EGY ADOTT VERBÁLIS SZÖVEG
RELÁTUMÁVAL
KAPCSOLATOS KREATÍV-PRODUKTÍV
GYAKORLATOK
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY A KIS
HERCEG
BENKES RÉKA - VASS LÁSZLÓ
0. Bevezető megjegyzések
Tanulmányunkban szövegelemzést
előkészítő verbális kreatív-produktív gyakorlatokat mutatunk be és kommentálunk
röviden egy-egy autonóm részszöveg relátumával kapcsolatban. (A kreatív-produktív
gyakorlatok mibenlétéről, céljairól, metodologiájáról stb. az utóbbi néhány
évben számos publikáció jelent meg a legkülönbözőbb orgánumokban. E helyütt
csupán két kötetre hívjuk fel a figyelmet, az egyik a BENKES ZSUZSA – PETŐFI
S. JÁNOS által írt A vers és próza kreatív-produktív megközelítéséhez.
Alapfeladat-típusok című munka [Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda,
Budapest, 1993.], a másik a PETŐFI S. JÁNOS – BÁCSI JÁNOS – BENKES ZSUZSA
– VASS LÁSZLÓ szerzőközösség által írt Szövegtan és verselemzés
[Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993.] című
könyv.)
A kreatív-produktív gyakorlatok
céljára Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művének (fordította
Rónay György, Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, 1994.) 8. (lásd 8H2) és
9. fejezetét (lásd 9H2 az 1.3. alatt) választottuk ki.
A 8H2-vel kapcsolatos
gyakorlatot egyrészt egy rangos budapesti gimnáziumban végeztettük el 22
– tizenöt-tizenhat éves korú – tanulóval, másrészt második évfolyamos –
húsz-huszonegy éves – magyar szakos tanárképző főiskolai hallgatóval, ugyancsak
22 fővel (lásd még a jelen kötetben BENKES RÉKA „Idegen nyelvű szövegek
kreatív-produktív megközelítéséhez. Gyakorlatok francia nyelvű verbális
szövegekkel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. Antoine de Saint-Exupéry:
A kis herceg” című tanulmányát); a 9H2-vel kapcsolatosat pedig 12, három-három
– huszonegy-huszonhárom éves – tanítójelöltből álló csapattal, 1995. március
30-31-én Baján, a tanítójelöltek országos anyanyelvi versenyén. Az elvégzett
feladatok közül mindhárom esetben 12 reprezentatívnak tekinthető megoldást
mutatunk be. A gimnáziumi tanulókat G, a tanárképző föiskolai hallgatókat
F, a tanítóképzősöket pedig Cs szimbólummal jelöltük.
A kiválasztott autonóm
részszövegek relátumával kapcsolatos gyakorlatokat úgy készítettük elő,
hogy elhagytuk (töröltük) a szóban forgó fejezetek illusztrációit, bekezdéseiket
pedig az előzetesen hozzájuk rendelt kódokkal (betűkkel, illetőleg számokkal)
együtt összekevertük (8H2Ve, illetőleg 9H2Ve).
A feladatokat a következőképpen
fogalmaztuk meg.
Az alábbiakban a kis
herceg történetéből egy olyan fejezetet olvashat, amelynek bekezdéseit
összekevertük. A bekezdéseket kódokkal jelöltük.
(a) Rendezze át a bekezdések sorrendjét úgy, hogy egy, az ön számára
elfogadható szöveget kapjon!
(b) Indokolja meg néhány mondattal az ön által megfelelőnek tartott
bekezdéssorrendet!
A megoldásokat táblázatokban
foglaltuk össze. Egy-egy táblázat fejlécében a kódok az adott fejezet bekezdéseinek
eredeti sorrendjében szerepelnek, első oszlopában a résztvevők sorszámát
tüntettük fel, utolsó oszlopa az eredetivel megegyező sorrendű bekezdések
(melyeknek kódját kövérrel szedtük) számát tartalmazza, utolsó sora az
oszlopok eredményeit összegzi, a különböző raszteres mezők pedig (négynél
nem kevesebb) összetartozó, de nem az eredetivel megegyező helyen található
megoldásokat jelölnek.
1. Megoldások – indoklások
1.1. A gimnáziumi
tanulók 8H2Ve-vel kapcsolatos megoldásait (a feladat) az 1. táblázat összegzi.
[...]
Ami az 1. táblázatban
összegzett megoldásokat illeti, generálisan a következők állapíthatók meg:
– az eredeti bekezdéssorrendet egyetlen résztvevőnek sem sikerült
maradéktalanul rekonstruálnia;
– a G csoport megoldásaiban a 8. fejezet 25 bekezdésének (magasabb
fokú kompozícióegységének) megközelítőleg 36 %-a található az eredetivel
megegyező helyen;
– a G5. és a G6. sorszámú résztvevő megoldásában 19, a G12-ében
12, a G1-ében és a G9-ében 9, a G2-ében 8 bekezdésnyi kompozícióegység
található az eredetivel megegyező helyen;
– figyelemreméltó a G7. sorszámú résztvevő megoldása, mely csupán
az „Y” kódú bekezdés elhelyezésében tér el a fejezet eredeti szövegétől;
– a fejezetet az eredetinek megfelelően mind a 12, G csoportba tartozó
résztvevő a „H” jelű bekezdéssel indítja, s három kivételével a „K”-val
zárja.
A G7. sorszámú résztvevő
megoldása csaknem azonos az eredeti bekezdésarchitektonikaval: benne az
„Y” könnyen motiválható helyre került; a G5. és a G6. sorszámúé az eredetihez
többé-kevésbé hasonlónak tekinthető: bennük az „N” és a „B” motiválható,
az „Y” pedig elfogadható helyen található.
Itt azonban tekintsük
inkább a minden bizonnyal ‘leggyengébb’-nek tartható megoldást, a G5. sorszámú
résztvevőét, szövegszerűen.
8H2Ve/G5.
H Rövidesen jobban is megismerhettem ezt a virágot.
A kis herceg bolygóján mindig voltak virágok, nagyon egyszerű virágok,
egy sor szirommal, helyet is alig foglaltak, és nem zavartak senkit. Reggel
megjelentek a fűben, estére elhervadtak. De ez egy szép napon egyszerre
csak kicsírázott, magva a jó ég tudja, honnét került oda, és a kis herceg
aprólékos gonddal figyelte a zsenge hajtást, amelyik semmilyen más hajtáshoz
nem hasonlított. Ki tudja, nem holmi majomkenyérfa-féleség-e? A vesszőcske
növekedése azonban hamarosan abbamaradt, és a kis növény hozzákezdett a
virágkészítéshez. A kis herceg szemmel kísérte, hogyan jelenik meg rajta
egy óriási bimbó, és sejtette, hogy csodálatos tünemény fog kibontakozni
belőle; a virág azonban végevárhatatlanul, egyre csak szépítgette magát
odabent a zöld szobájában. Nagy gonddal válogatta meg a színeit. Lassan
öltözködött, egyenként igazította magára a szirmait. Nyilván nem akart
olyan gyűrötten napvilágra lépni, mint a pipacsok. Nem akart megmutatkozni,
csak szépsége teljes sugárzásában. Úgy bizony! Nagyon kacér virág volt!
Így aztán hosszú napokon át tartott a titokzatos öltözködése. Aztán egy
hajnalban, éppen napkeltekor, végre megjelent.
P – Milyen
szép vagy!
C – Ugye?
– felelte kedvesen a virág. – És épp egyszerre születtem a nappal...
U A kis
herceg ebből könnyen kitalálta, hogy a virág nem valami szerény; viszont
olyan megható volt!
Y Ásított
egyet, és azt mondta, ő, aki olyan aggályos pontossággal dolgozott:
B – Ó,
még szinte föl sem ébredtem... Elnézést kérek... Még meg se fésülködtem...
F – Bocsáss
meg...
J – Azt
hiszem, épp most van a reggeli ideje – tette hozzá a virág kisvártatva.
– Volnál szíves gondoskodni rólam?
Q – Épp
azért indultam, de elkezdtél beszélni hozzám...
S A kis
herceg pedig mélységes zavarban, sietve kerített egy öntözőkannát, és kiszolgálta
a virágot.
D Az meg
már mindjárt az elején zaklatni kezdte az ijedős hiúságával. Egy napon
például, mikor a négy töviséről beszélt, azt mondta a kis hercegnek:
M – Most
aztán jöhetnek a tigrisek a karmaikkal!
X – Az
én bolygómon nincsenek tigrisek – jegyezte meg erre a kis herceg. – A tigrisek
különben sem esznek füvet.
O – Én
nem vagyok fű – felelte szelíden a virág.
I – Különben
sem félek a tigrisektől. A huzattól viszont irtózom. Nincs véletlenül valamilyen
szélfogód?
L A kis
herceg nem bírta magába fojtani a csodálkozását:
A – A szélfogó?
N Aztán:
Z – Esténként
tégy majd bura alá. Nagyon hideg van itt nálad. Rosszul vagy berendezkedve.
Ahonnét én jöttem...
G De nem
folytatta. Hiszen mag formájában jött: más világokról nem tudhatott semmit.
Szégyenében, hogy ilyen együgyű füllentésen kapatta rajta magát, kettőt-hármat
köhintett, így akart fölébe kerekedni a kis hercegnek.
E „Irtózni
a huzattól – gondolta a kis herceg – elég kockázatos kilátás egy növénynek.
Furcsa egy virág ez...”
V Erre
a virág még jobban köhécselt, hadd furdalja csak a lelkiismeret a kis herceget.
T Annak
pedig, hiába volt tele jóakaró szeretettel, előbb-utóbb mégiscsak megrendült
a bizalma a virágban. Minden lényegtelen megjegyzést a szívére vett, és
kezdte nagyon-nagyon boldogtalannak érezni magát.
R – Nem
lett volna szabad meghallgatnom – vallotta meg egy napon. – A virágok szavát
sosem szabad meghallgatni. Nézni kell őket, beszívni az illatukat. Az enyém
egész bolygómat elárasztotta az illatával, mégse tudtam örülni neki. Annyira
bosszantott az a tigriskarom-história, holott inkább meg kellett volna
hatódnom rajta...
K – Bizony,
nagyon értelmetlen voltam én akkor! A tetteiből kellett volna megítélnem,
nem a szavaiból. Beburkolt az illatával, elborított a ragyogásával. Sosem
lett volna szabad megszöknöm! Szegényes kis csalafintaságai mögött meg
kellett volna éreznem gyöngéd szeretetét. Minden virág csupa ellentmondás.
De én még sokkal fiatalabb voltam, semhogy szeretni tudtam volna!
Az alábbiakban lássuk a G
csoport résztvevőinek 8H2Ve-vel kapcsolatos indoklásait (b feladat) a maguk
egészében!
G1. Attól kerek szerintem az általam létrehozott bekezdéssorrenddel
a szöveg, hogy egy visszaemlékezéssel kezdődik, és egy visszaemlékezéssel
végzödik. Egyes bekezdések határozottan összetartoznak, például a tigriskarmokról
(„D”, „M”, „X”, „O”, „F”), a huzatról („E”, [„N”], „Z”, „G”) szóló rész;
ezeknél könnyű volt megtalálni az egymás után következő bekezdéseket. Ennek
ellenére néhol kifejezetten nehéz volt sorba rakni a bekezdéseket, mivel
a kis herceg néhol visszaemlékezik, s ezeket a részeket nehéz volt beilleszteni
a párbeszédekbe. Hogy melyik legyen az elsó bekezdés, azt könnyű volt eldönteni,
mivel a „H”-val kezdi elbeszélni a történetet a virágról. Az utolsó helyét
sem volt nehéz eldönteni, mert ott lezárja a történetet a szerző.
G2. Azért a „T”-vel fejeztem be, mert ez a bekezdés
egy emberi érzést fogalmaz meg, s jó zárásnak. Az „A” bekezdés („– A szélfogó?”)
okozott nehézséget, mert grammatikailag nem illik a szövegkörnyezetbe.
A rendezésben segítettek a mondatokban, bekezdésekben ismétlődő hasonló
szavak és a visszautalások.
G3. –
G4. Az általam meghatározott bekezdéssorrendet egésznek
érzem, mert így kezdődik a narráció a virág történetéről, mely azután megjelenik,
és mi is megismerjük. A fejezet végén a kis herceg a saját véleményét mondja
el a virágról és viselkedéséről. Néhány bekezdést könnyű volt „összepárosítani”,
mert például a párbeszédekben vissza lehet következtetni a kérdésre a válaszból,
vagy a gondolatmenetet nyomon lehet követni. Voltak olyan bekezdések vagy
összetartozó szövegrészek, amelyeket csak nehezen lehetett összeilleszteni
az egésszel, bár 2-3-ról tudtam, hogy összetartozik.
G5. Azért rendeztem a megadott módon a bekezdéseket,
mert logikailag így függenek össze. A legtöbbről biztosan el lehet dönteni,
hogy hol helyezkedik el. A vége azért egy kicsit döcög.
G6. Néhány bekezdés szorosan összetartozik, ilyen például
a tigrises („D”, „M”, „X”, „O” stb.) és a szélfogós („A”, „Q”, „V” stb.)
jelenet. Egy-egy kifejezés ilyenkor összefűzi a mondatokat, máskor egyszerűen
így folyamatos a dialógus (például „P”, „C”).
G7. A „H”-t választottam bevezetésnek, mert ez mutatja
be az előzményeket, a virág hajtását, megjelenését. A befejezés a „K”,
mert ez fejti ki a kis herceg virágról alkotott véleményét, kicsivel később,
kicsit bölcsebben. Ezután már mondattanilag sem illene más. A közbülső
részekben meg mindig lehetett találni egy olyan motívumot, ami összekapcsol
mondatokat, bekezdéseket. Legnehezebben az „N”-t és az „Y”-t tudtam beilleszteni,
ezek amolyan Jolly Jokerek voltak. A feladat amúgy nem volt olyan nehéz,
mert nemrég olvastam el újra A kis herceget.
G8. Azért a „H” a kezdés, mert ebben van szó arról,
hogy a virág kezd megszületni. Befejezésnek pedig a „K”-t választottam,
mert ez összegzi az elmondottakat.
G9. Attól kerek a szöveg, hogy az a bekezdés vezeti
be, ahogyan nyílik a virág, majd a virág hiúsága, dolgai, hazugságai következnek.
A vége a tanulság levonása, a kis herceg már nem törődik a virággal, úgy
gondolja, hogy ostoba volt. Kötőszók nem igazán segítettek az összekapcsolásban,
ezért inkább a tartalomra, a jelentésre figyeltem.
G10. A „H” bekezdéssel kezdtem a fejezetet, mert ez
mutatja be a virág születését, fejlődését. A „K”-val fejeztem be a szöveget,
mivel ez egy későbbi időpontban visszatekint a történetre, s ezzel lezárja
azt.
G11. Számomra így logikus, értelmes a fejezet. Bizonyára
más sorrendet is ki lehet alakítani, de nekem ez tűnt a legjobbnak. Különösképpen
nem tudom megindokolni, hogy miért ezt a variációt választottam, talán
mert ez volt a legkézenfekvőbb.
G12. A fejezet így kerek; van egy bevezetése („H”),
aztán egy tárgyalás következik, a végén pedig egy befejezés („K”).
1.2. A tanárképző főiskolai
hallgatók 8H2Ve-vel kapcsolatos megoldásait (a feladat) a 2. táblázat összegzi.
[...]
Ami a 2. táblázatban összegzett
megoldásokat illeti, generálisan a következők állapíthatók meg:
– az eredeti bekezdésarchitektonikát egyetlen résztvevőnek sem sikerült
rekonstruálnia;
– az F csoport megoldásaiban a 8. fejezet 25 bekezdésnyi kompozícióegységének
körülbelül csak 11%-a található az eredetivel megegyező helyen;
– az F4. és az F11. sorszámú résztvevő megoldásában 6 bekezdés található
az eredetivel megegyező helyen;
– figyelemreméltó az F11. és az F12. résztvevő megoldása;
– a fejezetet az eredetinek megfelelően 11, F csoportba tartozó
résztvevő indítja a „H” jelű bekezdéssel, s mindössze 5 zárja az eredetivel
megegyező „K” jelűvel.
Lássuk itt a valószínűleg
‘legsikeresebb’-nek tartható megoldást, az F11. sorszámú résztvevőét, minden
kommentár nélkül.
8H2Ve/F11.
H Rövidesen jobban is megismerhettem ezt a virágot.
A kis herceg bolygóján mindig voltak virágok, nagyon egyszerű virágok,
egy sor szirommal, helyet is alig foglaltak, és nem zavartak senkit. Reggel
megjelentek a fűben, estére elhervadtak. De ez egy szép napon egyszerre
csak kicsírázott, magva a jó ég tudja, honnét került oda, és a kis herceg
aprólékos gonddal figyelte a zsenge hajtást, amelyik semmilyen más hajtáshoz
nem hasonlított. Ki tudja, nem holmi majomkenyérfa-féleség-e? A vesszőcske
növekedése azonban hamarosan abbamaradt, és a kis növény hozzákezdett a
virágkészítéshez. A kis herceg szemmel kísérte, hogyan jelenik meg rajta
egy óriási bimbó, és sejtette, hogy csodálatos tünemény fog kibontakozni
belőle; a virág azonban végevárhatatlanul, egyre csak szépítgette magát
odabent a zöld szobájában. Nagy gonddal válogatta meg a színeit. Lassan
öltözködött, egyenként igazította magára a szirmait. Nyilván nem akart
olyan gyűrötten napvilágra lépni, mint a pipacsok. Nem akart megmutatkozni,
csak szépsége teljes sugárzásában. Úgy bizony! Nagyon kacér virág volt!
Így aztán hosszú napokon át tartott a titokzatos öltözködése. Aztán egy
hajnalban, éppen napkeltekor, végre megjelent.
B – Ó,
még szinte föl sem ébredtem... Elnézést kérek... Még meg se fésülködtem...
L A kis
herceg nem bírta magába fojtani a csodálkozását:
P – Milyen
szép vagy!
C – Ugye?
– felelte kedvesen a virág. – És épp egyszerre születtem a nappal...
U A kis
herceg ebből könnyen kitalálta, hogy a virág nem valami szerény; viszont
olyan megható volt!
J – Azt
hiszem, épp most van a reggeli ideje – tette hozzá a virág kisvártatva.
– Volnál szíves gondoskodni rólam?
S A kis
herceg pedig mélységes zavarban, sietve kerített egy öntözökannát, és kiszolgálta
a virágot.
D Az meg
már mindjárt az elején zaklatni kezdte az ijedős hiúságával. Egy napon
például, mikor a négy töviséröl beszélt, azt mondta a kis hercegnek:
M – Most
aztán jöhetnek a tigrisek a karmaikkal!
Y Ásított
egyet, és azt mondta, ő, aki olyan aggályos pontossággal dolgozott:
X – Az
én bolygómon nincsenek tigrisek – jegyezte meg erre a kis herceg. – A tigrisek
különben sem esznek füvet.
O – Én
nem vagyok fű – felelte szelíden a virág.
N Aztán:
I – Különben
sem félek a tigrisektől. A huzattól viszont irtózom. Nincs véletlenül valamilyen
szélfogód?
E „Irtózni
a huzattól – gondolta a kis herceg – elég kockázatos kilátás egy növénynek.
Furcsa egy virág ez...”
A – A szélfogó?
Q – Épp
azért indultam, de elkezdtél beszélni hozzám...
V Erre
a virág még jobban köhécselt, hadd furdalja csak a lelkiismeret a kis herceget.
T Annak
pedig, hiába volt tele jóakaró szeretettel, előbb-utóbb mégiscsak megrendült
a bizalma a virágban. Minden lényegtelen megjegyzést a szívére vett, és
kezdte nagyon-nagyon boldogtalannak érezni magát.
Z – Esténként
tégy majd bura alá. Nagyon hideg van itt nálad. Rosszul vagy berendezkedve.
Ahonnét én jöttem...
G De nem
folytatta. Hiszen mag formájában jött: más világokról nem tudhatott semmit.
Szégyenében, hogy ilyen együgyű füllentésen kapatta rajta magát, kettőt-hármat
köhintett, így akart fölébe kerekedni a kis hercegnek.
F – Bocsáss
meg...
R – Nem
lett volna szabad meghallgatnom – vallotta meg egy napon. – A virágok szavát
sosem szabad meghallgatni. Nézni kell őket, beszívni az illatukat. Az enyém
egész bolygómat elárasztotta az illatával, mégse tudtam örülni neki. Annyira
bosszantott az a tigriskarom-história, holott inkább meg
kellett volna hatódnom rajta...
K – Bizony,
nagyon értelmetlen voltam én akkor! A tetteiből kellett volna megítélnem,
nem a szavaiból. Beburkolt az illatával, elborított a ragyogásával. Sosem
lett volna szabad megszöknöm! Szegényes kis csalafintaságai mögött meg
kellett volna éreznem gyöngéd szeretetét. Minden virág csupa ellentmondás.
De én még sokkal fiatalabb voltam, semhogy szeretni tudtam volna!
A következőkben tekintsük
az F csoport résztvevöinek 8H2Ve-vel kapcsolatos indoklásait (b feladat)
a maguk egészében!
F1. Az egyik bekezdésnek a másikra vonatkozó logikai
utalásait vettem figyelembe.
F2. A rendelkezésre álló rövid idö alatt értelem szerint
próbáltam összekapcsolni a mondatokat, de sajnos nem volt alkalmam az ellenőrzésre.
Elég fogós feladatnak találtam a bekezdések összerendezését.
F3. A téma miatt – ami változatos, vagyis hol erről,
hol arról van szó – pillanatonként változik a szöveg, ezért elég nehéz
volt megállapítani a bekezdések sorrendjét. Elsősorban a mondatok értelméből
próbáltam kiszűrni azt.
F4. Megpróbáltam felállítani egy logikai sorrendet,
illetve figyelembe venni a párbeszédek és a különböző bekezdések relációit.
F5. –
F6. Talán nem a megfelelő sorrendet alakítottam ki,
de most így éreztem elfogadhatónak a fejezetet. Ha újból elém kerülne ez
a feladat, valószínűleg más megoldást választanék. A sorrend felállításakor
a logikai rendre támaszkodtam, bár ezt elég nehéz volt megállapítani.
F7. Olyan bekezdéssorrendet választottam, amelynek
segítségével össze tudtam rakni a fejezetet a virág születésétől egészen
addig az időszakig, amíg a kis herceg kiismeri azt.
F8. Úgy gondolom, ez a fejezet a virág születéséről
szól, azzal kezdődik, majd a virág „parancsolgatásaival” folytatódik. Az
általam megadott sorrend tetszik nekem.
F9. A rendezéskor az időrendet próbáltam figyelembe
venni, de ügyeltem az utalásokra is. A párbeszédes részeknél a változásokat
kíséreltem meg sorrendezni. A beszédszituációban is észre lehetett venni
néhány visszautalást és előreutalást.
F10. Mindenképpen a „H”-val kell kezdeni a fejezetet,
mert az mintegy bevezeti a párbeszédet. A párbeszéd elég pergő, csak itt-ott
akad egy-egy szó, ami segítséget nyújt a rendezésben, például „tigriskarom”,
„szélfogó” stb. Néhány bekezdést több helyen is el tudtam képzelni. Az
egyik legnehezebb az „N” jelű elhelyezése volt. Végül is megpróbáltam a
logikát követni – ez lett belőle.
F11. Számomra így van legtöbb értelme a szövegnek.
F12. –
1.3. A tanítóképző
föiskolai hallgatók 9H2Ve-vel kapcsolatos megoldásait (a feladat) a 3.
táblázat összegzi.
9H2Ve
9.
4 Szökéséhez, azt hiszem, a vadmadarak húzását használta
föl. Indulása reggelén szépen rendbe tette a bolygóját. Gondosan kipucolta
a működő vulkánjait. Két ilyen működő vulkánja volt szerencsére: kényelmesen
megfőzhette rajtuk a reggelijét. Volt egy kialudt vulkánja is. De mert
úgy gondolta: „Sosem lehet tudni!”, kipucolta ezt a kialudt vulkánt is.
A vulkánok, ha jól kipucolják őket, szabályosan, enyhe lánggal égnek, kitörések
nélkül. A vulkánkitörések olyanok, mint a mi kéménytüzeink. Mi itt a Földön
nyilván túl kicsinyek vagyunk hozzá, hogy rendesen kipucoljuk a vulkánjainkat.
Ezért okoznak annyi bajt.
6 A kis
herceg némi kis szomorúsággal kigyomlálta az utolsó majomkenyérfa-hajtásokat
is. Szentül hitte, hogy soha nem fog visszatérni többé. De aznap reggel
nagyon-nagyon jólestek neki ezek a megszokott munkák. S amikor utoljára
öntözte meg a virágot, és be akarta borítani a burájával, egyszeriben sírhatnékja
támadt.
5 – Isten
veled – mondta a virágnak.
B A virág
azonban nem felelt.
Z – Isten
veled – ismételte.
F A virág
köhintett. Ezúttal azonban nem azért, mintha megfázott volna.
M – Ostoba
voltam – mondta végül a kis hercegnek. – Kérlek, ne haragudjál rám. Próbálj
meg boldog lenni.
7 A kis
herceget meglepte, hogy nem kap semmiféle szemrehányást.
C Tanácstalanul
állt, kezében a burával. Sehogy sem értette a virágnak ezt a kedves szelídségét.
8 – Hát
igen, szeretlek – mondta a virág. – Te persze még csak nem is sejtetted,
de ebben én vagyok a hibás. Különben nem is fontos. Te azonban éppen olyan
ostoba voltál, mint én. Próbálj meg boldog lenni... Hagyd békén azt a burát.
Nem kell.
Q – De
a szél...
X – Egyáltalán
nem vagyok olyan náthás... Virág vagyok: jót fog tenni az éjszaka hűs levegője.
Y – De
az állatok...
K – Két-három
hernyót el kell türnöm, ha meg akarom ismerni a pillangókat. Állítólag
olyan szépek. Meg aztán ki más látogatna meg? Mert ami téged illet, te
messze leszel. A vadállatoktól pedig egy csöppet sem félek. Nekem is vannak
karmaim.
3 És ártatlanul
megmutatta a négy tövisét.
1 – Ne
ácsorogj itt ilyen ügyefogyottan – tette hozzá. – Idegesítő... Elhatároztad,
hogy elmégy. Hát menj.
2 Nem akarta,
hogy a kis herceg sírni lássa. Kevély virág volt.
[...]
Ami a 3. táblázatban összegzett
megoldásokat illeti, generálisan a következők állapíthatók meg:
– az eredeti bekezdésarchitektonikát egyetlen csoportnak, a Cs3.
sorszámúnak sikerült rekonstruálnia;
– a megoldásokban a 9. fejezet 17 bekezdésének megközelítőleg 28%-a
található az eredetivel megegyező helyen;
– a Cs5. sorszámú csoport megoldásában 11 bekezdésnyi kompozícióegység
található az eredetivel megegyező helyen;
– figyelemreméltó a Cs6. sorszámú csoport megoldása;
– a fejezetet az eredetinek megfelelően 10 csoport a „4” jelű bekezdéssel
indítja, s csupán három zárja az eredetinek megfelelően a „2”-vel.
Tekintsünk itt egy ‘átlagos’-nak
tartható megoldást, a Cs6. sorszámú csoportét, szövegszerűen.
9H2Ve/Cs6.
4 Szökéséhez, azt hiszem, a vadmadarak húzását használta
föl. Indulása reggelén szépen rendbe tette a bolygóját. Gondosan kipucolta
a működő vulkánjait. Két ilyen működő vulkánja volt szerencsére: kényelmesen
megfőzhette rajtuk a reggelijét. Volt egy kialudt vulkánja is. De mert
úgy gondolta: „Sosem lehet tudni!”, kipucolta ezt a kialudt vulkánt is.
A vulkánok, ha jól kipucolják őket, szabályosan, enyhe lánggal égnek, kitörések
nélkül. A vulkánkitörések olyanok, mint a mi kéménytüzeink. Mi itt a Földön
nyilván túl kicsinyek vagyunk hozzá, hogy rendesen kipucoljuk a vulkánjainkat.
Ezért okoznak annyi bajt.
6 A kis
herceg némi kis szomorúsággal kigyomlálta az utolsó majomkenyérfa-hajtásokat
is. Szentül hitte, hogy soha nem fog visszatérni többé. De aznap reggel
nagyon-nagyon jólestek neki ezek a megszokott munkák. S amikor utoljára
öntözte meg a virágot, és be akarta borítani a burájával, egyszeriben sírhatnékja
támadt.
5 – Isten
veled – mondta a virágnak.
B A virág
azonban nem felelt.
M – Ostoba
voltam – mondta végül a kis hercegnek. – Kérlek, ne haragudjál rám. Próbálj
meg boldog lenni.
7 A kis
herceget meglepte, hogy nem kap semmiféle szemrehányást.
C Tanácstalanul
állt, kezében a burával. Sehogy sem értette a virágnak ezt a kedves szelídségét.
Z – Isten
veled – ismételte.
F A virág
köhintett. Ezúttal azonban nem azért, mintha megfázott volna.
2 Nem akarta,
hogy a kis herceg sírni lássa. Kevély virág volt.
8 – Hát
igen, szeretlek – mondta a virág. – Te persze még csak nem is sejtetted,
de ebben én vagyok a hibás. Különben nem is fontos. Te azonban éppen olyan
ostoba voltál, mint én. Próbálj meg boldog lenni... Hagyd békén azt a burát.
Nem kell.
Q – De
a szél...
X – Egyáltalán
nem vagyok olyan náthás... Virág vagyok: jót fog tenni az éjszaka hűs levegője.
Y – De
az állatok...
K – Két-három
hernyót el kell tűrnöm, ha meg akarom ismerni a pillangókat. Állítólag
olyan szépek. Meg aztán ki más látogatna meg? Mert ami téged illet, te
messze leszel. A vadállatoktól pedig egy csöppet sem félek. Nekem is vannak
karmaim.
3 És ártatlanul
megmutatta a négy tövisét.
1 – Ne
ácsorogj itt ilyen ügyefogyottan – tette hozzá. – Idegesítő... Elhatároztad,
hogy elmégy. Hát menj.
Az alábbiakban lássuk az
egyes csoportok 9H2Ve-vel kapcsolatos indoklásait (b feladat) a maguk egészében.
Cs1. A szövegösszefüggés, az utalószók, a szövegbeli
visszautalások és ismétlések alapján állítottuk össze a megadott sorrendet.
Cs2. A szövegnek lineárisnak, vagyis előre haladónak
kell lennie. Fontos az időbeliség, ezt pedig a párbeszédes részek alapján
lehet megállapítani.
Cs3. A szöveg logikai, tartalmi összefüggésének és
a szövegkohézió elemeinek figyelembevételével alakítottuk ki a megadott
sorrendet.
Cs4. –
Cs5. A „4” bekezdés a kis herceg ide érkezéséről ad
információkat, ezért választottuk elsőnek. A „6” jelű mindennapi teendőit
írja le, így került a második helyre. Az 5 jelű búcsúzás: párbeszéd a virággal,
ezt követően tartalmi, értelmi összefüggések alapján állítottuk sorrendbe
a bekezdéseket.
Cs6. A „4” jelű, nyitó bekezdés után a „6” jelű következik,
mert abban ott az is: „kigyomlálta az utolsó majomkenyérfa-hajtásokat is”.
Odaér a virághoz, majd elköszön tőle. Ezután az „M” jelű („mondta végül”),
majd a „7”, mert az „M”-ben kedves a virág, s ez meglepte a kis herceget,
ezután a „C”, majd az „F”, melyben azért „köhint” a virág, hogy a kis herceg
ne lássa elérzékenyülését. Ezt követően a „8” jelű, majd „Q”, mert ez nem
folytatódik, mint a „K”. Y, illetőleg K: „állatok” és „hernyó”; K továbbá
3: „karmaim”, „tövis”; 3 és 1: zavarban van.
Cs7. –
Cs8. Megpróbáltuk a bekezdések logikai sorrendjét az
eseményeknek megfelelően követni.
Cs9. A sorrend felállításában a globális és a lineáris
kohézió eszközei: kötőszók, utalószók, vonatkozó névmások segítettek. Az
időbeli sorrend felismerése is szerepet játszott megoldásunk kialakításakor.
Cs10. A szövegbeli előreutalások és visszautalások
miatt választottuk a megadott sorrendet.
Cs11. Azért választottuk a „4” jelű bekezdést bevezetésnek,
mert ez a rész írja le, hogy milyen alapos munka után indul el bolygójáról
a kis herceg; s ez után jön a virággal való párbeszéd.
Cs12. Sokat segítettek a gondolatjelek.
2. Következtetések
Ami A kis herceg
itt felhasznált két fejezetének a gyakorlatok során létrehozott bekezdésarchitektonikáit
illeti, azok – a résztvevők indoklásai alapján (is) – dominánsan tematikus
organizációjúak. Nyelvi, grammatikai szempontok inkább csak a tematikus
egységeken belül érvényesülnek.
Nyilvánvalóan azért,
mert a bekezdés a prózai szövegek fizikai megjelenési formájának (vehikulumának)
az írásban általában beljebb kezdett első sorral, a beszédben többnyire
hosszabb szünettel elkülönített, alakilag és/vagy akusztikailag összefüggő
egysége, része. Ilyenformán a bekezdések érzékszerveinkkel felfogható fizikai,
más szóval figurális, nem pedig egy jelölésrendszert tükröző nyelvi, más
szóval notációs egységek. A prózai szövegek bekezdésarchitektonikáinak
lényegi hordozói ugyanis nem a nyelvi megformálásokban, hanem a hozzájuk
rendelhető tényállásokban vannak. A bekezdések nem rendszerszerű, nem szisztematizált
és egykönnyen nem is szisztematizálható, tipográfiai egységek.
Következésképpen annak
a kérdésnek a megválaszolása, hogy találhatók-e olyan magasabb fokú kompozícióegységek
vagy tömbök, amelyek formai organizációját konvencionálisnak tekinthető
nyelvi ismeretek határozzák meg, még további kutatást igényel. Több mint
valószínű azonban, hogy ha bizonyos magasabb fokú kompozícióegységek leírásához
esetleg találhatók is konvencionálisnak tekinthető nyelvi ismeretek, valamennyi
magasabb fokú kompozícióegységéhez nem.
3. Összefoglaló megjegyzések
Az ismertetett keretek
közt végrehajtott verbális kreatív-produktív gyakorlatok eredményeit röviden
a következőképpen foglalhatjuk össze.
A G csoport – tizenöt-tizenhat
éves korú – tagjainak lényegesen több, a 8. fejezet (lásd 8H2) eredeti
bekezdésarchitektonikájához közelebb álló és/vagy az eredetivel megegyező
bekezdéshelyen szereplő megoldást sikerült produkálniuk, mint az F csoport
– húsz-huszonegy éves – résztvevőinek. A – huszonegy-huszonhárom éves korú
személyekből álló – Cs jelű csapatok megoldásai, ha nem is érik el, relatíve
jobban megközelítik a G csoport eredményeit. (A 9. fejezet (lásd 9H2) azonban
héttel kevesebb bekezdésnyi kompozícióegységre tagolódik, mint a 8.)
Nyitólap
