|
|
Szegedi Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Intézet |
||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
Prof. Dr. Szalay István C.Sc.
Matematika szakcsoport kezdőlapjára Tanító és Óvóképző Intézet kezdőlapjára Szakmai életrajz és publikációs jegyzék Végzettség: 1967: József Attila Tudományegyetemen, TTK, matematika–fizika szak Munkahelyek: 2007-től: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet, Matematikai Szakcsoport 2003–2007: SZTE JGYTFK Matematika Tanszék 2002–2003: Miniszterelnöki Hivatal, Egyházügyi Államtitkárság 1998–2002: SZTE JGYTFK Matematika Tanszék 1994–1998: Szeged Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala 1991–1994: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Matematika Tanszék 1991–1992: BDTF (Szombathely) Matematika Tanszék (félállás) 1967–1990: JATE TTK Bolyai Intézet Analízis Tanszék Beosztások: 2015-től: címzetes egyetemi tanár 2002–2003: Miniszterelnöki Hivatal, Egyházi Ügyekért felelős címzetes közigazgatási államtitkár 1994–1998: Szeged Megyei Jogú Város polgármestere 1991-2015: főiskolai tanár (Juhász Gyula Tanárképző Főiskola és jogutódai, Szeged) 1978–1990: egyetemi docens (József Attila Tudományegyetem, Szeged) 1973–1978: egyetemi adjunktus (József Attila Tudományegyetem, Szeged) 1968–1973: egyetemi tanársegéd (József Attila Tudományegyetem, Szeged) 1967–1968: egyetemi gyakornok (József Attila Tudományegyetem, Szeged) Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat: - Különféle matematikai tárgyak oktatása elsősorban az egyetemi- illetve főiskolai szintű matematika tanári szakon: Egyváltozós függvények differenciálása, Egyváltozós függvények integrálása, Többváltozós függvények, Komplex függvénytan, Analitikus testmodellek (speciálkollégium), - Bevezetés a matematikába tárgy oktatása a matematika (BSC) alapszakon, - Kultúrfilozófia természettudományos alapjai tárgy oktatása andragógia (BSC) alapszakon, - Matematika I-II. tárgyak oktatása a tanító szakon, Függvények tárgy oktatása a tanítók matematika műveltségi területén, - Gazdasági matematikai tárgyak oktatása a felsőfokú szakképzésben (banki, pénzügyi, számviteli szakügyintéző, kis- és középvállalkozási menedzser, hulladékgazdálkodási technológus, titkárságvezető), - a Fourier-sorok I-II-III tárgyak előadójaként részvétel a Szegedi Tudományegyetem Matematikai Analízis Doktori Programjában, - Tanárok és tanítók számára szervezett továbbképzések (Békéscsaba, Szabadka) időszakos előadója. - A tanítóképzés mellett bekapcsolódás az óvoda- illetve gyógypedagógusok tananyagfejlesztésébe. - Intenzív tanári továbbképzést kidolgozó (minisztériumi) országos Pedagógusképző Tanács tagja és elnöke e Tanács Matematikai Albizottságának (1981- 1986). Felsőoktatási Tudományos Tanács Pedagógusképző Bizottság tagja (1994 -1996), Felsőoktatási Tudományos Tanács Tervezés – finanszírozási Bizottság tagja (1994 -1996), Magyar Akkreditációs Bizottság Matematikai Bizottsága tagja (1994 – 1997), Természettudományi Képesítési Feltételeket kidolgozó országos bizottság tagja (1992 – 1994) később állandó meghívottja. - Közoktatással kapcsolatos közéleti tevékenység: Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány (kuratóriumi tag: 1996 - 2001), Pro Renovanda Hungariae Alapítvány Trefort Ágoston Szakapítványa (kuratóriumi tag: 1991 - ), Bonifert Domonkos (tehetséggondozó) Alapítván (kuratóriumi elnök: 2002 - ) - Egyéb közéleti tevékenység: Csongrád Megyei Tanács Ifjuságpolitikai Bizottságának tagja (1971 – 1973), József Attila Tudományegyetem Tanácsának tagja (1981 – 1990), Természettudományi Karok Dékáni Kollégiumának titkára (1983 – 1986), Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete Országos Választmányának tagja (1988 – 1990), MSZMP Csongrád Megyei Végrehajtó Bizottságának oktatási felelőse ( 1988 – 1989), Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése felsőoktatási és tudományos bizottságának külső tagja (1991 – 1994), Szegedért Alapítvány Elnökségének tagja (1994 – 1998), Ópusztaszeri Nemzeti Emlékpark Felügyelő Bizottságának tagja (1996 – 2000), országgyűlési képviselő, az országgyűlés kulturális és sajtó állandó bizottság, a milleniumi és az európai integrációs albizottságok tagja (1998 – 2002), Picardia Alapítvány (kuratóriumi elnök: 1996 – 2006), Szegedi Közéleti Kávéház Alapítvány (kuratóriumi elnök: 1996 - ). - Az utóbbi 25 évben – éves rendszerességgel - az ország különböző középiskoláiban érettségi - elnöki teendők ellátása, így bizonyos szintű országos kitekintés a középiskolákban folyó szakmai munkát illetően. Vezetői tisztségek: - 2007-2013: SZTE JGYPK, Tanító- és Óvóképző Intézete Matematika szakcsoportjának vezetője - 1992–2007: (a polgármesteri és államtitkári tisztségek idején esedékes megszakításokkal) a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola (ma az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kara) Matematika tanszékének vezetője - 1991–1994: A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola főigazgatója - 1993–1994: A Szegedi Universitas Igazgató Tanácsának elnöke - 1991–1992 : A Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola (Szombathely) Matematikai Tanszékének vezetője (félállás) - 1981–1986: A József Attila Tudományegyetem TTK dékán - helyettese Szakmai tevékenység: A szegedi József Attila Tudományegyetemen 1967-ben matematika-fizika szakos középiskolai tanári oklevelet szereztem. Az egyetem elvégzése után azonnal munkába is álltam az egyetem Bolyai János Matematika Intézetében a Szőkefalvi-Nagy Béla professzor által vezetett Analízis Tanszéken, ahol tudományos vezetőm Leindler László professzor lett. Tudományos szakterületem a végtelen sorok összegezhetősége, a Fourier- és ortogonális sorokkal kapcsolatos approximáció-elmélet volt. Cikkeim a budapesti, szegedi, debreceni magyar kiadású nemzetközi folyóiratokban, továbbá japán, lengyel, bolgár, szovjet, jugoszláv és amerikai folyóiratokban kerültek publikálásra, egy orosz nyelvű cikk kivételével, valamennyi angol nyelven. 1975-76-ban egy félévet, 1986-87 -ben teljes tanévet töltöttem Moszkvában tanulmányúton, részben a Moszkvai Állami Egyetemen (Lomonoszov Egyetem), részben a Szovjet Tudományos Akadémia Matematikai Intézetben (Sztyeklov Intézet). V.G.Chelidze: Néhány módszer a kettős sorok és integrálok szummálhatóságára, Tbiliszi, 1977. (oroszul) megjelent könyve is jelzi, hogy időszerűvé vált a kettős sorok beható vizsgálata. E témában írt dolgozataim a kettős ortogonális sorok abszolút, ill. erős szummálhatóságára vonatkozóan tartalmaznak eredményeket, megadva azokat a szummálhatósági definíciókat, amelyek használata esetén az „egyszeres” sorokra ismert klasszikus tételek érvényben maradnak. Ezekben a témakörökben a Szovjet Tudományos Akadémia Matematikai Sztyeklov Intézetében, a moszkvai Lomonoszov Egyetemen, a varsói Banach Centerben és az International Worshop in Analysis and its Applications 1987 júniusában Dubrovnik-Kupari helyszínnel rendezett konferenciáján tartottam előadásokat. 1983-tól kezdődően – N. Tanovic-Miller: On strong corvengence of trigonometric and Fourier series dolgozatával 40 évi szünet után ismét napirendre került az erős Cesaro szummálhatóság határesetének, az erős konvergenciának a vizsgálata, amely közbülső helyet foglal el a jól ismert konvergencia és az abszolút konvergencia között. Az e tárgykörben írt dolgozataim között vannak olyanok, amelyeknek N. Tanovich - Miller, illetve Móricz Ferenc professzorok a társszerzői. Ebben a témában segítséget nyújtottam Dobi János egyetemi doktori dolgozatához és eredményeimmel foglalkozik Németh Zoltán PHD dolgozata is. Közéleti elfoglaltságaim miatt 1996 - tól 2000 - ig nem jelentek meg tudományos dolgozataim. A közéleti szereplésből a szakmába visszatérve tudományos témát váltottam és egy, eddig még nem kutatott témát kezdtem, amelynek a „Robbantott és zsugorított számok elmélete” nevet adtam. A robbantott számok egy, a valós számokkal izomorf, a valós számokat is tartalmazó rendezett testet alkotnak. Algebrai értelemben nem, de geometriai és analízis vonatkozásában jelentenek újat. E témából 2001. óta folyamatosan jelennek meg cikkeim (lásd publikációs lista), a hazai fórumok mellett Kolozsváron, Nyitrán, Lyonban, Plovdivban és Pozsonyban is tartottam előadásokat. A nyitrai Constantin Egyetem által kiadott Acta Mathematica folyóirat szerkesztő – bizottsági taggá választott. - 1976: A Magyar Tudományos Akadémián a Fourier – sorok általánosított abszolút Cesaro szummálhatóságának vizsgálata című kandidátusi értekezés megvédése. - 1971: A József Attila Tudományegyetemen az Ortogonális függvénysorok általánosított abszolút Cesaro szummálhatóságáról című természettudományi doktori értekezés megvédése. - Publikációs tevékenységemnek a „tiszta matematikától” eltérő termékei közül kiemelkedik a 2006–ban „ A kultúrfilozófia természettudományos alapjai) címmel megjelent könyvem (Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.) - A Szegedi Tudományegyetemen a Matematikai Analízis Doktori Programjának keretében opponensként, védési bizottsági és szigorlati bizottsági tag feladatokat is látok el. - Lektori tevékenységem (a matematikai folyóiratokban megjelenő lektorálásokon túlmenően) az általános iskolai (alsó és felső tagozatos) matematikai tankönyveket és feladatgyűjteményeket érinti: 8 kiadvány lektorálása az OKÉV megbízásából, a tervezett kiadványok tankönyvvé való nyilvánítását illetően. (A tankönyvpiac bővülését követően, 1994–ben a Művelődési és Közoktatási Minisztérium megkezdte a forgalomban lévő tankönyvek szakmai felülvizsgálatát tankönyvvé nyilvánítás céljából.) Kutatások, tananyag-fejlesztések: - Határérték, folytonosság, differenciálhatóság példatár (Első kiadás: JATE Kiadó, Szeged, 1990. Második kiadás: JATEPress Kiadó, Szeged, 1995.) - Gazdasági Matematika szakképzési füzet (Leonardo communications, Szeged, 2004) - A kultúrfilozófia
természettudományos alapjai (Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula
Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2006.) - Matematikai előadások és gyakorlatok tanító szakon (facsimile kiadás, Bonifert Domonkos Alapítvány, Szeged, 2008.) - MATEMATIKA (Tankönyv,
tanító szakos hallgatók számára, terjedelme 394 oldal, ISBN 978 963 9927
28 5) Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2010. Vezetői tapasztalatok: Vezetői tapasztalataimat kereken negyedszázados folyamatos és változatos vezetői tevékenységből merítem, amelyben ötvöződnek az oktatási, tudományos, politikai és civil közéleti elemek. Kitüntetések: - 2015: „Pro Talentis” díj; Szegedi
Tudományegyetem - 2015: Szegedért Alapítvány Fődíj - 2014: „Pro Universitate” díj;
Szegedi Tudományegyetem - 1996: Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztje (ma: Lovagkereszt) - 1996: Szent Száva Érdemrend (a Szerb Egyház feje, Pavle pátriárka által személyesen átadott kitüntetés) - 1986: Munka Érdemrend Ezüst fokozata - 1973: KISZ Érdemérem - 1971: Ifjúság Szegedért Emlékérem Idegennyelv–ismeret: angol – középfokú (állami nyelvvizsga) orosz – kandidátusi nyelvvizsga Egyéb végzettség: Akkreditációs szakértő (Pilisborosjenő, 2000) Publikációk: DISSZERTÁCIÓK- Egyetemi doktori fokozat A József Attila Tudományegyetem: az Ortogonális függvénysorok általánosított abszolút Cesaro szummálhatóságáról, 1971, 53 o. Szeged, JATE (summa cum laude) - CsC – fokozat A Magyar Tudományos Akadémián: Fourier-sorok általánosított abszolút Cesaro szummálhatóságának vizsgálata című kandidátusi értekezés, 1977, 140 o. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK1. On the absolute summability of Fourier series. Tohoku Math.Journ., 21(1969), 523-531. 2. On generalized absolute Cesaro summability of orthogonal series. Acta Sci.Math., 32(1971), 51-57. 3. On the best approximation of factorized Fourier series. Approximation Theory (Proc.Conf.Poznan, 1972.), Warzawa (1975), 235-241. 4. On ortogonal trigonometric polynomials, Acta Sci.Math., 37(1975), 287-292. 5. Fourier sorok általánosított abszolút Cesaro szummálhatóságának vizsgálata (Kandidátusi értekezés, 1976) 6. On the generalized absolute Cesaro summability of Fourier series. Colloquia Math.Soc.János Bolyai/19. Fourier analysis and approximation theory (Bp., 1976), 817-826. 7. On generalized absolute Cesaro summability factors. Publ.Math. 24 (1977), 344-349. 8.
On the strong approximation of orthogonal series. Constrictive Function
Theory’77, 9. On the connection between the strong approximation and the generalized absolute Cesaro summability of orthogonal series. Approximation and function spaces (Proc.Conf.Gdansk, 1979.), Warzawa (1981), 749-754. 10. Ob abszolutnoj szummiruemosztyi trigonometricseszkih rjadov. Mat.Zam., 30 (1981), 823-837. 11. On the generalized absolute Cesaro-summability and the strong approximation of orthogonal series. Constructive Function Theory’81, Sofia (1983.), 543-550. 12. On the absolute Cesaro summability of Fourier series. Colloquia Math.Soc.János Bolyai/35. Functions, series, operators/, Budapest, 1980. (1983.), 1171-1181. 13. On the Banach space of uniformy strong convergent Fourier series. Constructive Theory of Functions’84, Sofia (1984.), 830-834. 14. On the Banach space of strongly convergent trigonometric series. Acta Math.Hung., 46(1985), 39-45. 15. On the generalized absolute Cesaro-summability of double orthogonal series. Acta Sci. Math.., 48(1985), 451-458. 16. (Móricz Ferenccel közös cikk) Approximation by mixed arithmetic means of double orthogonal series. Colloquia Math.Soc.János Bolyai/39. Alfred Haár Memorial Conf. 1985. Budapest (1987.), 629-640. 17. (Móricz Ferenccel közös cikk) Absolute summability of double orthogonal series. Acta Sci. Math., 52(1988), 349-371.18. On Hilbert space of almost everywhere convergent Fourier series. Radovi Matematicki, 4(1988), 121-131. 19. On the strong Cesaro summability of double orthogonal series. Studia Math., 91(1988), 89-107. 20. On the strong Cesaro summability of Double Orthogonal Expansions. Journ.Math.Anal. and Appl., 144(1989), 52-74. 21. On the properties of the strong Cesaro summability and strong convergence of series. Anal.Math., 15(1989), 195-209. 22. On the strong Cesaro summability of double series. Anal.Math.,15(1989), 321-341. 24. (N.Tanovic-Millerrel közös cikk.) On Banach spaces of absolutely and strongly convergent Fourier series. Acta Math.Hung., 55 (1990), 149-160. 25. On the strong convergence of orthogonal series with almost everywhere uniformly bounded orthonormal systems. Acta Sci.Math., 54 (1990) 109-114. 26. (N.Tanovic-Millerrel közös cikk.) On Banach spaces of absolutely and strongly convergent Fourier series II. Acta Math.Hung., 57 (1991), 137-1149 27. On the Connection among the Ordinary, Strong and Absolute Cesaro summabilities of Double Series. Colloquia Math.Soc.János Bolyai (58. Approximation Theory), Kecskemét, Hungary, 1990. (1992), 647-662. 28. The caracterization of bounded linear functionals on the space of almost everywhere convergent trigonometric series. Acta Sci.Math., 57 (1993), 465-470. 29. (N.Tanovic-Millerrel közös cikk.) The duals of and the spaces of absolutely and strongly convergent Fourier series of index p > 1, Acta Sci.Math., Szeged., 60 (1995), 637-657 30. On the compressed Descartes-plane and its applications Acta Mathematica Academiae Pedagogicae Nyíregyháziensis, 17 (2001), 37-46 31. Exploded and compressed numbers. Acta Mathematica Academiae Pedagogicae Nyiregyháziensis, 18 (2002), 33-51. 32. On the cube modell of three-dimensional euclidean space. Acta Acad.Paed.Agriensis, Sectio Mathematicae, 29 (2002), 15-34. 33. Határérték, folytonosság, differenciálhatóság példatár, JATE press, 1995. 35.On the shift-window phenomenon of super-functions Acta Mathematica Academiae Pedagogicae Nyíregyháziensis 19(2003), l-18 36.Exploded and compressed spaces Acta Mathematica Academiae Pedagogicae Nyíregyháziensis 19(2003), 19-41. 37. The complex model of exploded real numbers, its levels and level- operations, The ERASMUS lectures (selection) 1998-2003. kötet,128-137.,SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KIADVÁNY, Szeged, 2003. 38. A complex model of exploded real numbers, Acta Mathematica Nitra, 6(2003),93-107. 40. Gazdasági matematika, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Szakképzési Füzetek 5. Leonardo communications (ISBN : 963 7356 037) Szeged, 2004. 42. (Kóródi Lászlóval közös poszter) Exploded lines and circles with full graphs, Főiskolai Matematika-, Fizika- és Számítástechnika Oktatók XXIX Országos Konferenciája, Szeged, 2005. aug 29-31. 43. Kvantumos és folytonos zsugorítások, Főiskolai Matematika-, Fizika- és Számítástechnika Oktatók XXIX Országos Konferenciája, Szeged, 2005. aug 29-31. (Előadás, megjelent a konferencia – disc-en.) 44. Explosion and compression by numbers, International Journ. of Applied Mathematics, 18(2005), 33-60. 45. On the c-explosion and c-compression of real numbers. 5-th International Conference APLIMAT 2006., (Part II.) 173-180. 47. (Kóródi
Lászlóval közös poszter) Wandering int he fourth dimension, Főiskolai Matematika-, Fizika- és
Számítástechnika Oktatók XXIX Országos Konferenciája, Pécs, 2006. aug 23-25. 48. Alapkérdések a tanító–hallgatók matematika oktatásában és a
közgondolkodás Evidencia-szintje ,Apáczai-napok
,Tanulmánykötet I. (2006), 406 – 411. 49. The laminary model of exploded Descartes – plane, Acta Mathematica
Academiae Pedagogicae Nyíregyháziensis 22(2006),
127-142. 50. Példák az általános műveltség matematikai összetevőire, Kultúra, Művészet, Társadalom . (Az SZTE JGYPK, Felnőttképzési Intézet kiadványa, Szeged, 2007), 344–350. 51. Matematika előadások és gyakorlatok tanító szakon (facsimile
kiadás, Bonifert Domonkos Alapítvány, Szeged,
2008.) 52. On the shift – box phenomenon, 7-th International Conference
APLIMAT 2008, (Section: Algebra and applications, (2008) 153-163. 53. (Czédliné
Bárkányi Éva, Szalay István, Vármonostory Endre, Bagota Mónika): Útkeresés a tanító szakos hallgatók
képzésében Szegeden, Iskolakultúra, 2008. 9-10. sz. 39-46. 54. Kudarcok és sikerek,
útkeresés a tanítók matematika képzésében, XI. Apáczai – Napok (2007),Tanulmányok (2008), disc., 386 – 390. 55. The super – pyramid, International Journ. of Pure ans Applied Math.
Vol. 46 No. 3. (2008) 337-346. 56. On the quasi
– extended addition for exploded real numbers, Acta Didactica
Napociensia, Vol 1, Number 2, (2008), 1-15. 57. Kézi
számológép használata matematika órán, Módszertani Közlemények, 49. évf. 1.
szám, (2009), 10-20. 58. Cupola outside the three-dimensional space, Acta Didactica
Napociensia, Vol 2,
Number
2, (2009), 119-134 62. Beyond real numbers, Az
esélyegyenlőség és a felzárkóztatás vetületei az oktatásban, (A III.
nemzetközi konferencián elhangzott munkák gyűjteménye), Kiadta a Novi Sad-i Egyetem Magyar
Tannyelvű Tanítóképző Kar Szabadka, (2009), II. kötet, 74-83. 64. Egy ijesztő képlet megszelídítése,
egy számsorozat útja az általános iskolától az egyetemig,
Matematikatanár-képzés, matematikatanár –továbbképzés. A 2007-2008 évi Varga
Tamás Napok előadásai, http:/mathdid.elte.hu/html/vtn2007-8.htm,(2009 november), 214-220. 65. Identitásnyomok a számfogalom
kialakulásában. Nemzetiségi – Nemzeti – Európai identitás konferencia 2008..
Konferencia kiadvány (2009), disc.,
274 – 308. 67. Hogyan mutatja meg a tanító a
kisiskolásoknak a matematika hasznosságát? Módszertani Közlemények, 50. évf.
1. szám, (2010), 6-20. 68. Giant bodies piece by piece, APLIMAT, Journal of Applied Mathematics, Vol. III. Num. II. (2010),
256-272. 70. An idea which
yields a lot of elementary inequalities, Teaching of Mathematics and
Computer Science, 8/1 (2010), 67-72. (A cikk bizonyos részei elhangzottak a
Matematika-,Fizika- és Számítástechnika Oktatók XXX.
Konferenciáján, Pécs, 2006. aug. 23-25. Ezt követően benyújtottam közlésre a
POLYGON (Szeged) folyóiratnak „Egyenlőtlenségek egy kaptafára” címmel, de
válasz nélkül hagyták.) 71. MATEMATIKA (Tankönyv, tanító szakos
hallgatók számára, terjedelme 394 oldal, ISBN 978 963 9927 28 5) Szegedi
Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2010. 74. An outbreak from the Three
– dimensional Space. Podiel mad’arskych vedcov na Slovensku vo vede a vyskuma
V. A Felvidék szerepe a magyar tudományosságban V.
(Nemzetközi konferencián elhangzott előadás, Nyitrán 2009 nov. 30 – dec.1
között) In: Konferencia disc
(2010). ISBN 978-80-8094-718-7, EAN 9788080947187 75. Holistic Approach to the Teaching of Mathematics, Practice and Theory in System of Education, 5. évf. 1. sz./2010, 49-64. 76. Számolás és számlálás szerepe a
matematikában, In: Vincze János: Biofizika – Biopysics, , ISBN-978 963 9775 30 5, NDP Kiadó, Budapest, 2011, 109-126. 79. Kockadobás az elemi iskolától az
egyetemig, „Tudomány az oktatásért – oktatás a tudományért” „Veda pre vzdelanie
– vzdelanie pre vedu” Science for Education – for Science” konferencia (az 50 éves nyitrai
magyar pedagógusképzés tiszteletére) Nyitra, 2010. kötet ) kiadta az Univerzita Konstanzina Filozofa v Nitre, Fakulta stredoeurópskych stúdii
(Konstantin a Filozófus Egyetem, Nyitra, Közép-európai Tanulmányok Kara,
59-68. (Megjelent 2011-ben.) 80. Az általános matematika és a
matematika tantárgy-pedagógia kapcsolata a tanítóképzésban,
VIII. Nemzetközi Tudományos Tantárgypedagógiai
Konferencia, Baja, 2009, kiadta az Eötvös József Főiskolai Kiadó, Baja, 2010,
350-358. (Megjelent 2011-ben.) 81. Egy tankönyvkészítés anatómiája, In: XIV. Apáczai – Napok (2010), Tanulmánykötet (2011), disc.,
864 – 871. 82. Quantum – type and continuous compressions, Int. Journal of Math.
Sci. and Appl. (IJMSA, Vol. 1, No. 3, Sept. 2011),
1303-1308. 83. Numerosity
and ordinality for real numbers with respect to the countable
infinity and exploded of
1, In: Vincze János: Betyárvilág antológia 2011,
ISSN-2061-599X, NDP
Kiadó, Budapest, 2011, 11-19. 84. What to teach in
teacher training and in schools? Numerosity
and ordinality for real numbers with respect to the countable
infinity and exploded of
1, In: Vincze János: Betyárvilág antológia 2011,
ISSN-2061-599X, NDP
Kiadó, Budapest, 2011, 20-33. 85. Exploded and compressed numbers (Enlargement of the universe, Parallel Universes,
Extra Geometry), Lambert Academic
Publishing, Saarbrücken 2016. ISBN:
978-3-659-94402-4. Pages: 168. OKTATÁSI SEGÉDESZKÖZÖK, JEGYZETEK- Határérték, folytonosság, differenciálhatóság példatár (Első kiadás: JATE Kiadó, Szeged, 1990. Második kiadás: JATEPress Kiadó, Szeged, 1995.) - Egyváltozós függvények differenciálása, Szeged, 2003, Megtalálható Szalay István egyéni honlapján. - Egyváltozós függvények integrálása, Szeged, 2003, Megtalálható Szalay István egyéni honlapján. - Többváltozós függvények, Szeged, 2003, Megtalálható Szalay István egyéni honlapján. - Gazdasági Matematika szakképzési füzet (Leonardo communications, Szeged, 2004.) - A kultúrfilozófia természettudományos alapjai (Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2006.) - Matematikai előadások és gyakorlatok tanító szakon
(facsimile kiadás, Bonifert Domonkos Alapítvány,
Szeged, 2008.) - MATEMATIKA
(Tankönyv, tanító szakos hallgatók számára, terjedelme 394
oldal, ISBN 978 963 9927 28 5) Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó, Szeged, 2010 SZALAY ISTVÁN
ELŐADÁSAI 2006-1010 KÖZÖTT - Példák az
általános műveltség matematikai összetevőire, „A kultúraközvetítés elmélete és gyakorlata” konferencia,
Szeged, 2006. március 6-8. - Axiomatika és közgondolkodás
házasítása a matematika tanításában, „ A matematikaoktatás jelene és
jövője” konferencia, Békéscsaba, 2006. aug. 23-24. - Egyenlőtlenségek egy kaptafára, Matematika-,Fizika- és Számítástechnika Oktatók XXX. Konferenciája,
Pécs, 2006. aug. 23-25. - Alapkérdések a
tanító - hallgatók matematika oktatásában és a közgondolkodás evidencia – szintje
, X. Apáczai – Napok ,Győr, 2006. október. - Milyen a jó
matematikatanár? „ A
matematikaoktatás jelene és jövője” konferencia, Békéscsaba, 2007. aug.
22-24. - Kudarcok és sikerek, útkeresés a tanítók matematika képzésében,
XI. Apáczai – Napok , Győr 2007. okt. 18-20. - Egy ijesztő képlet megszelídítése, egy számsorozat útja az
általános iskolától az egyetemig, Varga Tamás Napok ,
Budapest, 2007. nov. 9-10. - Matematikaoktatás a tanítóképzőkben, Közoktatási konferencia,
Szabadka, 2008. jan. 10-12. - On the shift-box phenomenon, APLIMAT
konferencia, Pozsony, 2008. febr. 5-8. - A tanító és a
matematika tanári szak párosítása a bolognai folyamat keretei között, „A tanítóképzés jövőképe- Buducnost
Obrazovanja Ucitelja”
konferencia Szabadka, 2008. szept. 18-20. - A folytonos és
a szivacs modell ötvözete a tanítók matematika képzésében, XII.
Apáczai – Napok, Győr 2008. okt. 20-22. - Identitásnyomok a számfogalom kialakulásában. „Nemzetiségi –
Nemzeti – Európai identitás konferencia”, Szeged, 2008. nov. 12-13. - Mit tanítsunk matematikából? Varga
Tamás Napok , Budapest, 2008. nov. 7-8. - Kézi számológép használata matematika órán, „Hivatástudat”
(rendezvénysorozat a pedagógusképzés Szegedre helyezésének 80.
évfordulójára), Szeged, nov. 18-19. - A matematikatanítás problémái a tanítóképzésben.
„Természettudományos gondolkodás megalapozása és megszerettetése” , konferencia, Vác, nov. 20-21. - Tanító – matematika tanár szakpár a bolognai folyamat keretei
között, „A tanárképzés Napja II.” konferencia,
Veszprém, 2009. ápr.29. - A valós szám fogalmának fejlődése, „Az esélyegyenlőség és a
felzárkóztatás vetületei az oktatásban” konferencia, Szabadka, 2009. szept.
17-19. - Beyond real
numbers, „Az esélyegyenlőség és a
felzárkóztatás vetületei az oktatásban” konferencia, Szabadka, 2009. szept.
17-19. - A tanítóképzés Általános matematika tárgya vizsgáinak
tapasztalatai, XIII. Apáczai – Napok , Győr
2009. okt. 15-16. - A tanár előnye: a felsőbb matematika ismerete és az általánosítás
készsége, „minikonferencia” Dr. Pintér Lajos
80. születésnapja tiszteletére, Szeged, 2009. okt. 16-17. - Mi maradt meg érettségi után a matematikából? Varga Tamás Napok , Budapest, 2009. nov. 6-7. - Hogyan mutatja meg a tanító a kisiskolásoknak a matematika
hasznosságát? „Magyar Tudomány
Ünnepe” Szeged, 2009, nov.10. - Az általános matematika és a matematika tantárgy-pedagógia
kapcsolata a tanítóképzésben, VIII. Tantárgy – pedagógiai konferencia,
Baja, 2009. nov. 19-20. - Felsőoktatás módszertana (Tanítók matematikai képzése), Matematikai
és Informatika Didaktikai Konferencia (MIDK), Debrecen, 2010. jan. 21-23. - Kockadobás az elemi iskolától az egyetemig, „Tudomány az
oktatásért – oktatás a tudományért” konferencia (az 50 éves nyitrai magyar
pedagógusképzés tiszteletére) Nyitra, 2010. ápr. 29. - A matematika tanításának holisztikus megközelítése, „ A
matematikaoktatás jelene és jövője” konferencia, Békéscsaba, 2010. aug.
23-24.
Elhangzott még: 2010. szept. 1: Szegedi Akadémiai
Bizottság székháza (a Közéleti Kávéház programjában), 2010. szept. 10: JGYPK Díszterem,
szemeszternyitó előadás, 2010 szept. 20: előadás az elsőéves
tanító szakosoknak. 2010. okt. 26: Nyitra, ERASMUS – előadás. - A kézi számológép (kalkulátor) használata a matematika órán, „Korszerű
módszertani kihívások” konferencia, Szabadka, 2010. szept. 23-25. - Egy tankönyvkészítés anatómiája, XIV. Apáczai –
Napok , Győr 2010. okt. 14-15. - Számolás és számlálás szerepe a matematikában, Magyar Tudomány Ünnepe” Szeged, 2010. nov.15. - Feladatcsokor kalkulátorra, Varga
Tamás Napok , Budapest, 2010. nov. 5-6. - Számolás és számlálás, Biofizika 40 könyvbemutató a
Testnevelési Egyetemen, Budapest, 2011. február 23. - A tanító szakos
hallgatók előkészítése a matematika műveltségi területre, XV. Apáczai
– Napok , Győr 2011. okt. 28. - Számszerűség és rendezettség a
valós számoknál, a megszámlálható végtelenre és az 1 robbantottjára
vonatkozóan, Betyárvilág Antológia 2011 könyvbemutató,
Budapest, 2011. december 21. - Mit tanítsunk a
tanárképzésben és az iskolákban? Betyárvilág Antológia 2011
könyvbemutató, Budapest, 2011. december 21. |
||||||||||||||||||||