ÉNEK-ZENE RÖVIDÍTETT MESTERSZAK – ZÁRÓVIZSGA 2022

ÉNEK-ZENE RÖVIDÍTETT MESTERSZAK – ZÁRÓVIZSGA 2022.

 

SZAKMAI TÉTELEK (A)



A tételekhez lehetőség szerint zenei anyagot is mutassanak be, amit szabadon választhatnak. A vizsgán használhatják a megtanult zenedarabok kottáit, amennyiben szükséges és a tétel nem zárja ki. Behozható hangszer, valamint hangvilla, toll/ceruza. Egyéb segédeszköz nem használható. A feleletet úgy kell megtervezni, hogy a vázlatban megjelölt pontok mindegyikére sor kerüljön, és az előadott zeneművel együtt 10-15 perces legyen. 

1. Európa népzenéje. Az egészség szerepe a hangképzésben (légzéstechnika, beszédtechnika).
A magyar népzene stílusrétegei. 
Jeles napok énekes szokásai. 
Népi hangszerek és együttesek. 
A népdalok műzenei feldolgozásai. 
A népzene megjelenése az iskolai tananyagban és az iskolán kívüli zenei nevelésben. 
A hazai nemzetiségek zenéje, a tanulók multikulturális szemléletének kialakítása. 
Zenei példa élményszerű bemutatása az iskolai tankönyvek dalanyagából. (Egy magyar és egy idegen népdal eléneklése szöveggel, kotta nélkül, vagy népdalfeldolgozás eléneklése saját zongorakísérettel.)
2. A középkor egyházi és világi zenéje, a reneszánsz zenéjének általános sajátosságai. 
A kor zenei anyaga az iskolai tankönyvekben. 
Zene és a társművészetek kapcsolatának felismertetése. 
A gregorián ének fogalma, eredete és sajátosságai. 
A mise részei. 
A zenei írás kialakulása, fejlődése. 
A lovagi dalkultúra.  Hangszeres zene.  A gregorián zene továbbélése az európai műzenében. 
Zenei példák élményszerű bemutatása az iskolai tankönyvek anyagából szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s nevekkel kotta nélkül. 
Műfajok, zeneszerzési technikák. 
Palestrina, Lassus művészete. 
A reneszánsz hangszeres zenéje. 
A humanista filozófia, a reneszánsz zene, képzőművészet és irodalom  kapcsolatának felismertetése.  A XI-XVI. sz. magyar műzenéje. 
Tinódi Lantos Sebestyén és Bakfark Bálint zenéje a középiskolai tankönyvekben. Zenei példák élményszerű bemutatása a gimnáziumi és az ének-zenei általános iskolai tankönyvek anyagából kotta nélkül.

3. A barokk kor tanítása az iskolában. Johann Sebastian Bach és Georg Friedrich Händel művészetének közvetítése a különböző iskolatípusokban. 
A kor általános jellemzői (történelmi háttér, képzőművészet, irodalom). 
A számozott basszus (generálbasszus). 
Hangnemi kapcsolatok rendje. Affektus - tan. 
Vokális műfajok (opera, oratórium, kantáta). 
Az opera kialakulása és fejlődése Itáliában, Franciaországban és Angliában Hangszeres műfajok és formák. 
Vivaldi: A négy évszak c. műve az iskolai tankönyvekben. 
A XVII.-XVIII. sz. magyar műzenéje a gimnáziumi tankönyvekben. 
Zenei anyag: Barokk szemelvény lapról olvasása. Egy zeneműrészlet élményszerű előadása az iskolai tankönyvek anyagából kotta nélkül és/vagy a Vivaldi – concertók témáinak eléneklése vagy hangszeres előadása fejből. 
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében. 
A tankönyvekben feldolgozott művek felsorolása (a közoktatásban használt minden tankönyvet figyelembe véve). Egy kiválasztott mű bemutatása. 

A temperált hangrendszer. Das wohltemperierte Klavier. 
Zenei anyag: Egy Bach-mű (menüett, korál, invenció, prelúdium és fúga, szvit-tétel stb.) hangszeres, és egy másik, vokális mű vagy műrészlet előadása. Az egyik a szóbeli feleletben bemutatott mű, vagy annak részlete legyen, ezt kotta nélkül. 
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében
A tankönyvekben feldolgozott művek felsorolása (a közoktatásban használt minden tankönyvet figyelembe véve). 

A Messiás c. oratórium bemutatása a gimnáziumi tankönyv alapján. 
Zenei anyag: A Messiás c. oratórium valamely témájának eléneklése szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s hangnévvel fejből. Ária a Rinaldo c. operából (Csordul a könnyem…), vagy más operarészlet élményszerű előadása fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából. 

4. A bécsi klasszicizmus. 
Az iskolai tankönyvekben szereplő bécsi klasszikus szimfóniák (Haydn, Mozart, Beethoven) felsorolása. 
G-dúr (Üstdob) szimfónia bemutatása az általános iskolában. 
Az Évszakok c. oratórium tanításának módszerei, bemutatása a gimnáziumban. 
Haydn életének legjelentősebb, ill. magyar vonatkozású eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében. 
A klasszikus összhangzattan főbb szabályai és harmóniái. 
Zenei anyag: A szimfónia-tételek főtémáinak bemutatása énekelve, vagy hangszeren fejből. Az oratórium egy témájának élményszerű előadása szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s nevekkel fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából. Kadencia zongorázása.

Az opera keletkezésének, bemutatásának körülményei és ideje. Helye a mozarti életműben. Főbb életrajzi adatok. 
Az opera szereplőinek felsorolása hangfajukkal együtt. 
A szereplők egymással való kapcsolatának bemutatása. 
Az opera tagolódása, legismertebb részleteinek felsorolása. 
Operaelőadás megtekintésének előkészítése és megszervezése a gyermekek számára. Mozart többi operájának felsorolása. 
Személyiségfejlesztés az opera segítségével. 
A többszólamúságra nevelés fokozatai, eszközei és módszerei. 
Zenei anyag: Egy Mozart-dal, operarészlet vagy kánon élményszerű előadása szöveggel fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából. 
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében. Magyar  kapcsolatok.

Opera, nyitányok, szimfóniák, versenyművek, szonáták, kamarazene (felsorolás). 
A szonátaforma. A szonáta, mint ciklikus mű. 
A zenei írás-olvasás, zenei készségfejlesztés lehetőségei Beethoven dalokon keresztül a tankönyvek dalanyagából kiindulva. 
Zenei anyag: Beethoven: IX. szimfónia IV. tételének részlete – Örömóda, az EU himnusza - előadása szöveggel, fejből. Hangszeres mű vagy műrészlet, ill. egy dal előadása kottából.

5. Franz Schubert és Robert Schumann művészete. 
Schubert, a dalköltő. Legfontosabb életrajzi adatok, magyar vonatkozások.  Daltanítási módszerek bemutatása az iskolai tankönyvekben szereplő Schubert -  dalok kapcsán. A tankönyvekben szereplő dalok felsorolása. 
Schubert: A pisztráng, A-dúr zongoraötös. 
A dalciklus, mint műfaj.  Schumann dalciklusai. 
A tankönyvekben szereplő Schumann – művek felsorolása. 
A két gránátos c. dal elemzése. 
Zenei anyag: A fent említett két dal, vagy más dalok (egy Schubert, egy Schumann) élményszerű előadása fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából. Egy romantikus dal lapról olvasása.

6. Liszt Ferenc és Erkel Ferenc művészetének bemutatása az iskolai tankönyvek alapján. 
Életének legjelentősebb eseményei zongoraművészi és zeneszerzői munkásságának tükrében. 
A tankönyvekben előforduló Liszt és Erkel művek megnevezése. 
Liszt legfontosabb zongoraművei, ill. sorozatai. 
A szimfonikus költemény, mint műfaj. 
Zenei anyag: Mutasson be részletet a tankönyvben előforduló művekből 

7. Giuseppe Verdi és Richard Wagner zeneszerzői tevékenységének fő területe Életüknek legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében. 
Az iskolai tankönyvekben található zeneművek megnevezése. 
A tankönyvekben feldolgozott operák közül egy kiválasztott opera ismertetése (az  opera szereplőinek felsorolása hangfajukkal együtt, a szereplők egymással való kapcsolatának bemutatása, az opera tagolódása, legismertebb részleteinek megnevezése).  Zenei anyag: Énekeljen, vagy hangszeren adjon elő két részletet a tankönyvekben  szereplő operákból.

8. Az orosz és cseh romantika. 
Az orosz és cseh romantikus zeneszerzők felsorolása, életük főbb eseményei  Legjelentősebb alkotásaik. 
Csajkovszkij: Diótörő. A mese balett szereplőinek és szüzséjének bemutatása. 
Zene és tánc kapcsolata. Koreográfia. 
Motivációs lehetőségek a mese balett tanítása kapcsán. 
Képzőművészet és zene kapcsolata. 
Muszorgszkij: Egy kiállítás képei c. műve. 
Zenei anyag: Mutasson be egy-egy témát a fenti művekből énekelve, vagy hangszeren fejből. Énekeljen egy dalt, vagy dalrészletet a fenti szerzők valamelyikétől, vagy játsszon el egy hangszeres darabot.

9. A XX. század főbb zenei irányzatai. IKT eszközök és számítógépes programok a XX.
században
Impresszionizmus a zenében és a képzőművészetben. 
Debussy és Ravel életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságuk tükrében. Magyar vonatkozások. 
Műveik. 
A tankönyvekben szereplő XX. századi alkotások felsorolása. 
Zenei anyag: Énekelje el Ravel: Bolero c. művének témáját az ostinato ritmus kopogásával. Opcionális: adjon elő egy Debussy-művet vagy mutasson be egy példát egy XX. századi műből.


10. Bartók Béla és Kodály Zoltán művészete. 
Életük jelentősebb eseményei, műveik műfajonként 
Zenei anyag: Kórusok vezénylési problémái. Mutasson be egy Bartók darabot 

Javasolt irodalom: 
Lukin László-Ugrin Gábor: Ének-zene a gimnázium I-III. osztálya számára  Szabó Helga: Ének-zene az általános iskola szakosított tantervű 4. , 5. - 8.  osztálya számára 
Dobszay László-Szabó Helga: Ének-zene az általános iskola szakosított tantervű 6.- 7.  osztálya számára 
Király Katalin: Ének-zene a 9-10. osztály számára. Mozaik Kiadó, Szeged,  2009. ill. 2010. 
Ulrich Michels: Atlasz. Zene. Atheneum kiadó, Budapest, 2000 és későbbi kiadások  www.wikipedia.hu  www.sulinet.hu

 

ÉNEK-ZENE RÖVIDÍTETT MESTERSZAK - ZÁRÓVIZSGA 
SZAKMÓDSZERTANI TÉTELEK (B)

2022

ZÁRÓVIZSGA _ Rövid ciklusú ének-zene tanár mesterszak
Ének-zene tanár szakmódszertani tételsor (B)


1. tétel
Az ének-zene oktatás tartalmát szabályozó dokumentumok. Az ének-zene tantárgy tanításának célja és feladatai.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
5/2020. (I. 31.) Korm. rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és

          alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról, Magyar
          Közlöny, 2020. 17. szám, 290-447.
Kerettantervek:

          https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf
          https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_5_8
          https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_gimn_9_12_evf
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készségek fejlesztése ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 13-29.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pdf
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza, 9-26.


2. tétel
Kodály Zoltán zenei nevelési koncepciója. Alternatív zenepedagógiai törekvések
Magyarországon. Külföldi zenei nevelési módszerek, koncepciók.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza, 148-

          161.
Ittzés Mihály (2015): A zenei nevelés magyar módszere. Kodály Zoltán zenei nevelési elvei,

          tanításai. In.: dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE Művészeti
          Kar. ZI, 119-157.
          http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/inno
          vacio/zmi/zenepedagogia_vegleges.pdf
Kertész Attila (2015): Alternatív zenepedagógiai törekvések Magyarországon az 1980-as

          évektől napjainkig In.: dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE
          Művészeti Kar. ZI, 105-116.
          http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/inno
          vacio/zmi/zenepedagogia_vegleges.pdf
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készségek fejlesztése ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 29-32.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pdf
Szádeczky-Kardos Géza (2013): El Sistema – zenével a szegénység ellen. Parlando 2013/2.
          https://www.parlando.hu/2013/2013-2/2013-2-06-Szadeczky.htm
          Alternatív zenepedagógiai irányzatok a 20. századi Európában. Parlando, 2015/3.
          https://www.parlando.hu/2015/2015-3/Alternativ-zenepedagogia.htm
Szalay Tamás: Az Orff-koncepció szerepe a zenei nevelésben. https://music.unideb.hu/hu/azorff-                koncepcio-szerepe-zenei-nevelesben

 


3. tétel
Az ének-zene órára történő felkészülés írásbeli formái, a tanítási-tanulási folyamat tervezése, lépései. Daltanítás módszerei.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,

          Budapest. 34-37.
          http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza, 26-28.

          dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI,
          http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/inno
          vacio/zmi/zenepedagogia_vegleges.pdf


4. tétel
A zenei képességek és készségek fejlesztésének módszerei és lehetőségei az ének-zene órákon általános iskolában és gimnáziumban.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készégek fejlesztése az ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 52-108, 60-69, 114-118.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pdf
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE, 
          Budapest.26-34. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf


5. tétel
A gyermekek éneklési képességének és énekhangképzésének fejlesztése.
Gyermekhangképzési hibák és azok javítási lehetőségei. Beéneklés az ének-zene órákon. Kórushangképzés, intonációfejlesztés a gyermek-, és ifjúsági kóruspróbákon. Az iskolai kórusokban folyó munka.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Asztalos Andrea (2020): A gyermekek énekhangképzésének elmélete és gyakorlata.

          JATEPress, Szeged, 21.; 26-27; 33-63.
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készségek fejlesztése az ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 110-114.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_And              rea_online_boritoval.pdf

Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,
          Budapest. 26-34, 7-17.
          http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf
Turmezeyné Heller Erika (2009): Az egyes zenei képességek fejlesztése. In: Turmezeyné
Heller Erika - Balogh László: A zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka

          Kör & Faculty of Central Europen Studies, Constantine the Philosopher University in
          Nitra, Debrecen. 169-277.
          http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/A_zenei_tehetseg.pdf
Kardos Pál: Kórusnevelés, kórushangzás.
Ordasi Péter, (2015): A műsor-összeállítás dramaturgiájának alapvető szempontjai iskolai

          kórusok számára. In. S. Szabó Márta (szerk.) (2015): Szolfézs- és zeneismeret-tanárok,
          ének-zene tanárok és karvezetők továbbképzése. Szaktárnet, Debrecen, 245-263.


6. tétel
A zenei ismeretszerzés folyamata. A zenei ismeretek rögzítésének, megszilárdításának és ellenőrzésének formái, módszerei.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.

          75-103.
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,

          Budapest, 26-34.
          http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf


7. tétel
Kreativitásfejlesztés, improvizáció, alkotótevékenység az ének-zene órákon.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készégek fejlesztése az ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 118-125.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pdf
Deszpot Gabriella: Zenei átváltozás. http://www.koncertpedagogia.hu/Deszpot_Kokas.pdf
Pásztor Zsuzsa: Zene és mozgás http://www.koncertpedagogia.hu/Pasztor_Zene-mozgas.pdf
Sáry László (2000): Kreatív zenei gyakorlatok. Jelenkor, Pécs


8. tétel
A zenei befogadói képesség fejlesztése az ének-zene órákon és a tanórákon kívül. Zenehallgatás, koncertpedagógia.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,

          Budapest. 23-26.
          http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza, 62-75.
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készégek fejlesztése az ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 131-140.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pdf
Gönczy László (2015): A zene befogadása – zeneértés – zeneközvetítés. In.: dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI, 205-231.
          http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/inno
          vacio/zmi/zenepedagogia_vegleges.pdf



9. tétel
Az élménypedagógia, a gamification (játékosítás), és az edutainment lehetőségei az énekzene órákon.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készégek fejlesztése az ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 125-131; 140-148.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pdf
Fromann Richárd (2017): Játékoslét. A gamifikáció világa. Typotex Kiadó, ISBN: 9789632799544


10. tétel
IKT szerepe és alkalmazási lehetőségei az ének-zene oktatásban.


A témához kapcsolódó szakirodalom:
Maczelka Noémi: Az informatikai és kommunikációs eszközök szerepe a zenei nevelésben. In:

          Zene – és művelődéstörténet. Szeged, JGYPK, 2006. 44-46.
          http://www.digitalistananyag.hu/webset32.cgi?StudyGuard2@@HU@@137@@INF
          OPATH http://interaktiv-tanito.lap.hu/zenetanitas/23642713
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készégek fejlesztése az ének-zene órákon.

          JGYF Kiadó, Szeged, 148-156.                   http://www.jgypk.hu/kiado/wpcontent/uploads/woocommerce_uploads/2021/11/Asztalos_Andr            ea_online_boritoval.pd

 

 

 


2021
1. A Kodály koncepció és az alternatív zenepedagógiai törekvések Magyarországon. 
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Gönczy László (2009): Kodály-koncepció: A megértés és alkalmazás nehézségei  Magyarországon.  Magyar Pedagógia 109. évf. 2. szám 169–185. 
http://magyarpedagogia.hu/document/Gonczy_MP1092.pdf
Ittzés Mihály (2015): A zenei nevelés magyar módszere. Kodály Zoltán zenei nevelési elvei,  tanításai.  In.: dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI, 119-157. http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepedagogia_vegleges.pdf
Kertész Attila (2015): Alternatív zenepedagógiai törekvések Magyarországon az 1980-as  évektől napjainkig   In.: dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI, 105-116. http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepedagogia_vegleges.pdf
Kis Jenőné (Kenesei Éva) (1994): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató 
Kiadó Budapest

2. Az ének-zene órára történő felkészülés írásbeli formái, a tanítási folyamat tervezése, lépései.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,  Budapest. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza             
Pászti Károly: Tankönyvek és zeneoktatás. In: Hang és lélek. Zenei konferencia előadásai. Magyar Zenei Tanács, Budapest, 2002 154-166.
dr. habil. Vas Bence (szerk.): Zenepedagógiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI,  http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepedagogia_vegleges.pdf  

3. A zenei képességek, készségek fejlesztése az ének-zene órákon. Zavarok az egyes zenei képességek fejlődésében.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Asztalos Andrea (2014): Gyermekek és fiatalok hangképzése, hangképzési problémái.  Parlando. 2014/2.  http://www.parlando.hu/2014/2014-2/2014-2-04-Asztalos.htm
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,  Budapest. 26-34. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf
Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest
Györgyiné Koncz Judit (2008): A zenei képességfejlesztés gyakorlatban. In: Az énektanítás alapjai. Károli Egyetemi Kiadó Bp.
Kokas Klára (1972): Képességfejlesztés zenei neveléssel. Zeneműkiadó, Budapest
Turmezeyné Heller Erika (2009): Az egyes zenei képességek fejlesztése. In: Turmezeyné Heller 
Erika - Balogh László: A zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central Europen Studies, Constantine the Philosopher University in Nitra, Debrecen. 169-277. http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/A_zenei_tehetseg.pdf
dr. habil. Vas Bence (2015): Zenepszichológiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI. 93-119. 
http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepszichologia_vegleges_20151006.pdf
 
4. A zenei ismeretszerzés folyamata. A zenei ismeretek rögzítésének, megszilárdításának és ellenőrzésének formái, módszerei, azok beépülése a tanuló általános fogalomhasználatába.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             40-62.
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             75-125.
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,  Budapest. 23-26. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf

5. A befogadói kompetencia fejlesztése az ének-zene órákon és a tanórákon kívül. Zenehallgatás, koncertpedagógia.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,  Budapest. 23-26. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_1_muveszetek.pdf
Gönczy László (2015): A zene befogadása – zeneértés – zeneközvetítés. In.: dr. habil. Vas 
Bence  (szerk.):  Zenepedagógiai  tankönyv.  PTE  Művészeti  Kar.  ZI,  205-231.
http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepedagogia_vegleges.pdf  
Körmendy Zsolt: A koncertpedagógia. 
http://www.koncertpedagogia.hu/Kormendy%20Zsolt%20Koncertpedagogia.pdf
Laczó Zoltán: A morális nevelés lehetőségei az iskolai zenehallgatásban. Parlando 2003. 6.sz. 
7-13. http://www.parlando.hu/ISME2.htm dr. habil. Vas Bence (2015): Zenepszichológiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI.  
http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepszichologia_vegleges_20151006.pdf
Váradi Judit: Hogyan neveljünk értő közönséget a komolyzenének. PhD disszertáció, University of Jyväskylä, 2010. 
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/24968/9789513938987.pdf?sequence=1

6. Motiválás az ének- zene órákon.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Dohány Gabriella (2009): Zenei élmény az ének-zene órákon? Iskolakultúra Online, 3. 70-79. http://www.iskolakultura.hu/iol/iol_2009_70-79.pdf
Turmezeyné Heller Erika (2009): Motiváció az iskolai nevelésben. In: Turmezeyné Heller Erika 
- Balogh László: A zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central Europen Studies, Constantine the  Philosopher University in Nitra, Debrecen. 140-167.
http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/A_zenei_tehetseg.pdf Sáry László (2000): Kreatív zenei gyakorlatok.  Jelenkor, Pécs dr. habil. Vas Bence (2015): Zenepszichológiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI.  
http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepszichologia_vegleges_20151006.pdf





7. Pedagógiai eljárások, módszerek, szervezési-és munkaformák, taneszközök alkalmazása az ének-zene órákon. Daltanítás módszerei. Kooperatív tanulás alkalmazásának lehetőségei az ének-zene órákon.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Bodnár Gábor – Erdős Ákos – Kabdebó Sándor (2015): Ének-zenei ismeretek. ELTE,  Budapest. 21-23; 38-57.  
Györgyiné Koncz Judit: Taneszközök az ének-zene tanításban. In.: Györgyiné Koncz Judit: Az  énektanítás alapjai Károli Egyetemi Kiadó Bp. 2008. 139-152.
Turmezeyné Heller Erika: A kooperatív tanulás alkalmazásának lehetőségei az ének-zene órákon. www.ofi.hu/tudastar/ptk-enek-zene-programok/kooperativ-tanulas
Kokas Klára: A zene felemeli kezeimet.  Akadémiai Kiadó Bp.  1992. 
Maczelka Noémi: Az informatikai és kommunikációs eszközök szerepe a zenei nevelésben.  In: Zene – és művelődéstörténet. Szeged, JGYPK, 2006. 44-46.
http://www.digitalistananyag.hu/webset32.cgi?StudyGuard2@@HU@@137@@INFOPATH   http://interaktiv-tanito.lap.hu/zenetanitas/23642713

8. Kreativitásfejlesztés lehetőségei az ének-zene órákon. Improvizáció. Alkotótevékenység.
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Dr. Asztalos Bence: Kreatív zenei gyakorlatok az iskolai ének-zene oktatásban és tanárképzésben. Musik Kreativ+ .Parlando, 2017/4. 
http://www.parlando.hu/2017/2017-4/Asztalos_Bence-Kreativ_zenei_gyakorlatok.pdf Deszpot Gabriella: Zenei átváltozás. http://www.koncertpedagogia.hu/Deszpot_Kokas.pdf
Osvay Károlyné (2007): Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza . 
Pásztor Zsuzsa: Zene és mozgás http://www.koncertpedagogia.hu/Pasztor_Zene-mozgas.pdf Sáry László (2000): Kreatív zenei gyakorlatok.  Jelenkor, Pécs


9. A differenciálás lehetőségei az ének-zene órákon. A tehetséggondozás formái a zenei nevelésben. Az általános és speciális képességek összefüggése. Zenei vetélkedők, versenyek. 
A témához kapcsolódó szakirodalom:
Bánki Vera-Bálványos Csaba: Differenciálás a művészeti nevelésben. OKKER Kiadó
    Budapest 2002. 51-78
Gyarmati Éva (2002): A zenei tehetség. Új Pedagógiai Szemle 2002 július-augusztus.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00062/2002-07-lk-Gyarmathy-Zenei.html
Kis Jenőné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató Kiadó,   Bp.
1994. (Játék a ritmussal 52-65.) 
K. Udvari Katalin: A fizikai fogyatékosak és sérültek zenei nevelése. In: K.Udvari Katalin:  Psalmus Humanus. Püski Kiadó 2002. 171-190.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007. 
            30-35.
Turmezeyné Heller Erika - Balogh László (2009): A zenei tehetséggondozás és  képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central Europen Studies, Constantine the  Philosopher University in Nitra, Debrecen.  http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/A_zenei_tehetseg.pdf Turmezeyné Heller Erika (2010): A zenei tehetség felismerése és fejlesztése. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. http://tehetseg.hu/sites/default/files/09_kotet_net.pdf dr. habil. Vas Bence (2015): Zenepszichológiai tankönyv. PTE Művészeti Kar. ZI.  
http://www.art.pte.hu/sites/www.art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/innovacio/zm i/zenepszichologia_vegleges_20151006.pdf

10. Ellenőrzés, mérés és értékelés az ének-zene órákon. A témához kapcsolódó szakirodalom: Asztalos Andrea (2015): Az éneklési képesség fejlődése és vizsgálata. Parlando. 2015/5.  http://www.parlando.hu/2015/2015-5/AsztalosA.pdf
Asztalos Kata (2016): A zenei észlelési képesség szerkezete és fejlődése 5-17 éves korban –  online diagnosztikus mérések óvodai és iskolai környezetben. SZTE doktori disszertáció http://doktori.bibl.u-szeged.hu/2998/1/AsztalosKata_PhDertekezes.pdf
Dr. Erős Istvánné: A zenei alapképesség vizsgálata. In: Czeizel Endre és Batta András  (szerk.):  A zenei tehetség gyökerei. Akadémiai Kiadó Bp. 1992.
Dombi Józsefné: A zenei képességvizsgálatok kézikönyve. Szeged, 1999.