A Matematika tanszékrõl
Az általános iskolai matematikatanár-képzés
1928-ban kezdõdött az akkori Szegedi
Állami Polgári Iskolai Tanárképzõ Fõiskolán.
Az elsõ diploma 1932-ben került kiadásra. Ez a képzés
azóta folyamatos.
A matematika oktatásának
beindításán a fõiskolán olyan világhírû
professzorok fáradoztak, mint Radó
Tibor, Kalmár László,
Lipka István. A legalapvetõbb matematikai
diszciplinákat pedig olyan egyetemi professzoroktól hallgathatták
már a kezdetektõl a fõiskolások, mint
Riesz Frigyes, Kerékjártó Béla, Rédei
László, Kalmár László.
A matematikai tanszék vezetõi
között olyan kiváló tudósok szerepelnek,
mint Szõkefalvi-Nagy Gyula (1929-ben
kapta meg kinevezését), Szõkeflavi-Nagy
Béla, Szép Jenõ, Szendrei János.
A felsorolt nevekhez kapcsolódóan különösen
kiemelendõ, hogy a tanszék történetében
mindig fontos volt az a -belsõ tanszéki feladatokon túlmutató-
tevékenység, amely során az általános
iskolai tanárképzés rendszerének, tanterveinek
kidolgozásában mindig élen járt a többi
tanárképzõ fõiskola vonatkozásában
is. Ezzel a tanszék alapvetõen hozzájárult
az általános iskolai matematikatanár-képzés
folyamatos megújulásához és ugyanakkor a pozitív,
stabil elemek, az értékek megõrzéséhez
is.
A matematikai tanszék tanárképzési
tevékenységének értékelésekor
feltétlenül meg kell említeni azt a speciális
helyzetet, amit az egyetem Bolyai Intézetének közelsége
jelentett a kezdetektõl, ill. jelent ma is. Ez a jó kapcsolat
egyértelmûen gyümölcsözõ több szempontból.
Egyrészt az egyes egyetemi szemináriumok látogatása,
Európa egyik legnagyobb matematikai könyv- és folyóirat
állományát jelentõ könyvtárhoz
való szabad hozzáférhetõség, az egyetem
által elnyert tudományos pályázatokban való
részvétel biztosítja, hogy a tanszék oktatói
figyelemmel kísérhessék a tudomány fejlõdését
és a matematika-oktatás módszertanának aktuális
kérdéseit. Az oktatók folyamatos cseréje (kölcsönös
átoktatás) hozzájárul ahhoz, hogy a színvonalas
oktatómunka tapasztalatait egymás rendelkezésére
bocsájtjuk, ami kölcsönösen gyümölcsözõ
a két intézmény hallgatói számára.
Az egyes tematikák összehangolása nagyban segíti
az átjárhatóságot, ill. azt, hogy a hallgatók
a fõiskola befejezése után különösebb
zökkenõ nélkül folytathassák tanulmányaikat
az egyetemen. Tapasztalataink szerint továbbtanuló hallgatóink
az egyetemeken eredményesen tudnak építeni a fõiskolán
szerzett alapokra.
/Kiemelkedõ a FEFA közös
tanárképzés-fejlesztési pályázat
-1994-95-, amibõl a tanszék részesedése több
mint 2,5 millió Ft volt./
A fent említett jó kapcsolat
(a tanszék utóbbi 3 vezetõje a Bolyai Intézetbõl
került "át") nagyban hozzájárult ahhoz, hogy
a tanszék feladatait illetõen nem volt és nincs is
szereptévesztés.
Nevezetesen, tanszékünk soha
nem akart és a jövõben sem akar a tudományos
tevékenység területén "versenyezni" az egyetemmel,
de teljes joggal büszke arra a szerepre, amit a matematikának,
ennek a nehéz, egzakt - sokaknak száraznak tûnõ
- tudománynak a közvetítésében, a tárgy
megszerettetésében, törvényszerûségeinek
megmagyarázásában, a jó általános
iskolai matematikatanárok generációinak képzésében,
kinevelésében betöltött, s tölt be ma is.
Ez olyan - majdnem 70 év alatt felhalmozódott - érték
a tanszéken, amelynek megõrzése - ma is és
a jövõben is - minden, a magyar tanárképzésért
felelõs személynek, szervezetnek kötelessége,
bármilyen szinten is viseli ezt a felelõsséget. Az
informális visszajelzések egyébként azt mutatják,
hogy a Fõiskolán végzett matematikatanárok
alapjában véve jól megállják a helyüket
a tanári pályán.
Jelenleg a tanszéknek 11 fõállású
oktatója van ( 2 kandidátus, 2 dr.univ., 2 egyetemi doktor,
3 fõ pedig jelenleg PhD ösztöndíjas). Ez a testület
jelenleg közel 400 nappali tagozatos hallgatót és mintegy
30 másoddiplomást oktat ( a matematika 12 szakpárosítással
szerepel fõiskolánkon).Kiemelendõ, hogy a tanszéki
kollektíva jó néhány tagja rendelkezik a közoktatásban
szerzett tapasztalatokal is.
Az utóbbi idõben - talán
a felvételi mentességek nagy száma miatt is - a szakra
felvett hallgatók felkészültsége elmarad a korábbiaktól.
Mivel a színvonalból a tanszék nem akar engedni, ennek
következtében az oktatók igen sok konzultációt
tartanak, sokat foglalkoznak órán kívül is a
hallgatókkal, sokkal rendszeresebb ellenõrzési tevékenységre
kényszerülnek. Ennek is köszönhetõ, hogy számottevõen
nem nagyobb a lemorzsolódási arány, mint korábban.
Bár az elsõ két évben az érdemjegyek
igen gyengék, a késõbbi félévek jegyei
és a záróvizsga eredmények lényegesen
jobbak, elfogadhatók.
A hallgatókkal a tanszék
vezetésének és az egész tanszéknek a
kapcsolata rendszeres és szoros a visszajelzések szempontjából
is. Ezen jelzések szolgáltatnak alapot nem egyszer a hálótervek
megújításához, új oktatási módszerek
bevezetéséhez is.
Ami az oktatott tárgyak skáláját
illeti, el kell mondani, hogy az alapozó tárgyak mellett
a tanárképzés szempontjából alapvetõ
jelentõségûek: az Elemi matematika, a Matematika módszertana,
Számítástechnika, a Speciálkollégiumok,
és a záróvizsgára való felkészülést
nagyban elõsegítõ Szintetizáló szemináriumok.
Az elméleti és gyakorlati órák aránya
megfelelõ (35:44). A tanszék különös gonddal
ügyel a tananyag folyamatos korszerûsítésére;
a speciálkollégiumok keretében pedig igyekszik az
egyes tudományterületek friss eredményeit is bemutatni.
A tanszék oktatói által írt tankönyvek,
jegyzetek közül van nem egy, amely ma is használatos a
többi tanárképzõ fõiskolán ll.
néhány egyetemen is.
Kiemelendõ, hogy a módszertani
gyakorlatok vezetését évek óta tapasztalt általános
iskolai szakvezetõk látják el. A hallgatók
zárótanításainak kb. 80 %-án a tanszék
oktatói is részt vesznek, s tapasztalataikat folyamatosan
beépítik oktatási tevékenységükbe.
A tanszék által kitûzött
szakdolgozati témák elég népszerûek a
hallgatók között; többnyire színvonalas, értékes
munkák születnek. (Pl. a 94-95-ös tanévben a matematika
szakos hallgatók mintegy negyede a tanszéken írta
szakdolgozatát.) A legjobb dolgozatokkal hallgatóink a TDK-kon
sikerrel szerepelnek. A tanszék feladatmegoldó szemináriumot
is szervez, amely hozzájárul ahhoz, hogy az érdeklõdõ
hallgatók elmélyültebb gyakorlati és elméleti
ismereteket szerezzenek. Ennek is köszönhetõ, hogy évek
óta eredményesen szerepelnek hallgatóink a tanárképzõ
fõiskolák évenkénti, hagyományos matematikai
versenyein.
Igen nagy jelentõségû
a tanszék tevékenységében az ált.iskolások
közötti tehetséggondozásban való közremûködés.
(Szakkörök, táborok szervezése, stb.)
A tanszék évtizedek óta
jelentõs szerepet vállal a tanárok továbbképzésében.
(Nyári Akadémiák, intenzív továbbképzés,
egyes munkaközösségeknek tartott elõadások).
Jelentõsnek mondható a tanszék oktatói által
írott - a tanári munkát segítõ - könyvek
és egyéb segédanyagok szerepe.
A szakképzést segítõ
tudományos tevékenységet illetõen, kiemelendõk
az egyes kutatási témák, amelyek az alaptárgyakhoz
(algebra, analízis, geometria) és a matematika módszertanához
kapcsolódnak.
A tanszék infrastruktúrája
(könyvtár- folyóiratállomány) megfelelõen
szolgálja az oktatást. Igen fejlett a számítógépes
infrastruktúra, amely minden oktatónak hozzáférhetõséget
biztosít, hozzájárulva ezzel az oktatást hatékonyan
segítõ módszerek fejlesztéséhez.
A szak minõségi fejlesztésének
záloga többek között a PhD-s képzésben
résztvevõk aránylag nagy száma.
Az alapképzésben való
részvétel mellett kidolgoztunk egy hatékony tanártovábbképzési
rendszert, amelynek bevezetése ettõl a tanévtõl
várható. Ezen túlmenõen a tanszék nyitott
a fõiskolán mind nagyobb teret nyerõ posztszekundér
képzésben való részvételre is.
Vissza
a tanszék címlapjára.