek (munkafüzet) 25 o.

Kommunikációs ismeretek (segédlet) 26 o.

8. A HEFOP 3.3.1.– program keretében készített tananyag-kidolgozások, illetve fejlesztések, Baja, EJF, 2005.

A Magyar nyelv és irodalom és tantárgy-pedagógiáinak integrált tanítása (társszerzőkkel) 196.o.

Pedagógiai kommunikáció. 83 o.

Felsőfokú tanulmányokat segítő szövegértési és szövegalkotási gyakorlatok. 128 o.

 

 

 

Szeged, Hattyas sor 10.

Tel.: (62) 544-796

E-mail: herbszt@jgypk.u-szeged.hu