Dr. Pintér Klára Ph.D. | ||
Beosztás, tud. fokozat: | főiskolai docens | |
Levelezési cím: | 6725 Szeged, Hattyas utca 10. | |
Oktatói szoba: | 5103 | |
Hivatali telefon: | – | |
E-mail: | pinter.klara@szte.hu | |
Fogadóóra: | – | |
Órarend: | – | |
Személyes honlap: | – | |
Kurzuskövetelmények: | Az aktuális félév kurzusleírásai a CooSpace-en találhatók. | |
Magyar Tudományos Művek Tára: | link |
Matematika tantárgy-pedagógia kollokvium minimumkérdései 2017
Rövid életrajz
Programtervező matematikus és matematika-számítástechnika szakos középiskolai tanári diplomáit a József Attila Tudományegyetem Természettudományi Karán, PhD fokozatát az Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Matematika- és Számítástudomány Doktori Iskolában szerezte A matematikai problémamegoldás és problémaalkotás tanításáról című munkájával. Publikációinak témája a matematikatanítás, főként a matematikai problémamegoldás és a kombinatorika tanítása. Számtalan előadást tartott hazai és külföldi konferenciákon valamint tanári továbbképzéseken. Egyik szerzője a Mozaik Kiadó Sokszínű Matematika tankönyv családjának. Digitális tananyagokat állított össze matematika tantárgypedagógiából tanító és óvodapedagógus hallgatók számára. Fő kutatási területei a matematikai problémamegoldás, a matematikai problémamegoldási képesség fejlesztése, a problémamegoldási stratégiák tanítása, a felfedeztető tanítás módszerei, a tanulók matematikai képességeinek játékos fejlesztése, a kisgyermekek számfogalmának és gondolkodási képességeinek fejlődése, fejlesztése. Tagja annak a kutatócsoportnak, amely Magyar Tudományos Akadémia kibővített szakmódszertani pályázatán A Komplex Matematikatanítás a XXI. században – A matematikai gondolkodás fejlesztése a legújabb kutatási eredmények alapján című projektjével támogatást nyert. Aktívan részt vesz a matematikai tehetséggondozásban: matematika szakkört tart általános iskolás gyerekeknek, matematika versenyek feladatainak szerzője, lektora, hallgatók Tudományos Diákköri dolgozatainak témavezetője, és felkészítője matematika és tanítási versenyekre. A Polygon folyóirat szerkesztőbizottsági tagja; a Bolyai János Matematikai Társulat választmányának tagja.
Bővebb életrajzSzakmai életrajz és publikációs jegyzék
Végzettség:
- 1988: JATE TTK matematika-számítástechnika tanári szak
- 1980: JATE TTK programtervező matematikus szak
Munkahelyek:
- 2021-től: SZTE JGYPK API Tanítóképző Tanszék
- 2019-2021: SZTE JGYPK API Tanítóképző Tanszék, Matematika szakcsoport
- 2007-2019: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet, Matematika szakcsoport
- 1986-2007: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, SZTE JGYTFK Matematika Tanszék
- 1980-1986: Szegedi Orvostudományi Egyetem Számítóközpont
- 1994-1996: matematika óraadó, JATE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola
- 1993-1996: Ph.D. ösztöndíj, JATE BTK Pedagógiai Tanszék
Beosztások:
- 2013-tól főiskolai docens
- 1996-2013: főiskolai adjunktus
- 1986-1996: főiskolai tanársegéd
Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat:
- Különféle matematikai tárgyak oktatása:
Tanító szakon: Matematika tantárgy-pedagógiája előadás+ gyakorlat
Elemi matematika
Speciálkollégiumok a problémamegoldás, kombinatorika, valószínűség, matematikai játékok, térszemlélet témákban
- Tanárok és tanítók számára szervezett továbbképzések (Ped. Intézetek, Mozaik Kiadó, Szabadka) előadója.
- Bekapcsolódás a Tanítók és óvodapedagógusok tananyagfejlesztésébe.
- Tehetséggondozás:
Alsó tagozatos szakkör tartása;
Felső tagozatos szakkör tartása;
Felső tagozatosoknak nyári matematika tábor szervezése, foglalkozások vezetése;
Hallgatók TDK dolgozatának témavezetése;
Hallgatók országos matematika versenyre felkészítése
Szakmai tevékenység:
- Motiváció: Szakmai érdeklődésem kezdettől az elemi matematika, a módszertan felé fordult, így egy ideig a módszertan pedagógiai irányzatával, azon belül a motivációval foglalkoztam.
- Problémamegoldás: Mivel a tanítással kapcsolatos matematikai szakmai kérdések jobban vonzottak, így a problémamegoldással kezdtem foglalkozni, publikációim nagy része, és készülő PhD dolgozatom is ezzel kapcsolatos. A szöveges feladatok megoldásával kapcsolatos, a 6. osztályos tankönyvben megjelent általam írt fejezet a képi reprezentációk fontosságát emeli ki a szimbolikus előtt, így újításnak számít az általános iskolai könyvek között.
- Valószínűségszámítás, kombinatorika: olyan új területek, melyek széleskörű tanítása új feladat elé állítja a tanárokat, így nagy jelentősége van az ilyen témájú tananyagoknak, továbbképzéseknek, melyek kidolgozásában (5-12oszályos tankönyvek) és tartásában rendszeresen részt veszek.
- Kompetencia fejlesztés: az oktatás új módszereit kívánja, ezeket kutatjuk. Tananyagokat fejlesztek, továbbképzéseket tartok, melyek lényeges eleme a játékosság, a materiális tevékenység, így a tapasztalatból induló felfedeztetés.
- Rendszeresen lektorálom a Zrínyi és a Gordiusz verseny feladatait, majd az ezekből megjelenő feladatgyűjteményeket. Referálok a Mathematics Teacher folyóiratnak.
- Bizottsági tagság:
Polygon szerkesztőbizottság
Bolyai János Matematikai Társulat Választmánya
SZTE JGYPK Oktatási-és Kredit Bizottság
SZTE JGYPK Gyakorlati Bizottság
Kitüntetések:
- 2019: Varga Tamás Emlékdíj
- 2011: Ericsson díj a matematika népszerűsítéséért
- 2005: Beke Manó díj
Idegennyelv–ismeret:
- angol – középfokú C (állami nyelvvizsga)
- francia – középfokú C (állami nyelvvizsga)
Publikációk:
I .DISSZERTÁCIÓ
Ph.D. fokozat: A matematikai problémamegoldás és problémaalkotás tanításáról, 2012, Szeged, SZTE TTIK
II. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK
Periodikus-e az adott függvény? Polygon, II. kötet 1. szám 112-114. 1992. május
Egy ötlet: Színezzük ki! Polygon, III. kötet 2. szám 102-115. 1993. november
Valószínűségszámítás szemléletesen, Matematikai Módszertani Lapok, 1. szám, 4-12. 1994. szept.
Egy ötlet: Tekintsük az extrémális esetet! Polygon, V. kötet 1. szám 104-109. 1995. május
Egy ötlet: Lépjünk ki a tízes számrendszerből! Polygon, VI. kötet 2. szám 77-87. 1996. december
Proof Without Words: The Area of a Right Triangle, Mathematics Magasine,Vol.71,No 4, 1998, page 314 ugyanez megjelent könyvben: szerk: Roger B. Nelsen: Proofs without Words II page 11, MAA Washington, 2000.
Egy ötlet: Rajzoljunk gráfokat! Polygon, VIII. kötet 2. Szám 51-71, 1998. December
Merre megy a bicikli? Az 1997-98. Évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 5 (1999)131-139 Műszaki Könyvkiadó Budapest,
Egy ötlet: Vezessünk be függvényeket! Polygon, IX. kötet 2. szám 55-69. 1999. December
Kedvenc feladatom ABACUS matematikai lapok 10-14 éveseknek, 6. évf. 6. szám, 2000. február
Mi lenne, ha… Az 1999-2000. Évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 6 (2002) 9-24 Műszaki Könyvkiadó Budapest,
The Origin of a Problem, Acta Mathematica 5 Faculty of Natural Sciences Constantine the Philosopher University185-189, Nitra 2002,
On numbers of the form 8k+6, Mathematics Teacher, Vol. 96, No.4, April 2003, 228.
Harry Potter rejtélye, Közös nevezőnk a matematika, (a kőszegi matematika tábor kiadványa) Kőszeg 2002. 157-163.
Galambok vagy kutyák avagy néhány geometriai fogalom alakulása taxigeometriában A 2002-2003. évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 7 (2004) 9-19 Bolyai János Matematikai Társulat Budapest,
Néhány bűvészmutatvány, Közös nevezőnk a matematika, (a kőszegi matematika tábor kiadványa) Kőszeg 2003. 134-140.
Conjuring tricks, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 23-29.
Ancient counting, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 30-36.
Number systems, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 36-46.
Planet Five, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 47-53.
Calendar, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 54-61.
Triangles, tetrahedrons and sequences, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 89-94.
The secret of Harry Potter, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 95-99.
Egy ötlet: Fordítsuk meg! Polygon, XIV. kötet 1. szám 71-82. 2005. május
Which is bigger eep or ppe, The Mathematical Gazette, Vol. 89, No. 516, November 2005, 470-471.
With or Without – With and Without Computing & Problem Solving, Karsai János, Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching, Proceedings of Sprout-Selecting Conference, ed. Csaba Sárvári, Pécs, 2004, pg. 1-12.
Matematikai didaktikai elvek felismerése játékosan, Apáczai Napok 2006, Tanulmánykötet I. 401-405. Győr, 2007
III. OKTATÁSI ESZKÖZÖK, JEGYZETEK
Matematikai Problémakalauz I. Kosztolányi József-Makay Géza- Pintér Lajos Polygon, 1999,296 oldal
Sokszínű matematika 9. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2001, 254 oldal
Sokszínű matematika 10. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2002, 248 oldal
Sokszínű matematika 11. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2003, 296 oldal
Sokszínű matematika 12. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2003, 296 oldal
Sokszínű matematika 5. osztály tankönyv, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2005, 264 oldal
Sokszínű matematika 5. osztály munkafüzet, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2006, 94 oldal
Sokszínű matematika 6. osztály tankönyv, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2007, 304 oldal
Sokszínű matematika 6. osztály munkafüzet, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2007, 94 oldal
Frissítve: június 27, 2024