Szak: Alkalmazott nyelvész

Előfeltétel: — 

A képzést biztosító tanszék: Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék

Kreditérték: 2

A kurzus kódja:

Heti óraszám: 1

A kurzus megnevezése: A szövegformálás gyakorlatai

Oktatási forma: gyakorlat

Oktató: Dr. Vass László

Értékelés: gyakorlati jegy

Beosztása: főiskolai docens

Ráépülés: —

 

Tananyag és irodalom

 

1. Kurzusfelvétel, tájékoztató a félév követelményeiről

 

2. Bevezetés

 

Kötelező irodalom

 

Hans Gatti: Schüller machen Gedichte. Ein Praxisbericht mit vielen Anregungen und Beispielen. Freiburg im Breisgau, Verlag Herder, 1979. [Petőfi S. János: in: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1993. 286-293.]

 

Kenneth Koch: Desideri, sogni, bugie. Un poeta insegna a scrivere poesia ai bambini (Kívánságok, álmok, füllentések. Egy költő versírásra tanítja a gyerekeket). Milano, Emme Edizioni, 1980. [Terry Olivi: in: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 4. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 168-172.]

 

Kaspar H. Spinner: Umgang mit Lyrik in der Sekundarstufe I. Baltmannsweiler, Pädagogischer Verlag, 1984. [Petőfi S. János: in: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 4. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 172-176.]

 

Duchesne, Alain – Thierry Leguay: Petite fabrique de Littérature. Paris, Editions Magnard, 1984. [Terry Olivi: in: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III), JGYTF Kiadó, Szeged, 1995. 321-329.]

 

Ajánlott irodalom

 

Carla Marello (szerk.): Alla ricerca della parola nascosta (= Az elrejtett szó nyomában). Firenze, La Nouva Italia Editrice, 1989. [Petőfi S. János: in: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1993. 293-296.]

 

Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: A vers és próza kreatív-produktív megközelítéséhez. Alapfeladat-típusok. Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda, Budapest, 1993.

 

Vass László: Magyar nyelvű szövegtani és stilisztikai szakirodalom. Bibliográfiai tájékoztató. 2003. http://www.jgytf.u-szeged.hu/%7Evass/nyelv042.htm.

 

Vass László: Bibliográfiák, repertóriumok a szövegtan és a stilisztika idegen nyelvű szakirodalmából. 2003. http://www.jgytf.u-szeged.hu/%7 Evass/vbram.htm.

 

Vass László (szerk.): Bibliográfiák, repertóriumok. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 2 – 17. JGY(T)F Kiadó, Szeged, 1991 – 2005: (2) 199-223; (3) 215-248; (4) 177-217; (5) 271-280; (6) 297-338; (7) 195-218; (8) 331-378; (9) 311-341; (10) 235-275; (11) 323-348; (12) 387-407; (13) 217-240; (14) 229-266; (15) 277-315; (16) 193-240; (17) 229-250.

 

Kiefer Ferenc (főszerk.): Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006.

 

3. A kreatív szövegmegközelítések módszertanához

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A versorganizáció anticipatorikus megközelítése. In: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 3. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Második rész). Szeged. JGYTF Kiadó, 1991. 78-104.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Elkallódni megkerülni. Versek kreatív megközelítése szövegtani keretben. Országos Továbbképző, Taneszközfejlesztő és Értékesítő Vállalat, Veszprém, 1992. [Vass László: Nyr. 112. 1992. 4. 474-476.]

 

Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: Versek kreatív-produktív megközelítése. In: Petőfi S. János – Bácsi János, Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 41-72.

 

Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Egy ’prelogikus vagy posztlogikus’ felépítésű vers analitikus elemzését előkészítő kreatív-produktív gyakorlatok. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 229-279.

 

Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: A (rövid)próza-szövegek kreatív-produktív megközelítése. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 65-94.

 

Ajánlott irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Történetből történet. Néhány kreatív szövegtranszformáció. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 95-117.

 

Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János – Vass László: Mondatgrammatika, szövegnyelvészet, szövegtan. In: V. Raisz Rózsa (Szerk): Anyanyelv és iskola az ezredfordulón. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai, 207. Budapest, 1996. 207-227.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg megközelítései. Kérdések – válaszok. Bevezetés a szemiotikai szövegtanba. Iskolakultúra, Budapest, 1998. 95-118.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A multimediális szövegek megközelítései. Kérdések – válaszok. Bevezetés a statikus ’verbális elem + kép / diagram /…’-típusú komplex jelek szemiotikai szövegtanba. Iskolakultúra, Pécs, 2002. 91-120.

 

4. Verbális szöveg: vehikulum

 

Kötelező irodalom

 

Bácsi János: Kreatív-produktív gyakorlatok a szöveg fizikai megjelenési formájával kapcsolatban. In: Petőfi S. János – Bácsi János, Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 125-150.

 

Petőfi S. János: Egy vehikulumok tipologizálásával kapcsolatos gyakorlat. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 209-235.

 

Bácsi János: Szövegek tipografizálásával kapcsolatos gyakorlatok. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 236-256.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg fizikai hordozója és annak mentális képe. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Szövegtani kaleidoszkóp 2. A szövegmegformáltság elemző megközelítése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1996. 39-91.

 

Benkes Zsuzsa: Kreatív-produktív gyakorlatok Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című műve elemzésének előkészítéséhez. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 55-64.

 

5. Verbális szöveg: formáció

 

Kötelező irodalom

 

Vass László: A vers vehikulumához rendelhető formai felépítés: Rakovszky Zsuzsa: Van Gogh. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 151-166.

 

Vass László: A vers vehikulumához rendelhető formai felépítés: Kálnoky László Csak mint a fák... In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, 1993. Budapest, 167-176.

 

Vass László: A szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezése. Somlyó György: Mese az egyről és a kettőről. In: Petőfi S. János– Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 259-279.

 

Vass László: A szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezése. Örkény István: Élmény és művészet. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 280-292.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg fizikai hordozójához rendelhető formai felépítés. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Szövegtani kaleidoszkóp 2. A szövegmegformáltság elemző megközelítése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1996. 93-126.

 

Vass László: Egy adott verbális szöveg formációjával kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. Áprily Lajos A hiúz. In: Szikszainé Nagy Irma (szerk.): Officina Textologica 3. Szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezéseinek elemzéséhez. Magyar nyelvű szövegek elemzése, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1999. 70-78.

 

6. Verbális szöveg: sensus

 

Kötelező irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Kreatív-produktív gyakorlatok a szöveg szemantikai felépítésével kapcsolatban. In: Petőfi S. János – Bácsi János, Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 177-201.

 

Vass László: Egy rövidpróza időszerkezetével kapcsolatos gyakorlatok. Örkény István: Élmény és művészet. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 295-310.

 

Benkes Zsuzsa: Egy cloze-típusú kreatív-produktív gyakorlat a szemantikai felépítéssel kapcsolatban. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 311-322.

 

Petőfi S. János: Egy szövegmondat-sorrend tényállástartó átrendezhetőségével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. Örkény István: Gondolatok a pincében. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 323-332.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg fizikai hordozójához rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Szövegtani kaleidoszkóp 2. A szövegmegformáltság elemző megközelítése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1996. 126-165.

 

Vass László: Kreatív-produktív szövegmegközelítések. Egy szöveg fizikai hordozójával és nyelvi jelentéstani felépítésével kapcsolatos gyakorlatok. In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 175-188.

 

Benkes Zsuzsa: Kreatív gyakorlatok a koreferenciarelációk analitikus elemzésének előkészítéséhez. (Példaszöveg: Biblia. Mózes II. könyve, 2. rész 1-11.) In: Dobi Edit – Petőfi S. János (szerk.): Officina Textologica 4. Koreferáló elemek – koreferenciarelációk. Magyar nyelvű szövegek elemzése. Diszkusszió. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2000. 57-80.

 

7. Verbális szöveg: relátum

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János: A versekben (feltételezetten) kifejezésre jutó ’valóságdarab’ (= a relátum) átrendezhetőségével kapcsolatos gyakorlatok. Baka István: Ősz van az űrben, Kálnoky László: Egyszerű fejfa. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Budapest, Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, 1993. 205-228.

 

Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: Egy szövegmondat-sorrend tényállá-módosító átrendezésével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. Pilinszky János: Egy lírikus naplójából (Részlet). In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 333-340.

 

Benkes Zsuzsa: Egy nem teljes szövegvilág kiegészítésével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. A majom és a krokodil (mese). In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 341-350.

 

Petőfi S. János: Két – világalkotó-elemek alkalmazásával kapcsolatos – kreatív-produktív gyakorlat. Jávor Ottó: Az antikvárius. Örkény István: Az autóvezető. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 351-364.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg fizikai hordozójához rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Szövegtani kaleidoszkóp 2. A szövegmegformáltság elemző megközelítése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1996. 167-206.

 

Ajánlott irodalom

 

Benkes Réka – Vass László: Egy adott verbális szöveg relátumával kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlatok. Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 65-77.

 

Benkes Zsuzsa: A szövegek linearizált szerkezetének kreatív megközelítése. In: Szikszainé Nagy Irma (szerk.): Officina Textologica 6. Szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezéseinek elemzéséhez. Magyar nyelvű szövegek elemzése. Diszkusszió. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2002. 69-87.

 

8. Idegen nyelvű szövegek

 

Kötelező irodalom

 

Tóth Szergej – Vass László: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítése. 1. Gyakorlatok orosz nyelvű szövegekkel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III), JGYTF Kiadó, Szeged, 1995. 127-143.

 

Vass László – Zánthó Róbert: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítése. 2.1. Gyakorlatok angol nyelvű szövegekkel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 187-200.

 

Benkes Réka: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítéséhez. Gyakorlatok francia nyelvű verbális szöveggel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 79-90.

 

Ajánlott irodalom

 

Benkes Réka: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítéséhez. Gyakorlatok francia nyelvű verbális-ikonografikus szöveggel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III), JGYTF Kiadó, Szeged, 1998. 83-96.

 

9. Vizuális költészet

 

Kötelező irodalom

 

Almási Éva: Adalékok képversek kreatív-produktív megközelítéséhez. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 131-142.

 

Ajánlott irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Feladatok képversek, hangzó versek és hangversek elemzésének megközelítéséhez. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Multimédia. Több mediális összetevővel rendelkező irodalmi szövegek elemzése II. OKSZI, Budapest, 1998. 12-17.

 

10. Illusztrált szövegek

 

Kötelező irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Példa egy illusztrált szöveg kreatív-produktív megközelítésére. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 143-155.

 

Benkes Zsuzsa: Kreatív gyakorlat egy szöveg és illusztrációi egymáshoz rendeléséhez. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III), JGYTF Kiadó, Szeged, 1998. 53-62.

 

Benkes Réka – Vass László: Egy adott verbális-ikonografikus szöveg relátumával kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlatok. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III), JGYTF Kiadó, Szeged, 1998. 63-82.

 

Vass László: Jegyzetek a B.II-ből. In: Galgóczi László – Vass László (szerk.): „A word elszáll...” A pedagógusképzés kiskönyvtára 4. JGYF Kiadó, Szeged, 2006. 171-183.

 

Ajánlott irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Feladatok a verbális és képi összetevővel rendelkező multimediális szövegek elemzésének előkészítéséhez. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Multimédia. Több mediális összetevővel rendelkező irodalmi szövegek elemzése II. OKSZI, Budapest, 1998. 37-38.

 

Benkes Zsuzsa: A képolvasás aspektusai. Egy szövegkörnyezetéből kiragadott illusztráció megközelítése szemiotikai keretben. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 15. 0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Kép és szöveg. 2. Szöveg és fordítás. JGYF Kiadó, Szeged, 2003. 133-148.

 

11. Szöveg, zene és színpad

 

Kötelező irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Megjegyzések egy zenemű befogadásához. Vivaldi: A négy évszak. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 16. 0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Szöveg és zene. 2. Mediális transzpozíciók. JGYF Kiadó, Szeged, 2004. 81-89.

 

Benkes Zsuzsa: Feladatok a verbális és zenei összetevővel rendelkező multimediális szövegek elemzésének előkészítéséhez. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Multimédia. Több mediális összetevővel rendelkező irodalmi szövegek elemzése II. OKSZI, Budapest, 1998. 27-30.

 

Ajánlott irodalom

 

Benkes Zsuzsa: Feladatok a színpadi megjelenítésre szánt irodalmi szövegek és tényleges megjelenítésük elemzésének előkészítéséhez [Példa: Katona József: Bánk bán]. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Multimédia. Több mediális összetevővel rendelkező irodalmi szövegek elemzése II. OKSZI, Budapest, 1998. 68-81.

 

12. Összegzés, kitekintés

 

Követelmények. A kurzus teljesítésének feltételei

 

Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a kreatív szövegmegközelítések tematikában meghatározott területein, s legyenek képesek ezen ismereteiket munkájuk során alkalmazni, illetőleg kamatoztatni.

 

Ellenőrzés, értékelés

 

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. A gyakorlati jegy követelményének egy (a tematika alapján szabadon választható) házi dolgozat elkészítésével tehet eleget a hallgató. A gyakorlat pótlására előzetes egyeztetés alapján a szorgalmi időszakban (legkésőbb az utolsó előtti hétig) van lehetőség.

 

Vissza