ÉNEK-ZENE TANÁRI MESTERSZAK 2021

A TANÁRI MESTERSZAK ZÁRÓVIZSGÁJÁNAK PEDAGÓGIA, PSZICHOLÓGIA ÉS TANTÁRGYPEDAGÓGIAI INTEGRÁLT TÉTELSORA


A jelen tételsor a Pedagógusképzési Bizottság 2009. 09. 15-i, 2009. 12.03-i ülésén megerősített határozata alapján készült az egységes tanárszak tanári záróvizsgájának tételes számonkérés részéhez, a létrejöttét a Neveléstudományi Intézet koordinálta. Ebben a részben a pedagógia-pszichológia modul és a jelölt megszerzendő szakképesítése(i) szerinti tantárgypedagógiai tudás tételes számonkérése történik. Az integrációra törekvés két szinten érvényesül: egyrészt a teljes tételsor, másrészt ahol és amennyire lehetséges, az egyes tételek szintjén is. A tételek felépítése:
Cím
A: A címhez kapcsolódó általános pedagógiai-pszichológiai háttér
• Ajánlott irodalom a pedagógiai-pszichológiai háttérhez
B: A címhez kapcsolódó területspecifikus tantárgypedagógiai tartalmak
(Ahol ez kínálkozik a tantárgypedagógusok javaslatai alapján, a témakörbe illeszkedő tantárgypedagógiai példák)
• Tantárgypedagógusok által választandó ajánlott irodalmak a tantárgypedagógiai tartalmakhoz
A központilag előírt elem a cím, az általános pedagógiai-pszichológiai háttér tartalmai, illetve a külön is nevesített területspecifikus tantárgypedagógiai tartalmak. Ezekhez minden szakképesítés hozzárendeli az illeszkedő, a tanári záróvizsgán számon kérendő tantárgypedagógiai tartalmakat. Abban az esetben, ha a címben megjelölt témakör maga túl általános, illetve túl specifikus, lehetséges olyan tétel, amelynek vagy nincs kötelező pedagógia-pszichológia része, vagy nincs tantárgypedagógiai része.

A tanárjelölt egyetlen tételt húz és annak témájához kapcsolódva mutatja be felkészültségét a pszichológia, pedagógia, tantárgypedagógia körében. Amennyiben több szakképesítést szerez párhuzamosan, kitér mindegyik érintett tantárgypedagógiai tartalmaira. Az elvárás az, hogy a tanárjelölt a vizsga e részében problémacentrikusan, az elméletet és az alkalmazást összekapcsolva, a hazai és nemzetközi tapasztalatok felhasználásával, a jó praxisok ismeretében és a gyakorlat kritikai megközelítésén keresztül érzékelteti a felkészültségét. (A tanári kompetenciái fejlődéséről és fejlettségéről a szakdolgozata tanulmány/segédlet, illetve portfólió részeiben is számot ad, hangsúlyosan és más aspektusokból.)

A jelenlegi távoktatási rendszerben ha nem tudják beszerezni a könyveket, felkészülésben online irodalmakat is használhatnak. Kérjük, hogy az oldalak elérhetőségének linkjét minden esetben jegyezzék fel!


1. Az iskola mint társadalmi alrendszer
A: Az oktatási rendszer funkciói, a magyar oktatási rendszer társadalmi-gazdasági környezete. A magyar közoktatás jelenlegi intézményrendszere, a közoktatás-fejlesztés lehetséges területei.
• Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 15-33.
• Medgyesi Márton (2006): Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. OKI, Budapest. 29-54. ftp://ftp.oki.hu/Jelentes2006/Jelentes2006-pdf-teljes.pdf
• Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az ezredfordulón. OKKER, Budapest. 189-219.
• Imre Anna és Györgyi Zoltán (2006): Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. OKI, Budapest. 133-196. ftp://ftp.oki.hu/Jelentes2006/Jelentes2006-pdf-teljes.pdf
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak.


Az ének- zene oktatás helye a magyar közoktatás intézményrendszerében.
Szabó Helga: A magyar énektanítás kálváriája. Eötvös József Alapítvány
   támogatásával MTA Sokszorosító Bp. 1991. (3. fejezet 101-132.)
Laczó Zoltán: Lélektan, zenepedagógia és társadalom. (In: Parlando 1997. 6. sz. 42-46.)
   http://www.parlando.hu/Laczo4.htm (In: Parlando 2002/3.sz.)
Ember Csaba: A művészeti iskolák helye  és szerepe a hazai közoktatásban. (In: Parlando
   1994. 4.sz. 26-30.)
2. Tanári szerep, tanári mesterség.
A: A tanári fejlődés, a tanári kompetenciák, a tanári hatékonyság tényezői, a tanár szabadsága.
• Falus Iván (2001): A gyakorlat pedagógiája. In: Golnhofer Erzsébet és Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 15-27.
• Szivák Judit (2003): A kezdő pedagógus. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 487-511.
• Nagy Mária és Varga Júlia (2006): Pedagógusok. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. 313-340. ftp://ftp.oki.hu/Jelentes2006/Jelentes2006-pdf-teljes.pdf
• Szabó Éva, Vörös Anna és N. Kollár Katalin (2004): A tanári szerep, a hatalom és a tekintély problémái. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 418-434.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak.

Fontos ének-zenetanári kompetenciák.
L. Nagy Katalin: A kereszt-tantervi kompetenciák fejlesztésének lehetőségei az ének-zene
területén. In: Új Pedagógiai Szemle 2004. 2. sz. 3-13. és 3. sz.
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00079/2004-02-ta-LNagy-Kereszttantervi.html
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00080/2004-03-ta-LNagy-Kereszttantervi.html

3. Tanulás, tudás, tantárgyi műveltség
A: A gondolkodás és a nyelv kapcsolata. A tanulásra vonatkozó tudományos ismeretek, tanuláselméletek, a természetes és az iskolai tanulás hasonlósága és különbségei, a tudás szerveződése és változásai.
• Atkinson, R. L. és mtsai. (1999): Gondolkodás és nyelv. In: Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 254-284.
• Bernáth László (2004): Tanulás és emlékezés. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest. 224-243.
• Csapó Benő (1992): Kognitív pedagógia. Akadémiai Kiadó, Budapest. 47-95.
• Csapó Benő (2002): A tudáskoncepció változása: nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógia Szemle, 52. 2. sz. 38-45.
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-02-ko-csapo-tudaskoncepcio
• Nahalka István (2003): A tanulás. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 103–136.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgy(ak), műveltségterület(ek) által közvetített tudás sajátosságai, a tantárgy, műveltségterület kapcsolata más tantárgyakkal, műveltségterületekkel, a különböző forrásokból származó tudás integrálásának módjai.


Az ének-zene kapcsolata más tantárgyakkal.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana.  Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             73-75.
Bánki Vera: Differenciálás a művészeti nevelésben. OKKER 2002.
Barkóczi Ilona – Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai
hatásvizsgálata. Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet megbízásából a Bács
megyei Lapkiadó Vállalat, Kecskemét é.n. V. fejezet 141- 143.

4. Tanulási problémák
A: Részképesség-zavarok az iskolában. Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia.
• Csépe Valéria (2008): Az olvasás, írás és a számolás zavarai. In: Kállai János, Bende István, Karádi Kázmér és Racsmány Mihály (szerk): Bevezetés a neuropszichológiába, Medicina, Budapest. 357-383.
• Gyarmathy Éva (1998): A tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában. Új Pedagógiai Szemle, 48. 11. sz. 68–76. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=1998-11-lk-Gyarmathy-Tanulasi
• Gyarmathy Éva (1998): A tanulási zavarok terápiája. Új Pedagógiai Szemle, 48. 12. sz. 75-87. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=1998-12-lk-Gyarmathy-Tanulasi
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak.

Hiányzó képességek a zenetanulásban. Zavarok az éneklési képesség fejlődésében, a zenei hallás
és ritmusérzék hiánya.
Turmezeyné Heller Erika: Motiváció az iskolai nevelésben. In: Turmezeyné Heller Erika-
Balogh László: A zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central Europen Studies, Constantine the  Philosopher University in Nitra, Debrecen 2009. 207-208.
5. Értékek, célok, kulcskompetenciák
A: A demokratikus társadalmak nevelési céljai, értékek a nevelés-oktatás folyamataiban. Kulcskompetenciák, kereszttantervi kompetenciák.
• Csapó Benő (2000): Az oktatás és a nevelés egysége a demokratikus gondolkodás fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle, 50. 2. sz. 24-34.
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2000-02-ko-Csapo-Oktatas
• NAT (2007). Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. 1-22. http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=391 I-VII. rész és 1. fejezet.
• Németh András (1997): Nevelés, gyermek, iskola. Eötvös Kiadó, Budapest. 21-28., 50–69.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. A kulcskompetenciák fejlesztésének lehetőségei adott tantárgyi tartalmakon.

A zenei ismeretszerzés folyamata. A kulcskompetenciák fejlesztésének lehetőségei a zenei ismeretek felhasználásával.
  Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             40-62.
6. A tartalmi szabályozás bemeneti oldala
A: A tanterv társadalmi és kulturális aspektusai, a tanterv típusai, a tananyag kiválasztása, a tantervi szabályozás hazai gyakorlata.
• Ballér Endre (2003): A tanterv. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 191-218.
• Kotschy Beáta (2003): Az iskolai oktatómunka tervezése. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 468-486.
• Közoktatási törvény 8., 13., 14., 19., 44-51., 53. §
• NAT (2007). Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=391 Az adott szakképesítés(ek)nek megfelelő műveltségi terület(ek)
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgyhoz, műveltségterülethez kapcsolódó bemeneti, tartalmi szabályozás.

Az ének-zenei  oktatás tartalmát szabályozó dokumentumok.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             9-23.
Szebenyi Péter: Tájékoztatók a NAT műveltségi területeihez.  Korona Kiadó 20-32.
NAT. Nemzeti alaptanterv. Művészetek. Korona Kiadó, 1995.
Györgyiné Koncz Judit: A zenei nevelés tantervi szabályozása. Károli Egyetemi Kiadó,
2007.

7. Ismeretek, fogalomrendszerek fejlődésének segítése
A: A tartalmi tudás, az ismeretek, fogalomrendszerek kialakulásának sajátosságai, a fogalmi fejlődést elősegítő tanulási-tanítási módszerek.
• Korom Erzsébet (2005): Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás. Műszaki Kiadó, Budapest. 63-106., 169-178.
• Korom Erzsébet (2008): A tartalmi tudás szerveződése, az ismeretelsajátítás folyamata. In: Fazekas Károly (szerk.): Közoktatás, iskolai tudás és munkaerőpiaci siker. MTA Közgazdaságtudományi Intézet, Budapest. 131-144.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgy, műveltségterület által közvetített fogalmak, tartalmak fejlődési sajátosságai, a tanulók fogalomrendszerének fejlesztésében játszott szerepe, az azokkal kapcsolatos naiv fogalmak, tapasztalati fogalmak és tévképzetek problémái, a fogalmi váltás nehézségei.

A zenei fogalomrendszer, a zenei ismeretek rögzítésének, megszilárdításának és
ellenőrzésének formái, módszerei, azok beépülése a tanuló általános fogalomhasználatába.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
              75-125.
8. Képességek fejlődésének segítése
A: A készségek, képességek fejlődési folyamatai, a transzfer és problémamegoldás összefüggései, a metakogníció jelentősége.
• Csapó Benő (2001): A kognitív képességek szerepe a tudás szervezésében. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest. 270-293.
• Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest. 47-115.
• Csíkos Csaba (2007): Metakogníció – A tudásra vonatkozó tudás pedagógiája. Műszaki Kiadó, Budapest. 73–84.
• Molnár Gyöngyvér (2006): Tudástranszfer és komplex problémamegoldás. Műszaki Kiadó, Budapest. 15-96.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. A tantárgy (műveltségi terület) eredményes tanulásához szükséges képességbeli előfeltételek.

Képességek fejlesztése az ének- zene tanítása során, azok hatása más területeken.
Barkóczi Ilona: Kodály zenei nevelési módszereinek pszichológiai vizsgálata.
  In: Hang és lélek. Új utak a zene és társadalom kapcsolatában. Magyar Zenei
             Tanács Bp. 2002. 109-114.
Györgyiné Koncz Judit: A zenei képességfejlesztés gyakorlatban. In: Az énektanítás
                 alapjai. Károli Egyetemi Kiadó Bp. 2008. 33-63.
9. Motiváció és motiválás
A: Tanulási motiváció.
• Biehler, R. F. és Snowman, J. (1986/1994): Motiváció. In: Csapó Benő, Csirikné Czachesz Erzsébet, Pukánszky Béla, Vidákovich Tibor (szerk.): Neveléselméleti szöveggyűjtemény. 301-350.
• Józsa Krisztián (2007): Az elsajátítási motiváció. Műszaki Kiadó, Budapest. 19-42.
• N. Kollár Katalin (2004): Motiváció. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 169-192.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgyhoz, műveltségterülethez kapcsolódó affektív célok, a tantárgyhoz, műveltségterülethez kötődő motivációs stratégiák, attitűdformálási lehetőségek.

Motiválás az ének- zenetanításban.
Turmezeyné Heller Erika: Motiváció az iskolai nevelésben. In: Turmezeyné Heller Erika-
Balogh László: A zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central Europen Studies, Constantine the  Philosopher University Nitra, Debrecen, 2009.156-167.
Sáry László:  Kreatív zenei gyakorlatok.  Jelenkor,  Pécs 2000.


10. Tantárgyspecifikus fejlesztési területek 1.
B: Adott tantárgy(ak), műveltségi terület(ek) speciális tartalmai, a tantárgy oktatásában hangsúlyos általános és specifikus képességfejlesztés lehetőségei, az elsajátított tudás alkalmazása.

A zenei készségfejlesztés fontossága.
L. Nagy Katalin: Az ének-zene tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai
Szemle 2002. 11. sz. 73-83.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             75-122.
Györgyiné Koncz Judit: A zenei képességfejlesztés gyakorlatban. In: A  zenetanítás
              alapjai. Károli Egyetemi Kiadó Bp. 2008. 28-48.

11. Tantárgyspecifikus fejlesztési területek 2.
B: Adott tantárgy(ak), műveltségi terület(ek) speciális tartalmai, a tantárgy oktatásában hangsúlyos általános és specifikus képességfejlesztés lehetőségei, az elsajátított tudás alkalmazása.

A harmonikus hallás és többszólamú készség fejlesztése. A zenehallgatás formái.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             62-67, 136-141.
Györgyiné Koncz Judit: A többszólamú zenei érzék kialakítása és fejlesztése. In: A
zenetanítás alapjai. Károly Egyetemi Kiadó Bp., 2008. pp. 49-50.
12. A tartalmi szabályozás kimeneti oldala
A: A magyar közoktatás minősége, eredményessége és kimeneti szabályozása.
• Horn Dániel és Sinka Edit (2006): A közoktatás minősége és eredményessége. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. 341-375. ftp://ftp.oki.hu/Jelentes2006/Jelentes2006-pdf-teljes.pdf
• Csapó Benő, Molnár Gyöngyvér és Kinyó László (2009): A magyar oktatási rendszer szelektivitása a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok eredményeinek tükrében. Iskolakultúra, 19. 3-4. sz. 3-13.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgyhoz, műveltségi területhez kapcsolódó kimeneti szabályozás, a megfelelő tárgyak, műveltségterületek követelményei, egyéb szakmai és vizsgakövetelmények.

Az ének-zene szak vizsgakövetelményei.
Dr. Erős Istvánné: Alapműveltségi vizsga, vizsgakövetelmények. Mozaik Kiadó Szeged
             1999.
13. Pedagógiai értékelés
A: Az értékelés funkciói, tárgyai, szintjei, viszonyítási alapjai, a nevelési-oktatási folyamatban alkalmazható értékelés módszerei és eszközei, a tanulók tantárgyi teljesítményeinek értékelése.
• Báthory Zoltán (2000): Tanulók, iskolák, különbségek. Tankönyvkiadó, Budapest. 221-247.
• Csapó Benő (2000): Tudásszintmérő tesztek. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó. 277-316.
• Nagy József (2003): Az eredményesebb képességfejlesztés feltételeiről. Iskolakultúra, 13. 8. sz. 40-52. http://nti.btk.pte.hu/ikultura/
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgyhoz, műveltségi területhez kapcsolódó mérési és értékelési módszerek és eszközök.

Ellenőrzés, mérés és értékelés a zenetanulásban.
Dr. Erős Istvánné: A zenei alapképesség vizsgálata. In: Czeizel Endre és Batta András
(szerk.): A zenei tehetség gyökerei. Akadémiai Kiadó Bp. 1992.
Dombi Józsefné: A zenei képességvizsgálatok kézikönyve. Szeged, 1999.

14. A serdülő diák
A: A serdülőkori változások biológiai, szociális és pszichológiai háttere.
• Cole, M. és Cole, S. R. (1997): A serdülőkori fejlődés  biológiai és szociális alapjai.  A serdülőkor pszichológiai fejleménye. In: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. 592-621., 622-664.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Korspecifikus tanulási jellemzők.

A serdülő diákok zenei nevelése.
            Laczó Zoltán: A morális nevelés lehetőségei az iskolai zenehallgatásban. In:
             Parlando 2003. 6.sz. 7-13.
  Kis Jenőné Kenesei Éva: A zene szerepe az ifjúság nevelésében.  Módszertani
Lapok.  Ének-zene 1996/3 18-23.
  Haui Lóránt: A zenei ízlés vizsgálata gimnáziumokban. In: Parlando 2002.2.sz.12-
30. http://www.parlando.hu/Haui.htm
15. Hátrányos helyzetű diákok
A: A hátrányos helyzetből, kisebbségi létből fakadó nehézségek és az iskolai kudarc kapcsolata.
• Havas Gábor (2008): Esélyegyenlőség, deszegregáció. In: Fazekas Károly, Köllő János és Varga Júlia (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért 2008. ECOSTAT, Budapest. 121-138. http://oktatas.magyarorszagholnap.hu/images/ZKTartalom.pdf
• Felleginé Takács Anna (2004): Problémás tanulók, okok és megoldási javaslatok. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 472-496.
• N. Kollár Katalin (2004): Amikor nem a gyermekkel van a baj…megváltoztathatatlan adottságok. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 563-572.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. A differenciálás lehetőségei és módszerei.

A hátrányos helyzetű gyerekek ének-zenei nevelése.
Bánki Vera-Bálványos Csaba: Differenciálás a művészeti nevelésben. OKKER Kiadó
  Budapest 2002. 51-78.
K. Udvari Katalin: A fizikai fogyatékosak és sérültek zenei nevelése. In: K.Udvari
Katalin: Psalmus Humanus. Püski Kiadó 2002. 171-190.
16. Tehetséges diákok
A. Tehetségek. Átlagon felüli intelligencia és tanulási zavarok.
• Gyarmathy Éva (2000): Tanulási zavarok, átlagon felüli intelligencia és a MAWI-GY. Pszichológia, 20. 3. sz. 243-270.
• Gyarmathy Éva és Kunné Szörényi Katalin (2004): Alulteljesítő tehetségesek alternatív oktatása. Educatio, 13. 1. sz. 27-38. http://www.hier.iif.hu/hu/educatio_reszletes.php?id=12
• Gyarmathy Éva (1998): Tehetség és a tanulási zavarokkal küzdő kiemelkedő képességű gyerekek. Magyar Pedagógia, 98. 2. sz. 135-153. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Gyarmathy_MP982.pdf
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. A tehetséggondozás lehetőségei.

A tehetséggondozás formái a zenei nevelésben. Az általános és speciális képességek
összefüggése. Zenei vetélkedők, versenyek.
Kis Jenőné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató Kiadó,   Bp. 1994. (Játék a ritmussal 52-65.)
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
             30-35.

17. Az osztályok pszichológiai jellemzői
A: Csoportjelenségek az iskolai osztályban: csoportstruktúra, normák és szerepek, csoportok közötti konfliktusok, szociometria.
• N. Kollár Katalin (2004): A társas kapcsolatok, személyközi vonzalom és a csoportfolyamatok.     In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 279-310.
• N. Kollár Katalin (2004): Normaalakulás, engedelmesség és csoporthoz igazodás. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 310-324.
• N. Kollár Katalin (2004): Feladatvégzés csoportban, versengés és együttműködés. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 324-350.
• Mészáros Aranka (1997): Az osztály csoportszerkezete és hatékonysága. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE  Eötvös Kiadó, 293-316.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak.

Kooperatív lehetőségek az ének-zene tanításában.
Turmezeyné Heller Erika: A kooperatív tanulás alkalmazásának lehetőségei az ének-zene
             órákon http.//www.oki.hu/cikk.phd?kod=muveszet-Kooperativ.html
            Kokas Klára: A zene felemeli kezeimet.  Akadémiai Kiadó Bp.  1992.
18. A tanár-diák kapcsolat
A: A tanár-diák kapcsolat és a tanári értékelés pszichológiai háttere: társértékelés, sztereotípiák, attribúciós folyamatok és attitűdök.
• Szabó Éva (2004): Személypercepció, attribúció egyének és csoportok megítélése.  In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 350-368.
• Kiss Paszkál (2004): Vélemény, véleményformálás: attitűdök szerepe a nevelésben. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 368- 395.
• Vörös Anna (2004) Osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakció. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 395-413.
• Horváth-Szabó Katalin (1997): Az iskolai konfliktusokról. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE  Eötvös Kiadó, 197-219.
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak.

Tanár-diák kapcsolat a zenetanulásban. Együtt-muzsikálás.
Jean Sinor: Ki a jó zenetanár? Parlando 1997/6, 1998/1-2 szám
Adelson, J: A tanár, mint modell. Neveléselméleti Szöveggyűjtemény JATE Press,
Szeged, 1994.
19. Az oktatás módszerei és stratégiái
A: Az oktatás stratégiái, módszerei és hatékony alkalmazásuk. Az oktatás munkaformái.
• Falus Iván (2003): Az oktatás stratégiái és módszerei. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 243-296.
• Molnár Gyöngyvér (2005): A probléma alapú tanítás. Az ismeretek alkalmazásának és az együttműködő készség fejlesztésének egy módszere. Iskolakultúra, 15. 10. sz. 31-43. www.iskolakultura.hu
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. Adott tantárgy, műveltségterület oktatásában alkalmazható módszerek, a módszerek kiválasztásának szempontjai.

A daltanítás menete különböző módszerek szerint. A korszerű szemléltetési eszközök az ének-zene órán.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana.  Krúdy Kiadó Nyíregyháza 2007.
53-59.
Kálmán Márton: Korszerű szemléltetés. Tankönyvkiadó Bp. 1976. 60-110.
20. A tanítási folyamat
B: A tanítási folyamat lépései. A tanítási folyamat tervezése. Az óramegfigyelés és óratervezés lépései. A tanítási óra mint az oktatási folyamat egyik alapegysége, óratípusok. A tanórák értékelése.

Az ének-zene órára történő felkészülés írásbeli formái, a tanítási folyamat tervezése, lépései.
Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítás módszertana. Krúdy Kiadó Nyíregyháza
             2007. 16-28.
Az új kiadású tankönyvek az  ének-zene tanításban.(A Nemzeti Tankönyvkiadó és a
  Mozaik Kiadó tankönyveinek összehasonlítása.)
Pászti Károly: Tankönyvek és zeneoktatás. In: Hang és lélek. Zenei konferencia
előadásai. Magyar Zenei Tanács,  Budapest , 2002 154-166.

21. Taneszközválasztás, -értékelés és -használat
A: Hagyományos és innovatív tanulási környezetek, taneszközök.
• Kőfalvi Tamás (2006): E-tanítás. Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 36–55.
• Kelemen Rita (2008): Az interaktív tábla néhány módszertani lehetősége a közoktatásban és a tanárképzésben. Iskolakultúra Online, 2. 2. sz. 176-187. http://www.iskolakultura.hu/iol/iol_2008_176-187.pdf
B: Kapcsolódó tantárgypedagógiai tartalmak. A taneszközök, oktatást segítő médiumok szakszerű értékelése, a tanulók egyéni sajátosságainak megfelelő alkalmazása.

A tankönyvek szerepe a zenetanításban. Az ének-zenetanítás hagyományos és innovatív
eszközei: hangszer, CD, DVD, digitális tábla, internet. 
Györgyiné Koncz Judit: Taneszközök az ének-zene tanításban. In.: Györgyiné
  Koncz Judit: Az énektanítás alapjai Károli Egyetemi Kiadó Bp. 2008. 139-152.
Maczelka Noémi: Az informatikai és kommunikációs eszközök szerepe a zenei
nevelésben. In: Zene – és művelődéstörténet. Szeged, JGYPK, 2006. 44-46.
http://www.digitalistananyag.hu/webset32.cgi?StudyGuard2@@HU@@137@@INFOPATH
http://interaktiv-tanito.lap.hu/zenetanitas/23642713

2020. március 29.