A Technika Tanszék története

A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Technika Tanszéke 1987-ben alakult. Ez a dátum azt mutatja, hogy egy viszonylag fiatal, de nem történet és viszontagságos múlt nélküli egységről van szó. Az alakulás útja rögös, változatos, de a tanszék léte megkérdőjelezhetetlen.
 
 

A munka oktatás kezdete (1881-1928)

Már a tanárképzők alakulásakor vitathatatlan volt a munkára ill. a kézimunkára nevelés szükségessége, nélkülözhetetlensége, de ennek konkrét megfogalmazódása az oktatott tananyagban még váratott magára. 1881-ben a tanárképző főiskolán egy új, ipari szakcsoport szervezéséhez kezdtek (csak a férfi tanárképzőn!), melyet azonban 1893-tól megszüntettek. De ettől kezdve elsősorban a természettudományi kör tárgyainál megtalálhatók a technika bizonyos részterületei (pl. mezei gazdaságtan és kertészettan; építészeti rajz, művészeti és tervező rajz; gazdaságtan stb.). A tanárnőképzőkben pedig a feltételesen kötelezett tantárgyak között található a női kézimunka és ipar, valamint az ipari rajz. Az egész képzés állandó változásban volt, a jobbítás szándéka általánosan jellemző. A gyakorlatok a szaktárgyaknál is megjelentek, hiszen már a budai Pedagógiumban és a budapesti Erzsébet Nőiskola polgári tanítónőképzőjében is voltak laboratóriumok (pl. fizikai, növénytani, állattani, vegytani stb.). Az évek múlásával a tantárgyak folyamatosan bővültek, differenciálódtak: bizonyos tárgyak eltűntek, majd újra megjelentek. 1921-ben került a kiegészítő szakkörök közé a kézimunka (szlöjd), amely kezdetben papír, fa-, és agyagmunkákat ölelt fel(csak férfiaknak).

A Szegedre költöző főiskolát átmenetileg szinte minden területen a megtorpanás jellemezte. Időbe telt a főiskola helyzetének stabilizálódása, épület és eszközparkjának, a tanítás megváltoztatott rendszerének kifejlődése, előre haladása.
 
 

A kézimunka oktatás előretörése (1928-1959)

A technika szak előfutáraként a Szegedre költözés utáni időszakban folyamatosan jelentek meg a természetrajz-vegytani szakkörök, majd a kiegészítő szakkörök: 1928-tól a kézimunka (szlöjd) csak férfiaknak, 1933-ban a mezőgazdaságtan (csak férfiaknak); 1934-től a női kézimunka, majd 1940-től háztartástan-gazdaságtan (csak nőknek) indult el. Kezdetben a főiskolán oktató tanárok zöme a polgári iskolák tanárai közül került ki.

A szlöjd tanszék kialakítására a polgári iskola földszintjén került sor. A fejlesztés Czöndör László ill. tanítványa Fogassy Ödön megbízott tanszékvezető főiskolai rendes tanár (1932-től) nevéhez fűződik, akik több könyv, tanterv, tanmenet, segédanyag és cikk megírásával is segítették hallgatóikat. Fogassy Ödön festőművész, de egyben ezermester volt, így több találmánya is megjelent, s az oktatást is folyton korszerűsítette. Ebben az időszakban a 2 főszak mellé "Kiegészítő szakkör"-ként volt választható a férfi kézimunka. Főbb oktatott tárgyak: rajz, papír-, fa-, agyag-, fém-, üvegmunka, a szlöjd elmélete. (A IV. félév lezárása után un. "alapvizsgálatot" is le kellett tenni.) A gyakorlathoz jól felszerelt műhely állt a hallgatók rendelkezésére, egy kisebb szertárral, valamint két tanterem szolgált előadóként.
 
 

FÉRFI KÉZIMUNKA (SZLÖJD)
(kiegészítő szakkör)
tanterve (1937-41.)

 
 
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
Rajz
2
2
Papírmunka
2
2
1
1
Famunka
2
2
2
2
2
2
1
1
Agyagmunka
2
2
Szlöjd elmélete
1
1
Fémmunka
1
1
1
1
Üvegmunka
1
1
Tanítási gyakorlat
1
1
Összesen
6
6
5
5
4
4
4
4
A mezőgazdasági gyakorlati jellegű képzés először bérelt területen, az oktatás pedig a főiskola Botanikai Tanszékének keretén belül folyt. A tantárgy és tantervfejlesztő munka már ekkor megkezdődött és világossá vált, hogy az oktatáshoz állandó mezőgazdasági gyakorlóterületre van szükség. 1933-ban erre a célra kapta meg a főiskola az Alsóvárosi feketeföldeken lévő területet, amely részben ma is a főiskola részét képezi. A föld rendkívül elhanyagolt állapota miatt legalább három év kellett kultúrállapotának rendbehozására. A tanszékvezető vitéz Szili Török Imre nyilvános rendes tanár néhány dolgozóval, komoly munkával tervszerűen folytatta a főiskolai hallgatók képzését, a gazdaság irányítását. 1943-44-ben a tanszéken ingyenes gyakornok Király László, aki Apponyi kollégista is volt.

A fejlődés határozott irányt mutatott a harmincas évekre a női kézimunka oktatásánál is: tantermet (varrógépekkel, szövőszékekkel felszerelve) alakítanak ki. A kiegészítő szakkör tananyaga elsősorban a díszítőrajzra, hímzésre, szabásrajzra és varrásra oszlott. A megbízott tanárok a gyakorló polgári iskola szakvezetői: Holló Mihályné (Hatos Kornélia), Sztrokay Mária ("a kézimunka szertár őre") 1934-től.
 
 

NŐI KÉZIMUNKA
(kiegészítő szakkör)
tanterve

 
 
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
Szabás, varrás
2
2
2
2
1
1
1
1
Hímzés
3
3
2
2
2
2
1
1
Díszítőrajz
1
1
1
1
Női kézimunka tanítás módszertana
1
1
Technológia és díszítő művészetek
1
1
Tanítási gyakorlat
1
1
Összesen
6
6
5
5
4
4
4
4
A háztartástan előadója ádámné Radics Lujza, Petrovay Ilona, majd 1942-től Schaden Valéria (Veidner Jánosné). A gyakorlati képzés (sütés-főzés) és az előadás is a Gyakorló Iskola alagsori helyiségeiben folyt IV. évfolyamon mindkét félévben heti 4-4 órában.

A második világháború után 1947-ben kezdte meg a szegedi Pedagógiai Főiskola működését. A női kézimunka, a mezőgazdaságtani ismeretek és a szlöjd, mint kiegészítő szakkörök oktatását folyamatosan megszüntették mind a közoktatásban, mind a főiskolán. A két tanszékvezető 1950-től nyugdíjba ill. más intézményhez került. A megbízott oktatók nem jöttek vissza, ill. elmenekültek Szegedről, vagy munkanélkülivé váltak. Egy évig a Mezőgazdasági Tanszék és telep irányításával dr. Moholi Károlyt állami Tanítóképző Intézeti tanárt bízták meg, majd a gazdaság irányítása Pálfi Jánosné gondnok kezébe került 1956-ig. Ezután az új gondnok, Tóbiás Ernő költözött a területre, és segédmunkásokkal művelte meg a földet. Mezőgazdasági jellegű oktatás ekkor csak a Növénytani és állattani Tanszék keretein belül folyt.

A női kézimunka és a szlöjd oktatására ugyanez a sors várt. Időszakosan itt is szünetelt az önálló képzés, a tanszéket felszámolták. A termeket más célra alakították át, az eszközállomány részben átkerült a Fizika Tanszékre vagy a gyakorló iskolába, részben kiselejtezték. A tanárok számára azonban világos volt a gyakorlat szükségessége és jelentősége, a kézi munka fejlesztése. Egy időre a Fizika Tanszék keretein belül folyt "műhely gyakorlat" jellegű oktatás (mintegy a szlöjd, folytatása), igaz a fizika szakosok számára, melyet dr. Czímer László, dr. Kedves Miklós és dr. Veidner János is oktattott. 1954-től a háttérben már rendszeres konzultatív megbeszélések folytak a "technikai képzés" beindításáról; a gondolat felvetői, ébrentartói Márk Bertalan (aki Szegedről Pécsre került), Szűcs László az egri főiskoláról és Czímer László Szegedről. Az ő kitartásuknak köszönhetően egyre többen kapcsolódtak be az elképzelések kimunkálásába. Így az 50-es évek végére ismét hangsúlyt kapott a gyakorlati képzés. Az 1958 decemberében megvitatott 10 éves fejlesztési tervbe bekerült más főiskolai tanszékek szervezése mellett a politechnika is. 1959 szeptemberében pedig már választható szakok: a mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok, ill. a műszaki ismeretek és gyakorlatok is (de csak meghatározott szakpárokhoz). Ekkor még e két szak tanítását átmenetileg az állattan és Növénytan Tanszéken ill. a Fizika Tanszéken belüli kabinet látta el. A két új tanszék megszervezésére az 1960/61-es tanévben került sor. Ekkor a fő célkitűzés az volt, hogy a felsőfokú oktatás számolja fel az elszakadást a gyakorlati élettől.
 
 

A két történelmi tanszék (1960-1987)

A Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok tanszék vezetésével dr. Pálfi Györgyöt bízták meg, aki korábban az állattani tanszéken dolgozott. Az alakuló tanszék "örökölte" a korábbi tangazdaságot és gyakorlókertet, valamint a főépület udvari szárnyának néhány szobáját. A tanszék saját erőből kezdett építkezni, némi segítséggel: megkapták az új, épülő leánykollégium helyén lévő kétemeletes bérház bontott anyagát. Az építésben segédkezett Kálmán Pikó Imre, nyugdíjas kőműves, Szélpál Mátyás főiskolai fűtő és ezermester, a hallgatók és a két tanszéki tanár Pálfi György és Nemes Csaba. 1960. ill. 1961-ben a tanszéki tanári kar további 2 fővel (Szabó Lászlóné és Bialoskursky Félix Bódog) bővült. A Tanítóképző Intézet megszűnésével a tangazdasághoz csatolták az újszegedi Hársfa utcai gyakorlókertet. Kocsival és lóval, valamint kis traktorral a bontott anyagokat a Liliom utcából hordták ki az Alsóvárosi feketeföldekre. Ez a munka hónapokon át tartott reggeltől estig és folyt az építés is. Eredmények: tanterem, iroda, folyosó, tanári szoba, tanműhely, szolgálati lakás, asztalos műhely, I. számú üvegház az előkészítővel, laboratórium, fotókamra, a kazánhoz 16 m kémény, baromfi fajtabemutató - csibenevelő épülete, kisállattenyésztési fajtabemutatók épületei, agrometeorológiai állomás, szabadtéri pihenő - tanterem az általános iskolások számára, II. számú. üvegház fűthetően, utak, járdák, sok száz méter kerítés; Újszegeden pedig géptároló szín, raktár, iroda, lakás, istálló. 1962-ben Ivanics János és Fehérvári Ferenc, 1963-ban Mihály Endre jött a tanszék tanárai közé. Ekkor nőtt a nappali tagozatos és a levelezőhallgatók száma is. A felsőbb vezetés a szegedi tanszéket példaértékűnek tartotta az ország valamennyi és a környező országok hasonló profilú intézményei számára. Nem sorolható fel a szakmai konferenciák száma - hazai, külföldi - egyaránt, ahol a szegedi tanszék nem képviseltette volna magát. Ezt tanúsítják a megírt jegyzetek, tankönyvek, tanulmányok, hazai és nemzetközi előadások, stb. Felsorolni sem lehet az élő bemutatók (fajtabemutatók) számát.

Erről a tanszékről választották az országos szakbizottsági elnökének Pálfi Györgyöt. A tanszék oktatói és dolgozói közül többen eltávoztak, helyettük újak jöttek, 1969-ben Ivanics János lett a tanszékvezető. 1970-ben új oktatóként Kondász István lépett be a tanszékre. Ekkor már megkezdődik a háttérben a tanterv megreformálása, egy új "Technika" tantárgy szakanyagának körvonalazódása.

A Műszaki ismeretek és gyakorlatok tanszék megszervezésével 1959-ben Timár Andrást bízták meg, aki fiatalos lendülettel fogott a rábízott feladat megvalósításához. Kezdetben az oktatói szobák és a tantermek, gyakorlati termek is a főépületben az április 4 útja 6. szám alatt kaptak helyet. Az alagsori lakások helyén földes termek, csupasz falak várták a szorgos kezeket. A komoly munka eredménye: előadóterem kialakítása, ahol a műszaki rajz órák és a papírgyakorlatok folytak. Famegmunkáló terem, raktár, géptani és fémmegmunkáló terem jelezték az előrehaladást. Igen sok segítséget kaptak vállalatoktól (pl. jól használható eszközöket ajándékoztak a tanszéknek).

A lánykollégium felépítésével a tanszék is új termeket kapott: előadó, fémtechnika, elektrotechnika, fotólaboratórium és raktár került kialakításra. A gépek beszerzési ütemének megfelelően tehát a tanszék új helyre, új tantermekbe költözött a tanárok szobái pedig a Gyakorló Iskola magasföldszintjére kerültek át. Az oktató csoport is változott, rövidebb ideig a tanszéken tanítottak: Szűcs Zsuzsanna, Miskolczi József, Schnöller Antal, Vlasits Kálmán; s a műszaki oktatásnak szentelve életüket a hatvanas évek elejétől itt tanított Hunya Mária, Szabó Tibor, Kőkuti Lajos, Kozma Róbert, Varga László és Várkonyi Nándor. ?k alakították, fejlesztették közös erővel az országszerte elismert szegedi tanszéket, s résztvettek a nemzetközi főiskolai élet színterén is. Nagy feladat volt kialakítani a tanszék arculatát és a kétkedőkkel elfogadtatni a műszaki gyakorlat szükségességét, valamint jegyzeteket, segédleteket készíteni. Az oktatók újra fogékonyak voltak, így karolták fel az oktatás technikai eszközeinek tanítását, az oktatástechnika programjának kidolgozását is. Részben vagy egészében ezen témakör oktatására jött a tanszékre Kiss Tibor, Kovácsné Buzai Klára és később Dobos Katalin, Kövesdi Katalin, Szűcsborús János. A tanárok jó kapcsolatot tartottak fenn a társintézetek tanszékeivel is, országosan ismert és elismert emberek voltak. Márk Bertalan (Pécs), Somos János (Eger) Tóth György József (Nyíregyháza) és Timár András (Szeged) műszaki tanszékeinek vezetői közös erővel harcoltak a technika megismertetéséért és megszerettetéséért. Hosszú és szívós munka eredménye volt, hogy a többféle elnevezés után eljutottak a "Techniká"-ig.

A fordulópontot 1974 jelentette, amikor az Akadémia a kidolgozott koncepciójukat elfogadta és kiemelt pályadíjjal jutalmazta. Ezután megnyílt az út a további korszerűsítés felé. Közben 1972-ben Timár Andrást főigazgató-helyettesi feladatok ellátásával bízták meg, majd 1973-ban külföldön kapott oktatói állást és helyét a tanszék élén Kőkuti Lajos vette át.

Az új technika tantárgy körvonalazódása mellett folyamatosan vált minden főiskolás számára kötelező tárggyá az oktatástechnológia is, ezért 1975-ben megalakult egy új tanszéki csoport kiválva a Műszaki Tanszék bölcsőjéből, Kozma Róbert vezetésével.

A Műszaki Tanszéken maradó oktatók együttműködve a Mezőgazdasági Tanszék oktatóival és más főiskolák tanszékeivel új koncepciót és tantervet dolgoztak ki. 1978-tól már eszerint oktattak és 1982-re a közoktatásba kerültek az első technika szakos tanárok. A technika szakos oktatás további fejlesztéséhez a nyugdíjba vonulók helyére új oktatók: Sándorné Tóth Zsuzsanna és Pitrik József jött.

Bár 1985-ben a szak folyamatos korszerűsítésének (az egyetemi képzéssel való egyeztetésnek) eredményeként új tanterv került bevezetésre, a Műszaki és Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok tanszékek egyesülése még váratott magára.
 
 

A "Technika" Tanszék (1987-)

A feltételek 1987-re értek meg és létrejött egy minőségileg új Technika Tanszék, vezetője Kőkuti Lajos lett. Időszakosan oktatott a tanszéken Honkó Mátyás, Fülöp Péter, a nyugdíjba menők helyére jöttek: Gion János és Hegedűs Antal.

Minden oktató szakterületének fejlesztésére fordította tudásának legjavát, s a tanítás mellett nagyon sokat foglalkozott a hallgatók oktatásával, nevelésével is.

A tantervfejlesztés, a tárgy elfogadtatása, az oktatás mikéntje, a korszerűsítés, mindig sok energiát vett igénybe, az oktatóknak folyamatos feladatot jelentett. állandóan szemelőtt tartották a megújulást, a fejlesztést. Tapasztalataikat, eredményeiket felhasználva, a tanterveket és a tananyagtartalmát folyamatosan fejlesztették és országos fórumokon ismertették. Szaktudásukat szervezett képzéseken és önképzés során bővítették, minden oktató ledoktorált és nyelvvizsgát tett.

Az évek múlásával újabb nyugdíjazások után 1995-ben a tanszék vezetését Kesztyűsné Dobos Katalin vette át. Erre az időre tehető a korábbi tantervfejlesztő munka gyümölcsének beérése, hisz 1996-ban teljesen új, országosan egyedülálló, NAT-hoz igazodó modul rendszerű oktatási program szerint tanulhattak már a hallgatók. Bár az oktatás feltételeinek korszerűsítése továbbra is fontos feladat, az oktatók pályázatok elnyerésével igyekeznek a nehéz viszonyok között is a fejlesztést biztosítani. Kiemelkedő eredmények: CNC technika, a CAD-CAM rendszerek, a robotika, az elektronikai, mikroelektronikai alapmérések, a számítógépes folyamatiránytás tárgyi és oktatási feltételeinek megteremtése. Tanszéki fejlesztő és kutatómunka keretében készültek el: számítógéppel irányított raktárkezelő géptani modellrendszer, folyadékáramlást elemző mérőpad, hidrokultúrás modul, fordulatszámmérő számítógépes egység, napelemes mérőhely, napkollektoros (víz és levegő közepes) mérőhely, mérési adatokat feldolgozó mérőhely, akusztikai mérőrendszer.

A hallgatói nyári szakmai gyakorlatok keretében oktatói irányítással - önálló szakmai, fejlesztő munkákra ösztönözzük hallgatóinkat. Ekkor elkészült fontosabb munkák: üvegház felújítás, nyúlház felújítás, csirkekifutó építés, hideg fóliaház építés, locsoló rendszer kialakítás, barackos telepítése, bemutató park építése, kerítés-kapu felújítások, szertár felszerelésének felújítása, bemutató modellek, metszetek készítése.

Az oktatók tudományos munkájának főbb irányai: légszennyezés matematikai modellezése, a hidrokultúrás növénytermesztés hazai alkalmazása, a technika - életvitel - közlekedés - környezetkultúra szakmódszertana. Bár technika szakon tudományos fokozat megszerzésére nincs lehetőség, az igényes oktatói munka mellett, színvonalas kutatómunka, aktív közéleti tevékenység is jellemzi a tanszéket. A felsőoktatás-pedagógiai, metodikai témák kutatásával párhuzamosan, készítettünk, a 10-16 éveseknek tantervet, tankönyveket és tanári kézikönyvet is az "Életvitel és gyakorlati ismeretek" műveltségterületre, hiszen a felsőoktatás és a közoktatás fejlesztése elválaszthatatlan. A fentiek is mutatják, hogy a tanszéki oktatóknál a korszerű elméleti tudás, a gyakorlati (mérnöki) ismeret, a nemzetközi kitekintés és a közoktatási tapasztalat szoros egységet alkot. Csak ez lehet a jövő modern, eurokonform iskolájának előfeltétele.
 
 

Szakválasztási lehetőségek

Ipari szakcsoport (férfiaknak; 1881-1893)

Kiegészítő szakkörök:

Kézimunka (szlöjd) csak férfiaknak (1921-50; mennyiségtan-természettan szakcsoportos hallgatóknak)

Női kézimunka (1934-50)

Mezőgazdaságtan (1933-50; csak földrajz - természetrajzi szakcsoportos férfiaknak)

Háztartástan - gazdaságtan (1940-50.)

Harmadik szak:

Műszaki ismeretek és gyakorlatok (1959-63. matematika -fizika ill. matematika-kémia szakpárhoz kapcsoltan)

Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok (1959-63. csak biológia-földrajz szakosoknak)
 
 

Második szak (1964-től):

Műszaki ismeretek és gyakorlatok (1964-1978. matematikával párosítva)

Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok (1964-1978. biológiával párosítva)

Technika: biológia, fizika, matematika szakkal (1978-)

népművelés szakkal ( 1984.)

számítástechnikával (1993-)

pedagógia-oktatástechnológia szakirány (1992-)

kémiával, testneveléssel (1997-)

Végzett hallgatóink létszáma nappali tagozaton

 
 
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
Kézimunka (szlöjd)
2
6
3
6
4
6
4
12
23
Női kézimunka
13
32
21
Mezőgazdaságtan
3
7
6
11
Összesen
2
6
3
6
4
9
24
50
55
 
 
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
Kézimunka (szlöjd)
14
32
13
10
10
9
10
4
4
Női kézimunka
33
56
43
24
40
30
30
20
36
Mezőgazdaságtan
9
9
6
4
1
3
2
1
12
Háztartástan
3
4
11
10
6
5
Összesen
56
97
62
41
55
53
52
31
57

Végzett hallgatóink létszáma nappali tagozaton
1963-2000

 
ÉV
1963
1964
1965
1966
1967
SZAK
matematika-fizika, műszaki ismeretek és gyakorlatok
23
22
47
34
59
matematika-kémia, műszaki ismeretek és gyakorlatok
15
14
18
19
19
biológia-földrajz, mezőgazdasági ism. és gyakorlatok
18
18
30
35
69
Összesen
56
54
95
88
147
 
ÉV
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
SZAK
matematika- műszaki ismeretek és gyakorlatok
21
16
14
16
29
29
19
22
29
22
15
21
8
6
biológia- mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok
31
9
23
16
17
10
10
15
15
13
19
12
10
15
Összesen
52
25
37
32
46
39
29
37
44
35
34
33
18
21
 
ÉV
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
SZAK
biológia-technika
11
12
12
13
18
7
13
10
13
15
15
15
11
11
6
9
fizika-technika
9
14
7
11
11
9
5
11
11
9
1
15
3
8
5
9
matematika-technika
9
11
12
13
7
13
12
6
11
16
21
6
5
5
10
8
népművelés-technika
4
oktatástechnológia-technika
3
10
szlovák-technika
román-technika
Összesen
29
37
31
37
36
29
34
27
35
40
37
36
19
24
24
36

 
 
ÉV
1998 1999 2000
SZAK
biológia-technika 7 8 8
fizika-technika 7 4 5
matematika-technika 15 5 8
számítástechnika-technika 9 6 5
oktatástechnológia-technika 9 13 6
németnemzetiség-technika     1
román-technika   1
technika 9 2 14
háztartástan
tanártovábbképzés
14 11 8
informatika-grafikuskultúra
tanártovábbképzés
8 12
Összesen
(technika szak)
56 39 47
A tanszék és elődtanszékeinek oktatói voltak a műszaki területen:

Czöndör László főiskolai rendes tanár, tanszékvezető (1928-1937)

Fogassy Ödön Vendel a kézimunka (szlöjd) tanszék megbízott vezetője (1937-1949)

Timár András főiskolai docens (1959-1977) tanszékvezető

Dr. Kőkuti Lajos főiskolai docens (1963-1995) tanszékvezető

Kesztyűsné dr. Dobos Katalin főiskolai docens (1972-) tanszékvezető

Dr. Várkonyi Nándor főiskolai tanár (1964-1979)

Dr. Czímer László címzetes főiskolai tanár (1959-60)

Dr. Gion János főiskolai docens (1990-)

Dr. Pitrik József főiskolai docens (1982-)

Dr. Kozma Róbert főiskolai docens (1962-1975)

Dr. Kövesdi Katalin főiskolai docens (1973-1975)

Dr. Miskolczi József főiskolai docens (1963-1967)

Dr. Hegedűs Antal főiskolai adjunktus (1990-)

Sándorné dr. Tóth Zsuzsanna főiskolai adjunktus (1982-)

Fülöp Péter főiskolai adjunktus (1990-1993)

Hunya Mária főiskolai adjunktus (1963-1982)

Schnöller Antal főiskolai adjunktus (1959-1962)

Szabó Tibor főiskolai adjunktus (1960-1983)

Varga László főiskolai adjunktus (1960-1996)

Vlasics Kálmán főiskolai adjunktus (1962-1964)

Kiss Tibor főiskolai adjunktus (1971-1975)

Dr. Kovácsné dr. Buzai Klára főiskolai adjunktus (1971-1975)

Szűcs Zsuzsanna főiskolai tanársegéd (1963-1965)

Honkó Mátyás főmunkatárs (1987-1989 )

Szűcsborús János munkatárs (1972-75)

Oktatók a mezőgazdasági területen:

vitéz Szili Török Imre nyilvános rendes tanár, tanszékvezető (1931-1950)

Dr. Moholi Károly megbízott tanszékvezető (1950-1951)

Dr. Pálfi György tanszékvezető főiskolai docens (1959-1969)

Dr. Ivanics János tanszékvezető főiskolai docens (1962-1987)

Dr. Kondász István főiskolai docens (1970-1996)

Dr. Mihály Endre főiskolai docens (1963-1987)

Szabó Lászlóné dr. főiskolai docens (1961-1988)

Fehérvári Ferenc főiskolai adjunktus (1962-1969)

Nemes Csaba főiskolai adjunktus (1959-1961)

Bialoskursky Félix Bódog főiskolai adjunktus (1961-1963)

Dr. Király László díjtalan gyakornok (1943-1944)

Dobó István gazdasági előadó (1975-1980)

Huszta Gellért főmunkatárs (1989-)

Női kézimunka megbízott előadói:

Petrovay Ilona

Holló Mihályné (Hatos Kornélia)

Schaden Valéria (Veidner Jánosné)

Sztrokay Mária

Dolgozók műszaki területen:


 
 Szabó G. Mihály  Csizmadia Jenő  Busa Zsemberi István
 Dezső Mihály  Csorja Gyula  Borbola Istvánné
 Bökönyi Gyula  Bohus Mihály  Bencsik Károly
 Bullás Ferenc  Kohári György  Mészáros György
 Mihácsi Ernő  Alexa István  Szilágyi Lajosné
 Kovács József  Martonosi István  Papp Jánosné
 Hogli Zsuzsanna  Ördögh Olga  Miskolcziné Galler Éva
 Berkiné Bernát Éva    
Dolgozók a mezőgazdasági részterületen:
 
 Pópity János  Dr. Száva Lajosné  Huszlik Tamás
 Köteles József  Balogh György  Kovács Gyula
 Bencze Pálné  Pápai István  Miklós Márta
 Nagy István  Vörös Anikó  Sejben János
 Magyarné Papp Imréné  Sejben Jánosné  Pálfi Jánosné
 Bakos István  Tóbiás Ernő  Bakos Istvánné
 Sejben József  Nagy Károlyné  Martonosi István
 Sejben Józsefné  Bagaméri Jánosné  Lévai Sándorné
 Ludányi Sándor  Ludányi Sándorné  Szeles Imréné