PETŐFI S. JÁNOS - BENKES ZSUZSA
A szöveg megközelítései
Kérdések - Válaszok
Iskolakultúra, Budapest, 1998.
Előszó
(9). Bevezetés (11). 1. A szövegfogalom értelmezése (15). 1. kérdés: Mit
célszerű szövegnek neveznünk? 1.1. kérdés: Többé-kevésbé mindenki számára
egyformán adottnak tekinthető fizikai-szemiotikai tárgyakat (például írott
vagy nyomtatott, illetőleg hangszalagon vagy videokazettán rögzített ‘közlemények’
fizikai testét) célszerű-e szövegnek nevezni, vagy olyan kételemű szemiotikai
relációkat (kapcsolatokat, viszonyokat), amelyeknek egyik eleme egy ‘utaló’
szerepet betöltő fizikai tárgy, a másik eleme pedig az a valami, ami ehhez
az utalóhoz egyik lehetséges ‘utalt’-ként hozzárendelhető? (15). 1.2. kérdés:
Ha a relációra utaló használat mellett döntünk, csak az olyan komplex jeleket
célszerű „szöveg”-nek neveznünk, amelyeknek ‘jelölő’-je írott vagy nyomtatott
fizikai szemiotikai tárgy, vagy olyan komplex jeleket is szövegnek nevezhetünk,
amelyeknek jelölője hangzó fizikai szemiotikai tárgy? (16). 1.3. kérdés:
A csupán verbális (unimediális) jelölővel rendelkező komplex jeleket célszerű
„szöveg”-nek neveznünk, vagy bizonyos multimediális jelölővel rendelkezőket
is? (17). 1.4. kérdés: Csupán a lényegét tekintve önmagában lezártnak tartható
komplex jeleket célszerű „szöveg”-nek nevezni, vagy a más komplex jelektől
közvetlenül függő, de bizonyos értelemben önmagukban is lezártnak tartható
komplex jeleket is? (18). 1.5. kérdés: Valamennyi – verbális (unimediális),
illetőleg verbális összetevőt is tartalmazó multimediális jelölővel rendelkező,
valamint lényegét tekintve önmagában lezártnak tartható, illetőleg más
komplex jelektől ugyan közvetlenül függő, de bizonyos értelemben önmagukban
is lezártnak tartható – komplex jelet célszerű szövegnek neveznünk, vagy
csak bizonyosakat, és ha csak bizonyosakat, melyeket? (19). 1.6. kérdés:
A szövegnek nevezett komplex jeleket a nyelvi rendszer vagy a nyelvi rendszer
használata elemeinek célszerű-e tekintenünk? (21). 2. kérdés: A szövegszerűség
mennyiben adott komplex jelekhez rendelt külső tulajdonság, és mennyiben
azok belső (inherens) tulajdonsága – ha az egyáltalán? (24). 2.1. kérdés:
Amikor egy komplex jelre – álljon az kizárólag verbális összetevőből, vagy
a verbálison kívül tartalmazzon más összetevőt is – valamely befogadója
azt mondja, hogy az „szöveg”, ennél a minősítésnél milyen tényezők játszanak
szerepet, s azok a szóban forgó kommunikátumhoz képest mennyiben ‘külső’-ek?
(24). 2.2. kérdés: A komplex jelek rendelkeznek-e olyan belső (inherens)
tulajdonságokkal, amelyek megkívánhatják, hogy befogadóik szövegnek minősítsék
őket? (24).
2.
A szövegtani kutatás diszciplínakörnyezete. Szövegtanok –
a szövegtanok alkalmazási területei (27). 1. kérdés: Mi az előnye és mi
a hátránya a ’szövegtan’ szakkifejezés használatának? (27). 2. kérdés:
Melyik az a (maximális) diszciplínakörnyezet, amelyben a szövegtani kutatás
elhelyezendő? (29). 3. kérdés: Mi határozza meg egy szövegtan jellegét?
(30). 4. kérdés: Milyen jellegű szövegtan(ok) létrehozására célszerű törekedni?
(34). 4.1. kérdés: Milyen jellegű általános
szövegtan létrehozására célszerű törekedni? (34). 4.2. kérdés:
Milyen szövegtartományok szövegtanainak
létrehozására célszerű törekedni? (35). 5. kérdés: Milyen viszony áll (állhat)
fenn az alkalmazási területek és a szövegtanok között? (37).
3.
Az általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozása (39).
1. kérdés: Mivel járul hozzá a szemiotika egy általános szemiotikai szövegtani
interdiszciplináris megalapozásához (I.)? (39). 1.1. kérdés: Mik tekintendők
egy szöveg mint komplex jel (szemiotikai) összetevőinek? (40). 1.2. kérdés:
Mik egy szöveggel mint komplex jellel kapcsolatos főbb tipológiai kérdések?
(43). 2. kérdés: Mivel járul hozzá a kommunikációelmélet egy általános
szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? (47). 3. kérdés:
Mivel járul hozzá a pszichológia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris
megalapozásához? (49). 4. kérdés: Mivel járul hozzá az antropológiai hermeneutika
egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához?
(50). 5. kérdés: Mivel járul hozzá a tudásszociológia egy általános szemiotikai
szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? (54). 6. kérdés: Mivel járul
hozzá a filozófia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris
megalapozásához? (55). 7. kérdés: Mivel járul hozzá a szemiotika egy általános
szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához (II.)? (57).
4.
Az általános szemiotikai szövegtan és szövegtani társtudományai (61). 1.
kérdés: Mivel foglalkoznak a verbális szövegek (hagyományos értelemben
vett) szövegtani társtudományai (a poétika, a narratológia, a retorika,
a stilisztika stb.)? (61). 2. kérdés: Mivel foglalkozzanak (mivel kell
hogy foglalkozzanak) a multimediális szövegek szövegtani társtudományai?
(63). 3. kérdés: Mi kellene legyen a tárgya, célja és módszere a szó- és
gondolatalakzatok (autonóm) elméletének? (65). 4. kérdés: Melyek a tipológiai
jellegű szövegtani társtudományok, és mik azok globális feladatai? (66).
5. kérdés: Milyen jellegű szövegtani társtudomány a stilisztika, és melyek
globális feladatai? (68). 6. kérdés: Milyen jellegű (szövegtani) társtudomány
az esztétika, és melyek a globális feladatai? (69).
5.
A verbális szövegek szemiotikai szövegtana és a nyelvészet (71). 1. kérdés:
Mivel indokolható a ’verbális szövegek’ szakkifejezés használata? (71).
2. kérdés: A verbális nyelvek ’megformáltság-központú’ nyelvészetének milyen
két fő ágát célszerű megkülönböztetni? (72). 3. kérdés: Melyek a verbális
nyelvek nyelvészeti tudományágainak lexikogrammatikai szektorai? (76).
4. kérdés: Mi a rendszernyelvészet lexikogrammatikai szektorának tárgya,
célja és módszere? (80). 5. kérdés: Mi a lexikogrammatikai szektor tárgya,
célja és módszere a rendszer elemei használata nyelvészetének keretében?
(81). 6. kérdés: Mi a rendszernyelvészet verstani-prozódiatani szektorának
tárgya, célja és módszere? (83). 7. kérdés: Mi a verstani-prozódiatani
szektorának tárgya, célja és módszere a rendszer elemei használatának nyelvészetében?
(84). 8. kérdés: Mi a szövegnyelvészet lexikogrammatikai szektorának tárgya,
célja és módszere? (85). 9. kérdés: Mi a szövegnyelvészet verstani-prozódiatani
szektorának tárgya, célja és módszere? (90). 10. kérdés: Mi a szövegtudományok
diszciplínakörnyezete figyelembevételének funkciója a kutatásban és oktatásban?
(93).
6.
A verbális szövegek kreatív megközelítése szemiotikai szövegtani keretben
(95). 1. kérdés: Mi a kreatív gyakorlatok végzésének / végeztetésének elsődleges
célja, és e gyakorlatok milyen típusai között lehet / célszerű különbséget
tenni? (95). 2. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális
szöveg fizikai hordozójának vizsgálatánál figyelembe kell vennünk? (97).
3. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai
hordozójához rendelhető nyelvi formai felépítés vizsgálatánál figyelembe
kell vennünk? (102). 4. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy
verbális szöveg fizikai hordozójához rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés
vizsgálatánál figyelembe kell vennünk? (106). 5. kérdés: Melyek azok a
szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójához rendelhető
(valóságos vagy képzelt) világdarab vizsgálatánál figyelembe kell venni?
(111). 6. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyek egy verbális szövegből
és a vele intertextuális kapcsolatba hozható szövegekből létrejövő szövegcsaládok
vizsgálatánál figyelembe kell venni? (114). 7. kérdés: Mi a kapcsolat a
kreatív gyakorlatok ’kreatív-produktív’ és ’kaleidoszkopikus’ típusú gyakorlatai
között? (117).
7.
A verbális szövegek analitikus megközelítése szemiotikai szövegtani keretben
(119). 1. kérdés: Mik az analitikus szövegmegközelítés általános vezérlő
alapelvei? (119). 2. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásánál
mit mondhatunk annak vehikulum-imágójával kapcsolatban? (121). 3. kérdés:
Az adott szöveg megformáltságának leírásánál mit mondhatunk annak formációjával
és sensusával kapcsolatban? (122). 3.1. kérdés: Mik egy szövegvehikulum
kiegészített változata létrehozásának főbb aspektusai? (123). 3.2. kérdés:
Hogyan célszerű kezelni egy adott szövegvehikulum együtt utaló (más néven:
koreferenciális) kifejezéseit? (125). 3.3. kérdés: Milyen mondatnyelvészeti
módszerrel célszerű az első fokú makrokompozíció-egységek (a szövegmondatok)
megformáltságát elemezni és reprezentálni? (128). 3.4. kérdés: Milyen kompozícióegységek
szintjén célszerű
egy adott szöveg megformáltságának analitikus értelmező
interpretálást elkezdeni? (130). 3.5. kérdés: Melyek egy adott szöveg megformáltsága
kompozicionális közép-(mezo-) szintjének főbb aspektusai? (132). 3.6. kérdés:
Milyen másod-, harmad-, ... n-ed fokú makrokompozíció-egységek hozhatók
létre egy adott szöveg első fokú makrokompozícióegységeiből (szövegmondataiból)?
(134). 4. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásakor mit mondhatunk
annak relátum-imágójával kapcsolatban? (135). 4.1. kérdés: Mi a sajátsága
az adott szövegben közvetlenül kifejezésre jutó világfragmentumnak? (136).
4.2. kérdés: Mi a sajátsága az adott szövegben közvetve kifejezésre jutó
világfragmentumnak? (138).
8.
A szemiotikai szövegtan mint egy studium generale egyik alapeleme (141).
1. kérdés: Mit nevezünk „studium generale”-nak? (141). 2. kérdés: Milyen
studium generale funkciót tölt / tölthet be a szemiotikai szövegtan az
interdiszciplináris alapozás tudományaival való kapcsolatában? (143). 3.
kérdés: Milyen studium generale funkciót tölt / tölthet be a szemiotikai
szövegtan a nyelvészeti tudományokkal való kapcsolatában? (145). 4. kérdés:
Milyen studium generale funkciót tölt / tölthet be a szemiotikai szövegtan
a szövegtani társtudományokkal való kapcsolatában? (146). 5. kérdés: Milyen
studium generale funkciót tölt / tölthet be a szemiotikai szövegtan az
alkalmazási területekkel való kapcsolatában? (147). 6. kérdés: Mi az első
lépés a multimediális kommunikáció (a multimediális kommunikátumok) elemzése
felé? (148). Kitekintés (151). Bibliográfia (155). Név- és tárgymutató
(161).