2002. április 29-én megjelent egy MTI hír, miszerint a "Szilassi-poliéder" néven ismert geometriai konstrukcióból szobrot készítettek Franciaországban, és ezt "a matematikus jelenlétében" avatták fel Pierre Fermat születésének 400. évfordulójával kapcsolatos ünnepség keretében.
Valóban
így történt. Talán nem tűnik túlzott szerénytelenségnek, hogy magam számoljak
be erről az eseményről. Mentségemre szolgál, hogy úgy érzem, az az elismerés,
amelyben Beamunt-de-Lomagne-ban, a Toulouse közeli francia kisvárosban részesültem,
nem csak nekem szól, hanem a magyar matematikusoknak, általában a magyar kultúrának,
Magyarországnak. Ahogy mondani szokás, jó volt magyarnak lenni Fermat szülőházában.
Először tisztázni szeretnék egy félreérthető adatot: A már említett MTI hír a helybeli - sőt Fermat szülőházában működő - utazási iroda weblapja alapján készült, amely szerint a konstrukció 42,2 kg, felszíne 2,12 m2 és a hegesztések összesen 11,2 m- t tettek ki. Tehát ennyi a poliéder éleinek az össz-hossza. Az egész konstrukció - én inkább térplasztikának, mint szobornak nevezném - mintegy 1m él-hosszú szabályos tetraéderben helyezhető el, rozsdamentes króm-acélból készült.
Az
április 27-re (szombatra) tervezett ünnepségre szóló meghívó e-mailt, hétfőn
(22-én) adták fel későbbi vendéglátóim, melyet másnap délelőtt olvastam. Ezúttal
köszönöm meg munkahelyemnek, a SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karának,
hogy mintegy két óra alatt megteremtette az utazásom anyagi feltételeit, megvette
a repülőjegyet számomra. Utóbb derült ki, hogy a szervezők ekkorra tudták kideríteni
az e-mail címemet, intenzíven faggatva az internetet. Ezt megelőzően kölcsönösen
nem tudtunk egymásról, pedig a "Szilassi projekt" mintegy két éve indult.
Beamunt-de-Lomagne
egy több mint 800 éves múltra visszatekintő kisváros, Toulouse-tól mintegy 50
km-re. Az alig 4000 főnyi lakosság főként mezőgazdaságból él. Idegenforgalma
most van fellendülőben. Az oda látogató turista egy ódon hangulatú, többnyire
több száz éves házakból álló igen szép, dimbes-dombos tájba illeszkedő városkával
ismerkedhet meg, melynek nem csak a világhírű matematikus - múzeumnak berendezett
- szülőháza az egyetlen nevezetessége.
A
XVII.. században épült temploma mai szemmel is igazán impozáns, méreteit tekintve
(is) lenyűgöző. Szinte azt mondhatjuk, hogy minden ház egy-egy múzeum, vakolatlan
téglafalaival, deszka-külsejű ablakaival, szépen faragott, kopogtatóval ékesített
kapukkal. A városka nem csak tárgyi, hanem szellemi örökségeit is nagy gonddal
őrzi. Pl. hagyományőrző néptánc- táborok színhelye.
A szombati ünnepség részeként tartottak egy Fermat életét, munkásságát elemző konferenciát. Fermat, aki jogászi tevékenysége mellett "műkedvelő" matematikus volt, egyetlen eredményét sem publikálta, matematikai munkásságát csupán a levelezéseiből ismerhette (ismerheti) meg az utókor. A konferencia előadója (a toulousei akadémia tagja) épp a napokban talált egy eddig még nem ismert levelet, amely matematikai szempontból is vizsgálatra érdemes adatokat tartalmaz. Mint mondta, alig várja, hogy elkezdhesse a levél tanulmányozását.
A konferencia
mintegy 30 fős - többnyire matematikusokból álló - hallgatósága számára a másik
érdekes téma, a "Szilassi-poliéder" volt, amely felavatásra várt az udvar közepén.
Ezzel kapcsolatban jórészt a konstrukció kivitelezésével kapcsolatos beszámolót
hallhatták a résztvevők, - amely engem is módfelett érdekelt - másrészt - ha
már ott voltam - részletekbe menően érdeklődtek afelől, hogy hogyan lehet egy
ilyen konstrukciót (ki- ill. meg-) találni. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy
megköszönjem a Párizsi Magyar Intézet
igazgatójának, Dr. Csernus Sándornak azt a segítséget, amely során rendkívül
gyorsan megszervezte, hogy a toulousei magyar közösség vezetője, Dr. Epstein
Imre, valamint egy Toulouse-ban tanuló közgazdász PHD hallgató, Dobos Gergely
segítségemre legyen nyelvi nehézségeim leküzdésében. Nem kevésbé hálás köszönettel
tartozom nekik, akik másnap egy élményekkel teli városnézésben részesítettek
Toulouse-ban a rózsaszínű városban. (Attól rózsaszínű - a helybeliek nevezik
így - mert a legtöbb épület vörös téglából készült, vakolat nélküli, ami a 400
000 fős városnak egy csodálatos bájt és hangulatot ad.)
Ezek után tekintsük át a térplasztika keletkezésének a történetét: kik, hogyan járultak hozzá ahhoz, hogy egy absztrakt térplasztika kerüljön a Fermat-ház udvarára, legyőzve a XVII és a XXI. század közötti időbeli, valamint Szeged, és a Fermat-ház közötti térbeli távolságot.
Kellett (volna)
ehhez nem keveset számolni, amihez viszont kellő pontosságra és kitartásra
lett volna szükség, ami viszont nekem nem volt. Volt viszont Szegeden akkortájt
(1975-ben) egy ( sőt: a ) számítógép,
amely MINSZK-27 névre hallgatott, elfoglalt egy jó nagy termet, egy másikat
pedig az az apparátus, amely a hűtéséről gondoskodott. Egy barátomat megkértem,
hogy számoltassa ki vele az általam kért adatokat. A magamfajta, számítógéphez
egyáltalán nem értő "gyalogos" matematikatanár számára misztikus nimbusz vette
körül a számítógépet, a programozójával együtt, aki meg tudta fogalmazni a
gép nyelvén az én problémámat. (Egy jó hosszú lyukszalag kellett a programnak,
egy másik az adatoknak. Az eredményt is egy lyukszalag tartalmazta, amit viszont
megértett egy nyomtató). Felcsigázva vittem haza a kinyomtatott numerikus
adatokat (abban az időben még álmodni sem lehetett arról, hogy rajzoljon egy
számítógép), amelyből rendre megszerkesztettem az új poliéder lapjait. A lapok
között akadt azonban önátmetsző is. Arra nem gondoltam, hogy egy egyszerű,
de alkalmasint konkáv testszögletnek esetleg egy önátmetsző sokszög lehet
a duálisa.
Kellett némi kitartás,
mások szerint megszállottság ahhoz, hogy autodidakta úton, szinte dokumentáció
és programozói előképzettség nélkül meg tudjam tanulni ezt a programnyelvet.
Sikerült. Két hónap elteltével rekonstruálni tudtam a korábban kapott eredményeket,
egy újabb hónap elteltével bele tudtam építeni a programba egy olyan szűrőt,
amely az aktuális adatok futtatása mellett megmondta, hogy az így kapott hatszögek
önátmetszők vagy sem. Próbálják ki a programozásban jártas, vagy éppen azt
tanuló olvasóink, hogy hat, térbeli koordinátáival adott pontot - melyek azonban
biztosan egy síkban vannak - meghatározott sorrendben összekötve egyszerű
sokszöget kapunk-e vagy sem. A bemenő adat a hat pont három-három koordinátája,
valamint az összekötés sorrendje, a kimenő az igen, vagy nem válasz legyen.
Néhány hetes kísérletezés után egy adathalmazra azt "mondta" a számítógép,
hogy mind a hét lap egyszerű sokszög. Ismét szerkesztgetés, modellkészítés
következett, amely azonban továbbra sem volt eredményes. Ugyanis bár minden
lap egyszerű sokszög volt, voltak olyan lapok, amelyek a közös határvonalukon
túl is metszették egymást. Egy újabb "szűrő" elkészítésére volt szükség, amely
ezeket a nem kívánt metszésvonalakat felderítette. Ismét egy - rajz nélküli
- feladatra invitálom olvasóimat: Legyen adott koordinátáival hat egy síkban
fekvő, a megadott sorrendben egyszerű hatszöget alkotó pont, továbbá ugyanebben
a síkban egy hetedik, amelyről el kell dönteni, hogy a hatszöglap belső pontja,
a hatszög határvonalán van, vagy azon kívül.
Kellett a mienktől
eltérő, feladat-orientált oktatási rendszer, ez a francia. Ismeretes, hogy
Toulouse a francia, sőt az európai repülőgépgyártás központja. Ott készülnek
pl. az Airbus-ok, az Arianne rakéták is. Egy ilyen magas színvonalú ipart
kiszolgáló iskolarendszernek olyannak kell lennie, hogy ne csak a leendő mérnökök,
hanem a leendő kétkezi munkások is igen magasan képzettek legyenek. Ezért
pl. a vasas szakmunkásokat is középiskolákban tanítják, ahol igen komoly matematikai
és technikai képzésben részesülnek. Az oktatás - hogy ne tűnjön öncélúnak
- egy-egy "projekt" köré épül, ahol a projekt végterméke minden esetben egy
valamilyen szempontból hasznosítható produktum. Így jött létre két évvel ezelőtt
a "Szilassi-projekt", melynek a feladata a hétlapú poliéder elkészítése, amelyhez
egy konkrét célt kellett keresni, ez pedig az volt, hogy ez a konstrukció
legyen a Fermat-ház állandó kiállítási tárgya. (Számomra nem derült ki, hogy
a cél, vagy a feladat született-e előbb.)

Kellett
az iskolában egy lelkes, kreatív matematika- és egy a vasas szakmát oktató
technikatanár Francois Padilla (jobbról), ill. Christian Roche, akik végig
a projekt vezetői voltak. Kellettek továbbá azok az új, a szép iránt fogékony
középiskolások, akik a koordináta-geometriától a rozsdamentes krómacél hegesztési
technológiájáig a "Szilassi projekt" keretein belül tanulták a szakmát. A
térplasztikát készítő középiskola Decazeville-ben van, Beaumont-tól mintegy
100 (!!) km-re. Eközben persze nem csak ezt a nagy modellt, hanem számos kisebb
formájában és kivitelezésében is eltérő kísérleti modellt is alkottak. Ezalatt
sikerült úgy elsajátítaniuk a szakmát, hogy büszkék lehessenek mester-munkájukra.
