Rövidített ciklusú tanárképzés

Rövidített ciklusú tanárképzés (MA) levelező időpontok:
2019/2020 tanév II. félév

A kurzusok időpontjai:

2020. február 7. péntek 8-17.30 óráig
2020. március 6.péntek 8-17.30 óráig
2020. április 3.péntek 8-17.30 óráig
2020. május 8.péntek 8-17.30 óráig

 

ÉNEK-ZENE  Rövidített ciklusú tanárképzés

T/D
SZAKMAI MODUL

Az ének-zene tanár mesterszak tanári diplomával rendelkezők számára egy tanéves (2 szemeszteres). A képzési követelmények teljesítése, valamint a portfólió megvédése után a végzettek okleveles ének-zene tanár (School music teacher) szakképzettséget szereznek.
Amennyiben az ének-zene mellé még egy szakot választanak, vagy valamelyik vizsgájuk nem sikerül, a képzési idő meghosszabbodik.
A képzés formája:
A képzés formája részidős képzés, levelező munkarendben. Az egyéni tanulás irányításához, segítéséhez csoportos konzultációk, önálló feladatvégzés és egyéni konzultációs órák tartoznak. A csoportos konzultációk mellett a hallgatók egyéni felkészülését támogatják az előre megadott szakirodalmi anyagok, a kari (http://www.jgypk.u-szeged.hu) és tanszéki (http://www.jgypk.u-szeged.hu/tanszek/enekzene.htm) internet elérhetőségek, valamint az oktatók tantárgyankénti egyéni konzultációs tevékenysége.
A hallgatók a képzés során a mintatantervben meghatározott kötelező és szabadon választható tantárgyi előadásokon és gyakorlatokon vesznek részt a meghatározott konzultációs rend szerint. A mintatantervben meghatározott tantárgyak egy részét az előzetesen megszerzett tanári diploma tantárgyainak elfogadásával teljesítettnek fogadjuk el. A teljesítést a záró szigorlaton bemutatott korábbi index alapján vezetjük be az ETR lapra. Amennyiben az index bemutatása nem történik meg a zárószigorlat alkalmával, a tárgyból vizsgát kell tenni.
A kurzuskövetelményeket az oktatók az első konzultációs órán ismertetik, és  a coospace-en, ill. a kurzusok annotációjában is megtekinthetők.
A tanárképzési modul a BTK-hoz tartozik, ezért szíveskedjenek figyelemmel kísérni a Neveléstu¬domá¬nyi Intézet honlapját is.
http://www.edu.u-szeged.hu/nt/hu/
http://www.edu.u-szeged.hu/nt/hu/sites/default/files/TZV_menete_0.pdf;
A gyakorlati tanításról a módszertant tanító kolléganő, Asztalos Andrea tanársegéd ad felvilágosítást.
Elérhetőségek: (Kérem, hogy a telefont csak nagyon indokolt esetben használják, részesítsék előnyben az elektronikus levelezést.)

Prof.Dr. Maczelka Noémi egyetemi  tanár
szakképzettségért felelős oktató
SZTE JGYPK 6725 Szeged, Hattyas u. 10.
Tel.: +36-62-544-758
Fax: +36-62-544-758
E-mail: maczelka@jgypk.u-szeged.hu

Joóbné Czifra Éva tanársegéd, oktatásszervező
SZTE JGYPK 6725 Szeged, Hattyas , u. 10.
Tel.: +36-62-544-000/6326, 546-049
Fax: +36-62-544-758
E-mail:  evajoob@citromail.hu

 

FONTOS GYAKORLATI INFORMÁCIÓK

A kurzusok (tantárgyak) felvétele az ETR-en keresztül történik. Az egyéni órákat mindenki a beosztás szerinti oktatónál vegye fel. 30 kreditet kell teljesíteni az Ének – zene szakon, minden kötelező tárgyat fel kell venni. Ne felejtsék el felvenni a zárószigorlatot sem. Az első félév végén Ének-zene szakmai záróvizsgát tesznek, melynek tételsorát mellékletként megkapják. Az oktatók a szigorlat tételeit a félév során előadják.
A 17 kreditnyi, SB mérföldkövet már eleve mindenkinek jóváírják a megszerzett főiskolai tanári diplomára tekintettel. A következőképpen jutnak el ennek megtekintéséhez: Tanulmányok – Hallgatói információk – Hallgatói tantervi teljesítések.
A legújabb információk szerint ebben a félévben kell felvenni az SZTE BTK Neveléstudományi Intézet szervezésében a Tanári mesterség modul kurzusait. Önöknek a 10 kredites modult kell teljesíteni, mivel már rendelkeznek tanári diplomával. Ügyeljenek arra, hogy a gyakorlatként jelölt tárgy időpontjában az órán jelen legyenek.
http://www.edu.u-szeged.hu/nt/hu/sites/default/files/MTM_L_2013_%C5%91sz_0829.pdf
Aki egyszakosként szeretne végezni (tehát 2 szemeszter alatt) kénytelen felvenni ebben a félévben ezt a 10 kreditet is, mert a második félévben – a TO tájékoztatása szerint – olyan sok kreditnyi tárgyat kellene felvenni, hogy túllépnék a maximális 45-t. 
További felmentések kérhetők a Tanulmányi Osztályon, ill. a Modulo-n keresztül.
A második félévben teljesítik a tanítási gyakorlatot, ehhez legjobb tudomásom szerint már most előjelentkezni kell a Ságvári Gimnázium honlapján (a gimnázium neve 2015. szept. 1-től megváltozik).
Második tanár szak választása esetén a tanulmányi idő min. egy félévvel meghosszabbodik.

Fenti tájékoztató nem minősül teljes körűnek. Változások lehetségesek.

Szeged, 2017. augusztus 30.

        Prof. Dr. Maczelka Noémi DLA
            intézetvezető egyetemi  tanár

 


Ének-zene tanár MA 2 féléves levelező záró szigorlati tételek 2015


Kérjük, hogy a szigorlati tételek kidolgozásához és megtanulásához a közoktatásban használt tankönyveket, az oktatóink által előadott anyagot és a megjelölt szakirodalmat használják.

A záró szigorlat 2016. januárban, a vizsgaidőszakban lesz, ne felejtsék el az ETR-ben a vizsgát felvenni. A szigorlatra hozzák magukkal előző indexüket, melyből a Zenetörténet szigorlati jegyet fogjuk átvenni. Abban az esetben, ha az index nem tartalmaz ilyen elnevezésű szigorlatot, a féléves jegyek felfelé kerekített átlagát fogjuk venni.
A vizsgán használhatják a megtanult zenedarabok kottáit, amennyi¬ben szükséges és a tétel nem zárja ki. Behozható hangszer, az otthon elkészített forgatókönyv a 2. tételhez, valamint hangvilla, toll/ceruza. Egyéb segédeszköz nem használható. A feleletet úgy kell megtervezni, hogy a vázlatban megjelölt pontok mindegyikére sor kerüljön, és az előadott zeneművel együtt 10-15 perces legyen.

1. Európa népzenéje.
A magyar népzene stílusrétegei.
Jeles napok énekes szokásai.
Népi hangszerek és együttesek.
A népdalok műzenei feldolgozásai.
A népzene megjelenése az iskolai tananyagban és az iskolán kívüli zenei nevelésben.
A hazai nemzetiségek zenéje, a tanulók multikulturális szemléletének kialakítása.
Zenei példa élményszerű bemutatása az iskolai tankönyvek dalanyagából. (Egy magyar és egy idegen népdal eléneklése szöveggel, kotta nélkül, vagy népdalfeldolgozás eléneklése saját zongorakísérettel.)

2. Beszédművelés és hangképzés az iskolai énekórákon.
Beéneklő gyakorlatok, kórushangképzés. Cél és módszer.
Iskolai kórusirodalom.
Ünnepségek, iskolai rendezvények szervezése, zenei anyaguk összeállításának
szem¬¬pont¬jai. Egy szabadon választott ünnepség zenei anyagának meg-¬
szer¬¬kesztése, a forgatókönyv bemutatása a záró szigorlaton.
Zenei anyag:  Partitúraolvasás  -  egy szabadon választott kórusmű előadása zongorán. Beéneklő gyakorlatok bemutatása.

3. A középkor egyházi és világi zenéje.
A kor zenei anyaga az iskolai tankönyvekben.
Zene és a társművészetek kapcsolatának felismertetése.
A gregorián ének fogalma, eredete és sajátosságai.
A mise részei.
A zenei írás kialakulása, fejlődése.
A lovagi dalkultúra.
Hangszeres zene.
A gregorián zene továbbélése az európai műzenében.
Zenei példák élményszerű bemutatása az iskolai tankönyvek anyagából szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s nevekkel kotta nélkül.

4. A reneszánsz zenéjének általános sajátosságai.
Műfajok, zeneszerzési technikák.
Palestrina, Lassus művészete.
A reneszánsz hangszeres zenéje.
A humanista filozófia, a reneszánsz zene, képzőművészet és irodalom
kapcsolatának felismertetése.
A XI-XVI. sz. magyar műzenéje.
Tinódi Lantos Sebestyén és Bakfark Bálint zenéje a középiskolai tankönyvekben.  Zenei példák élményszerű bemutatása a gimnáziumi és az ének-zenei általános iskolai tankönyvek anyagából kotta nélkül.

5. A barokk kor tanítása az iskolában.
A kor általános jellemzői (történelmi háttér, képzőművészet, irodalom).
A számozott basszus (generálbasszus).
Hangnemi kapcsolatok rendje. Affektus  - tan.
Vokális műfajok (opera, oratórium, kantáta).
Az opera kialakulása és fejlődése Itáliában, Franciaországban és Angliában.
Hangszeres műfajok és formák.
Vivaldi: A négy évszak c. műve az iskolai tankönyvekben.
A XVII.-XVIII. sz. magyar műzenéje a gimnáziumi tankönyvekben.
Zenei anyag: Barokk szemelvény lapról olvasása. Egy zeneműrészlet élményszerű előadása az iskolai tankönyvek anyagából kotta nélkül  és/vagy a Vivaldi – concertók témáinak eléneklése vagy hangszeres előadása fejből.

6. Johann Sebastian Bach művészetének közvetítése a különböző iskolatípusokban.
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében.
A tankönyvekben feldolgozott művek felsorolása (a közoktatásban használt minden tankönyvet figyelembe véve). Egy kiválasztott mű bemutatása.
A temperált hangrendszer. Das wohltemperierte Klavier.
Zenei anyag: Egy Bach-mű (menüett, korál, invenció, prelúdium és fúga, szvit-tétel stb.) hangszeres, és egy másik, vokális mű vagy műrészlet előadása. Az egyik a szóbeli feleletben bemutatott mű, vagy annak részlete legyen, ezt kotta nélkül. 

7. Georg Friedrich Händel művészetének közvetítése a különböző iskolatípusokban.
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében.
A tankönyvekben feldolgozott művek felsorolása (a közoktatásban használt minden tankönyvet figyelembe véve).
A Messiás c. oratórium bemutatása a gimnáziumi tankönyv alapján.
Zenei anyag: A Messiás c. oratórium valamely témájának eléneklése szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s hangnévvel fejből.  Ária a Rinaldo c. operából (Csordul a könnyem…), vagy más opera-részlet élményszerű előadása fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából.
 
8. A bécsi klasszicizmus központi műfaja: a szimfónia.
Az iskolai tankönyvekben szereplő bécsi klasszikus szimfóniák (Haydn, Mozart, Beethoven) felsorolása.
G-dúr (Üstdob) szimfónia bemutatása az általános iskolában.
Az Évszakok c. oratórium tanításának módszerei, bemutatása a gimnáziumban.
Haydn életének legjelentősebb, ill. magyar vonatkozású eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében.
A klasszikus összhangzattan főbb szabályai és harmóniái.
Zenei anyag: A szimfónia-tételek  főtémáinak bemutatása énekelve, vagy  hangszeren fejből. Az oratórium egy témájának élményszerű előadása szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s nevekkel fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából. Kadencia zongorázása. 

9. Mozart: A varázsfuvola c. operájának tanítása az általános iskolában.
Az opera keletkezésének, bemutatásának körülményei és ideje. Helye a mozarti életműben. Főbb életrajzi adatok.
Az opera szereplőinek felsorolása hangfajukkal együtt.
A szereplők egymással való kapcsolatának bemutatása.
Az opera tagolódása, legismertebb részleteinek felsorolása.
Operaelőadás megtekintésének előkészítése és megszervezése a gyermekek számára. Mozart többi operájának felsorolása.
Személyiségfejlesztés az opera segítségével.
A többszólamúságra nevelés fokozatai, eszközei és módszerei.
Zenei anyag: Egy Mozart-dal, operarészlet vagy kánon élményszerű előadása szöveggel fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából.

10. Ludwig van Beethoven művészetének közvetítése a különböző iskolatípusokban.
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében. Magyar
kapcsolatok.
Opera, nyitányok, szimfóniák, versenyművek, szonáták, kamarazene (felsorolás).
A szonátaforma. A szonáta, mint ciklikus mű.
A zenei írás-olvasás, zenei készségfejlesztés lehetőségei Beethoven dalokon keresztül  a tankönyvek dalanyagából kiindulva.
Zenei anyag: Beethoven: IX. szimfónia IV. tételének részlete – Örömóda, az EU himnusza - előadása szöveggel, fejből. Hangszeres mű vagy műrészlet, ill. egy dal előadása kottából.

11. A daltanítás módszereinek ismertetése.
Schubert, a dalköltő. Legfontosabb életrajzi adatok, magyar vonatkozások.
Daltanítási módszerek bemutatása az iskolai tankönyvekben szereplő Schubert -  
dalok kapcsán. A tankönyvekben szereplő dalok felsorolása.
Schubert: A pisztráng, A-dúr zongoraötös.
A dalciklus, mint műfaj.
Schumann dalciklusai.
A tankönyvekben szereplő Schumann – művek felsorolása.
A két gránátos c. dal elemzése.
Zenei anyag: A fent említett két dal, vagy más dalok (egy Schubert, egy Schumann) élményszerű előadása fejből, vagy saját zongorakísérettel kottából. Egy  romantikus dal

12. Liszt Ferenc művészetének bemutatása az iskolai tankönyvek alapján.
Életének legjelentősebb eseményei zongoraművészi és zeneszerzői munkásságának tükrében, kiemelve a magyar vonatkozásokat.
A tankönyvekben előforduló Liszt-művek megnevezése.
Legfontosabb zongoraművei, ill. sorozatai.
A szimfonikus költemény, mint műfaj.
Zenehallgatási szempontok megfogalmazása a Les Préludes c. műhöz kapcsolódóan.
A verbunkos zene és a népies műdal jellemzői és megjelenésük Liszt műveiben.
XIV. rapszódia .
Zenei anyag: A Les Préludes témáinak bemutatása énekelve (szolmizálva vagy ABC-s hangnevekkel), ill. hangszeren kotta nélkül. A Magyar ünnepi dal részletének előadása fejből szöveggel, vagy saját zongorakísérettel kottából.  A XIV. rapszódiában felhasznált népies műdal előadása szöveggel fejből.

13. Giuseppe Verdi, az olasz nemzeti egység és a polgári forradalom zeneköltője.
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében.
Operái (felsorolás).
Az iskolai tankönyvekben található zeneművek megnevezése.
A tankönyvekben feldolgozott operák közül egy kiválasztott opera ismertetése  (az
opera szereplőinek felsorolása hangfajukkal együtt, a szereplők egymással  való kapcsolatának bemutatása, az opera tagolódása, legismertebb részleteinek megnevezése).
Zenei anyag: Énekeljen, vagy hangszeren adjon elő két részletet a tankönyvekben
szereplő  operákból.

14. Richard Wagner zeneszerzői tevékenységének fő területe.
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében.
Operái. A tetralógia.
Leitmotiv.
Az iskolai tankönyvek alapján mutassa be egyik operáját (az opera szereplőinek felsorolása hangfajukkal együtt, a szereplők egymással való kapcsolatának bemutatása, az opera tagolódása, legismertebb részleteinek megnevezése).
Zenei anyag: A bemutatott opera főbb témáinak eléneklése szöveggel, szolmizálva vagy ABC-s hangnévvel, ill. eljátszása hangszeren fejből. Opcionális: egy részlet eléneklése saját zongorakísérettel kottából.

15. Az orosz  romantika.
Az orosz romantikus és utóromantikus zeneszerzők felsorolása.
Csajkovszkij és Muszorgszkij életének főbb eseményei.
Legjelentősebb alkotásaik.
Csajkovszkij: Diótörő. A mese balett szereplőinek és szüzséjének bemutatása.
Zene és tánc kapcsolata. Koreográfia.
Motivációs lehetőségek a mese balett tanítása kapcsán.
Képzőművészet és zene kapcsolata.
Muszorgszkij: Egy kiállítás képei c. műve.
Zenei anyag: Mutasson be egy-egy témát a fenti művekből énekelve, vagy hangszeren fejből. Énekeljen egy dalt, vagy dalrészletet a fenti szerzők valamelyikétől, vagy játsszon el egy hangszeres darabot.

16. A Himnusz zeneköltője, a magyar nemzeti opera megteremtője: Erkel Ferenc.
Életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságának tükrében.
Operái (felsorolás).
Az iskolai tankönyvek anyagát használva mutassa be Erkel egy operáját (az opera szereplőinek felsorolása hangfajukkal együtt, a szereplők egymással való kapcsolatának bemutatása, az opera tagolódása, legismertebb részleteinek megnevezése).
A Szózat zeneköltője, Egressy Béni.
A helyes prozódia jelentősége.
Jelen korunk magyar zenei intézményeinek felsorolása.
Zenei anyag: Énekelje el saját zongorakíséretével a Himnuszt és a Szózatot.

17. A zenei impresszionizmus: Debussy és Ravel művészete.
Impresszionizmus a zenében és a képzőművészetben.
Debussy és Ravel életének legjelentősebb eseményei zeneszerzői munkásságuk tükrében. Magyar vonatkozások.
Műveik.
A tankönyvekben szereplő impresszionista alkotások felsorolása.
Zenei anyag: Énekelje el Ravel: Bolero c. művének témáját az ostinato ritmus kopogásával. Opcionális: adjon elő egy Debussy-művet.
 
18. A XX. sz. főbb zenei irányzatai.
Folklorizmus.
Expresszionizmus.
Tizenkétfokúság.
Szerializmus.
Az új bécsi iskola.
Neoklasszicizmus.
Aleatoria.
Minimalizmus.
Bruitizmus.
Elektronikus zene.
Mutassa be 1-1 jellemző mondattal az irányzatokat. Nevezzen meg hozzájuk
tartozó zeneszerzőket és főbb műveiket. Schönberg, Webern, Sztravinszkij
műveiből egyet kiválasztva  mutassa be, hogyan közvetítené alkotásait a
gyerekeknek.
Zenei anyag: Énekeljen vagy játsszon hangszeren a fent megnevezett szerzők valamelyikétől egy művet vagy műrészletet. Lehetőleg a bemutatásra kiválasztott mű, vagy annak részlete legyen.

19. Bartók Béla: A kékszakállú herceg várának tanítása a gimnáziumban.
A szöveg: Balázs Béla és a szimbolizmus.
Az opera keletkezése, bemutatása és további sorsa, a szereplők.
Bartók Béla kórusművei. Karvezetési problémák a Kánon, Levél az otthoniakhoz vagy Ne menj el c. kórusművében.
Zenei anyag: A választott mű partitúraszerű eljátszása, vagy egy darab bemutatása a Mikrokozmosz vagy a Gyermekeknek c. sorozatból.

20. Kodály Zoltán zenepedagógiája és pedagógiai művei. Más elterjedt zenei nevelési módszerek.
Kodály-módszer: módszer és filozófia.
A zenei nevelés során használható művei.
Más elterjedt zenei nevelési rendszerek vázlatos ismertetése, összehasonlítása.
Ritmikai és dallami ismeretek tanítása XX. sz.-i magyar és európai zenei példákon. (Pl. Ránki György:  Nyelvtörő kánon, Orff:  Ritmus rondó játék.)
Zenei anyag: Kodály –tricinia, vagy más mű eléneklése és/vagy hangszeres megszólaltatása.
http://nti.btk.pte.hu/ikultura/documents/2005/2/tan2005-2.pdf


21. Könnyűzene, szórakoztató műfajok.
A jazz vázlatos története és hatása a műzenére.
Az operett, a daljáték, a musical.
Gershwin, Bernstein és magyar szerzők művei.
A tanulók iskolán kívül szerzett zenei élményeinek felhasználása a tanítás során.
Zenei anyag: Egy, a tételhez kapcsolódó szabadon választott mű/műrészlet előadása énekelve  vagy hangszeren.

Javasolt irodalom:
Lukin László-Ugrin Gábor:  Ének-zene a gimnázium I-III. osztálya számára
Szabó Helga:    Ének-zene az általános iskola szakosított tantervű 4.  5.  8.
osztálya számára
Dobszay László-Szabó Helga: Ének-zene az általános iskola szakosított tantervű 6. 7.
osztálya számára
Király Katalin:   Ének-zene a 9-10. osztály számára. Mozaik Kiadó, Szeged,
    2009. ill. 2010.
Ulrich Michels:  Atlasz. Zene. Atheneum kiadó, Budapest, 2000 és későbbi kiadások

www.wikipedia.hu
www.sulinet.hu


A tételsort összeállította:  Dr. Dombi Józsefné dr. főiskolai tanár
    Prof. Dr. Maczelka Noémi egyetemi tanár

Szeged, 2010. szeptember (javítva  2013. január)