Pszichológiai hospitálás

1. A pszichológiai hospitálási dolgozat elkészítésének szempontjai:

Az oktatási folyamat tekintetében az ismeretátadás, a tanári kérdezés, a tanári visszajelzés/értékelés, és a tanári magyarázat kerül megfigyelésre, a szervezési/nevelési folyamat részéről pedig a vezetői magatartás, a differenciálás, az óraszervezési megnyilvánulások, valamint a megerősítés/fegyelmezés aktusai.

A szempontok alapján megfigyelt kommunikációs eseményeket, mondatokat minden esetben igyekezzenek a lényeg – tehát a lentebb részletezett dolgozati szempontok – tekintetében minél pontosabban lejegyezni.

Oktatási feladatok

1.       A pedagógus az ismeretátadás során milyen mértékben, milyen eszközökkel alkalmazkodik a tanulók fejlődéslélektani szintjéhez?

2.       A kérdezés során milyen mértékben használ gondolkodtató és emlékeztető, nyílt/kifejtő és zárt/eldöntendő kérdéseket?

3.       A tanári kérdezéssel hogyan sikerül aktivizálni a tanulók munkáját?

4.       Hogyan használja az ismeretátadás során a visszajelző/értékelő eszközöket, milyen formában jelenik meg a dicséret, bátorítás, motiválás, helytelenítés, címkézés, nyugtázás, helyesbítés, tisztázás, motiválás, buzdítás, stb.?

5.       A tanári magyarázat során milyen módszereket használ (tanulói ismeret figyelembe vétele, analógiák használata, kisebb lépésekre bontás, szemléltetés, rávezetés, szókratészi kérdezés, stb.)?

Szervezési, nevelési feladatok

1.       Milyen vezetői magatartás jelenik meg az óraszervezésben (autoriter, demokratikus, túlvédő, ráhagyó), ez milyen arányban jelenik meg és milyen hatással van a tanulókra?

2.       Hogyan jelenik meg a differenciáló pedagógia, milyen mértékben veszi figyelembe a tanulók eltérő képességeit (nem differenciál, differenciáló csoportokra bont, nagyon részletesen differenciál)?

3.       Fektet-e hangsúlyt az óraszervezési folyamatokra (frontális munka, kiscsoportos munka, páros munka, egyéni munka), és ez milyen hatással van a tanulók munkájára?

4.       Felhasználja-e a tanítási folyamatban a tanulók közötti interakciók módosítását (versengés/együttműködés bátorítása)? Inkább teljesítménycentrikus, vagy inkább tudáscentrikus az óra menete, és ez milyen megnyilvánulásokból következtethető ki?

5.       A tanulók viselkedésmódosítását inkább megerősítéssel vagy inkább fegyelmezési aktusokkal éri el (gyermek központú, tanár központú, helyzetközpontú problémamegoldás, a jutalmazás/büntetés megnyilvánulásai, címkézés, pozitív/negatív Pygmalion effektus, stb.)?

Összefoglaló szempontok:

1.       A dolgozat végén foglalják össze az oktatási és a szervezési/nevelési folyamat megfigyleéséből származó adatokat, fejtsék ki, hogy mennyiben átfedőek, mennyiben egymást erősítőek (integráltak), vagy esetleg gyengítőek (dezintegrált) a két folyamat megnyilvánulásai!

2.       Hasonlítsák össze röviden a négy megfigyelt óra jellemzőit a fenti szempontok alapján, próbálják elkülöníteni a tanári jellemzők és a tantárgyi jellemzők hatásait!

2. Jegyzőkönyv minta

Dátum:……………………….             Tantárgy:………………………….

Osztály:…………

Idő

perc

Ismeretátadás

Kérdések

Visszajelzés/értékelés

Magyarázat

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

Dátum:……………………….             Tantárgy:………………………….

Osztály:…………

Idő

perc

Vezetői magatartás

Differenciálás

Óraszervezési megnyilvánulások

Megerősítés/fegyelmezés

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3