SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM JUHÁSZ GYULA PEDAGÓGUSKÉPZŐ KAR
Alkalmazott Pedagógiai Intézet Tanítóképző Tanszék - matematika

home

Dr. Pintér Klára Ph.D.
Beosztás, tud. fokozat: főiskolai docens  
Levelezési cím: 6725 Szeged, Hattyas utca 10.
Oktatói szoba: 5103
Hivatali telefon:
E-mail: pinter.klara@szte.hu
Fogadóóra (2022/23 II. félév): hétfő 15:30-16:30
Órarend: 2022/23 II. félév
Személyes honlap:
Kurzuskövetelmények: Az aktuális félév kurzusleírásai a CooSpace-en találhatók.
Magyar Tudományos Művek Tára: link

Matematika tantárgy-pedagógia kollokvium minimumkérdései 2017

Rövid életrajz

Programtervező matematikus és matematika-számítástechnika szakos középiskolai tanári diplomáit a József Attila Tudományegyetem Természettudományi Karán, PhD fokozatát az Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Matematika- és Számítástudomány Doktori Iskolában szerezte A matematikai problémamegoldás és problémaalkotás tanításáról című munkájával. Publikációinak témája a matematikatanítás, főként a matematikai problémamegoldás és a kombinatorika tanítása. Számtalan előadást tartott hazai és külföldi konferenciákon valamint tanári továbbképzéseken. Egyik szerzője a Mozaik Kiadó Sokszínű Matematika tankönyv családjának. Digitális tananyagokat állított össze matematika tantárgypedagógiából tanító és óvodapedagógus hallgatók számára. Fő kutatási területei a matematikai problémamegoldás, a matematikai problémamegoldási képesség fejlesztése, a problémamegoldási stratégiák tanítása, a felfedeztető tanítás módszerei, a tanulók matematikai képességeinek játékos fejlesztése, a kisgyermekek számfogalmának és gondolkodási képességeinek fejlődése, fejlesztése. Tagja annak a kutatócsoportnak, amely Magyar Tudományos Akadémia kibővített szakmódszertani pályázatán A Komplex Matematikatanítás a XXI. században – A matematikai gondolkodás fejlesztése a legújabb kutatási eredmények alapján című projektjével támogatást nyert. Aktívan részt vesz a matematikai tehetséggondozásban: matematika szakkört tart általános iskolás gyerekeknek, matematika versenyek feladatainak szerzője, lektora, hallgatók Tudományos Diákköri dolgozatainak témavezetője, és felkészítője matematika és tanítási versenyekre. A Polygon folyóirat szerkesztőbizottsági tagja; a Bolyai János Matematikai Társulat választmányának tagja.

Bővebb életrajz

Szakmai életrajz és publikációs jegyzék

Végzettség: 

  • 1988: JATE TTK matematika-számítástechnika tanári szak
  • 1980: JATE TTK programtervező matematikus szak

Munkahelyek:

  • 2021-től: SZTE JGYPK API Tanítóképző Tanszék
  • 2019-2021: SZTE JGYPK API Tanítóképző Tanszék, Matematika szakcsoport
  • 2007-2019: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet, Matematika szakcsoport
  • 1986-2007: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, SZTE JGYTFK Matematika Tanszék
  • 1980-1986: Szegedi Orvostudományi Egyetem Számítóközpont
  • 1994-1996: matematika óraadó, JATE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola
  • 1993-1996: Ph.D. ösztöndíj, JATE BTK Pedagógiai Tanszék

Beosztások:

  • 2013-tól főiskolai docens
  • 1996-2013: főiskolai adjunktus
  • 1986-1996: főiskolai tanársegéd

Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat: 

  • Különféle matematikai tárgyak oktatása:

Tanító szakon: Matematika tantárgy-pedagógiája előadás+ gyakorlat
Elemi matematika
Speciálkollégiumok a problémamegoldás, kombinatorika, valószínűség, matematikai játékok, térszemlélet témákban

  • Tanárok és tanítók számára szervezett továbbképzések (Ped. Intézetek, Mozaik Kiadó, Szabadka) előadója.
  • Bekapcsolódás a Tanítók és óvodapedagógusok tananyagfejlesztésébe.
  • Tehetséggondozás:

Alsó tagozatos szakkör tartása;
Felső tagozatos szakkör tartása;
Felső tagozatosoknak nyári matematika tábor szervezése, foglalkozások vezetése;
Hallgatók TDK dolgozatának témavezetése;
Hallgatók országos matematika versenyre felkészítése

Szakmai tevékenység:

  • Motiváció: Szakmai érdeklődésem kezdettől az elemi matematika, a módszertan felé fordult, így egy ideig a módszertan pedagógiai irányzatával, azon belül a motivációval foglalkoztam.
  • Problémamegoldás: Mivel a tanítással kapcsolatos matematikai szakmai kérdések jobban vonzottak, így a problémamegoldással kezdtem foglalkozni, publikációim nagy része, és készülő PhD dolgozatom is ezzel kapcsolatos. A szöveges feladatok megoldásával kapcsolatos, a 6. osztályos tankönyvben megjelent általam írt fejezet a képi reprezentációk fontosságát emeli ki a szimbolikus előtt, így újításnak számít az általános iskolai könyvek között.
  • Valószínűségszámítás, kombinatorika: olyan új területek, melyek széleskörű tanítása új feladat elé állítja a tanárokat, így nagy jelentősége van az ilyen témájú tananyagoknak, továbbképzéseknek, melyek kidolgozásában (5-12oszályos tankönyvek) és tartásában rendszeresen részt veszek.
  • Kompetencia fejlesztés: az oktatás új módszereit kívánja, ezeket kutatjuk. Tananyagokat fejlesztek, továbbképzéseket tartok, melyek lényeges eleme a játékosság, a materiális tevékenység, így a tapasztalatból induló felfedeztetés.
  • Rendszeresen lektorálom a Zrínyi és a Gordiusz verseny feladatait, majd az ezekből megjelenő feladatgyűjteményeket. Referálok a Mathematics Teacher folyóiratnak.
  • Bizottsági tagság:

Polygon szerkesztőbizottság
Bolyai János Matematikai Társulat Választmánya
SZTE JGYPK Oktatási-és Kredit Bizottság
SZTE JGYPK Gyakorlati Bizottság

Kitüntetések:

  • 2019: Varga Tamás Emlékdíj
  • 2011: Ericsson díj a matematika népszerűsítéséért
  • 2005: Beke Manó díj

Idegennyelv–ismeret: 

  • angol     –  középfokú C (állami nyelvvizsga)
  • francia   –  középfokú C (állami nyelvvizsga)

Publikációk:

I .DISSZERTÁCIÓ

Ph.D. fokozat: A matematikai problémamegoldás és problémaalkotás tanításáról, 2012, Szeged, SZTE TTIK

II. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK

Periodikus-e az adott függvény?  Polygon, II. kötet 1. szám 112-114.  1992. május

Egy ötlet: Színezzük ki! Polygon, III. kötet 2. szám 102-115.  1993. november

Valószínűségszámítás szemléletesen, Matematikai Módszertani Lapok, 1. szám, 4-12. 1994. szept.

Egy ötlet: Tekintsük az extrémális esetet! Polygon, V. kötet 1. szám 104-109.  1995. május

Egy ötlet: Lépjünk ki a tízes számrendszerből! Polygon, VI. kötet 2. szám 77-87.  1996. december

Proof Without Words: The Area of a Right Triangle, Mathematics Magasine,Vol.71,No 4, 1998, page 314 ugyanez megjelent könyvben: szerk: Roger B. Nelsen: Proofs without Words II page 11, MAA Washington, 2000.

Egy ötlet: Rajzoljunk gráfokat! Polygon, VIII. kötet 2. Szám 51-71, 1998. December

Merre megy a bicikli? Az 1997-98. Évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 5 (1999)131-139 Műszaki Könyvkiadó Budapest,

Egy ötlet: Vezessünk be függvényeket! Polygon, IX. kötet 2. szám 55-69.  1999. December

Kedvenc feladatom ABACUS matematikai lapok 10-14 éveseknek, 6. évf. 6. szám, 2000. február

Mi lenne, ha… Az 1999-2000. Évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 6 (2002) 9-24 Műszaki Könyvkiadó Budapest,

The Origin of a Problem, Acta Mathematica 5 Faculty of Natural Sciences Constantine the Philosopher University185-189, Nitra 2002,

On numbers of the form 8k+6, Mathematics Teacher, Vol. 96, No.4, April 2003, 228.

Harry Potter rejtélye, Közös nevezőnk a matematika, (a kőszegi matematika tábor kiadványa) Kőszeg 2002. 157-163.

Galambok vagy kutyák avagy néhány geometriai fogalom alakulása taxigeometriában  A 2002-2003. évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 7 (2004) 9-19 Bolyai János Matematikai Társulat Budapest,

Néhány bűvészmutatvány, Közös nevezőnk a matematika, (a kőszegi matematika tábor kiadványa) Kőszeg 2003. 134-140.

Conjuring tricks, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 23-29.

Ancient counting, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 30-36.

Number systems, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 36-46.

Planet Five, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 47-53.

Calendar, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 54-61.

Triangles, tetrahedrons and sequences, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 89-94.

The secret of Harry Potter, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 95-99.

Egy ötlet: Fordítsuk meg! Polygon, XIV. kötet 1. szám 71-82.  2005. május

Which is bigger eep or ppe, The Mathematical Gazette, Vol. 89, No. 516, November 2005, 470-471.

With or Without – With and Without Computing & Problem Solving, Karsai János, Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching, Proceedings of Sprout-Selecting Conference, ed. Csaba Sárvári, Pécs, 2004, pg. 1-12.

Matematikai didaktikai elvek felismerése játékosan, Apáczai Napok 2006, Tanulmánykötet I. 401-405. Győr, 2007

III. OKTATÁSI ESZKÖZÖK, JEGYZETEK

Matematikai Problémakalauz I. Kosztolányi József-Makay Géza- Pintér Lajos Polygon, 1999,296 oldal

Sokszínű matematika 9. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2001, 254 oldal

Sokszínű matematika 10. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2002, 248 oldal

Sokszínű matematika 11. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2003, 296 oldal

Sokszínű matematika 12. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2003, 296 oldal

Sokszínű matematika 5. osztály tankönyv, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2005, 264 oldal

Sokszínű matematika 5. osztály munkafüzet, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2006, 94 oldal

Sokszínű matematika 6. osztály tankönyv, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2007, 304 oldal

Sokszínű matematika 6. osztály munkafüzet, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2007, 94 oldal

Frissítve:   március 5, 2023