Szakmai Hét
Általános információk
A Képi ábrázolás szakos hallgatók szakmai hete október 13-17 között kerül megrendezésre az alábbiak szerint:
Foglalkozások hétfőtől-péntekig reggel 09:00 és délután 17:00 között tartanak
Pénteken kb. 12:00 és 14:00 óra között közös bográcsos ebéd, majd szaktanárokkal való feladatzárás és jelenléti ív aláírása.
Péntek délelőtt (időpont később pontosítva) Pannonia ösztöndíj (régen Erasmus) tájékoztató 1. és 2. évfolyamos hallgatóknak (részvétel a tájékoztatón számukra kötelező).
A foglalkozásokra a Coospace felületén tudtok jelentkezni a jelentkezés workshopokra felületen, aki nem jelentkezik fel sehová azt automatikusan besoroljuk.
1. évfolyam
Hol leszünk?
hétfő-kedd Szeged – Választható foglalkozások, lásd alább
szerda-csütörtök Budapest
péntek Szeged – Közös programok
Választható foglalkozások
Varga Dóra: Üvegdrapéria
A munka során egymásra olvasztott síküveglapokból organikus, áttetsző drapériaszerű formák születnek. A rétegek összeolvadása különleges, textilszerű hatást kelt. Az üveg színezésével, mintázásával és különféle üvegfajták kombinálásával elérhető, hogy a felület hétköznapi anyagokra emlékeztessen – például festékfoltos törölközőre vagy konyharuhára. Az elkészült üvegobjekteket falra installáljuk, így a szögre akasztott ruhák, textilek hangulatát idézik meg. A feladat célja, hogy a résztvevők elsajátítsák az üvegvágás alapjait, valamint megismerjék a meleg üveg formálásának egyik technikáját, az üvegrogyasztást.
Szabó Kriszta: Fény-képek
A foglalkozás célja egy egyedi vizuális univerzum megalkotása, amit a fotográfia nyelvén teszünk láthatóvá mindenki számára.
Nem a technikát, hanem magát a fényképezőgépet, mint eszközt helyezzük a középpontba, amely eszköz képes gondolatok, benyomások, hangulatok rögzítésére, megragadására, továbbítására.
Hegyvári Dávid: Flipbook animáció
A feladat 40–60 képkockából álló flipbook animáció készítése a kiadott füzetekben, amelyből kb. 15 másodperces videó lesz. Első lépés a karakter megtervezése (pl. karmester, kertész , szakács ) , több változatban. A figurához egy rövid történet kapcsolódik, amit különböző nézőpontokból is meg lehet jeleníteni. A mozdulatok megrajzolásához mozgástanulmány szükséges, hogy a fázisok természetesek legyenek. Apró eltérésekkel (kb. 2 mm) érdemes dolgozni, mert a nagyobb ugrálós hatást kelt, a kisebb viszont több rajzot igényel. A folyamat a fázisok rajzolásával, fotózásával és igény szerint színezéssel folytatódik, majd a kész füzet lepörgetésének dokumentálásával és zenei aláfestéssel zárul.
2-3. évfolyam
Hol leszünk?
hétfő-csütörtök Szeged – Választható foglalkozások, lásd alább
péntek Szeged – Közös programok
Választható foglalkozások
Bíró Ildikó: Képek, amelyek életre kelnek – Kiterjesztett valóság a kreatív gyakorlatban
A műhely során a résztvevők megismerkedhetnek a kiterjesztett valóság (AR) vizuális
lehetőségeivel, és kipróbálhatják, hogyan alakítható egy egyszerű alapgrafika élő, interaktív
élménnyé. Az alkotás első lépése egy manuális vagy digitális technikával készített grafika
létrehozása, amely a kiindulási alapot adja. Ezt követően a Midjourney mesterséges
intelligencia alapú eszköz segítségével a képből animáció készül, amely új dimenziót ad az
eredeti alkotásnak. A folyamat utolsó fázisában az Artivive alkalmazásban történik a végső
összeállítás: itt lehetőség van a létrehozott animációt kiegészíteni további 3D-objektumokkal
és interaktív elemekkel, így a képek a nézők mobilkészülékein kiterjesztett valóságban kelnek
életre.
A foglalkozás célja, hogy a résztvevők kreatívan ötvözzék a manuális és digitális eszközöket,
miközben gyakorlati tapasztalatot szereznek a legújabb vizuális technológiák használatában.
Fontos: a műhelyen való részvételhez kérjük, hogy a jelentkezők hozzanak magukkal saját
laptopot.
Balázs József Tamás, Brzózka Marek, Török Ádám: Miloi Vénusz rekonstrukció
A feladat a művészettörténet egyik legismertebb szobrának, a Milói Vénusznak a rekonstrukciója és kiegészítése. A torzó legnagyobb titka, hogy milyen mozdulatot tehetett a szobor eredetileg a kezeivel – erre keresnek választ a kurzus résztvevői. A hallgatók így egy több mint 200 éves rejtélyt próbálhatnak megoldani. A rekonstrukcióhoz 3D technológiát és hagyományos szobrászati eljárásokat egyaránt alkalmazhatnak, egy előre elkészített, 80 cm-es gipszmásolat felhasználásával.
Marosi Kata, Hegyvári Dávid: A “VÁROS”
A műhely célja, hogy a résztvevők különféle rajzi (pl. tus, pittkréta, filc, ceruza) és festészeti (pl. akvarell, pasztell, fedőfesték, kollázs, vegyes technika) technikákkal készítsenek alkotásokat. A megadott- VÁROS- témáját sokféle megközelítésből fel lehet dolgozni:figuratív, nonfiguratív (p:l felülnézeti), vonalas, monokróm, színes stb. megközelítések jól megférnek egymás mellett. A cél: a város , mint összetett fogalmi kör vizuális feldolgozása képsorozatokon keresztül. A résztvevőknek magukkal kell hozniuk a választott technikához szükséges eszközöket és anyagokat,hordozó felületet adunk ( papír, farost). A munkák minimális mérete 30x30 cm, maximális mérete: 50 × 70 cm. A témához érdemes előre motívumokat gyűjteni: inspirációt adhatnak természeti formák, képzőművészeti, irodalmi vagy zenei művek, de akár sajtófotók, filmek, illusztrációk vagy korábbi saját alkotások is.
Kiss Ferenc: My Baby Left Me” – Still Image is a “Novelty” – Az állókép “újdonsága”
A feladat három film megismerésével indul: az egyik az ajánlott Műanyag égbolt (2023) (https://vk.com/video246956362_456240161), a másik kettőt a hallgatók választják szavazással. Ezek közül egy filmhez kell teljes vizuális kommunikációs kampányt tervezni, lehetőleg páros munkában. A munka alapja a designkutatás: a vizuális művészetek, a tipográfia, a tervezőgrafika és a film kapcsolatának feltárása, klasszikus és kortárs példák segítségével. A kampány több szinten valósul meg. Első lépés a kulcskép megalkotása, illusztratív elemekkel vagy fotóval, a film világához kapcsolódó karakterek és attribútumok felhasználásával. Erre épülnek a különböző grafikai megjelenési formák.
Fontos: a műhelyen való részvételhez kérjük, hogy a jelentkezők hozzanak magukkal saját
laptopot.
Kovács Gyula: Cianotípia
A szakmai hét során megismerjük a cianotípiát mint archaikus fotóeljárást és közösen értelmezzük újra a benne rejlő lehetőségeket. Az előre felállított tematikák mentén, a fotogrammhoz hasonló munkafolyamat során nagyméretű képeket hozunk létre közösen és egyénileg egyaránt.
Felházi Ágnes, Gál Lehel, Sárkány Tamás – Vadászat
A gyakorlat harmad- és másodéves festő specializációs hallgatók számára készült, célja az egyéni és közös festészeti alkotások létrehozása.
Az egyik központi téma a vadászat, különös tekintettel az ember és állat , az ember és ember, az állat és állat, valamint az állat és ember kapcsolatára. A hallgatók a témát nemcsak vizuális szempontból, hanem társadalmi és szociológiai aspektusok szerint is vizsgálják: gondolatokat gyűjtenek a vadászat szerepéről, jelentőségéről és értelmezési lehetőségeiről a mai társadalomban. A feladat célja, hogy a hallgatók érzékenyebben és kreatívabban közelítsenek a témához, és a vizuális kifejezés eszközeivel árnyaltan jelenítsék meg az emberi és állati kapcsolatok, valamint a vadászat komplex szociokulturális dimenzióit.
A kurzus célja nagyméretű festészeti alkotások létrehozása egyéni és közös projektek keretében, a tanárral egyeztetett témák szerint. A hallgatók a tárgyszerű valóságtól elvonatkoztatva bontják elemeire a látványt, és alakítják jelrendszerré. Emellett nonfiguratív erővonalakat és kompozíciókat hoznak létre, a vizuális elemek – szín, vonal, folt – expresszív alkalmazásával. A munkákban változatos technikai és képi megoldások is megjelennek, például kitakarással, motívum ismétléssel vagy vegyes technikák alkalmazásával, lehetőséget adva a kísérletezésre és a festészet formanyelvének gazdagítására.
Szabó Ábel, Nagy Eszter: Monotípia és kollázs
A feladat nagyméretű (50×70–70×100 cm) grafika készítése monotípia és kollázs technikával. Lehet színes vagy fekete - fehér, különböző felületű és formájú anyagok egymásra vagy egymáshoz nyomásával. A hagyományos monotípiát magasnyomással is kombinálhatjuk. Az alkotások elsősorban absztrakt, dekoratív jellegűek legyenek, a tónus, szín, forma és kompozíció álljon a középpontban. Figurális ábrázolás is lehetséges, de az előző szempontok érvényesüljenek. A résztvevők különböző, nyomtatható (2 mm-nél vékonyabb) anyagokat használhatnak, például szövetet, kartont, falevelet vagy textúrált felületeket. Érdemes ollót hozni a formák kivágásához. Papír és alapeszközök rendelkezésre állnak, a speciális vagy alternatív anyagokat a hallgatók hozzák magukkal.
Molnár Sándor, Szalay Ignác: Kiadványtervezés „Halál” és „Élelmiszer” témában
A projekt célja, hogy a hallgatók kreatív alkotásokat hozzanak létre a „Halál” és az „Élelmiszer” témáján, felfedezve azok érzelmi, filozófiai és társadalmi jelentését. A „Halál” során szimbólumok, motívumok és érzelmi hatások vizuális megjelenítésével, a történeti és kulturális kontextusokat felhasználva dolgoznak, míg az „Élelmiszer” témában az étel szimbolikáját, társadalmi szerepét és vizuális kifejezését vizsgálják meg. A hallgatók fanzinok, kiadványok, képregények és egyéb vizuális formák készítésével dolgoznak, digitális és hagyományos eszközökkel, a hét végén bemutatják munkáikat és visszajelzést kapnak. A kreatív élményt közös főzés és étkezés zárja, összekapcsolva a témát a gyakorlati tapasztalattal.
Közzétéve 2025. október 6.