A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Technika Tanszéke 1987-ben alakult. Ez a dátum azt mutatja, hogy egy viszonylag fiatal, de nem történet és viszontagságos múlt nélküli egységről van szó. Az alakulás útja rögös, változatos, de a tanszék léte megkérdőjelezhetetlen.A Technika Tanszék története
A munka oktatás kezdete (1881-1928)
Már a tanárképzők alakulásakor vitathatatlan volt a munkára ill. a kézimunkára nevelés szükségessége, nélkülözhetetlensége, de ennek konkrét megfogalmazódása az oktatott tananyagban még váratott magára. 1881-ben a tanárképző főiskolán egy új, ipari szakcsoport szervezéséhez kezdtek (csak a férfi tanárképzőn!), melyet azonban 1893-tól megszüntettek. De ettől kezdve elsősorban a természettudományi kör tárgyainál megtalálhatók a technika bizonyos részterületei (pl. mezei gazdaságtan és kertészettan; építészeti rajz, művészeti és tervező rajz; gazdaságtan stb.). A tanárnőképzőkben pedig a feltételesen kötelezett tantárgyak között található a női kézimunka és ipar, valamint az ipari rajz. Az egész képzés állandó változásban volt, a jobbítás szándéka általánosan jellemző. A gyakorlatok a szaktárgyaknál is megjelentek, hiszen már a budai Pedagógiumban és a budapesti Erzsébet Nőiskola polgári tanítónőképzőjében is voltak laboratóriumok (pl. fizikai, növénytani, állattani, vegytani stb.). Az évek múlásával a tantárgyak folyamatosan bővültek, differenciálódtak: bizonyos tárgyak eltűntek, majd újra megjelentek. 1921-ben került a kiegészítő szakkörök közé a kézimunka (szlöjd), amely kezdetben papír, fa-, és agyagmunkákat ölelt fel(csak férfiaknak).
A
Szegedre költöző főiskolát átmenetileg szinte minden területen a megtorpanás
jellemezte. Időbe telt a főiskola helyzetének stabilizálódása, épület és
eszközparkjának, a tanítás megváltoztatott rendszerének kifejlődése, előre
haladása.
A kézimunka oktatás előretörése (1928-1959)
A technika szak előfutáraként a Szegedre költözés utáni időszakban folyamatosan jelentek meg a természetrajz-vegytani szakkörök, majd a kiegészítő szakkörök: 1928-tól a kézimunka (szlöjd) csak férfiaknak, 1933-ban a mezőgazdaságtan (csak férfiaknak); 1934-től a női kézimunka, majd 1940-től háztartástan-gazdaságtan (csak nőknek) indult el. Kezdetben a főiskolán oktató tanárok zöme a polgári iskolák tanárai közül került ki.
A
szlöjd tanszék kialakítására a polgári iskola földszintjén került sor.
A fejlesztés Czöndör László ill. tanítványa Fogassy Ödön megbízott tanszékvezető
főiskolai rendes tanár (1932-től) nevéhez fűződik, akik több könyv, tanterv,
tanmenet, segédanyag és cikk megírásával is segítették hallgatóikat. Fogassy
Ödön festőművész, de egyben ezermester volt, így több találmánya is megjelent,
s az oktatást is folyton korszerűsítette. Ebben az időszakban a 2 főszak
mellé "Kiegészítő szakkör"-ként volt választható a férfi kézimunka. Főbb
oktatott tárgyak: rajz, papír-, fa-, agyag-, fém-, üvegmunka, a szlöjd
elmélete. (A IV. félév lezárása után un. "alapvizsgálatot" is le kellett
tenni.) A gyakorlathoz jól felszerelt műhely állt a hallgatók rendelkezésére,
egy kisebb szertárral, valamint két tanterem szolgált előadóként.
FÉRFI KÉZIMUNKA
(SZLÖJD)
(kiegészítő
szakkör)
tanterve
(1937-41.)
A mezőgazdasági gyakorlati jellegű képzés először bérelt területen, az oktatás pedig a főiskola Botanikai Tanszékének keretén belül folyt. A tantárgy és tantervfejlesztő munka már ekkor megkezdődött és világossá vált, hogy az oktatáshoz állandó mezőgazdasági gyakorlóterületre van szükség. 1933-ban erre a célra kapta meg a főiskola az Alsóvárosi feketeföldeken lévő területet, amely részben ma is a főiskola részét képezi. A föld rendkívül elhanyagolt állapota miatt legalább három év kellett kultúrállapotának rendbehozására. A tanszékvezető vitéz Szili Török Imre nyilvános rendes tanár néhány dolgozóval, komoly munkával tervszerűen folytatta a főiskolai hallgatók képzését, a gazdaság irányítását. 1943-44-ben a tanszéken ingyenes gyakornok Király László, aki Apponyi kollégista is volt.
I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. Rajz 2 2 Papírmunka 2 2 1 1 Famunka 2 2 2 2 2 2 1 1 Agyagmunka 2 2 Szlöjd elmélete 1 1 Fémmunka 1 1 1 1 Üvegmunka 1 1 Tanítási gyakorlat 1 1 Összesen 6 6 5 5 4 4 4 4
A
fejlődés határozott irányt mutatott a harmincas évekre a női kézimunka
oktatásánál is: tantermet (varrógépekkel, szövőszékekkel felszerelve) alakítanak
ki. A kiegészítő szakkör tananyaga elsősorban a díszítőrajzra, hímzésre,
szabásrajzra és varrásra oszlott. A megbízott tanárok a gyakorló polgári
iskola szakvezetői: Holló Mihályné (Hatos Kornélia), Sztrokay Mária ("a
kézimunka szertár őre") 1934-től.
NŐI KÉZIMUNKA
(kiegészítő
szakkör)
tanterve
A háztartástan előadója ádámné Radics Lujza, Petrovay Ilona, majd 1942-től Schaden Valéria (Veidner Jánosné). A gyakorlati képzés (sütés-főzés) és az előadás is a Gyakorló Iskola alagsori helyiségeiben folyt IV. évfolyamon mindkét félévben heti 4-4 órában.
I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. Szabás, varrás 2 2 2 2 1 1 1 1 Hímzés 3 3 2 2 2 2 1 1 Díszítőrajz 1 1 1 1 Női kézimunka tanítás módszertana 1 1 Technológia és díszítő művészetek 1 1 Tanítási gyakorlat 1 1 Összesen 6 6 5 5 4 4 4 4
A második világháború után 1947-ben kezdte meg a szegedi Pedagógiai Főiskola működését. A női kézimunka, a mezőgazdaságtani ismeretek és a szlöjd, mint kiegészítő szakkörök oktatását folyamatosan megszüntették mind a közoktatásban, mind a főiskolán. A két tanszékvezető 1950-től nyugdíjba ill. más intézményhez került. A megbízott oktatók nem jöttek vissza, ill. elmenekültek Szegedről, vagy munkanélkülivé váltak. Egy évig a Mezőgazdasági Tanszék és telep irányításával dr. Moholi Károlyt állami Tanítóképző Intézeti tanárt bízták meg, majd a gazdaság irányítása Pálfi Jánosné gondnok kezébe került 1956-ig. Ezután az új gondnok, Tóbiás Ernő költözött a területre, és segédmunkásokkal művelte meg a földet. Mezőgazdasági jellegű oktatás ekkor csak a Növénytani és állattani Tanszék keretein belül folyt.
A
női kézimunka és a szlöjd oktatására ugyanez a sors várt. Időszakosan itt
is szünetelt az önálló képzés, a tanszéket felszámolták. A termeket más
célra alakították át, az eszközállomány részben átkerült a Fizika Tanszékre
vagy a gyakorló iskolába, részben kiselejtezték. A tanárok számára azonban
világos volt a gyakorlat szükségessége és jelentősége, a kézi munka fejlesztése.
Egy időre a Fizika Tanszék keretein belül folyt "műhely gyakorlat" jellegű
oktatás (mintegy a szlöjd, folytatása), igaz a fizika szakosok számára,
melyet dr. Czímer László, dr. Kedves Miklós és dr. Veidner János is oktattott.
1954-től a háttérben már rendszeres konzultatív megbeszélések folytak a
"technikai képzés" beindításáról; a gondolat felvetői, ébrentartói Márk
Bertalan (aki Szegedről Pécsre került), Szűcs László az egri főiskoláról
és Czímer László Szegedről. Az ő kitartásuknak köszönhetően egyre többen
kapcsolódtak be az elképzelések kimunkálásába. Így az 50-es évek végére
ismét hangsúlyt kapott a gyakorlati képzés. Az 1958 decemberében megvitatott
10 éves fejlesztési tervbe bekerült más főiskolai tanszékek szervezése
mellett a politechnika is. 1959 szeptemberében pedig már választható szakok:
a mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok, ill. a műszaki ismeretek és gyakorlatok
is (de csak meghatározott szakpárokhoz). Ekkor még e két szak tanítását
átmenetileg az állattan és Növénytan Tanszéken ill. a Fizika Tanszéken
belüli kabinet látta el. A két új tanszék megszervezésére az 1960/61-es
tanévben került sor. Ekkor a fő célkitűzés az volt, hogy a felsőfokú oktatás
számolja fel az elszakadást a gyakorlati élettől.
A két történelmi tanszék (1960-1987)
A Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok tanszék vezetésével dr. Pálfi Györgyöt bízták meg, aki korábban az állattani tanszéken dolgozott. Az alakuló tanszék "örökölte" a korábbi tangazdaságot és gyakorlókertet, valamint a főépület udvari szárnyának néhány szobáját. A tanszék saját erőből kezdett építkezni, némi segítséggel: megkapták az új, épülő leánykollégium helyén lévő kétemeletes bérház bontott anyagát. Az építésben segédkezett Kálmán Pikó Imre, nyugdíjas kőműves, Szélpál Mátyás főiskolai fűtő és ezermester, a hallgatók és a két tanszéki tanár Pálfi György és Nemes Csaba. 1960. ill. 1961-ben a tanszéki tanári kar további 2 fővel (Szabó Lászlóné és Bialoskursky Félix Bódog) bővült. A Tanítóképző Intézet megszűnésével a tangazdasághoz csatolták az újszegedi Hársfa utcai gyakorlókertet. Kocsival és lóval, valamint kis traktorral a bontott anyagokat a Liliom utcából hordták ki az Alsóvárosi feketeföldekre. Ez a munka hónapokon át tartott reggeltől estig és folyt az építés is. Eredmények: tanterem, iroda, folyosó, tanári szoba, tanműhely, szolgálati lakás, asztalos műhely, I. számú üvegház az előkészítővel, laboratórium, fotókamra, a kazánhoz 16 m kémény, baromfi fajtabemutató - csibenevelő épülete, kisállattenyésztési fajtabemutatók épületei, agrometeorológiai állomás, szabadtéri pihenő - tanterem az általános iskolások számára, II. számú. üvegház fűthetően, utak, járdák, sok száz méter kerítés; Újszegeden pedig géptároló szín, raktár, iroda, lakás, istálló. 1962-ben Ivanics János és Fehérvári Ferenc, 1963-ban Mihály Endre jött a tanszék tanárai közé. Ekkor nőtt a nappali tagozatos és a levelezőhallgatók száma is. A felsőbb vezetés a szegedi tanszéket példaértékűnek tartotta az ország valamennyi és a környező országok hasonló profilú intézményei számára. Nem sorolható fel a szakmai konferenciák száma - hazai, külföldi - egyaránt, ahol a szegedi tanszék nem képviseltette volna magát. Ezt tanúsítják a megírt jegyzetek, tankönyvek, tanulmányok, hazai és nemzetközi előadások, stb. Felsorolni sem lehet az élő bemutatók (fajtabemutatók) számát.
Erről a tanszékről választották az országos szakbizottsági elnökének Pálfi Györgyöt. A tanszék oktatói és dolgozói közül többen eltávoztak, helyettük újak jöttek, 1969-ben Ivanics János lett a tanszékvezető. 1970-ben új oktatóként Kondász István lépett be a tanszékre. Ekkor már megkezdődik a háttérben a tanterv megreformálása, egy új "Technika" tantárgy szakanyagának körvonalazódása.
A Műszaki ismeretek és gyakorlatok tanszék megszervezésével 1959-ben Timár Andrást bízták meg, aki fiatalos lendülettel fogott a rábízott feladat megvalósításához. Kezdetben az oktatói szobák és a tantermek, gyakorlati termek is a főépületben az április 4 útja 6. szám alatt kaptak helyet. Az alagsori lakások helyén földes termek, csupasz falak várták a szorgos kezeket. A komoly munka eredménye: előadóterem kialakítása, ahol a műszaki rajz órák és a papírgyakorlatok folytak. Famegmunkáló terem, raktár, géptani és fémmegmunkáló terem jelezték az előrehaladást. Igen sok segítséget kaptak vállalatoktól (pl. jól használható eszközöket ajándékoztak a tanszéknek).
A lánykollégium felépítésével a tanszék is új termeket kapott: előadó, fémtechnika, elektrotechnika, fotólaboratórium és raktár került kialakításra. A gépek beszerzési ütemének megfelelően tehát a tanszék új helyre, új tantermekbe költözött a tanárok szobái pedig a Gyakorló Iskola magasföldszintjére kerültek át. Az oktató csoport is változott, rövidebb ideig a tanszéken tanítottak: Szűcs Zsuzsanna, Miskolczi József, Schnöller Antal, Vlasits Kálmán; s a műszaki oktatásnak szentelve életüket a hatvanas évek elejétől itt tanított Hunya Mária, Szabó Tibor, Kőkuti Lajos, Kozma Róbert, Varga László és Várkonyi Nándor. ?k alakították, fejlesztették közös erővel az országszerte elismert szegedi tanszéket, s résztvettek a nemzetközi főiskolai élet színterén is. Nagy feladat volt kialakítani a tanszék arculatát és a kétkedőkkel elfogadtatni a műszaki gyakorlat szükségességét, valamint jegyzeteket, segédleteket készíteni. Az oktatók újra fogékonyak voltak, így karolták fel az oktatás technikai eszközeinek tanítását, az oktatástechnika programjának kidolgozását is. Részben vagy egészében ezen témakör oktatására jött a tanszékre Kiss Tibor, Kovácsné Buzai Klára és később Dobos Katalin, Kövesdi Katalin, Szűcsborús János. A tanárok jó kapcsolatot tartottak fenn a társintézetek tanszékeivel is, országosan ismert és elismert emberek voltak. Márk Bertalan (Pécs), Somos János (Eger) Tóth György József (Nyíregyháza) és Timár András (Szeged) műszaki tanszékeinek vezetői közös erővel harcoltak a technika megismertetéséért és megszerettetéséért. Hosszú és szívós munka eredménye volt, hogy a többféle elnevezés után eljutottak a "Techniká"-ig.
A fordulópontot 1974 jelentette, amikor az Akadémia a kidolgozott koncepciójukat elfogadta és kiemelt pályadíjjal jutalmazta. Ezután megnyílt az út a további korszerűsítés felé. Közben 1972-ben Timár Andrást főigazgató-helyettesi feladatok ellátásával bízták meg, majd 1973-ban külföldön kapott oktatói állást és helyét a tanszék élén Kőkuti Lajos vette át.
Az új technika tantárgy körvonalazódása mellett folyamatosan vált minden főiskolás számára kötelező tárggyá az oktatástechnológia is, ezért 1975-ben megalakult egy új tanszéki csoport kiválva a Műszaki Tanszék bölcsőjéből, Kozma Róbert vezetésével.
A Műszaki Tanszéken maradó oktatók együttműködve a Mezőgazdasági Tanszék oktatóival és más főiskolák tanszékeivel új koncepciót és tantervet dolgoztak ki. 1978-tól már eszerint oktattak és 1982-re a közoktatásba kerültek az első technika szakos tanárok. A technika szakos oktatás további fejlesztéséhez a nyugdíjba vonulók helyére új oktatók: Sándorné Tóth Zsuzsanna és Pitrik József jött.
Bár
1985-ben a szak folyamatos korszerűsítésének (az egyetemi képzéssel való
egyeztetésnek) eredményeként új tanterv került bevezetésre, a Műszaki és
Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok tanszékek egyesülése még váratott
magára.
A "Technika" Tanszék (1987-)
A feltételek 1987-re értek meg és létrejött egy minőségileg új Technika Tanszék, vezetője Kőkuti Lajos lett. Időszakosan oktatott a tanszéken Honkó Mátyás, Fülöp Péter, a nyugdíjba menők helyére jöttek: Gion János és Hegedűs Antal.
Minden oktató szakterületének fejlesztésére fordította tudásának legjavát, s a tanítás mellett nagyon sokat foglalkozott a hallgatók oktatásával, nevelésével is.
A tantervfejlesztés, a tárgy elfogadtatása, az oktatás mikéntje, a korszerűsítés, mindig sok energiát vett igénybe, az oktatóknak folyamatos feladatot jelentett. állandóan szemelőtt tartották a megújulást, a fejlesztést. Tapasztalataikat, eredményeiket felhasználva, a tanterveket és a tananyagtartalmát folyamatosan fejlesztették és országos fórumokon ismertették. Szaktudásukat szervezett képzéseken és önképzés során bővítették, minden oktató ledoktorált és nyelvvizsgát tett.
Az évek múlásával újabb nyugdíjazások után 1995-ben a tanszék vezetését Kesztyűsné Dobos Katalin vette át. Erre az időre tehető a korábbi tantervfejlesztő munka gyümölcsének beérése, hisz 1996-ban teljesen új, országosan egyedülálló, NAT-hoz igazodó modul rendszerű oktatási program szerint tanulhattak már a hallgatók. Bár az oktatás feltételeinek korszerűsítése továbbra is fontos feladat, az oktatók pályázatok elnyerésével igyekeznek a nehéz viszonyok között is a fejlesztést biztosítani. Kiemelkedő eredmények: CNC technika, a CAD-CAM rendszerek, a robotika, az elektronikai, mikroelektronikai alapmérések, a számítógépes folyamatiránytás tárgyi és oktatási feltételeinek megteremtése. Tanszéki fejlesztő és kutatómunka keretében készültek el: számítógéppel irányított raktárkezelő géptani modellrendszer, folyadékáramlást elemző mérőpad, hidrokultúrás modul, fordulatszámmérő számítógépes egység, napelemes mérőhely, napkollektoros (víz és levegő közepes) mérőhely, mérési adatokat feldolgozó mérőhely, akusztikai mérőrendszer.
A hallgatói nyári szakmai gyakorlatok keretében oktatói irányítással - önálló szakmai, fejlesztő munkákra ösztönözzük hallgatóinkat. Ekkor elkészült fontosabb munkák: üvegház felújítás, nyúlház felújítás, csirkekifutó építés, hideg fóliaház építés, locsoló rendszer kialakítás, barackos telepítése, bemutató park építése, kerítés-kapu felújítások, szertár felszerelésének felújítása, bemutató modellek, metszetek készítése.
Az
oktatók tudományos munkájának főbb irányai: légszennyezés matematikai modellezése,
a hidrokultúrás növénytermesztés hazai alkalmazása, a technika - életvitel
- közlekedés - környezetkultúra szakmódszertana. Bár technika szakon tudományos
fokozat megszerzésére nincs lehetőség, az igényes oktatói munka mellett,
színvonalas kutatómunka, aktív közéleti tevékenység is jellemzi a tanszéket.
A felsőoktatás-pedagógiai, metodikai témák kutatásával párhuzamosan, készítettünk,
a 10-16 éveseknek tantervet, tankönyveket és tanári kézikönyvet is az "Életvitel
és gyakorlati ismeretek" műveltségterületre, hiszen a felsőoktatás és a
közoktatás fejlesztése elválaszthatatlan. A fentiek is mutatják, hogy a
tanszéki oktatóknál a korszerű elméleti tudás, a gyakorlati (mérnöki) ismeret,
a nemzetközi kitekintés és a közoktatási tapasztalat szoros egységet alkot.
Csak ez lehet a jövő modern, eurokonform iskolájának előfeltétele.
Szakválasztási lehetőségek
Ipari szakcsoport (férfiaknak; 1881-1893)
Kiegészítő szakkörök:
Kézimunka (szlöjd) csak férfiaknak (1921-50; mennyiségtan-természettan szakcsoportos hallgatóknak)
Női kézimunka (1934-50)
Mezőgazdaságtan (1933-50; csak földrajz - természetrajzi szakcsoportos férfiaknak)
Háztartástan - gazdaságtan (1940-50.)
Harmadik szak:
Műszaki ismeretek és gyakorlatok (1959-63. matematika -fizika ill. matematika-kémia szakpárhoz kapcsoltan)
Mezőgazdasági
ismeretek és gyakorlatok (1959-63. csak biológia-földrajz szakosoknak)
Második szak (1964-től):
Műszaki ismeretek és gyakorlatok (1964-1978. matematikával párosítva)
Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok (1964-1978. biológiával párosítva)
Technika: biológia, fizika, matematika szakkal (1978-)
népművelés szakkal ( 1984.)
számítástechnikával (1993-)
pedagógia-oktatástechnológia szakirány (1992-)
kémiával, testneveléssel (1997-)
Végzett hallgatóink létszáma nappali tagozaton
1932 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939 1940 Kézimunka (szlöjd) 2 6 3 6 4 6 4 12 23 Női kézimunka 13 32 21 Mezőgazdaságtan 3 7 6 11 Összesen 2 6 3 6 4 9 24 50 55
1941 1942 1943 1944 1945 1946 1947 1948 1949 Kézimunka (szlöjd) 14 32 13 10 10 9 10 4 4 Női kézimunka 33 56 43 24 40 30 30 20 36 Mezőgazdaságtan 9 9 6 4 1 3 2 1 12 Háztartástan 3 4 11 10 6 5 Összesen 56 97 62 41 55 53 52 31 57
Végzett
hallgatóink létszáma nappali tagozaton
1963-2000
ÉV 1963 1964 1965 1966 1967 SZAK matematika-fizika, műszaki ismeretek és gyakorlatok 23 22 47 34 59 matematika-kémia, műszaki ismeretek és gyakorlatok 15 14 18 19 19 biológia-földrajz, mezőgazdasági ism. és gyakorlatok 18 18 30 35 69 Összesen 56 54 95 88 147
ÉV1968 1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 SZAK matematika- műszaki ismeretek és gyakorlatok 21 16 14 16 29 29 19 22 29 22 15 21 8 6 biológia- mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok 31 9 23 16 17 10 10 15 15 13 19 12 10 15 Összesen 52 25 37 32 46 39 29 37 44 35 34 33 18 21
ÉV1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 SZAK biológia-technika 11 12 12 13 18 7 13 10 13 15 15 15 11 11 6 9 fizika-technika 9 14 7 11 11 9 5 11 11 9 1 15 3 8 5 9 matematika-technika 9 11 12 13 7 13 12 6 11 16 21 6 5 5 10 8 népművelés-technika 4 oktatástechnológia-technika 3 10 szlovák-technika román-technika Összesen 29 37 31 37 36 29 34 27 35 40 37 36 19 24 24 36
A tanszék és elődtanszékeinek oktatói voltak a műszaki területen:
ÉV1998 1999 2000 SZAK biológia-technika 7 8 8 fizika-technika 7 4 5 matematika-technika 15 5 8 számítástechnika-technika 9 6 5 oktatástechnológia-technika 9 13 6 németnemzetiség-technika 1 román-technika 1 technika 9 2 14 háztartástan
tanártovábbképzés14 11 8 informatika-grafikuskultúra
tanártovábbképzés8 12 Összesen
(technika szak)56 39 47
Czöndör László főiskolai rendes tanár, tanszékvezető (1928-1937)
Fogassy Ödön Vendel a kézimunka (szlöjd) tanszék megbízott vezetője (1937-1949)
Timár András főiskolai docens (1959-1977) tanszékvezető
Dr. Kőkuti Lajos főiskolai docens (1963-1995) tanszékvezető
Kesztyűsné dr. Dobos Katalin főiskolai docens (1972-) tanszékvezető
Dr. Várkonyi Nándor főiskolai tanár (1964-1979)
Dr. Czímer László címzetes főiskolai tanár (1959-60)
Dr. Gion János főiskolai docens (1990-)
Dr. Pitrik József főiskolai docens (1982-)
Dr. Kozma Róbert főiskolai docens (1962-1975)
Dr. Kövesdi Katalin főiskolai docens (1973-1975)
Dr. Miskolczi József főiskolai docens (1963-1967)
Dr. Hegedűs Antal főiskolai adjunktus (1990-)
Sándorné dr. Tóth Zsuzsanna főiskolai adjunktus (1982-)
Fülöp Péter főiskolai adjunktus (1990-1993)
Hunya Mária főiskolai adjunktus (1963-1982)
Schnöller Antal főiskolai adjunktus (1959-1962)
Szabó Tibor főiskolai adjunktus (1960-1983)
Varga László főiskolai adjunktus (1960-1996)
Vlasics Kálmán főiskolai adjunktus (1962-1964)
Kiss Tibor főiskolai adjunktus (1971-1975)
Dr. Kovácsné dr. Buzai Klára főiskolai adjunktus (1971-1975)
Szűcs Zsuzsanna főiskolai tanársegéd (1963-1965)
Honkó Mátyás főmunkatárs (1987-1989 )
Szűcsborús János munkatárs (1972-75)
Oktatók a mezőgazdasági területen:
vitéz Szili Török Imre nyilvános rendes tanár, tanszékvezető (1931-1950)
Dr. Moholi Károly megbízott tanszékvezető (1950-1951)
Dr. Pálfi György tanszékvezető főiskolai docens (1959-1969)
Dr. Ivanics János tanszékvezető főiskolai docens (1962-1987)
Dr. Kondász István főiskolai docens (1970-1996)
Dr. Mihály Endre főiskolai docens (1963-1987)
Szabó Lászlóné dr. főiskolai docens (1961-1988)
Fehérvári Ferenc főiskolai adjunktus (1962-1969)
Nemes Csaba főiskolai adjunktus (1959-1961)
Bialoskursky Félix Bódog főiskolai adjunktus (1961-1963)
Dr. Király László díjtalan gyakornok (1943-1944)
Dobó István gazdasági előadó (1975-1980)
Huszta Gellért főmunkatárs (1989-)
Női kézimunka megbízott előadói:
Petrovay Ilona
Holló Mihályné (Hatos Kornélia)
Schaden Valéria (Veidner Jánosné)
Sztrokay Mária
Dolgozók műszaki területen:
Szabó G. Mihály Csizmadia Jenő Busa Zsemberi István Dezső Mihály Csorja Gyula Borbola Istvánné Bökönyi Gyula Bohus Mihály Bencsik Károly Bullás Ferenc Kohári György Mészáros György Mihácsi Ernő Alexa István Szilágyi Lajosné Kovács József Martonosi István Papp Jánosné Hogli Zsuzsanna Ördögh Olga Miskolcziné Galler Éva Berkiné Bernát Éva
Pópity János Dr. Száva Lajosné Huszlik Tamás Köteles József Balogh György Kovács Gyula Bencze Pálné Pápai István Miklós Márta Nagy István Vörös Anikó Sejben János Magyarné Papp Imréné Sejben Jánosné Pálfi Jánosné Bakos István Tóbiás Ernő Bakos Istvánné Sejben József Nagy Károlyné Martonosi István Sejben Józsefné Bagaméri Jánosné Lévai Sándorné Ludányi Sándor Ludányi Sándorné Szeles Imréné