Kedves Hallgatók!

 

A Gyógypedagógus-képző Intézet Kollégái által hirdetett szakdolgozati témák az alábbiak:

Pásztor Lilla

·       A fonológiai tudatosság fejlődése óvodás- és/vagy kisiskoláskorban

·       A fonológiai tudatosság fejlesztési lehetőségei

·       IKT-eszközök alkalmazása a logopédiai foglalkozásokon

·       Egyéni téma megbeszélés szerint

Ladányi Lili

Sajátos nevelési igényű tanulók integrációja, inklúziója az iskolában és az iskolán kívül

A könnyen érthető nyelv elmélete és gyakorlata

Autizmussal élő személyek: szabad témaválasztás (téma szűkítése egyeztetés alapján)

Fogyatékosság társadalmi vonatkozásai

Fazekasné dr. Fenyvesi Margit

Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosoknak:

  • Tanulásban akadályozott tanulók kreativitásának fejlesztési lehetőségei (vizuális, akusztikus, verbális, motoros)
  • A pedagógiai diagnosztika használati lehetőségei a végrehajtó funkciók pedagógiai jellegű fejlesztésében (észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás)
  • Az internalizált és az externalizált magatartászavar mérési, kezelési lehetősége.
  • A Fon – E mérőlap adatainak tanulságai a tanulásban akadályozott tanulók helyesírásának elemzésében.
  • A DIFER programcsomag a fejlesztés eszközeként.

Értelmileg akadályozottak pedagógia szakosoknak:

  • Az önálló szóírás kialakításának lehetősége a fonomimika segítségével.
  • Gesztusnyelv használata a beszédértés és a szocializáció fejlesztése érdekében.

Logopédia szakosoknak:

  • A Tomatis terápia és adaptációs lehetőségei a logopédiai munkában.
  • Német és magyar nyelvű szakirodalmi összevetések a hallgatók által választott témakörben.

Havadi-Nagy Marian (2022/23-as tanévben a tanárnőnél nem választható szakdolgozati téma)

  • A mondatemlékezet elemzése nyelvfejlődési zavar esetén a MAMUT-R Magyar Mondat-Utánmondási teszt alapjai
  • Az ajak- és szájpadhasadék logopédiai protokollja (diagnosztika és terápia)
  • A lexikai nyelvi szint diagnosztikus és terápiás lehetőségei specifikus nyelvi zavar esetén

Kelemen Márta

  • A beszédtechnika helyzete a magyar felsőoktatásban.
  • A beszédtechnika helye és szükségessége a pedagógusképzésben.
  • Beszédtechnika a magyarországi logopédusképzésben.
  • Pedagógusok (óvoda, általános- és középiskola) hangállapota és -higiéniája
  • Logopédiai segédeszközök használata a logopédiai gyakorlatban.

Köböl Erika

  • Tanulásban akadályozott tanulók tanításának, tantárgyi méréseinek módszertana
  • Képességfejlesztés tanórákon.
  • Állatasszisztált foglalkozások a gyógypedagógiai munkában
  • Szabadon választott téma egyéni egyeztetés alapján

Dr. Hosszu Tímea

  • A társadalmi érzékenyítés megvalósulása a köznevelés intézményeiben
  • Együttnevelés a köznevelés intézményeiben
  • Pedagógusok (pedagógus-hallgatók) attitűdje az együttneveléssel kapcsolatban
  • A diákok fogyatékossággal kapcsolatos attitűdje
  • Autista tanulók idegennyelv-tanítása
  • Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók iskolai nevelése-oktatása (téma szűkítése egyeztetés alapján)
  • Néhány példa: pénzhasználati ismereteik; IKT eszközök alkalmazása; kommunikációs képességeik fejlesztése; idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése; idegen nyelvi motivációjuk vizsgálata; társas kapcsolatuk vizsgálata; szexuális nevelés; bármely tantárgyi fejlesztés; kötelező olvasmányok feldolgozása; tankönyveik vizsgálata, stb.

Dr. Molnár-Tóth Alinka (GYES)

  • Szerzett nyelvi zavarok (a téma további szűkítése egyéni megbeszélés alapján)
  • Szerzett beszédzavarok (a téma további szűkítése egyéni megbeszélés alapján)
  • Egyéni téma megbeszélés alapján

Prof. dr. Pukánszky Béla

  • Egy adott gyógypedagógiai intézmény története az adott korszakok gyógypedagógiai intézményrendszerének kontextusában
  • Egy jelentős gyógypedagógus életműve az adott korszak hazai és nemzetközi kontextusában
  • Tendenciák és irányzatok a hazai és a nemzetközi gyógypedagógia-történetben
  • A fogyatékos személyről alkotott társadalmi kép alakulása egyes történeti korokban és kultúrákban
  • Művészeti terápiás eszközök alkalmazása a gyógypedagógiában (elméleti háttér és gyakorlat)
  • A gyógypedagógus-képzés története
  • A hazai és nemzetközi gyógypedagógus-képzés összehasonlító vizsgálata (németül és angolul jól olvasóknak)
  • Historiográfia. A gyógypedagógia-történet írás története (németül jól olvasóknak)

Váróczy Viktória

  • gyógypedagógia és művészet
  • gyógypedagógia és média
  • társadalmi befogadás és fogyatékosságügy
  • integratív pedagógia
  • iskola utáni lét kérdéskörei (lakhatás, munka világa, szabadidő, felnőtt szerepek)
  • magas támogatási szükséglet (súlyos-halmozott fogyatékosság) kérdéskörei
  • gyógypedagógia és vallás

Dr. Varga Imre

  • Az integráló osztályokban a nem akadályozott tanulók és tanítóik véleménye a tanulásban akadályozott társaikról, tanítványaikról.
  • Roma gyermekek beszédsajátosságai, kommunikációs, szociális nevelés javaslatai.
  • Az értelmileg akadályozott felnőttek szabadidős elfoglaltsága.
  • A speciális szakiskolások elhelyezkedési lehetőségeinek felmérése.
  • Egyénileg választott téma egyeztetés alapján
  • Hegedűs Anita/Varga Imre: Az értelmileg akadályozottak munkaképesség vizsgálata, munkaképesség mérése

Mucsiné Erdei Mónika

  • Grafikus szervezők alkalmazása tanulásban akadályozott tanulók oktatásában
  • Tanulási stratégiák vizsgálata, fejlesztése tanulásban akadályozott tanulóknál
  • Saját fejlesztésű játék, eszköz fejlesztő célú alkalmazása/kipróbálása tanulásban akadályozott tanulóknál
  • Tanulásban akadályozott tanulók motivációja
  • IKT-eszközök alkalmazása a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában
  • Kettős különlegességgel élő személyek – Tehetséggondozó programok bemutatása a sajátos nevelési igényű tanulók iskoláiban

Dr. Nóbik Attila

  • Egy gyógypedagógiai intézet története.
  • Fejezetek a magyar gyógypedagógia történetéből.
  • A gyógypedagógiai gondolkodás változásai a magyar szakfolyóiratok tükrében.
  • A fogyatékosság konstrukciója különböző társadalmi korokban.
  • A fogyatékosság kortárs és történeti értelmezései interszekcionális megközelítésben.

Tóthné dr. Aszalai Anett 

  • Új eszközök a dadogó gyermekek megismerésében
  • Modern dadogásterápiák
  • Logopédushallgatók pályakövetése
  • Új eszközök a hadaró személyek megismerésében
  • A logopédia jelene, múltja, jövője egy intézményben
  • Egyéni téma megbeszélés szerint

Krausz Anita (GYES)

  • Oktatási módszerek sokszínűsége a gyógypedagógiában
  • SNI gyermekek integrációjának helyzete hazánkban
  • Szülői attitüdök a fogyatékossággal kapcsolatban
  • Tanári attitűd a fogyatékossággal kapcsolatban

Dr. Tiszai Luca

  • Művészet és pedagógia kapcsolata
  • Súlyos és halmozott fogyatékosság
  • Mozgás és fejlődés
  • Zenebefogadás kutatásai nonverbális felnőttekkel
  • Közösségi zeneterápiás projektek
  • Inkluzív programok értelmileg akadályozott személyek bevonásával
  • Szabadon választott téma

Az Intézet többi oktatóját is fel lehet kérni konzulensi feladatok ellátására. Ezen esetekben  a szakdolgozat témája egyéni egyezetés formájában történik!

e-mail