KOLLOKVIUMI TÉMAKÖRÖK
Dr. Vass László
Az itt feltüntetett adatok a témaköröknek megfelelő anyagok elérési
lehetőségeit mutatják: a http://www.jgytf.u-szeged.hu/%7Evass/index.html
címen, illetőleg az oktatói CD-n.
1. A magyar szövegnyelvészet előzményei, kialakulása, története.
[Egyénileg!]
-
Fehér Erzsébet: A szövegkutatás megalapozása a magyar nyelvészetben.
Tudománytörténeti vázlat. Nyelvtudományi Értekezések 147. Akadémiai
Kiadó, Budapest, 2000. [Recenzióját lásd: a http://www.jgytf.u-szeged.hu/%7Evass/vrt1302.htm
címen, illetőleg az oktatói CD-n a textológia / szövegtan / előadások
mappában!]
2. Bevezetés a szemiotikai szövegtanba. A szemiotikai szövegtan jellege. A
szöveg meghatározása. [A hálón és a CD-n lásd: vsze031: ~ 1-6. oldalak!]
3. A szövegtan tárgya, célja, metodológiája. A szövegtani kutatásban érdekelt
főbb diszciplínák. [Lásd: vsze031: ~ 6-12!]
4. Az
interpretációfolyamatok objektumai és típusai. [Lásd: vsze041: ~ 1-7!]
5. Szövegmegközelítési módok I. A szöveg fizikai hordozójával és jelentéstani
felépítésével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlatok.
[Egyénileg!]
-
Vass László: Kreatív-produktív szövegmegközelítések. Egy szöveg fizikai
hordozójával és nyelvi jelentéstani felépítésével kapcsolatos gyakorlatok.
In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció.
A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 2. Tanulmányok. JGYF Kiadó, Szeged,
1999. 175-188. [Lásd: vsze041: ~ 7-9 + vsze0411 + vsze0413!]
6. Szövegmegközelítési módok II. A szöveg formai felépítésével és a
szövegben kifejeződő világdarabbal kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlatok.
[Egyénileg!] [Lásd: vsze041: ~ 7-9 + a következő két anyag!]
-
Vass László: Egy adott verbális szöveg formációjával kapcsolatos kreatív-produktív
gyakorlat. Aprily Lajos A hiúz. In: Szikszainé Nagy Irma (szerk.):
Officina
Textologica 3. Szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezéseinek
elemzéséhez. Magyar nyelvű szövegek elemzése, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen,
1999. 70-78. [Lásd: vsze0412!]
-
Benkes Réka - Vass László: Egy adott verbális szöveg relátumával kapcsolatos
kreatív-produktív gyakorlatok. Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg.
In: Petőfi S. János, Békési Imre, Vass László (szerk.): Szemiotikai
szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez
(II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 65-77. [Lásd: szemm101!]
7. A kommunikációszituáció tényezői. Kommunikációval kapcsolatos kifejezések.
[Lásd: vsze051: ~ 1-10!]8. Discourse analysis - text analysis. A társalgásról.
[Egyénileg!]
-
Vass László: Adalékok a társas érintkezés és a diskurzusok vizsgálatához.
In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció.
A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 2. Tanulmányok. JGYF Kiadó, Szeged,
1999. 205-220. [Lásd: vportrez!]
9. A szövegekre vonatkozó ismeretek forrása. A szöveg(ek) irodalmiságának
kérdése. A kontextus és a kotextus terminus használatáról.
[Lásd: vsze071: ~ 1-6!]10. A jelentés szó használatáról. Jelentéstípusok - első és másodfokú
jelentés. Megjegyzések a metaforákról. Percepció – appercepció.
[Lásd: vsze071: ~ 6-9!]
11. A komplex jel, a jelkomplexum összetevői. A vehikulum. A médiumok.
Figura és notáció.
[Lásd: vsze081: ~ 1-5!]
12. A vehikulum-imágó. Figura - notáció
- bekezdés.
[Lásd: vsze081: ~ 7-8!]
13. Formáció. Konnexió, konnexitás.
[Lásd: vsze091: ~ 1-3 + 8-10!]
14. Mikro- és makroarchitektonika: a szöveg szintjei és e szintek elemei.
[Lásd: vsze101!]
15. A szenzus. A rendszerszerű szenzus. Diktum, apperceptum, evokátum.
[Lásd: vsze111: ~ 1-6!]
16. Kohézió. Kohézióhordozók.
[Lásd: vsze111: ~ 8-13!]
17. A kontextuális szenzus. A kontextualizáció.
[Lásd: vsze121: ~ 1-2 + 4-5!]
18. A relátum és a relátum-imágó. Koherencia, konstringencia. Nyelvi
ismeretek - világra vonatkozó ismeretek.
[Lásd: vsze121: ~ 5-8!]
19. Az intertextualitás. [Lásd: vsze151: ~
1-3!]
20. A formai felépítés és a jelentés. Langue lingvisztika - kommunikáció
irányultságú nyelvészet. [Lásd: vsze151: ~ 3-7!]
21. A tankönyvi szövegről.
[Egyénileg!]
-
Szende Aladár: A tankönyvi szöveg természetéről. In: Petőfi S. János
– Békési Imre – Vass László (szerk): Szemiotikai szövegtan 5. Szövegtani
kutatás: témák, eredmények, feladatok, JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 211-217.
[Ez csak nyomtatásban van meg.]
vagy:
-
Buda Béla, Horányi Özséb, Kósa András, Petőfi S. János, Pléh Csaba,
Voigt Vilmos: A tanár és a tankönyvi szöveg. In: Petőfi S. János – Békési
Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 13. 0. A szövegtani
kutatás általános kérdései. 1. Szaknyelvi szövegek. 2. Tankönyvi szövegek.
JGYF Kiadó, Szeged, 2000. 125-145. [Lásd: szemm131!]
22. Az információs társadalom és az összetett textualitás.
[Egyénileg!] [Lásd: vsze16!]
-
Tapscott, Don: Digitális gyermekkor.
Az internetgeneráció felemelkedése. Kossuth Kiadó, Budapest, 2001.
[Recenzióját lásd: vrt1404!]