ZÁRTHELYI TÍPUSFELADATOK
SZÖVEGTAN

- TANÍTÓKÉPZÉS -

Dr. Vass László

Válassza ki a helyes megoldást!

1. Ki az a kutató, aki a Szövegtan, interpretáció, interdiszciplinaritás című diszkusszió szerint,
    elsődlegesen az inferenciák elemzésével foglalkozik?

a) W. Heydrich                                                     b) E. Sözer
c) F. Neubauer                                                     d) R. van de Velde
2. Kitől származik a következő, a Szövegtan, interpretáció, interdiszciplinaritás című
    diszkusszióból való idézet?
„(...) Ebből következik egyrészt az, hogy az anyanyelvi olvasók az irodalmi szöveget nem feltétlenül irodalomként olvassák, másrészt – ezzel szoros összefüggésben – az is, hogy az irodalomtanítás alapvetően egy olvasásmódszertani probléma. Azaz, az irodalmi szöveg »irodalmisága«, legalábbis a hozzá vezető út elmagyarázható, tanítható, nem vagyunk kizárólag intuíciókra utalva.”
a) Csúri Károly                                                     b) Nagy L. János
c) Petőfi S. János                                                  d) Békési Imre
3. VASS LÁSZLÓ Szimbolikus kontextualizáció és intertextualitás. Nagy László: Inkarnáció
    ezüstben című tanulmánya szerint mi utal arra a műveletre, amely „a vehiculummal
    korreszpondáló sensust egy adott kommunikációszituációban konkretizálja, azaz egy
    interpretációként elfogadható világfragmentummal (relatum /= Re/) korreszpondáló sensusba
    'transzferálja'.”?
a) intertextualitás                                                b) relátum-imágó
c) kontextualizáció                                             d) kompozicionális
                                                                              organizáció
4. ZSILKA TIBOR A dekonstruált (szöveg)struktúra című tanulmánya szerint ki osztotta fel
    elsőként a jelelméletet három részterületre: szintaktikára, szemantikára és pragmatikára?
a) G. Frege                                                            b) Ch. Morris
c) R. Carnap                                                          d) F. Saussure
5. FÓNAGY IVÁN A költői kutatásról című tanulmányában melyik költő mely művére
    vonatkozik az alábbi megállapítás?
„(...) minden téma két változatban szerepel, egy sötét mollhangúban (Au mal), és egy világos, dúr jellegűben (Au bien).”
a) Mallarmé Kockadobás                                    b) Paul Éluard
                                                                                Erkölcsi lecke
c) Paul Verlaine L' allée est sans fin                      d) Clément Marot
                                                                                VII. Elégia
 6. FÓNAGY IVÁN A költői kutatásról című tanulmányában kinek a gyászelméletével állítja
     párhuzamba Szabó Lőrinc Huszonhatodik évét?
a) K. Bühler                                                             b) C. G. Jung
c) Ferenczi Sándor                                                   d) S. Freud
7. PETŐFI S. JÁNOS – VASS LÁSZLÓ Az argumentatív értelmező interpretáció néhány
    aspektusa. Nagy László: Verseim verse című tanulmánya az elemzett költemény melyik
    koreferáló elemcsoportját nem vizsgálja az alábbiak közül?
a) „bűn”                                                                    b) 'lírai én'
c) „ember”                                                                d) „csillag”
8. PETŐFI S. JÁNOS – MARCELLO LA MATINA Egy általános szemiotikai textológia centrális aspektusai című tanulmányának kiindulópontja „Egy multimediális kommunikátum” és a hozzá fűzött kommentárok. Az alábbi négy közül melyik vehikulumkomponenssel nem rendelkezik a szóban forgó multimediális kommunikátum?
a) monodikus zenei                                                    b) tipografikus
c) daktilografikus                                                       d) ikonografikus
9. VASS LÁSZLÓ – BOLDIZSÁR KLÁRA Bibliai szövegek analitikus-kreatív
     megközelítéséhez 1. Zakeus című tanulmánya az összehasonlíthatóság kedvéért megadja az
     elemzett parabola tagolását egy harmadik szerzőtől is. Ki ez a szerző?
a) Balázs János                                                       b) Helbert Haag
c) Karl Rahner                                                        d) Benyik György


Megoldás

Tanítóképzés: Addenda: Szövegtan