Teljes történet

A technika szakos képzés múltja a

Szegedi állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskolára

nyúlik vissza.

Kiegészítő szakként felvehető volt:

1921-50-ig "Kézimunka (szlöjd)" (csak férfiaknak)

1933-50-ig "Mezőgazdaságtan"

1934-50-ig "Női kézimunka" (csak nőknek)

1933-50-ig "Háztartástan-gazdaságtan" (csak nőknek)

Második szakként felvehető volt:

1959-81-ig "Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok"

1959-81-ig "Műszaki ismeretek és gyakorlatok"

1978-óta valósul meg a "Technika" oktatás a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, melynek tanterve, tananyagtartalma folyamatos korszerűsítés alatt áll a kor igényeihez alkalmazkodva.

A Technika Tanszék oktatói mindig nagy gondot fordítanak arra, hogy a különböző területekről hozzánk kerülő hallgatókkal a technika szakos tanári tevékenységet megszerettessék, hivatástudatukat kifejlesszék, és a technikai szemlélet kialakítása érdekében személyiségüket megnyerjék.

Mivel az ember környezete állandóan változik, ezért törvényszerűségeinek ismerete, a technikai eszközök használatának elsajátítása, ma már minden ember életfeltételének tekinthető. Így a képzésünkben a társadalmi elvárásoknak megfelelően hivatásszerető, szakmailag nyitott, a változó körülményekre fogékony tanárokat nevelnünk, akik képesek lesznek a mindenkori igényekhez alkalmazkodva a tanulók érdekeinek megfelelően, pedagógusként szakmai törekvéseiket érvényre juttatni, tantárgyaikat önállóan alakítani, s a közös alapra építve differenciált képzést biztosítani.

A technika szak tanterve, tananyaga állandó fejlesztés alatt áll, hiszen a technika területén a fejlődés igen intenzív, s az oktatásra kerülő ismeretanyag kiválasztása a főiskolai tanács jóváhagyásával tanszékünk kompetenciája. Oktatóink közül többen mérnökök, így a gyakorlat felé a szakmai kitekintés széleskörű, többen tanárok is, ami pedig a pedagógiai alkalmazás irányába való előrelépést biztosítja. Az oktatást segítő kollégák, technikusok is jólképzett, gyakorlattal rendelkező szakemberek.

Jó a kapcsolat JGYTF szaktanszékeivel, valamint más főiskolák és egyetemek Technika Tanszékeivel, így a fejlesztési tendenciákról, változtatásokról kölcsönösen véleményt cserélünk.

A JGYTF Tanácsa, 1996-ban elfogadta az általunk előterjesztett (modul rendszerű) új óra és vizsgatervet, tantervmódosítást, mely figyelembe veszi a NAT tanárokkal szemben is támasztott követelményeit.

A főiskolai oktatásfejlesztés mellett a közoktatási kutatás-fejlesztésbe is szerepet vállalunk (pl. Technika tárgy kialakítása, tankönyvbírálat, tanterv, tankönyv, tanári kézikönyv írása, NAT).

Kezdeményezésünkre már 1991 óta lehet technika tárgyból is írásbeli felvételit választani. A dolgozatkérdések összeállítása oktatóink feladata. Évek óta ingyenes felvételi előkészítőt is szervezünk.

A szakra jelentkezők ill. felvettek száma az elmúlt években emelkedő tendenciát mutatott. Igaz a lemorzsolódás (főleg az első félévben) elég jelentős (kb. 10 %). A megmaradó hallgatók szakmailag és hivatástudatban megerősödve kerülnek ki a főiskoláról, általában javuló vizsga és szigorlati eredményeket felmutatva.

Nálunk az elmúlt években más intézményben részképzés nem volt, de nyitrai főiskolásokat tanszékünk rendszeresen fogad. Tervezzük a cserelehetőség feltételeinek megteremtését.

Technika tudományos diákkörünk jól működik, melynek munkáját a főiskolai vezetés is elismerte. Díjazott dolgozatok OTDK-n ill. helyi TDK-n mindig vannak. A szakdolgozatok gyakran kapcsolódnak TDK tevékenységhez, s a védés során a hallgatók biztos szakmai tudásról, jó pedagógiai ismeretszintről tesznek tanúbizonyságot.

Nyelvtudásuk változó, de vannak nemzetiségiek is (román, német). A külföldi tanulmányutakon, ill. szakcikkek fordításánál használhatják a tanárjelöltek nyelvismereteiket. A tanszéken folyó számítástechnikai képzésben ösztönözzük őket az angol szaknyelv elsajátítására.

Szakmai utakat szervezünk (bel- és külföldön): pl. Ausztriába, Németországba, Hollandiába. Hallgatóink a nyári gyakorlatok keretén belül jelentős értéket is állítanak elő - főiskolai érdekeket is figyelembe véve.

Jegyzet - kiadványok, "házi" segédanyagok sora készült el nálunk, melyek a hallgatók munkáját segítik.

Az oktató - hallgató viszonyt nyílt, őszinte hangnem jellemzi. A tanszéki hallgatói képviseleti rendszer igen jól megvalósul. A Tanszéki Tanácsban 4 (évfolyamonként egy-egy) főiskolás vesz részt, akik vélemény nyilvánításukkal segítik munkánkat.

Oktatói-nevelői tevékenységünk tehát abba az irányba próbál hatni, hogy hallgatóinkból olyan pedagógusok váljanak, akik képesek lesznek a technikai változások figyelemmel kísérése mellett az egyes témakörökben való elmélyülésre, az önmegújulásra, az eredmények ésszerű felhasználására, a tanulók kreativitásának fejlesztésére.

A tanszék kubatúrája jelentős, arculata változatos. A fejlesztésre önerőből, pályázati forrásokból és termelési tevékenységből származó bevételeinkből (pl. számítógépek, informatikai alkalmazás, korszerű technikák, technológiák, mezőgazdasági kisgépek stb.). Segítünk több általános iskolát ingyenes palántával, szaktanácsadással.

A Gyakorló általános Iskola gyakorlókertjének gondozása, valamint a gyakorlóiskolák technika óráinak teljes előkészítése is tanszéki dolgozók feladata.

A főiskolai fejlesztésbe infrastruktúránk segítségével rendszeresen bekapcsolódunk. Gondoskodunk igény szerint a tanszékek, rendezvények stb. dekorálásáról növényekkel.

A kutatási témák részben szaktárgyaknak megfelelően szakmetodikához kapcsolódnak, részben az egyéni ambicióknak, szakterületeknek megfelelően alakultak, alakulnak.

A tanszék oktatói többféle országos ill. nemzetközi, társadalmi ill. karitatív szervezetnek tagjai, így egyéni tevékenységük igen sokrétű (pl. igazságügyi szakértő, UNIVERSITAS EGYESÜLÉS AD HOC bizottságának tagja, OTE tagok; Technika tanárok Országos egyesületének tagjai; Szabolcs-Szatmár Bereg megyei Akadémiai Bizottság Mikrogiológiai Szekció tagja, stb.).

Szakértői munkákat (pl. Kunplast, MTESZ, hidrophonia), külső vizsgáztatást is ellátunk, ill. Szegedhez kötődő kutatásokban is részt vállalunk (pl. közlekedés, gabonakutatás).

A technika szakos tanároknak rendszeresen tartunk továbbképzésként előadásokat a környező megyékben (helyi, ill. kihelyezett formában).

Törekszünk a nemzetközi kapcsolatok bővítésére is (tanulmányutak keretén belül).

Szeretnénk továbbra is fenntartani olyan tanszéki légkört, melyet az egymás munkájának megbecsülése és szoros együttműködés mellett, őszinte, javító szándékú, kritikus hangvétel, az újra való fogékonyság, a hallgatókért, az oktatásért való tettre készség jellemez.