Kezdőlap
A Torricelli-cső
Fizika érettségi
Tanszéktörténet
Junior Akadémia

Az Általános és Környezetfizikai Tanszék (2009, jogelőd tanszék: Fizika Tanszék)

története a kezdetektől

A Tanszéken korábban készült tankönyvek

A Fizika Tanszék rövid története 1998-ig

Főiskolánk elődjében, az Állami Polgári Iskolai Tanítóképző Intézetben és az Állami Polgári Iskolai Tanítónőképző Intézetben 1873-ban indult el az állami tanárképzés. Az első oklevelet 1875-ben adták ki. Mindkét intézet 1928-ig Budapesten működött. Szegeden az Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola 1928-ban kezdte meg működését.

Az Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola 1947-től 1962-ig Pedagógiai Főiskola, 1962-től 1973-ig Szegedi Tanárképző Főiskola, 1973-tól pedig a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola nevet viseli.

A Tanszék elnevezése 1873-1881 között Természettudományi Tanszék, 1881-1898 között Természettani-vegytani Tanszék, 1898-tól Fizika Tanszék. Az első oklevelet Természettan szakon 1932-ben adták ki.

A több mint 140 éve folyó fizikatanár-képzés időtartama 2-4 év között változott. 1949-ig a képzésben sikeresen részt vevők olyan diplomához jutottak, amellyel az általános iskolák alsó- és felső tagozatában taníthattak mennyiségtan, illetve természettan tárgyakat.

Az általános iskolák felső tagozatában tanító fizika szakos tanárokat 1949-től kezdődően képeztek a főiskolák. 1959-60-től a főiskolai képzés 4 éves lett, és először három szakos, majd 1964-től két szakos általános iskolai tanári diplomát adott.

Változások a Tanszék profiljában 1998 után

1998-ban a főiskola a Szegedi Egyetemi Szövetség tagja lett, és a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kara néven 2006-ig képezte a fizika szakos hallgatókat. Az utolsó évfolyam (10 fő nappali, 9 fő levelező tagozatos hallgató) 2009 júniusában vehette át az általános iskolai fizikatanári diplomáját.

1999-ben az intézmények átjárhatósága érdekében bevezetésre került az egységes tanulmányi rendszer (ETR). A főiskolai diploma megszerzéséhez a képzési idő alatt 240 kreditet kellett a hallgatóknak megszereznie. 80-80-at a fizika, illetve a másik szaktárgy kötelező, illetve kötelezően választható kurzusainak teljesítésével, és további 80-at a közismereti tárgyak, nyelvi kurzusok, szakmai gyakorlatok, szakdolgozat írás és védés teljesítésével.

1999-től Karunkon újra beindult a tanító szakos képzés. Az 1962-63-as tanév végén egy toll-vonással megszüntetett szegedi tanítóképzés újraindításáért folyó több éves harc eredményeként az 1999-2000 tanévben 22 leendő tanítónő kezdte meg a tanulmányait. A hallgatói létszám a beindulás óta többszörösére nőtt, és a sikeresen államvizsgázók az általános iskolák alsó tagozatában ellátandó oktatási-nevelési feladatokon túl a választott műveltségi területüknek (VMT) megfelelően ötödik és hatodik osztályban szaktárgy oktatására is képesítést nyernek. A képzés beindításához szükséges szervezeti, szervezési feladatok összefogását és felügyeletét 1998-2004 között Tanszékünk egyik oktatója, DR. KÖVESDI KATALIN mint főigazgatói megbízott látta el. A választott műveltség területetek között a kezdetektől fogva nagy népszerűségnek örvend a hallgatók körében a természetismeret műveltségterület, amelyben a fizika és kémia kurzusokat a kezdetektől fogva tanszékünk oktatója DR. SÓS KATALIN látja el.

A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola az 1990-es évektől a hagyományos főiskolai képzései mellé új képzési formákat vezetett be. 1998-ban a Főiskolai Tanács 20/1998. (XI.12.) FT sz. határozatával létrehozta a Szakképzési, Továbbképzési és Távoktatási Intézetét, mely Tanszéki és bizottsági támogatással a kor kihívásainak megfelelő, színvonalas szakképzési, továbbképzési munkát végzett. Az intézet igazgatói feladatát – nyugdíjba vonulásáig – 2007-ig, a Fizika Tanszék docense, DR. BONIFERT DOMONKOSNÉ látta el.

2006 szeptemberétől kezdődően a Bolognai Nyilatkozat alapelveinek megfelelően a szegedi felsőfokú fizikaoktatásban is az eddigi egyszintű képzés (4 éves, általános iskolai tanári diplomát adó főiskolai képzés, vagy 5 éves, középiskolai tanári diplomát adó egyetemi képzés) helyett bevezetésre került a kétszintű képzés. Ez nagy veszteséget jelentett a tanszékünknek, hiszen az önálló jogú fizikatanár-képzés elkerült a Karról a Természettudományi Karra. A regnáló dékánok megegyeztek abban, hogy az utolsó évek hallgatói létszámainak megfelelően a már másik karon folyó tanárképzésből feladatot kapunk. Ez egy hároméves alapképzésből (BSc) és egy két éves mester-képzésből (MSc) áll.

A fizika szakon az alapképzés első két félévében a hallgatók a fizikai alapismeretek mellett matematikai, informatikai, általános menedzsment és európai uniós alapismereteket sajátítanak el. A következő négy félévben a képzésben részt vevők érdeklődésüknek megfelelően különböző szakirányokhoz kapcsolódó speciális kurzusokat választhatnak. A felvehető szakirányok: fizikus, fizikatanári szakirány, informatikus fizikus, csillagász, biofizikus, környezetfizika, alkalmazott fizika.

Tanári szakirány választása esetén a hallgatónak már az alapképzés során el kell kezdenie a pedagógiai, pszichológiai alapismereteket, valamint egy választott másik szak (ún. minor szak, amely lehet pl. matematika, kémia, technika) alaptantárgyait is tanulni kell.

Az első három év sikeres elvégzése után a hallgató BSc alapdiplomát kap, amely bármely szakirány sikeres elvégzése után (kivéve a tanári szakirányt) kiegészül egy, a szakirány elvégzését igazoló betétlappal. Az alapdiplomával rendelkezők kiléphetnek a munkaerőpiacra, és kutatóintézetekben, ipari vállalatok fejlesztő- és minőségvizsgáló részlegeiben helyezkedhetnek el tudományos segéderőként, illetve gyártási folyamatot szervező-irányító középvezetőként dolgozhatnak.

Az alapképzésre épülő 2 éves MSc képzés során további tudományos igényű ismeretekhez jutnak a hallgatók.

Fizikatanári diplomát csak mester szak elvégzésével szerezhet a hallgató. A tanári mesterség tárgyait, a szakmai tanítási gyakorlatát, illetve a minorszak bizonyos tantárgyait ebben a két éves képzésben sajátíthatja el a hallgató.

Az MSc képzés végén – sikeres záróvizsga esetén – a hallgatók mesterszintű diplomát kapnak. A tanári szakirányon végzettek közép- és általános iskolai tanári képesítést kapnak fizika fő szakon és a választott kiegészítő (minor) szakon.

2009-re siker koronázta a Tanszék azon kezdeményezését, hogy beindulhasson a Környezetfizikai szakirány. A szakirány tematikájának kidolgozásában és folyamatos frissítésében mind a BSc, mind az MSc szinten két oktatónk, DR. NÁNAI LÁSZLÓ és DR. SÓS KATALIN vesz részt. A beindítástól kezdődően napjainkig a szakirány szakfelelősségét Tanszékünk látja el, előbb DR. NÁNAI LÁSZLÓ, majd 2013-tól DR. SÓS KATALIN személyében. 2009-től Tanszékünk neve a profilmódosítás következményeként Általános és Környezetfizikai Tanszékre változott.

Változások a Tanszék személyi állományában:

Távozás:

DR. SERES JÓZSEF adjunktus 2002-ben távozott a Tanszékről.

Nyugdíjba vonultak:

2007-ben DR. BONIFERT DOMONKOSNÉ főiskolai docens;

2008-ban FARKAS GYÖRGY tanszéki technikus;

2010-ben MOLNÁR GYÖRGYNÉ DR. főiskolai docens és

DR. KÖVESDI KATALIN főiskolai docens, aki azóta óraadóként folyamatosan dolgozik a Tanszéken.

A Tanszékre kerültek:

DR. FARKAS ZSUZSANNA főiskolai docens 2003-2005, majd 2005-től főiskolai tanár;

DR. FÜLE MIKLÓS JENŐ adjunktus (2009-2010), majd 2011-2013 között egyetemi docens;

SZÉPLAKI ANDRÁS tanszéki technikus (2010-2014);

KOVÁCSNÉ AKLÁN BETTI tanszéki ügyintéző 2011-től;

MEZŐ TAMÁS tanársegéd (2012-2013);

NAGY TIBOR óraadó 2014-től;

SZABÓ JÁNOS tanszéki technikus (2014. novembertől).

Változás a tanszékvezetésben:

DR. NÁNAI LÁSZLÓ 2013. április 19-én betöltötte 65. életévét, ezért 2013. április 18-án megszűnt a tanszékvezetői és

az Alkalmazott Természettudományi Intézet intézetvezetői megbízatása.

2013. április 19-től DR. FARKAS ZSUZSANNA főiskolai tanár lett a Tanszék vezetője.

Oktatás és az oktatással kapcsolatos tevékenységek

A Fizika Tanszék, majd az Általános és Környezetfizika Tanszék oktatói az 1999-2014 közötti tanévekben az alábbi képzésekben végeztek oktatómunkát:

Felsőfokú szakképzésben:

- Fizika BSc;

- Fizikus MSc;

- Környezettan BSc;

- Környezetmérnök BSc;

- Műszaki szakoktató BSc; (szakfelelős Dr. Farkas Zsuzsanna)

- Tanítóképzés (az alapképzésben is és a VMT képzésben is fizika, kémia és természetismeret módszertani kurzusok tartása).

Tanárképzés, illetve osztatlan egyetemi képzésben:

- Fizikatanár MSc;

- Környezettan tanár MSc;

- Fizika szak (osztatlan tanárképzés);

- Természetismeret-környezettan szak (osztatlan tanárképzés);

- Általános orvosképzés (fizika laboratóriumi gyakorlatok),

- valamint, a Tanszék két oktatója (DR. NÁNAI LÁSZLÓ és DR. FÜLE MIKLÓS JENŐ) részt vesz fizika PhD kurzusok tartásában is.

Szakdolgozat, diplomamunka

Az oktatáshoz kapcsolódóan a Tanszék a JGYPK és TTIK különböző képzési területein vállal szakdolgozat- és diplomadolgozat témavezetést, valamint PhD témavezetést is. Mind a szakdolgozatok, mind a diplomamunkák, illetve a PhD dolgozatok témái kapcsolódnak a Tanszék oktatóinak kutatási területéhez. 1999-2006 között 85 leendő általános iskolai fizikatanár és 11 tanítószakos hallgató írta szakdolgozatát fizikából. A szakdolgozatok témái döntően szakmódszertani kérdésekkel (DR. BONIFERT DOMONKOSNÉ), a tehetséggondozással (DR. KÖVESDI KATALIN), a természetben fellehető elektromosságtani jelenségekkel (MOLNÁR GYÖRGYNÉ DR.), lakóhelyek radon szennyezettségének mérésével (DR. SÓS KATALIN) foglalkoztak.

2006-2014 között készült fizika BSc szakdolgozatok témái bővültek az emelt szintű fizika érettségi kísérleti és mérési feladatainak vizsgálatával, a fizikaoktatás során alkalmazható interaktív táblai segédletek alkalmazhatóságával (DR. FARKAS ZSUZSANNA), környezetünk zajterhelésével, elektromos berendezések mágneses terének vizsgálatával (DR. SÓS KATALIN), illetve nanoszerkezetek vizsgálatának problémáival (DR. NÁNAI LÁSZLÓ).

A teljesség igénye nélkül néhány szakdolgozati cím az elmúlt 16 évből:

- Biológiai szövet (dobhártya) optikai sajátságainak vizsgálata (Dr. Nánai László)

- A gerelyhajítás fizikája (Dr. Nánai László)

- Játékok szerepe és helye az alsó tagozatos környezetismeret oktatásában (Dr. Bonifert Domonkosné)

- Matematikai ismeretek alkalmazása az alapfokú fizikában (Dr. Bonifert Domonkosné)

- Légköri jelenségek tanítása az általános iskolákban (Molnár Györgyné dr.)

- Néhány érdekesség nagy fizikusok életéből (Molnár Györgyné dr.)

- Alternatív iskolák, és a fizikaoktatás néhány új lehetősége (Dr. Kövesdi Katalin)

- Számítógéppel segített fizikaoktatás az általános iskolákban (Dr. Kövesdi Katalin)

- Atomerőművek és környezeti hatásuk (Dr. Sós Katalin)

- Az összgamma-sugárzás terepi mérése Szegeden (Dr. Sós Katalin)

- Fizikus arcképcsarnok postai bélyegeken (Dr. Farkas Zsuzsanna)

- Az optikai szál (Dr. Farkas Zsuzsanna)

Továbbra is részt veszünk hallgatóink különböző szintű szakmai gyakorlatának megszervezésében, felügyeletében. A Tanszék életében fontos szerepe volt és van a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Fizika Tanszékével (korábban Nyitrai Pedagógiai Fakultás) 1967-től kezdődően kialakított kapcsolatnak, melynek keretében 2006-ig a hallgatók cseretanulmányutakon vettek részt, 2006-tól pedig továbbra is biztosítjuk és szervezzük a nyitrai egyetem fizika szakos hallgatóinak budapesti szakmai gyakorlatát.

Az ERASMUS LLP program keretében fogadunk külföldi oktatókat itthoni oktatási tevékenységre, illetve a Tanszék oktatói is végeznek ilyen tevékenységet külföldön. A szakmai látókör tágulása mellett ez segíti a hallgatók és oktatók nyelvtudásának javulását is.

Igen fontos feladata a Tanszéknek az emelt szintű fizika érettségi megszervezése és lebonyolítása a Dél-Alföldi régióban. E feladatban DR. FARKAS ZSUZSANNA főiskolai tanár mint kormányhivatali megbízott 2006 óta vesz részt.

TDK

A Tanszéken folyó tudományos diákköri munkák témái elsősorban a Tanszéken folyó kutatómunkákhoz kapcsolódtak és kapcsolódnak. A kétszintű fizikaképzés bevezetése előtt a diákkör tagjainak egyik csoportja a radioaktív háttérsugárzás mérésével foglalkozott, egy másik csoport a közoktatásban megjelent fizika tankönyvek elemzését végezte. A kétszintű tanárképzés bevezetése után előtérbe került a számítógép alkalmazása a fizikaoktatásban, a számítógépes modellezés, valamint a különböző fizikai elven működő adattároló eszközök vizsgálata. A helyi TDK konferencián jól szereplő dolgozatok közül néhány továbbjutott az országos konferenciákra is.

Kutatás, tudományos tevékenység

A Tanszék egyik fő kutatási feladatát továbbra is a didaktikai kutatások adják, amelyek lefedik szinte a teljes közoktatási palettát. Ezen kutatások eredményei jelennek meg a Tanszék oktatói által írt cikkekben (módszertani folyóiratokban), tankönyvekben, illetve tanári segédkönyvekben.

A jogelőd Fizika Tanszéken 1975-ben egy kutatócsoport alakult azzal a céllal, hogy az alapfokú oktatáshoz tankönyveket és egyéb oktatási segédanyagokat készítsen. (A kutatócsoport 1975-ös megalakulásakor alapító tagok voltak: BONIFERT DOMONKOSNÉ, BOR PÁL, HALÁSZ TIBOR, KOVÁCS LÁSZLÓ, KÖVESDI PÁL, MISKOLCZI JÓZSEFNÉ, MOLNÁR GYÖRGYNÉ és SZÁNTÓ LAJOS. Az 1990-es évektől – nyugdíjba vonulások miatt – a kutatócsoport személyi összetétele így változott: BONIFERT DOMONKOSNÉ, HALÁSZ TIBOR, KÖVESDI KATALIN, MISKOLCZI JÓZSEFNÉ, MOLNÁR GYÖRGYNÉ, SÓS KATALIN.)

Bár az eltelt évtizedek alatt a csoport tagjai cserélődtek, az igen erős és elismert módszer-tani csoport kutatómunkája 2013-ig azzal a céllal folyt, hogy a 10-14 éves korosztály számára a NAT, illetve a kerettantervi előírásoknak megfelelő, integrált természettudományos, a tanulók életkori sajátosságait messzemenően figyelembe vevő, szakmailag és módszertanilag magas színvonalú tankönyvek íródjanak. A tantervi reformok, a NAT megjelenése újabb és újabb tankönyvcsalád megjelenését, majd átdolgozását tette szükségessé. Az átdolgozás mellett az eredményesebb fizikatanítás érdekében feladatgyűjtemények, tudásszintmérő feladatlapok is készültek. A tankönyvek és oktatási segédanyagok, amelyek mind a mai napig használatosak a magyarországi általános iskolák több mint a felében, a MOZAIK KIADÓ gondozásában jelentek meg.

A kutatócsoport egyik tagja, DR. HALÁSZ TIBOR megbízást kapott az általános iskolai fizika tankönyvekre épülő, 9. osztályos középiskolai tankönyv írására, ugyancsak a Mozaik kiadó felkérésére, amely tankönyv a tankönyvpiac egyik vezető tankönyvcsaládjának tankönyve lett.

Tankönyvek és oktatási segédanyagok készítésében DR. FARKAS ZSUZSANNA főiskolai tanár is részt vesz. A MAXIM KIADÓ gondozásában 2009-ben jelent meg szerzőtársával közösen írt fizika tankönyve a középiskolák 10. osztálya számára, emellett társszerzője a 2011-ben megjelent középiskolai fizika Tematikus feladatgyűjteménynek is. Mindkét tankönyv a 2012-es NAT kerettanterveknek megfelelően átdolgozásra került, és az átdolgozott, illetve bővített kiadásban 2014-ben jelent meg.

DR. SÓS KATALIN 2013-tól a GEOMATECH digitális tananyag fejlesztési projekt munkájában is részt vesz. Ugyancsak DR. SÓS KATALIN a szerkesztője egy készülő közös Környezetfizika jegyzetnek is, amelyet – a széleskörű szerzői gárdának köszönhetően – az ország valamennyi egyetemén és főiskoláján fognak használni a környezetfizika-oktatásban.

A tanszéki kutatási profil a Bologna-rendszer bevezetése után egy kicsit módosult. A módszertani vizsgálatok és tudományos ismeretterjesztés kérdései mellett (DR. FARKAS ZSUZSANNA, DR. SÓS KATALIN) jelenleg részben az épített környezet fizikai, környezetvédelmi aspektusaival kapcsolatosak (DR. SÓS KATALIN), másrészt kiterjednek a TTIK-val közösen végzett lézerfény-anyag kölcsönhatás vizsgálatokra (DR. NÁNAI LÁSZLÓ, DR. FÜLE MIKLÓS JENŐ). Jelentősek a lézeres anyagépítéssel, filmleválasztással, a félvezetők töltéshordozó dinamikájának impulzus lézerekkel történő vizsgálatával, nemlineáris, nem-egyensúlyi folyamatok tanulmányozásával kapcsolatos kísérletek, kutatások is.

A Tanszék oktatói nagy figyelmet fordítanak a fizika tantárgy népszerűsítésére is. A tanár szakos hallgatók és a Tanszék régi hallgatóinak aktív közreműködésével DR. FARKAS ZSUZSANNA szervezésével közel tíz éve minden évben kapcsolódunk a „Kutatók Éjszakája” és a „Múzeumok Éjszakája” országos rendezvényekhez. Ezeken a nagy népszerűségnek örvendő eseményeken, ahol nagyon sok egyszerű, de látványos kísérlettel és hozzájuk kapcsolódó magyarázattal mutatjuk meg, hogy a fizika a mindennapjaink része, óvódásoktól a nagyszülőkig minden korosztály fellelhető, és egyre több, korábban fizika szakon végzett tanár is elhozza tanítványait.

2010. év végére uniós hozzájárulással elkészült Karunkon az Interaktív Természetismereti Tudástár, amelyben Biológia Tár, Kémia Tár, Földrajz Tár mellett DR. FARKAS ZSUZSANNA szervezésével Fizika Tár is kialakításra került. A Fizika Tár több mint száz fizikai kísérleti eszköznek ad helyet, közülük számos szép darab évtizedeken át szolgálta a fizika szakos tanárképzést. A tudástárban állandó, illetve időszakos kiállítások látogathatók, lehetőség van adott korosztály számára meghatározott témakörben egy-egy 45 perces bemutató óra megtekintésére, valamint a „próbáld ki” laboratórium kísérleti összeállításainak, eszközeinek működtetésére. A Tanszék oktatói (DR. FARKAS ZSUZSANNA és DR. SÓS KATALIN) rendszeresen tartanak látványos, érdekes kísérletekkel demonstrált fizika órákat szegedi, illetve Szegedhez közeli általános iskolák és középiskolák diákjai számára.

Publikációs tevékenység

A Tanszék oktatói rendszeresen publikálnak szakmódszertani és tudományos folyóiratokban magyarul és idegen nyelven is. Számos monográfia és könyvfejezet is megjelent külföldi kiadóknál (Nova Science Publishing – USA, INTECH – Szlovákia, World Scientific – Singapoor stb.)

Külföldi kapcsolatok

ERASMUS, MTA, SZTE és bilaterális kapcsolataink kiterjednek az alábbi országok egyes intézményeire (USA, Franciaország, Finnország, Olaszország, Oroszország, Törökország, Románia, Szlovákia). Ezek a kapcsolatok néhány esetben közös pályázatok beadásában is megnyilvánulnak.

Pályázatok

A Tanszék 1998 és 2014 között rendszeresen nyújtott be kari, országos, illetve nemzetközi pályázatokat. Az elnyert pályázatok közül kiemelkedik az alábbi három:

– Környezetvédelmi oktatói adatszolgáltatói rendszer megvalósítása, 2004-2005.

(Témavezető DR. NÁNAI LÁSZLÓ, résztvevő: DR. SÓS KATALIN)

– Mikro-reaktorok és biológiai alkalmazásaik. (TÉT, 2011-2013. témavezető DR. NÁNAI LÁSZLÓ, résztvevő DR. FÜLE MIKLÓS JENŐ)

– 2011/2012-es, 2012/2013-as, és a 2013/2014-es tanévekben három elnyert NTP-pályázat támogatásával

szegedi középiskolás diákok számára a felsőoktatásba kerülésüket segítendő felkészítő tehetségműhely működött a Tanszékünkön.

(Témavezető: DR. FARKAS ZSUZSANNA)

A Tanszék oktatóinak szakmai-közéleti szerepe

A Tanszék oktatói jelentős szerepet vállaltak és vállalnak a különféle szakmai közéleti szervezetekben:

DR. NÁNAI LÁSZLÓ:

Eötvös Loránd Fizikai Társulat (ELFT) Csongrád Megyei Csoport titkára (1982-2000);

ELFT Csongrád Megyei Csoport elnöke (2004-2008), később vezetőségi tagja;

Atom és molekulafizika bizottság tagja (1996-);

Az alábbi tudományos folyóiratok szerkesztő bizottságainak tagja:

International Journal of Theoretical Physics, Group Theory and Nonlinear Optics Nova Science kiadó, USA

Annals os West University Timisoara ser Fizika, Temesvár, Románia

Obzory matematiky, fyziky a informatiky, Nyitra, Szlovákia

DR. FARKAS ZSUZSANNA:

Molekuláris lumineszcencia bizottság tagja (2000-);

ELFT Csongrád Megyei Csoport vezetőségi tagja (1990-96 és 2008-);

SZTE Tanárképző Intézet kari képviselő;

TTIK Fizikus Tanszékcsoport Oktatási Bizottságának tagja.

DR. SÓS KATALIN:

TTIK Fizikus Tanszékcsoport Oktatási Bizottságának tagja.

DR. FÜLE MIKLÓS JENŐ:

Atom és molekulafizika bizottság tagja (2009-).

DR. BONIFERT DOMONKOSNÉ:

Főigazgatói megbízott intézetigazgató (1998-2007, Szakképzési Intézet);

A Fizika Tanítása című folyóirat főszerkesztője (1992-2014).

DR. KÖVESDI KATALIN:

ELFT Csongrád Megyei Csoport vezetőségi tagja (1995-2006);

Kari Oktatási Bizottság titkára (1990-92);

Bizottsági tag:

Közművelődési Bizottság (1986-87),

Lakásépítési és vásárlási kölcsönt elbíráló Bizottság (1988-98);

Oktatási Bizottság (1992-95);

Tanulmányi Bizottság (1991-95);

Közalkalmazotti Bizottság (1993-95);

A Fizika Tanítása Szerkesztőbizottságának tagja (1992-2014).

DR. BONIFERT DOMONKOSNÉ és DR. KÖVESDI KATALIN 1996-1999 között részt vállaltak a Kétszintű fizika érettségi követelményrendszert kidolgozó bizottság munkájában.

DR. BONIFERT DOMOKOSNÉ 2002 óta tagja a tehetséggondozást végző Bonifert Domonkos alapítványnak, és a Bonifert Domokos nemzetközi Matematikai Verseny kuratóriumának.

DR. KÖVESDI KATALIN és DR. NÁNAI LÁSZLÓ rendszeresen részt vettek a Frank János Általános Iskolai Fizika Versenyek szervezési és bírálati munkájában. (A verseny 1991-től 2010-ig évente került megrendezésre. „Utódja” a Bor Pál fizikaverseny.) Ugyancsak több mint két évtizeden át felügyelték a megyei levelező fizika versenyt, amely nagy népszerűségnek örvendett a határon túli magyar diákok körében is.

DR. FARKAS ZSUZSANNA 2011-től tagja a Bor Pál Fizikaverseny szervező bizottságának. A verseny döntő fordulója a Tanszékünkön kerül megrendezésre.

Fontosabb események a Tanszék életében

2003: Emlékülés Dr. Kövesdi Pál tiszteletére.

2004: Emlékülés Bor Pál tiszteletére.

2009: Országos Környezetfizika Szimpózium szervezése környezetfizikával kapcsolatos kurzusokat
tartó felsőoktatási oktatók számára. A szimpózium elnöke DR. SÓS KATALIN oktatónk volt.

2011: Részt vettünk a karunkon megrendezett „A Földtudományok új alkalmazási területei” elnevezésű országos szimpózium megszervezésében.

A dokumentum lezáratott: 2015. január 26.

Minden jog fenntartva! | Készült: 2023.03.08. | © SZTE-JGYPK Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet - Általános és Környezetfizikai Tanszék | Készítette: Horváth Zsolt