- Az iskola mint társadalmi alrendszer
A: Az oktatási rendszer funkciói, a magyar oktatási rendszer társadalmi-gazdasági környezete. A magyar közoktatás jelenlegi intézményrendszere, a közoktatás-fejlesztés lehetséges területei.
- Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer.Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 15-33.
- Medgyesi Márton (2006): Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006.OKI, Budapest. 29-54. http://mek.oszk.hu/08400/08429/08429.pdf
- Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az ezredfordulón. OKKER, Budapest. 189-219.
- Imre Anna és Györgyi Zoltán (2006): Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006.OKI, Budapest. 133-196. http://mek.oszk.hu/08400/08429/08429.pdf
B: Az iskolai könyvtár helye és szerepe az oktatási és a könyvtári rendszerben. A könyvtárhasználati ismeretek oktatásának történeti háttere.
- Tanári szerep, tanári mesterség.
A: A tanári fejlődés, a tanári kompetenciái, a tanári hatékonyság tényezői, a tanár szabadsága.
- Falus Iván (2001): A gyakorlat pedagógiája. In: Golnhofer Erzsébet és Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 15-27.
- Szivák Judit (2003): A kezdő pedagógus. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 487-511.
- Nagy Mária és Varga Júlia (2006): Pedagógusok. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. 313-340. http://mek.oszk.hu/08400/08429/08429.pdf
- Szabó Éva, Vörös Anna és N. Kollár Katalin (2004): A tanári szerep, a hatalom és a tekintély problémái. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 418-434.
B: A könyvtárpedagógusi pályakép, szerepkör, tevékenység és a könyvtárpedagógusi kompetenciák.
- Tanulás, tudás, tantárgyi műveltség
A: A gondolkodás és a nyelv kapcsolata. A tanulásra vonatkozó tudományos ismeretek, tanuláselméletek, a természetes és az iskolai tanulás hasonlósága és különbségei, a tudás szerveződése és változásai.
- Atkinson, R. L. és mtsai. (1999): Gondolkodás és nyelv. In: Pszichológia.Osiris Kiadó, Budapest. 254-284.
- Bernáth László (2004): Tanulás és emlékezés. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest. 224-243.
- Csapó Benő (1992): Kognitív pedagógia. Akadémiai Kiadó, Budapest. 47-95.
- Csapó Benő (2002): A tudáskoncepció változása: nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógia Szemle,52. 2. sz. 38-45. http://ofi.hu/tudastar/tudaskoncepcio
- Nahalka István (2003): A tanulás. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 103–136.
B: A könyvtárhasználati ismeretek alkalmazása más tantárgyak, műveltségterületek és az információkeresés problémáinak megoldása során. A könyvtárhasználatra alapozott könyvtári szakórák lehetőségei.
- Tanulási problémák
A: Részképesség-zavarok az iskolában. Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia.
- Csépe Valéria (2008): Az olvasás, írás és a számolás zavarai. In: Kállai János, Bende István, Karádi Kázmér és Racsmány Mihály (szerk): Bevezetés a neuropszichológiába, Medicina, Budapest. 357-383.
- Gyarmathy Éva (1998): A tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában. Új Pedagógiai Szemle,48. 11. sz. 68–76. http://www.diszlexia.hu/Tzcikk2.htm
- Gyarmathy Éva (1998): A tanulási zavarok terápiája. Új Pedagógiai Szemle,48. 12. sz. 75-87. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00022/1998-12-lk-Gyarmathy-Tanulasi.html
B: A biblioterápia sajátos elemei az iskolai könyvtárban.
- Értékek, célok, kulcskompetenciák
A: A demokratikus társadalmak nevelési céljai, értékek a nevelés-oktatás folyamataiban.
Kulcskompetenciák, kereszttantervi kompetenciák.
- Csapó Benő (2000): Az oktatás és a nevelés egysége a demokratikus gondolkodás fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle, 50. 2. sz. 24-34. http://ofi.hu/tudastar/oktatas-neveles-egysege
- NAT (2007). Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. 1-22. http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=391 I-VII. rész és 1. fejezet.
- Németh András (1997): Nevelés, gyermek, iskola. Eötvös Kiadó, Budapest. 21-28., 50–69.
B: A digitális és a szövegértés, szövegalkotás kulcskompetenciák elmélyítése. Az önálló ismertszerzés és az élethosszig tartó tanulás kompetenciájának kialakítása és fejlesztése az iskolai könyvtárban.
- A tartalmi szabályozás bemeneti oldala
A: A tanterv társadalmi és kulturális aspektusai, a tanterv típusai, a tananyag kiválasztása, a
tantervi szabályozás hazai gyakorlata.
- Ballér Endre (2003): A tanterv. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 191-218.
- Kotschy Beáta (2003): Az iskolai oktatómunka tervezése. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 468-486.
- Közoktatási törvény 8., 13., 14., 19., 44-51., 53. §
- NAT (2007). Oktatási és Kulturális Minisztérium, Budapest. http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=391
Az adott szakképesítés(ek)nek megfelelő műveltségi terület(ek)
B: A könyvtárpedagógia helye a tantervekben és az iskolai dokumentumokban: NAT, kerettanterv, pedagógiai program, helyi tanterv, nevelési program egymásra épülése.
- Ismeretek, fogalomrendszerek fejlődésének segítése
A: A tartalmi tudás, az ismeretek, fogalomrendszerek kialakulásának sajátosságai, a fogalmi
fejlődést elősegítő tanulási-tanítási módszerek.
- Korom Erzsébet (2005): Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás. Műszaki Kiadó, Budapest. 63-106., 169-178.
- Korom Erzsébet (2008): A tartalmi tudás szerveződése, az ismeretelsajátítás folyamata. In: Fazekas Károly (szerk.): Közoktatás, iskolai tudás és munkaerőpiaci siker. MTA Közgazdaságtudományi Intézet, Budapest. 131-144.
B: A könyvtárhasználati ismeretek által közvetített fogalmak, tartalmak fejlődési sajátosságai, a tanulók fogalomrendszerének fejlesztésében játszott szerepe.
- Képességek fejlődésének segítése
A: A készségek, képességek fejlődési folyamatai, a transzfer és problémamegoldás összefüggései, a metakogníció jelentősége.
- Csapó Benő (2001): A kognitív képességek szerepe a tudás szervezésében. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest. 270-293.
- Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest. 47-115.
- Csíkos Csaba (2007): Metakogníció – A tudásra vonatkozó tudás pedagógiája. Műszaki Kiadó, Budapest. 73–84.
- Molnár Gyöngyvér (2006): Tudástranszfer és komplex problémamegoldás. Műszaki Kiadó, Budapest. 15-96.
B: A könyvtárpedagógiai tevékenység célja, feladatai, sajátosságai életkoronként és iskolafokonként. A képességek fejlődése érdekében a könyvtárhasználati ismeretek tanítása során alkalmazott speciális oktatási módszerek.
- Motiváció és motiválás
A: Tanulási motiváció.
- Biehler, R. F. és Snowman, J. (1986/1994): Motiváció. In: Csapó Benő, Csirikné Czachesz Erzsébet, Pukánszky Béla, Vidákovich Tibor (szerk.): Neveléselméleti szöveggyűjtemény. 301-350.
- Józsa Krisztián (2007): Az elsajátítási motiváció. Műszaki Kiadó, Budapest. 19-42.
- N. Kollár Katalin (2004): Motiváció. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 169-192.
B: A könyvtárhasználati és olvasási attitűd kialakítása és formálása. Az olvasásfejlesztés során az értő olvasóvá nevelés. Az olvasási készség elmélyítése a napi olvasás, az ismeretszerzés és a kikapcsolódás területein.
- Tantárgyspecifikus fejlesztési területek 1.
B: A könyvtárpedagógiai részterületek bemutatása: Általános könyvtárhasználati ismeretek. Dokumentumismeret.
11. Tantárgyspecifikus fejlesztési területek 2.
B: A könyvtárpedagógiai részterületek bemutatása: A könyvtár tájékoztató segédeszközei. A szellemi munka technikája.
- A tartalmi szabályozás kimeneti oldala
A: A magyar közoktatás minősége, eredményessége és kimeneti szabályozása.
- Horn Dániel és Sinka Edit (2006): A közoktatás minősége és eredményessége. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. 341-375. http://mek.oszk.hu/08400/08429/08429.pdf
- Csapó Benő, Molnár Gyöngyvér és Kinyó László (2009): A magyar oktatási rendszer szelektivitása a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok eredményeinek tükrében. Iskolakultúra, 19. 3-4. sz. 3-13. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00137/pdf/2009-3-4.pdf
B: A befogadó tantárgyak követelményrendszere: magyar nyelv- és irodalom, informatika. Az informatika érettségi vonatkozó tételei.
- Pedagógiai értékelés
A: Az értékelés funkciói, tárgyai, szintjei, viszonyítási alapjai, a nevelési-oktatási folyamatban alkalmazható értékelés módszerei és eszközei, a tanulók tantárgyi teljesítményeinek értékelése.
- Báthory Zoltán (2000): Tanulók, iskolák, különbségek. Tankönyvkiadó, Budapest. 221-247.
- Csapó Benő (2000): Tudásszintmérő tesztek. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó. 277-316.
- Nagy József (2003): Az eredményesebb képességfejlesztés feltételeiről. Iskolakultúra, 8. sz. 40-52. http://real.mtak.hu/60600/1/EPA00011_iskolakultura_2003_08_040-052.pdf
B: A szöveges értékelés szerepe és motiváló hatása a könyvtárhasználati órákon.
- A serdülő diák
A: A serdülőkori változások biológiai, szociális és pszichológiai háttere.
- Cole, M. és Cole, S. R. (1997): A serdülőkori fejlődés biológiai és szociális alapjai. A serdülőkor pszichológiai fejleménye. In: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. 592-621., 622-664.
B: A könyvtárpedagógia korosztályspecifikus kérdései. A serdülő korosztály megszólítása a könyvtárpedagógia eszközeivel. Az olvasmányválasztás jelentősége a serdülőkorban.
- Hátrányos helyzetű diákok
A: A hátrányos helyzetből, kisebbségi létből fakadó nehézségek és az iskolai kudarc kapcsolata.
- Havas Gábor (2008): Esélyegyenlőség, deszegregáció. In: Fazekas Károly, Köllő János és Varga Júlia (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért 2008. ECOSTAT, Budapest. 121-138. http://mek.oszk.hu/08200/08222/08222.pdf
- Felleginé Takács Anna (2004): Problémás tanulók, okok és megoldási javaslatok. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 472-496.
- N. Kollár Katalin (2004): Amikor nem a gyermekkel van a baj…megváltoztathatatlan adottságok. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 563-572.
B: Az esélyegyenlőség megteremtése a könyvtárhasználat eszközeivel. Az esélyegyenlőség megteremtése érdekében az iskolai könyvtár eszközeivel hozzájárul ahhoz, hogy a könyvtár használói a tanuláshoz, művelődéshez és az információszerzéshez való jogukat gyakorolhassák és ezzel az információs kompetenciák egyenlő eséllyel való kifejlődését biztosítsák. Speciális szolgáltatások, és dokumentumok biztosítása a hátránnyal élők számára.
- Tehetséges diákok
A: Tehetségek. Átlagon felüli intelligencia és tanulási zavarok.
- Gyarmathy Éva (2000): Tanulási zavarok, átlagon felüli intelligencia és a MAWI-GY. Pszichológia, 20. 3. sz. 243-270.
- Gyarmathy Éva és Kunné Szörényi Katalin (2004): Alulteljesítő tehetségesek alternatív oktatása. Educatio, 13. 1. sz. 27-38. http://www.hier.iif.hu/hu/educatio_reszletes.php?id=12
- Gyarmathy Éva (1998): Tehetség és a tanulási zavarokkal küzdő kiemelkedő képességű gyerekek. Magyar Pedagógia, 98 2. sz. 135-153. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Gyarmathy_MP982.pdf
B: A tehetséggondozás formái, lehetőségei és eszközei az iskolai könyvtárban. Szaktárgyi és könyvtárhasználati tanulmányi versenyek.
- Az osztályok pszichológiai jellemzői
A: Csoportjelenségek az iskolai osztályban: csoportstruktúra, normák és szerepek, csoportok közötti konfliktusok, szociometria.
- N. Kollár Katalin (2004): A társas kapcsolatok, személyközi vonzalom és a csoportfolyamatok. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 279-310.
- N. Kollár Katalin (2004): Normaalakulás, engedelmesség és csoporthoz igazodás. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 310-324.
- N. Kollár Katalin (2004): Feladatvégzés csoportban, versengés és együttműködés. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 324-350.
- Mészáros Aranka (1997): Az osztály csoportszerkezete és hatékonysága. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, 293-316.
B: Csoportdinamika a könyvtárhasználati órán.
- A tanár-diák kapcsolat
A: A tanár-diák kapcsolat és a tanári értékelés pszichológiai háttere: társértékelés, sztereotípiák, attribúciós folyamatok és attitűdök.
- Szabó Éva (2004): Személypercepció, attribúció egyének és csoportok megítélése. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 350-368.
- Kiss Paszkál (2004): Vélemény, véleményformálás: attitűdök szerepe a nevelésben. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 368- 395.
- Vörös Anna (2004) Osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakció. In: N. Kollár Katalin és Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 395-413.
- Horváth-Szabó Katalin (1997): Az iskolai konfliktusokról. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, 197-219.
B: Könyvtárpedagógus tanár sajátos szakmai kompetenciái a konstruktívpedagógia tükrében. Tanulásirányító, együttműködő szerepkör.
- Az oktatás módszerei és stratégiái
A: Az oktatás stratégiái, módszerei és hatékony alkalmazásuk. Az oktatás munkaformái.
- Falus Iván (2003): Az oktatás stratégiái és módszerei. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 243-296.
- Molnár Gyöngyvér (2005): A probléma alapú tanítás. Az ismeretek alkalmazásának és az együttműködő készség fejlesztésének egy módszere. Iskolakultúra, 15.10. sz. 31-43. http://real.mtak.hu/59010/1/EPA00011_iskolakultura_2005_10_031-043.pdf
B: A kooperatív oktatás lehetőségei a könyvtárpedagógiában.
- A tanítási folyamat
B: A könyvtárpedagógia szervezeti keretei: tanóra (könyvtárhasználat óra, könyvtárban tartott szakóra), egyéb tanóráktól független könyvtárhoz kapcsolódó foglalkozások.
- Taneszközválasztás, -értékelés és -használat
A: Hagyományos és innovatív tanulási környezetek, taneszközök.
- Kőfalvi Tamás (2006): E-tanítás. Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 36–55.
- Kelemen Rita (2008): Az interaktív tábla néhány módszertani lehetősége a közoktatásban és a tanárképzésben. Iskolakultúra Online, 2. 2. sz. 176-187. http://www.iskolakultura.hu/iol/iol_2008_176-187.pdf
B: Hagyományos és innovatív tanulási környezetek. Az információkezelése különböző információhordozókban. Az IKT és a web.2.0-ás eszközök használata a könyvtárhasználati ismeretekben: számítógép, Internet, blogok stb.