A Tevékenység célja: a sikeres
pályázatok eredményeként megvalósuló támogatott projektek kommunikációs tervének
elkészítése.
A kommunikációs terv elkészítésének módja:
a tevékenység során az iroda munkatársai közül kijelölt projektmenedzser és az
érintett szervezeti egységek szakemberinek együttműködésével kerül sor a projekt
kommunikációs tervének kidolgozására.
A kommunikációs terv kidolgozásának menete és szabályai:
1) A pályázatra vonatkozó sajtókommunikációs
kötelezettségek
Az eddigi tapasztalatok alapján a pályázatírók jóval több
sajtómegjelenést vállalnak a projekt során, mint amit az adott pályázati
kategóriában a pályázat kiírója előír. Ezért mindenekelőtt az kell vizsgálni,
hogy a pályázati kiírás és az érvényes szabályok milyen tájékoztatási
kötelezettséget írnak elő.
Az egyes pályázati kategóriákban előírt sajtókommunikációs
kötelezettségek és az azoknak eleget tevő sajtókommunikációs aktivitások a
következők: (forrás: „Kedvezményezettek Tájékoztatási Kötelezettségei az Európai
Uniós támogatásból megvalósuló projektekhez”)
I. kategória:
500 millió Ft feletti támogatás esetén
Az előkészítő szakaszban:
- Sajtóesemény
szervezése, sajtómegjelenések összegyűjtése
A megvalósítási szakaszban:
- Sajtóközlemény kiküldése a projekt indításáról,
sajtómegjelenések összegyűjtése
- Sajtónyilvános események szervezése
A megvalósítást követő szakaszban:
- Sajtónyilvános projektátadó ünnepség
- Sajtóközlemény kiküldése a projekt zárásáról, sajtómegjelenések
összegyűjtése
II. kategória:
50 millió – 500 millió Ft közötti támogatás esetén
A megvalósítási szakaszban:
- Sajtóközlemény kiküldése a projekt indításáról,
sajtómegjelenések összegyűjtése
A megvalósítást követő szakaszban:
- Sajtóközlemény kiküldése a projekt zárásáról, sajtómegjelenések
összegyűjtése
III. kategória:
50 millió Ft alatti támogatás esetén
A megvalósítást követő szakaszban:
- Sajtóközlemény kiküldése a projekt zárásáról, sajtómegjelenések
összegyűjtése
Összegezve: Sajtótájékoztatót kizárólag az I. kategóriás
projekteknél kell tartani. (A sajtónyilvános esemény nem sajtótájékoztatót
jelent, hanem olyan, a projekthez kapcsolódó szakmai eseményt, amelyre meghívást
kap a sajtó is.) A II. és III. kategóriájú projektek esetében mindössze
sajtóközleményt kell kiadni.
Ezekkel az aktivitásokkal tehát teljes mértékben kielégíthető az
adott pályázati kategória sajtókommunikációs kötelezettsége. További
sajtókommunikációs aktivitások vállalásának (pl. sajtótájékoztatók
szervezésének, többszöri sajtóközlemény megjelentetésének) a pályázatban csak
akkor van alapja, ha arra:
- vagy
komoly igény merül fel a média részéről (ezzel kizárólag a legjelentősebb
pályázatok esetében lehet számolni),
- vagy
megfelelő nagyságú pénzügyi fedezetet állítanak be a pályázatba a bővített
sajtókommunikációra.
Külső kommunikációs ügynökség szolgáltatásának igénybevétele az
I. kategóriás projektekben is csak ajánlott, de nem kötelező, II. és III.
kategóriás projektek esetén az idézett dokumentum még ajánlást sem fogalmaz meg
erre vonatkozóan. Az tehát, hogy a pályázók külső ügynökségeket bíznak meg a
projekt kommunikációval, a saját döntésük, nem pedig a pályázat kiírója részéről
megfogalmazott elvárás.
A sikeres pályázati eléjárás eredményeként elnyert támogatás
felhasználása a támogatási szerződésben foglaltak szerint történik. Minden
projekt végrehajtása a támogatási szerződés aláírásával kezdődik. Mivel a
kedvezményezett a SZTE, ezért a Kar csak a már aláírt dokumentumot kapja meg.
2) A reális sajtókommunikációs lehetőségek és azok pénzügyi
vonzatai
Az eddigi tapasztalatok alapján a pályázatírók nem mindig mérik
fel helyesen a sajtókommunikációs lehetőségeket és azok pénzügyi vonzatait.
A sajtókommunikáció tervezésénél abból kell kiindulni, hogy a
média kizárólag hirdetésként (PR cikk, PR műsor) közöl pályázati disszeminációs
anyagokat, ezért a pályázatban ennek pénzügyi fedezetét biztosítani kell.
(Néhány pályázat – nagyságrendjénél vagy tartalmánál fogva – természetesen
felkeltheti a sajtó érdeklődését, de ebben az esetben sem várható és
garantálható a sajtóban a pályázat oly módon történő bemutatása, hogy az
megfeleljen a disszeminációs előírásoknak – logók, pályázat azonosító száma,
kötelező tartalmi elemek stb.)
A pályázat elkészítése előtt ezért a pályázatírónak tájékozódnia
kell az aktuális hirdetési tarifákról, illetve meg kell állapodni az egyes
médiumokkal a pályázati disszeminációs anyagok közzétételének költségvonzatáról,
és ezeket a pályázatba be kell építeni.
Az I. kategóriás pályázatok esetében 3 alkalommal célszerű
hirdetést tervezni (előkészítő szakasz, megvalósításai szakasz, megvalósítást
követő szakasz). A II. kategóriás pályázatok esetében 2 alkalomra (megvalósítási
és megvalósítás utáni szakasz), az I. kategóriás pályázatok esetében 1 alkalomra
(megvalósítás utáni szakasz).
(Tájékoztatásul: A Délmagyarországban a PR cikkre 1/8-ad oldalas
hirdetési felületet célszerű igénybe venni, melynek ára jelenleg 178.000 Ft+25%
ÁFA.)
A pályázatok sajtókommunikációjával kapcsolatos elvárás a
tényleges sajtómegjelenések összegyűjtése és dokumentálása. Ez a nyomtatott
sajtó esetében viszonylag egyszerű, az elektronikus sajtótól viszont csak abban
az esetben várható el a közzétett anyagok rendelkezésre bocsátása (pl. DVD-n),
ha ez a pályázó és az adott médium közötti megállapodás részét képezi.
3) A kari pályázatok sajtókommunikációja
A JGYPK várható pályázatainak száma és a disszeminációra
fordított összeg nagyságrendje alapján célszerű koncentrált kommunikációban
gondolkodni. A sajtókommunikáció tekintetében ez a következő területeken
eredményezhet szakmai színvonal- és költséghatékonyság-növekedést.
a) A
pályázati disszeminációs költségvetésből finanszírozható humán-erőforrás
segítségével az Iroda közreműködik a pályázatok sajtókommunikációs tervének és
sajtókommunikációs költségvetésének elkészítésében, a megfelelő
sajtókommunikációs aktivitások kiválasztásában és lebonyolításában, így az 1.
pontban megfogalmazottak biztosítva lennének.
b) Kari pályázati periodika kiadásával és online
kommunikációs felület működtetésével a disszeminációs kötelezettségek jelentős
részének költséghatékony módon eleget lehet tenni.
c) Központi médiafelület-vásárlással (hirdetési
keretmegállapodás a Délmagyarországgal, televízióműsor a helyi televíziókban –
természetesen közbeszerzés útján) volumengazdaságosan biztosíthatók a pályázati
sajtókommunikációs lehetőségek. |