Szak: Alkalmazott nyelvész

Előfeltétel: — 

A képzést biztosító tanszék: Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék

Kreditérték: 2

A kurzus kódja:

Heti óraszám: 1

A kurzus megnevezése: A szövegjelentés gyakorlatai

Oktatási forma: gyakorlat

Oktató: Dr. Vass László

Értékelés: gyakorlati jegy

Beosztása: főiskolai docens

Ráépülés: —

 

A kurzus célja egyrészt az analitikus-kreatív értelmező interpretáció meghatározó tényezőinek bemutatása, másrészt az interpretáció során felhasznált tudásrendszerek, mentális modellek tanulmányozása.

 

Tananyag és irodalom

 

1. Kurzusfelvétel, tájékoztató a félév követelményeiről

 

2. Az analitikus-kreatív és a kreatív-produktív szövegmegközelítésről

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János: Kombinatorikus költői nyelvi játékok. Adott versek kreatív transzformálásának néhány aspektusa. In: Petőfi S. János: Szöveg, szövegtan, műelemzés. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest, 1990. 159-199.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Egy szövegelméleti koncepcióról. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Elkallódni megkerülni. Versek kreatív megközelítése szövegtani keretben. Országos Továbbképző, Taneszközfejlesztő és Értékesítő Vállalat, Veszprém, 1992. 24-43.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A vers ’jelölő – jelölt’ szerkezete. A ’jelölő – jelölt’ kapcsolat domináns költői nyelvi hordozói. Elemzések. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Elkallódni megkerülni. Versek kreatív megközelítése szövegtani keretben. Országos Továbbképző, Taneszközfejlesztő és Értékesítő Vállalat, Veszprém, 1992. 195-347.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg megközelítései. Kérdések – válaszok. Bevezetés a szemiotikai szövegtanba. Iskolakultúra, Budapest, 1998. 119-140.

 

Vass László: Terminológiai szótár (a szemiotikai szövegtan tanulmányozásához). In: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 1. A szövegtani kutatás néhány alapkérdése, Szeged, 1990. 85-115.

 

Kiefer Ferenc (főszerk.): Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006.

 

3. Az interpretációfolyamatok objektumai és típusai

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János: A nyelv mint írott kommunikációs médium: szöveg. In: Petőfi S. János: Szöveg, szövegtan, műelemzés. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest, 1990. 3-75.

 

Petőfi S. János: Vers, kommunikációszituáció, interpretáció. In: Petőfi S. János: Szöveg, szövegtan, műelemzés. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest, 1990. 114-158.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Vass László: Válaszok, megjegyzések az analitikus szemiotikai textológiai szövegmegközelítéssel kapcsolatos megállapításokra, kérdésekre. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1995. 233-236.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Szövegtani ismeretek és alkalmazásuk a szövegmegformáltság elemzésében. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Szövegtani kaleidoszkóp 2. A szövegmegformáltság elemző megközelítése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1996. 9-38.

 

4. Az első fokú deszkriptív-explikatív interpretáció bázisai és alkotóelemei

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János: Költői művek explikatív interpretációjának néhány alapkérdése. In: Petőfi S. János: Szöveg, szövegtan, műelemzés. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest, 1990. 76-113.

 

Petőfi S. János: A szövegszignifikáció aspektusai és azok szemiotikai textológiai tárgyalása. In: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 2. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Első rész), JGYTF Kiadó, Szeged, 1991. 7-37.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A vers ’jelölő – jelölt’ szerkezetének első fokú szemiotikai összetevői. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Elkallódni megkerülni. Versek kreatív megközelítése szövegtani keretben. Országos Továbbképző, Taneszközfejlesztő és Értékesítő Vállalat, Veszprém, 1992. 45-101.

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A vers ’jelölő – jelölt’ szerkezete. A ’jelölő – jelölt’ kapcsolat domináns költői nyelvi hordozói. Elemzések. In: Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Elkallódni megkerülni. Versek kreatív megközelítése szövegtani keretben. Országos Továbbképző, Taneszközfejlesztő és Értékesítő Vállalat, Veszprém, 1992. 103-193.

 

5. A szimbolikus interpretáció bázisai és alkotóelemei

 

Kötelező irodalom

 

Vass László: Szimbolikus kontextualizáció és intertextualitás. Nagy László: Inkarnáció ezüstben. In: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 2. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Első rész), JGYTF Kiadó, Szeged, 1991. 55-66.

 

Petőfi S. János – Marcello La Matina: Egy általános szemiotikai textológia centrális aspektusai. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 97-128.

 

Ajánlott irodalom

 

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A multimediális szövegek megközelítései. Kérdések – válaszok. Bevezetés a statikus ’verbális elem + kép / diagram /…’-típusú komplex jelek szemiotikai szövegtanba. Iskolakultúra, Pécs, 2002. 121-134.

 

6-8. Elemzések: 1 – 3

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János – Vass László: Versek analitikus-kreatív megközelítése. Baka István: Ősz van az űrben. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 73-117.

 

Petőfi S. János – Vass László: A (rövid)próza analitikus-kreatív megközelítése. Örkény István: Gondolatok a pincében. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994. 118-156.

 

Vass László: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez 1. József Attila: Bukj föl az árból. In: Vass László – Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Generalia, Szeged, 1995. 7-22.

 

Ajánlott irodalom

 

Vass László – Boldizsár Klára: Bibliai szövegek analitikus-kreatív megközelítéséhez 1. Zakeus. In: Vass László – Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Generalia, Szeged, 1995. 23-52.

 

Vass László – Boldizsár Klára: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez. Utassy József: Fohász. MNy. XCIII. 1997. 1. 54-63.

 

Vass László: József Attila Bukj föl az árból című versének analitikus-kreatív megközelítése. In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 189-204.

 

9. Zárthelyi dolgozat írása a 2-8. hét anyagából

 

10. Az argumentatív interpretáció aspektusai

 

Kötelező irodalom

 

Petőfi S. János – Vass László: Az argumentatív értelmező interpretáció néhány aspektusa. Nagy László: Verseim verse. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1993. 81-106.

 

Ajánlott irodalom

 

Vass László: Örkény István In memoriam dr. K. H. G. című egyperces novellájának szemiotikai textológiai megközelítése. In: Szöveg és stílus. Szabó Zoltán köszöntése. Kolozsvár, Babes-Bolyai Tudományegyetem, 1997. 418-426.

 

11. Konferencia: a szemináriumi dolgozatok ismertetése

A szemináriumi dolgozatok beadása.

 

12-13. Interpretáció és illusztráció: 1 – 2

 

Kötelező irodalom

 

Vass László: Interpretáció és illusztráció. Egy multimediális kommunuikátum szövegtani megközelítéséhez. (Ladányi Mihály Szerelemből a szerelembe). In: Andor József – Benkes Zsuzsa – Bókay Antal (szerk.): Szöveg az egész világ. Petőfi S. János 70. születésnapjára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2002. 524-532.

 

Vass László: Pilinszky János: Harmadnapon – Kondor Béla: Illusztráció a Harmadnapon című vershez. A deszkriptív-explikatív strukturális interpretáció aspektusai. Et resurrexit tertia die. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 17.a Vass László: Poézis és piktúra. 17.b Általános információk. JGYF Kiadó, Szeged, 2005. 81-94.

 

Ajánlott irodalom

 

Barta Ágnes – Vass László: Interpretáció és illusztráció 1. Pilinszky János: Harmadnapon. In: Galgóczi László (szerk.): Alkalmazott nyelvészet a magyar nyelv és irodalom tanításában. A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 1. Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvi Tanszéke, Szeged, 1998. 131-144. http://www.jgytf.u-szeged. hu/%7Evass/vportrew.htm.

 

14. A félévi munka értékelése. Összegzés, kitekintés

 

Követelmények

 

Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel az analitikus-kreatív szövegmegközelítések tematikában meghatározott területein, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni, illetőleg kamatoztatni.

 

Ellenőrzés, értékelés

 

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy szemináriumi dolgozat (analitikus-kreatív elemzés) elkészítésével és megvédésével, valamint egy (szabadon választható) házi dolgozat és egy zárthelyi megírásával tehet eleget a hallgató.

 

Vissza