Gregoriánus naptár

 

1582. február 24-én kelt az az Inter gravissimas kezdetû bulla, amellyel XIII. Gergely pápa (1572-1585) lényegében egyetlen változást eszközölt a Julius Caesar által i. e. 45-ben bevezetett naptáron: csökkentette a szökõévek számát. A Julius Caearról elnevezett Julián-naptár szerint minden negyedik évet szökõévnek kellett tekinteni, míg a Gergely-féle, vagy másképpen Gregorián naptár ezt a szabályt úgy módosította, hogy az évszazadokat záró, tehát századdal végzõdõ évek közül csak azok legyenek szökõévek, amelyeknek számjegye nemcsal néggyel osztható, mint a többi szökõévé, hanem négyszázzal is. Így 1600 szökõév lett, 1700, 1800 és 1900 nem, viszont újra szökõév lesz majd századunk utolsó éve, 2000. Ez az elv visszamenõleg is érvényesült oly módon, hogy úgy tekintették, mintha a Caesar-féle reform bevezetése óta tíz közönséges év lett volna; ezért 1582. október 4-e után 15-ét kellett írni.

Ezen a nevezetes október 15-én tehát olyasmi történt, mint amit manapság a nyári idõszámítás bevezetésekor szoktunk csinálni, amikor óráinkat egy órával elõreállítjuk. Akkor a naptárt kellett elõre igazítani 10 nappal. Tagadhatatlan, hogy az órák nyári elõreigazítása sok emberben ellenérzést vált ki, de életritmusunk általában pár nap múltán átáll au új rendre. Így joggal tételezhetnénk fel, hogy annak idején a napok elõreigazításának megrázkódtatásán is könnyen túltették magukat az emberek. Nem így történt: a Gergely-féle naptárreform elfogadása évszazadokig tartott Európában. Ez a sajátos körülmény arra utal, hogy a falióra vagy a karóra és a sokkal õsibb naptár nem egyenrangú idõmérõ eszközök az emberi gondolkodásban. Az utóbbit már emberréválásunk hajnalán megalkották, és sohasem tûnt olyan korszerû, közmegegyezésen alapuló eszköznek, mint a nap önkényes huszonnégy részre osztásával létrehozott óra. A naptár a természet rendjével, a mindenséggel, az égiekkel való kapcsolatot jelentette, ezért az emberek tudatában szent jelleget nyert.
Amikor e mindennapos munkaeszközünket napról napra magától értetõdõen használjuk, nem gondolunk arra, hogy az emberiség évezredeken keresztül mennyit bajlódott az év hosszának megállapításával, és egyenlõ részekre való osztásával. Kis közösségek saját céljaikra, a mezõgazdasági mûveletek beosztására úgy-ahogy megállapították az év hosszát, s a Hold fázisváltozásai alapján peródusokra, hónapokra bontották, de aligha tudatosodott bennük, hogy az év hossza megbízhatóan egyforma, és hogy két újhold vagy holdtölte között mindig ugyanannyi idõ telik el. Hiszen nem tapasztaltak merev szabályszerûséget a napsütéses és a borús-esõs mapok váltakozásában sem, márpedig a két jelenséget egymáshoz közel állónak tartották. Gondoljunk csak arra, hogy a mindennapi magyar szóhasználatban az "idõ" éppúgy vonatkozik a napok, hetek, hónapok múlására, mint a napos, esõs, szeles idõk "járására", s csak a XVIII. század végén alkottuk meg ebbõl az idézõjelbe tett kifejezésbõl az idõjárás szót. Régen az emberek felsõbb hatalmak kénye-kedvétõl függõ jelenségnek tulajdonították az napsütést, az esõt, valamint az évszakok változását; úgy hitték, hogy az áhított esõt vagy a tavasz beköszöntését az istenekhez közel álló, velük kapcsolatot tartó személyek: papok, varászlók közbenjárására érheti el az égieknél. Érthetõ hát, hogy a naptárt, mint az égiek és földiek kapcsolatának jelképét nem pusztán emberi ügynek tekintették. Bármennyire is ésszerû, a csillagászat akkori eredményeit figyelembe vevõ elvek alapját tervezték a Gergely-féle naptárt, a reform hátterében is egy vallási szempont állot: a húsvát változó naptári helyének évenkénti pontos megállapítása. A húsvét ugyanis rendhagyó szerepet töltött be abban a naptárban, amelyet a római birodalom romjain keletkezõ új európai államok a klasszikus örökségbõl átvettek, méghozzá bizonyos vallási színezettel. A húsvét eredete a zsidó hiedelemvilág hagyományain alapul, akik holdnaptáruk szerint a tavaszi napéjegyenlõség közelébe esõ holdtöltekor ülték meg ezt az ünnepet. A kereszténység ezt új tartalommal töltötte meg, mint Krisztus feltámadásának napját, de a naptári helyét többé-kevésbé a zsidó szokásokhoz igazodva állapították meg. A különféle keresztény közzösségekben más és más gyakorlat alakult ki, mg végre az elsõ niceai zsinat 323-ben egységes rendelkezést hozott: a húsvétot a tavaszi napéjegyenlõség utáni holdtöltére következõ elsõ vasárnapon kell megünnepelni.
E szabálynak megvolt az a nagy elõnye, hogy évszázadokre elõre meg lehetett határozni a húsvét naptári helyét. Ehhez az a megfigyelés nyújtott segítséget, hogy a Hold fázisváltozásai tizenkilenc évenként azonos naptári napra esnek. Így divatba köttek az elkövekezõ húsvétok naptári napját feltüntetõ táblázatok. Ezek mind abböl indultak ki, hogy a tavaszi naépéjegyenlõség március 21-ére esik. Az ezredforduló táján viszont már aggodalmaskodva figyeltek fel arra, hogy a tavaszi napéjegyenlõség siet; nem március 21-ére, hanem elõbbre esik. Helyesek-e akkor a húsvét idõpontját feltüntetõ táblázatok adatai? Valóban a niceai zsinat elõírásának megfelelõ napokon ünneplik-e a húsvétot?

Ilyen meggondolások hozták létre a Gergely-féle naptárreformot, amely a Julián-naptár késését sikerrel korrigálta. Meglepõ pontossággal állapították meg az év hosszát: 365, 2425 napban, a valóságos érték: 365,2422 érték helyett. A naptárreform adós maradt azonban a tudományos magyarázattal; ezt a hiányt csak két évtized múltán pótolta Christophoros Clavius, egy jezsuita matamatikus. A késedelem miatt a kor nem egy tudományos vezetõ alakja idegenkedve fogadta a Gergely-naptá: bírálta többek között Tycho Brahe és Kepler is. Az új naptár elfogadásának kérdése azonban csakhamar vallási kérdéssé vált.
A pápai bulla által megjelölt idõpontban csak Itália - és ott sem minden város vagy államocska - , Spanyolország és Portugális tért át az új naptárra. Lengyelországban Báthory István király már 1582 augusztus 17-én rendelkezett az új naptárról, de zavargásokra került sor az ország azon vidékein, ahol a kereszténység keleti formáját követõ és a pápa fennhatóságát el nem ismerõ alattvalók éltek. Báthorynak még 1586-ban is a naptárvihar lecsillapításával kellett foglalkoznia. Némi késéssel, de még a reform évében tért át az új naptárra Franciaország és Lotharingai, valamint Németalföld, ahol december 21-e után az év hátralévõ tíz napját hagyták el. A következõ évben, 1583-ban Svájc katolikus kantonjai, de az egész ország csak 1821-ben (!) tért át végérvényesen az új naptárra. A protestánsok szerte Európában keményen ellenálltak, hangsúlyozva, hogy a reform támadás a evangéliumi szabdságra ellen. Röpiratokat nyomtattak, hogy az Antikrisztusnak, vagyis a pápának semmiben, még a naptár ügyében sem szabad engedelmeskedni.
A Habsburg-boóirodalomban is sok baja akadt a protestáns rendekkel az uralkodónak, Rudolf császárnak. 1583-ban vezették be az új naptárt Tirolban, valamint Stájerországban, és Karintiában, 1584-ben Cseh- és Morvaországban. Mivel a császár akkor Prágában székelt, az udvari kamara is ekkor kezdte el az új naptár szerinti keltezést.
Érdekes volt a helyzet hazánkban. Az ország egyik jeles oklevélkiállító hatósága, a szepesi káptalan már 1582-ben a megreformált naptár szerint állította ki iratait, de a királyi rendelet szerint csak 1587-ben lépett volna életbe a Gergely-naptár. A magyarok azonban országgyûlés elé vitték az ügyet, és az 1588. évi országgyûlés 26. törvénycikke Így foglalt állást: Ámbár a karok és rendek inkább úhajtanák, hogy az annyi éven át használt régi naptár, melyhez szegények és gazdagok hossza használat által hozzászoktak, eddigi érvényében megmaradna, de ellenzik, hogy az új naptárt bevezessék. Hozzátették azonban, hogy egyedül a király kívánata folytán, tehát nem a pápai döntésnek engedelmeskedve. Az erdélyi országgyûlés csak 1590-ben követte a példát. Az ellenkezés azonban tovább tartott, s a század végén például Bánfihunyadi Bence nagybányai szuperintendánst protestáns párthívei fogságba vetették az új naptár elfogadásáért. Mág 1599-ben is kénytelen leszögezni az országgyûlés: Szükséges, hogy az új és reformált naptár minden honlakos által megtartassék, a régi pedig érvényen kívül helyeztessék. Ugyanebben az évben Mátyás fõherceg megfenyegeti a lõcseieket, hogy kisajátítja nyomdájukat, ha továbbra is a régi rendszer szerint nyomtatják kalendáriumukat. A nyomdák mindenesetre érzékenxen reagáltak a piac kívánalmaira, és hosszú ideig "ó és új kalendárium" címmel mind a két naptárt közölték egymás melett. Így a régi naptár az újjal párhuzamosan használatban volt még a következõ század elsõ negyedében, sõt a török által megszállt területen még tovább is.

A Gergely-naptár használatára a kifejezetten nem katolikus országokban még nehezebben tértek át. Anglia például csak 1752.ben fogadta el. Ebben az évben két lépcsõben változtatták meg az angol naptárt. Elõször azt vezették be, hogy az év ne március 25-én, hanem január 1-én kezdõdjön. Így az emberek egyik napról a másikra negyedévet öregedtek; ezt állítólag a nõk sohasem bocsátották meg a reform kezdeményezõjének, Lord Chesterfieldnek. Még érdekesebb volt a munkások állásfoglalása. Úgy érezték, hogy az év megrövidítésével bérükben is megrövidítik õket. Fellázadtak, mielõtt megértették volna, hogy a veszteség csupán létszólagos, s a nép üldözõbe vette a lordot London utcáin, ilyen jelszavakat kiabálva: Add vissza a három hónapunkat. Hiába, a naptárral kapcsolatban gyakran csõdöt mond az emberek számolási készsége. (Hányan képtelenek megérteni, hogy a 0-val végzõdõ évek egy évtized, ill. évszázad végét , és nem a következõnek az elejét jelentik?) Abban az évben Angliának még egy naptárváltoztatást kellet átélnie: szeptember 2-a után 14-ét írtak, hogy felszárkózzanak a Gergely-naptárhoz. Neki már tizenegy nap ugrásra volt szükség, mivel 1700-at is szökõévnek vették.
Az angolok után egy évvel, tehát 1753-ban Svédország, majd 1776-ban Dánia tért át az új naptárra. A dánok így majdnem két évszázadig dacoltak a pápával, még híres csillagászuk, a fény sebességét kiszámító Olaf Roemer (1644-1710) is hasztalan szállt síkra az új naptár bevezetéséért.
Nehezen álltak kötélnek a keleti kereszténységet követõ országok is. Eredménytelenül lépett kapcsolatba naptárügyben még XIII. Gergely a konstantinápolyi II. Jeremiással. Nemcsak a naptárreformotnem fogadták el; ragaszkodtak a régi világ teremtésétõl fogva számított évekhez. Így volt ez a cári Oroszországban is, ahol csak a XVIII. század végén, 1700. január 1-ével, Nagy Péter rendeletére vezették be az új évszámítást. (az ortodox naptárban ekkor már 7207-et írtak.) Magára a Gergely-naptárra csak a Szovjethatalom tért át: 1918. január 31-e után február 14-e következett. Nekik már tizwenhárom napot kellett ugrani, ugyanis a régi naptár szerint 1700, 1800 és 1900 is szökõévnek számított. Viszont úgy határoztak, hogy az októberi forradalom évfordulóját 365 nap elteltével ünneplik meg, így került október 25-e évfordulója november 7-ére.