2002. április 29-én megjelent egy MTI hír, miszerint a "Szilassi-poliéder"
néven ismert geometriai konstrukcióból szobrot készítettek Franciaországban,
és ezt "a matematikus jelenlétében" avatták fel Pierre Fermat születésének 400.
évfordulójával kapcsolatos ünnepség keretében.
Valóban
így történt. Talán nem tűnik túlzott szerénytelenségnek, hogy magam számoljak
be erről az eseményről. Mentségemre szolgál, hogy úgy érzem, az az elismerés,
amelyben Beamunt-de-Lomagne-ban, a Toulouse közeli francia kisvárosban részesültem,
nem csak nekem szól, hanem a magyar matematikusoknak, általában a magyar kultúrának,
Magyarországnak. Ahogy mondani szokás, jó volt magyarnak lenni Fermat szülőházában.
Először tisztázni szeretnék egy félreérthető adatot: A már
említett MTI hír a helybeli - sőt Fermat szülőházában működő - utazási
iroda weblapja alapján készült, amely szerint a konstrukció 42,2
kg, felszíne 2,12 m2 és a hegesztések összesen
11,2 m- t tettek ki. Tehát ennyi a poliéder éleinek az össz-hossza. Az egész
konstrukció - én inkább térplasztikának, mint szobornak nevezném - mintegy 1m
él-hosszú szabályos tetraéderben helyezhető el, rozsdamentes króm-acélból készült.
Az
április 27-re (szombatra) tervezett ünnepségre szóló meghívó e-mailt, hétfőn
(22-én) adták fel későbbi vendéglátóim, melyet másnap délelőtt olvastam. Ezúttal
köszönöm meg munkahelyemnek, a SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karának,
hogy mintegy két óra alatt megteremtette az utazásom anyagi feltételeit, megvette
a repülőjegyet számomra. Utóbb derült ki, hogy a szervezők ekkorra tudták kideríteni
az e-mail címemet, intenzíven faggatva az internetet. Ezt megelőzően kölcsönösen
nem tudtunk egymásról, pedig a "Szilassi projekt" mintegy két éve indult.
Beamunt-de-Lomagne
egy több mint 800 éves múltra visszatekintő kisváros, Toulouse-tól mintegy 50
km-re. Az alig 4000 főnyi lakosság főként mezőgazdaságból él. Idegenforgalma
most van fellendülőben. Az oda látogató turista egy ódon hangulatú, többnyire
több száz éves házakból álló igen szép, dimbes-dombos tájba illeszkedő városkával
ismerkedhet meg, melynek nem csak a világhírű matematikus - múzeumnak berendezett
- szülőháza az egyetlen nevezetessége.
A
XVII.. században épült temploma mai szemmel is igazán impozáns, méreteit tekintve
(is) lenyűgöző. Szinte azt mondhatjuk, hogy minden ház egy-egy múzeum, vakolatlan
téglafalaival, deszka-külsejű ablakaival, szépen faragott, kopogtatóval ékesített
kapukkal. A városka nem csak tárgyi, hanem szellemi örökségeit is nagy gonddal
őrzi. Pl. hagyományőrző néptánc- táborok színhelye.
A szombati ünnepség részeként tartottak egy Fermat
életét, munkásságát elemző konferenciát. Fermat, aki jogászi tevékenysége mellett
"műkedvelő" matematikus volt, egyetlen eredményét sem publikálta, matematikai
munkásságát csupán a levelezéseiből ismerhette (ismerheti) meg az utókor. A
konferencia előadója (a toulousei akadémia tagja) épp a napokban talált egy
eddig még nem ismert levelet, amely matematikai szempontból is vizsgálatra érdemes
adatokat tartalmaz. Mint mondta, alig várja, hogy elkezdhesse a levél tanulmányozását.
A konferencia
mintegy 30 fős - többnyire matematikusokból álló - hallgatósága számára a másik
érdekes téma, a "Szilassi-poliéder" volt, amely felavatásra várt az udvar közepén.
Ezzel kapcsolatban jórészt a konstrukció kivitelezésével kapcsolatos beszámolót
hallhatták a résztvevők, - amely engem is módfelett érdekelt - másrészt - ha
már ott voltam - részletekbe menően érdeklődtek afelől, hogy hogyan lehet egy
ilyen konstrukciót (ki- ill. meg-) találni. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy
megköszönjem a Párizsi Magyar Intézet
igazgatójának, Dr. Csernus Sándornak azt a segítséget, amely során rendkívül
gyorsan megszervezte, hogy a toulousei magyar közösség vezetője, Dr. Epstein
Imre, valamint egy Toulouse-ban tanuló közgazdász PHD hallgató, Dobos Gergely
segítségemre legyen nyelvi nehézségeim leküzdésében. Nem kevésbé hálás köszönettel
tartozom nekik, akik másnap egy élményekkel teli városnézésben részesítettek
Toulouse-ban a rózsaszínű városban. (Attól rózsaszínű - a helybeliek nevezik
így - mert a legtöbb épület vörös téglából készült, vakolat nélküli, ami a 400
000 fős városnak egy csodálatos bájt és hangulatot ad.)
Ezek után tekintsük át a térplasztika keletkezésének a történetét:
kik, hogyan járultak hozzá ahhoz, hogy egy absztrakt térplasztika kerüljön a
Fermat-ház udvarára, legyőzve a XVII és a XXI. század közötti időbeli, valamint
Szeged, és a Fermat-ház közötti térbeli távolságot.
Mi a "recept"?.
- Kellett egy színvonalas matematika verseny, amelyen azt a feladatot tűzték
ki, hogy "Igazoljuk, hogy egyetlen olyan poliéder létezik, amelynek nincs
átlója, és ez a tetraéder."
- Kellett egy a feladatot továbbgondoló kreatív matematikus: Császár Ákos
(akadémikus, a feladat kitűzése - 1949 - idején az ELTE tanársegédje), aki
észrevette, hogy a feladat csak a konvex poliéderekre igazolható, a tórusz-szerű
poliéderekre nem, sőt a konvex megszorítás nélkül nem is igaz az állítás.
Ennek bizonyítékául megkonstruálta az un. "Császár-poliédert",
amelynek hét csúcsa van és ugyancsak nincs átlója.
- Kellett egy ( nem csak az én számomra, hanem a szegeden végzett matematikatanárok
generációi számára meghatározó jelentőségű) kiváló tanár-egyéniség, Dr.
Csákány Béla, a Szegedi Egyetem algebra professzora, akinek a számára
a matematikaoktatás nem definíciók, tételek és bizonyítások egymást követő
láncolata, hanem egy csodálatosan szerteágazó sokszínű világ feltárása. Célja
az volt - és mind a mai napig az -, hogy tanítványai érezzék az önálló felfedezés
örömét, minél többet minél színesebb területeket ismerjenek meg ebből a csodálatos
világból. Csákány Béla mutatta egyetemista koromban (1963 táján) a Császár-poliéder
egy modelljét, amely egy rendkívül érdekes geometriai konstrukció. Ugyancsak
tőle hallottam (hallottunk) a matematikusokat mind a mai napig foglalkoztató
térkép-színezési problémákról, Heawood tételéről, miszerint bármely tóruszra
rajzolt térkép kiszínezéséhez elegendő hét szín. Heawood azt is megmutatta,
hogy szükséges is a hét szín: rajzolt a tóruszra olyan térképet, amelynek
hét olyan tartománya van, melyek közül bármely kettőnek van közös határvonala.
Ezt a Heawood-féle térképet is láthattuk egy kézbe vehető modellen.
- Kellett, az, hogy magam is tanítsam a matematikát, ugyancsak törekedve
arra, hogy minél teljesebb képet alakítsak ki tanítványaimban egy-egy témáról.
Miközben a poliéderek közötti duális kapcsolatot tanítottam, - ilyen kapcsolat
van pl. a kocka és az oktaéder, a dodekaéder és az ikozaéder között -. a mondandóm
árnyaltabbá tétele érdekében vetettem fel, hogy mi lehet a duálisa egy téglatestnek
vagy egy négyzet alapú csonkagúlának, általában egy (konvex) poliédernek?
Megmutattam például, hogy van egy projektív térgeometriai transzformáció,
a gömbre vonatkozó polaritás, amely ponthoz síkot, síkhoz pontot, egyeneshez
egyenest rendel illeszkedéstartó módon. Ez a hozzárendelés - amennyiben egy
poliéder konvex, és a polaritás alapgömbjének a középpontja a poliéder-test
egy belső pontja- akkor biztosan konvex poliédert rendel hozzá duálisként
a vizsgált poliéderhez. Pl. ha a gömbközéppont egy szabályos poliéder középpontja,
akkor a duális alakzat is szabályos poliéder.
- Kellett egy ötlet: Mi lenne, ha a Császár-poliédert alávetnénk egy ilyen
térbeli polaritásnak? A Császár-poliédernek az a tulajdonsága, hogy bármely
két csúcsa szomszédos, azaz van közös éle, abba menne át, hogy a duális alakzat
bármely két lapja szomszédos, azaz bármely két lapjának van közös éle. Ez
azt jelenthetné, hogy a Heawood- féle hétszínű térkép előállítható egy hét
síklapból álló poliéder formájában. Ha a polaritás alapgömbje egy az origó
középpontú egységsugarú gömb, akkor egy P(a,b,c) térbeli koordinátáival
adott pontnak az a× x+b× y+c× z =1 egyenletű sík lesz a megfelelője.
Így ahhoz, hogy megkapjuk a duális poliéder csúcsait, elegendő megoldani 14
darab háromismeretlenes lineáris egyenletrendszet. Azért ennyit, mert a Császár-poliédert
ennyi háromszög-lap alkotja. A csúcsok ismeretében pedig már könnyű kiszámolni
egy-egy lap éleinek és átlóinak a hosszát, amely a "fogalmam sincs, milyen
lehet" poliéder lapjainak a megszerkesztéshez szükséges.
Kellett (volna)
ehhez nem keveset számolni, amihez viszont kellő pontosságra és kitartásra
lett volna szükség, ami viszont nekem nem volt. Volt viszont Szegeden akkortájt
(1975-ben) egy ( sőt: a ) számítógép,
amely MINSZK-27 névre hallgatott, elfoglalt egy jó nagy termet, egy másikat
pedig az az apparátus, amely a hűtéséről gondoskodott. Egy barátomat megkértem,
hogy számoltassa ki vele az általam kért adatokat. A magamfajta, számítógéphez
egyáltalán nem értő "gyalogos" matematikatanár számára misztikus nimbusz vette
körül a számítógépet, a programozójával együtt, aki meg tudta fogalmazni a
gép nyelvén az én problémámat. (Egy jó hosszú lyukszalag kellett a programnak,
egy másik az adatoknak. Az eredményt is egy lyukszalag tartalmazta, amit viszont
megértett egy nyomtató). Felcsigázva vittem haza a kinyomtatott numerikus
adatokat (abban az időben még álmodni sem lehetett arról, hogy rajzoljon egy
számítógép), amelyből rendre megszerkesztettem az új poliéder lapjait. A lapok
között akadt azonban önátmetsző is. Arra nem gondoltam, hogy egy egyszerű,
de alkalmasint konkáv testszögletnek esetleg egy önátmetsző sokszög lehet
a duálisa.
- Kellett némi remény, hogy a Császár-poliéder csúcsai helyett más pontokat,
de ugyanazokat a topológiai kapcsolatokat véve alapul, sikerül önátmetszés
nélküli lapokat (egyszerű hatszögeket) kapni. Ez azonban a drága gépidővel,
nehézkesen működő MINSZK27-tel nem tűnt megvalósíthatónak.
- Kellett egy forradalommal felérő szemléletváltás a számítástecnikában, amely
az asztali számítógépek elterjedésének az irányába hatott. 1976 októberében
kapott a Szegedi Tanárképző Főiskola egy WANG2200/C típusú - 16 KB memóriájú
számítógépet. Azon csodálkoztunk, hogy valóban elfér egy asztalon, maga a
gép mindössze egy bőröndnyi tranzisztort tartalmazott. Az adatokat és a programokat
speciális magnókazettán tárolta, BASIC nyelven lehetett programozni. (Ez a
nyelv akkor még annyira ismeretlen volt, hogy még egy évvel később is a diákköri
titkár egy TDK konferencián nem az angol, hanem a latin kiejtés szabályai
szerint olvasta fel az egyik dolgozat címében szereplő BASIC szót, ezzel nem
kis derültséget előidézve.)
Kellett némi kitartás,
mások szerint megszállottság ahhoz, hogy autodidakta úton, szinte dokumentáció
és programozói előképzettség nélkül meg tudjam tanulni ezt a programnyelvet.
Sikerült. Két hónap elteltével rekonstruálni tudtam a korábban kapott eredményeket,
egy újabb hónap elteltével bele tudtam építeni a programba egy olyan szűrőt,
amely az aktuális adatok futtatása mellett megmondta, hogy az így kapott hatszögek
önátmetszők vagy sem. Próbálják ki a programozásban jártas, vagy éppen azt
tanuló olvasóink, hogy hat, térbeli koordinátáival adott pontot - melyek azonban
biztosan egy síkban vannak - meghatározott sorrendben összekötve egyszerű
sokszöget kapunk-e vagy sem. A bemenő adat a hat pont három-három koordinátája,
valamint az összekötés sorrendje, a kimenő az igen, vagy nem válasz legyen.
Néhány hetes kísérletezés után egy adathalmazra azt "mondta" a számítógép,
hogy mind a hét lap egyszerű sokszög. Ismét szerkesztgetés, modellkészítés
következett, amely azonban továbbra sem volt eredményes. Ugyanis bár minden
lap egyszerű sokszög volt, voltak olyan lapok, amelyek a közös határvonalukon
túl is metszették egymást. Egy újabb "szűrő" elkészítésére volt szükség, amely
ezeket a nem kívánt metszésvonalakat felderítette. Ismét egy - rajz nélküli
- feladatra invitálom olvasóimat: Legyen adott koordinátáival hat egy síkban
fekvő, a megadott sorrendben egyszerű hatszöget alkotó pont, továbbá ugyanebben
a síkban egy hetedik, amelyről el kell dönteni, hogy a hatszöglap belső pontja,
a hatszög határvonalán van, vagy azon kívül.
- Kellett sok-sok - mai szemmel is hihetetlennek tűnő - szerencse. Alig készült
el ez az újabb szűrő, néhány hetes kísérletezés - mondhatnám azt is, hogy
sötétben tapogatózás - után (1977. március 8-án) ismét azt "mondta" a gép,
hogy a most kapott poliéder minden szempontból megfelelő. Ezúttal igaza volt.
Kezemben volt egy eléggé csúnyácska poliéder modellje, amelynek azonban minden
lapja egyszerű sokszög, és bármely két lapjának van közös éle. Pl. a legrövidebb
élhossz mindössze 0,7, a leghosszabb 36 cm volt. Egy kézbe vehető modell alapján
viszont lehetett úgy változtatni az adatokat, hogy a kapott poliéder esztétikusabb
látványt nyújtson. Sőt lehetett a poliéder létezésére egy elemi geometriai
bizonyítást is adni. Persze ez a bizonyítás "nyúl a kalapból" jellegű. Gondolja
el a kedves olvasó, hány olyan bizonyítással találkozott már, amely tele volt
ilyen szavakkal, hogy "tekintsük…", "egészítsük ki, …", "vegyük észre, hogy…".,És
itt mindig olyan dolgokat kellett "tekinteni" és "észrevenni", amelyeket földi
halandó soha nem venne észre. Egy modell birtokában azonban már nem olyan
nehéz egy ilyen "nyulat elővarázsolni a kalapból". Császár Ákos professzor
úr azonban valóban az üres kalapból varázsolta elő az ő nyusziját. Az igazi
érdem az övé.
- Kellett egy - az információáramlás szempontjából (is) - jól működő intézmény,
a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete. Itt szerezhettem tudomást arról,
hogy 1975-ben egy cikk jelent meg a Scientific American c. folyóiratban a
Császár-poliéderről. A Scientific American abban az időben két példányban
járt Szegeden. Az egyiket Szőkefalvi Nagy Béla akadémikus, a Bolyai Intézet
professzora, a másikat az MTA Biológiai Kutatóközpontja kapta rendszeresen.
(Itt jegyzem meg: később egy ideig olyan "gazdag" volt a mi kis országunk,
hogy nem csak a Playboy-nak, hanem a Scientific American-nak is volt magyar
kiadása. Ez volt a Tudomány c. folyóirat.)
- Kellett egy nagy tekintélyű világszerte ismert tudományos ismeretterjesztő
folyóirat, a Scientific
American, amelynek a matematikai rovatát évtizedeken át Martin
Gardner vezette, akinek a fenti információ hatására el mertem
küldeni a kapott poliéderről szóló eredményemet. Két héten belül kaptam tőle
egy lelkes hangú levelet, amelyben arra kért, engedjem meg, hogy ezt az eredményt
publikálja a Scientific Americanban. Ő nevezte először a konstrukciót Szilassi-poliédernek.
Abban az időben egy biológus ismerősöm, aki évekig volt vendégoktató egy amerikai
egyetemen, azt mondta: mit nem adna azért, ha az ő nevét lehetne olvasni a
Scientific Americanban. Ekkor még nem nagyon értettem, később azonban rá kellett
jönnöm, hogy igaza volt.
- Kellett tehát a publicitás, mely a Scientific American cikkével kezdődött.
Ebből átvette B. M Stewart egy a tórusz-szerű poliéderekről szóló könyv második
kiadásába, amit még a 80-as években olvasott egy francia (katalán) matematikatanár,
Ludovic Tixador, akinek poliéder-modelljeiből most állandó kiállítás van a
Fermat-házban. Tőle indult az ötlet, hogy el kellene készíteni a poliéder
egy reprezentatív modelljét.
Kellett a mienktől
eltérő, feladat-orientált oktatási rendszer, ez a francia. Ismeretes, hogy
Toulouse a francia, sőt az európai repülőgépgyártás központja. Ott készülnek
pl. az Airbus-ok, az Arianne rakéták is. Egy ilyen magas színvonalú ipart
kiszolgáló iskolarendszernek olyannak kell lennie, hogy ne csak a leendő mérnökök,
hanem a leendő kétkezi munkások is igen magasan képzettek legyenek. Ezért
pl. a vasas szakmunkásokat is középiskolákban tanítják, ahol igen komoly matematikai
és technikai képzésben részesülnek. Az oktatás - hogy ne tűnjön öncélúnak
- egy-egy "projekt" köré épül, ahol a projekt végterméke minden esetben egy
valamilyen szempontból hasznosítható produktum. Így jött létre két évvel ezelőtt
a "Szilassi-projekt", melynek a feladata a hétlapú poliéder elkészítése, amelyhez
egy konkrét célt kellett keresni, ez pedig az volt, hogy ez a konstrukció
legyen a Fermat-ház állandó kiállítási tárgya. (Számomra nem derült ki, hogy
a cél, vagy a feladat született-e előbb.)
- Kellett a fenti cél elérése érdekében a még francia szemmel is jelentős
anyagi háttér, magyar pénzben mintegy másfélmillió forint. Ennek egyik felét
a Fermat-társaság, másikat a tanügyi hatóságok biztosították.

Kellett
az iskolában egy lelkes, kreatív matematika- és egy a vasas szakmát oktató
technikatanár Francois Padilla (jobbról), ill. Christian Roche, akik végig
a projekt vezetői voltak. Kellettek továbbá azok az új, a szép iránt fogékony
középiskolások, akik a koordináta-geometriától a rozsdamentes krómacél hegesztési
technológiájáig a "Szilassi projekt" keretein belül tanulták a szakmát. A
térplasztikát készítő középiskola Decazeville-ben van, Beaumont-tól mintegy
100 (!!) km-re. Eközben persze nem csak ezt a nagy modellt, hanem számos kisebb
formájában és kivitelezésében is eltérő kísérleti modellt is alkottak. Ezalatt
sikerült úgy elsajátítaniuk a szakmát, hogy büszkék lehessenek mester-munkájukra.
- Végül kellett egy "szalagvágó ember" az alkotás ünnepélyes átadásán, aki
történetesen én voltam. A figyelmes olvasó azonban bizonyára rájött, hogy
kiken (nem-) múlik egy-egy ilyen szalag-átvágás. Bizony sokunkon, és ez benne
a szép.
