A technika szakos képzés múltja a
Szegedi állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskolára
nyúlik vissza.
Kiegészítő szakként felvehető volt:
1921-50-ig "Kézimunka (szlöjd)" (csak férfiaknak)
1933-50-ig "Mezőgazdaságtan"
1934-50-ig "Női kézimunka" (csak nőknek)
1933-50-ig "Háztartástan-gazdaságtan" (csak nőknek)
Második szakként felvehető volt:
1959-81-ig "Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok"
1959-81-ig "Műszaki ismeretek és gyakorlatok"
1978-óta
valósul meg a "Technika" oktatás a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán,
melynek tanterve, tananyagtartalma folyamatos korszerűsítés alatt áll a kor
igényeihez alkalmazkodva.
A
Technika Tanszék oktatói mindig nagy gondot fordítanak arra, hogy a különböző
területekről hozzánk kerülő hallgatókkal a technika szakos tanári tevékenységet
megszerettessék, hivatástudatukat kifejlesszék, és a technikai szemlélet kialakítása
érdekében személyiségüket megnyerjék.
Mivel
az ember környezete állandóan változik, ezért törvényszerűségeinek ismerete,
a technikai eszközök használatának elsajátítása, ma már minden ember életfeltételének
tekinthető. Így a képzésünkben a társadalmi elvárásoknak megfelelően
hivatásszerető, szakmailag nyitott, a változó körülményekre fogékony tanárokat
nevelnünk, akik képesek lesznek a mindenkori igényekhez alkalmazkodva a tanulók
érdekeinek megfelelően, pedagógusként szakmai törekvéseiket érvényre juttatni,
tantárgyaikat önállóan alakítani, s a közös alapra építve differenciált képzést
biztosítani.
A
technika szak tanterve, tananyaga állandó fejlesztés alatt áll, hiszen a technika
területén a fejlődés igen intenzív, s az oktatásra kerülő ismeretanyag kiválasztása
a főiskolai tanács jóváhagyásával tanszékünk kompetenciája. Oktatóink közül
többen mérnökök, így a gyakorlat felé a szakmai kitekintés széleskörű, többen
tanárok is, ami pedig a pedagógiai alkalmazás irányába való előrelépést biztosítja.
Az oktatást segítő kollégák, technikusok is jólképzett, gyakorlattal rendelkező
szakemberek.
Jó
a kapcsolat JGYTF szaktanszékeivel, valamint más főiskolák és egyetemek Technika
Tanszékeivel, így a fejlesztési tendenciákról, változtatásokról kölcsönösen
véleményt cserélünk.
A
JGYTF Tanácsa, 1996-ban elfogadta az általunk előterjesztett (modul rendszerű)
új óra és vizsgatervet, tantervmódosítást, mely figyelembe veszi a NAT
tanárokkal szemben is támasztott követelményeit.
A
főiskolai oktatásfejlesztés mellett a közoktatási kutatás-fejlesztésbe is szerepet
vállalunk (pl. Technika tárgy kialakítása, tankönyvbírálat, tanterv, tankönyv,
tanári kézikönyv írása, NAT).
Kezdeményezésünkre
már 1991 óta lehet technika tárgyból is írásbeli felvételit választani. A dolgozatkérdések
összeállítása oktatóink feladata. Évek óta ingyenes felvételi előkészítőt
is szervezünk.
A
szakra jelentkezők ill. felvettek száma az elmúlt években emelkedő tendenciát
mutatott. Igaz a lemorzsolódás (főleg az első félévben) elég jelentős (kb. 10
%). A megmaradó hallgatók szakmailag és hivatástudatban megerősödve kerülnek
ki a főiskoláról, általában javuló vizsga és szigorlati eredményeket felmutatva.
Nálunk
az elmúlt években más intézményben részképzés nem volt, de nyitrai főiskolásokat
tanszékünk rendszeresen fogad. Tervezzük a cserelehetőség feltételeinek megteremtését.
Technika
tudományos diákkörünk jól működik, melynek munkáját a főiskolai vezetés is elismerte.
Díjazott dolgozatok OTDK-n ill. helyi TDK-n mindig vannak. A szakdolgozatok
gyakran kapcsolódnak TDK tevékenységhez, s a védés során a hallgatók biztos
szakmai tudásról, jó pedagógiai ismeretszintről tesznek tanúbizonyságot.
Nyelvtudásuk
változó, de vannak nemzetiségiek is (román, német). A külföldi tanulmányutakon,
ill. szakcikkek fordításánál használhatják a tanárjelöltek nyelvismereteiket.
A tanszéken folyó számítástechnikai képzésben ösztönözzük őket az angol szaknyelv
elsajátítására.
Szakmai
utakat szervezünk (bel- és külföldön): pl. Ausztriába, Németországba, Hollandiába.
Hallgatóink a nyári gyakorlatok keretén belül jelentős értéket is állítanak
elő - főiskolai érdekeket is figyelembe véve.
Jegyzet
- kiadványok, "házi" segédanyagok sora készült el nálunk, melyek a
hallgatók munkáját segítik.
Az
oktató - hallgató viszonyt nyílt, őszinte hangnem jellemzi. A tanszéki hallgatói
képviseleti rendszer igen jól megvalósul. A Tanszéki Tanácsban 4 (évfolyamonként
egy-egy) főiskolás vesz részt, akik vélemény nyilvánításukkal segítik munkánkat.
Oktatói-nevelői
tevékenységünk tehát abba az irányba próbál hatni, hogy hallgatóinkból olyan
pedagógusok váljanak, akik képesek lesznek a technikai változások figyelemmel
kísérése mellett az egyes témakörökben való elmélyülésre, az önmegújulásra,
az eredmények ésszerű felhasználására, a tanulók kreativitásának fejlesztésére.
A
tanszék kubatúrája jelentős, arculata változatos. A fejlesztésre önerőből,
pályázati forrásokból és termelési tevékenységből származó bevételeinkből (pl.
számítógépek, informatikai alkalmazás, korszerű technikák, technológiák, mezőgazdasági
kisgépek stb.). Segítünk több általános iskolát ingyenes palántával, szaktanácsadással.
A
Gyakorló általános Iskola gyakorlókertjének gondozása, valamint a gyakorlóiskolák
technika óráinak teljes előkészítése is tanszéki dolgozók feladata.
A
főiskolai fejlesztésbe infrastruktúránk segítségével rendszeresen bekapcsolódunk.
Gondoskodunk igény szerint a tanszékek, rendezvények stb. dekorálásáról növényekkel.
A
kutatási témák részben szaktárgyaknak megfelelően szakmetodikához kapcsolódnak,
részben az egyéni ambicióknak, szakterületeknek megfelelően alakultak, alakulnak.
A
tanszék oktatói többféle országos ill. nemzetközi, társadalmi ill. karitatív
szervezetnek tagjai, így egyéni tevékenységük igen sokrétű (pl. igazságügyi
szakértő, UNIVERSITAS EGYESÜLÉS AD HOC bizottságának tagja, OTE
tagok; Technika tanárok Országos egyesületének tagjai; Szabolcs-Szatmár Bereg
megyei Akadémiai Bizottság Mikrogiológiai Szekció tagja, stb.).
Szakértői
munkákat (pl. Kunplast, MTESZ, hidrophonia), külső vizsgáztatást is ellátunk,
ill. Szegedhez kötődő kutatásokban is részt vállalunk (pl. közlekedés, gabonakutatás).
A
technika szakos tanároknak rendszeresen tartunk továbbképzésként előadásokat
a környező megyékben (helyi, ill. kihelyezett formában).
Törekszünk a nemzetközi kapcsolatok bővítésére is (tanulmányutak keretén belül).
Szeretnénk
továbbra is fenntartani olyan tanszéki légkört, melyet az egymás munkájának
megbecsülése és szoros együttműködés mellett, őszinte, javító szándékú,
kritikus hangvétel, az újra való fogékonyság, a hallgatókért, az oktatásért
való tettre készség jellemez.