EGY ADOTT VERBÁLIS SZÖVEG RELÁTUMÁVAL
KAPCSOLATOS KREATÍV-PRODUKTÍV GYAKORLATOK
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY A KIS HERCEG

BENKES RÉKA - VASS LÁSZLÓ

        0. Bevezető megjegyzések

        Tanulmányunkban szövegelemzést előkészítő verbális kreatív-produktív gyakorlatokat mutatunk be és kommentálunk röviden egy-egy autonóm részszöveg relátumával kapcsolatban. (A kreatív-produktív gyakorlatok mibenlétéről, céljairól, metodologiájáról stb. az utóbbi néhány évben számos publikáció jelent meg a legkülönbözőbb orgánumokban. E helyütt csupán két kötetre hívjuk fel a figyelmet, az egyik a BENKES ZSUZSA – PETŐFI S. JÁNOS által írt A vers és próza kreatív-produktív megközelítéséhez. Alapfeladat-típusok című munka [Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda, Budapest, 1993.], a másik a PETŐFI S. JÁNOS – BÁCSI JÁNOS – BENKES ZSUZSA – VASS LÁSZLÓ szerzőközösség által írt Szövegtan és verselemzés [Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993.] című könyv.)
        A kreatív-produktív gyakorlatok céljára Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művének (fordította Rónay György, Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, 1994.) 8. (lásd 8H2) és 9. fejezetét (lásd 9H2 az 1.3. alatt) választottuk ki.
        A 8H2-vel kapcsolatos gyakorlatot egyrészt egy rangos budapesti gimnáziumban végeztettük el 22 – tizenöt-tizenhat éves korú – tanulóval, másrészt második évfolyamos – húsz-huszonegy éves – magyar szakos tanárképző főiskolai hallgatóval, ugyancsak 22 fővel (lásd még a jelen kötetben BENKES RÉKA „Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítéséhez. Gyakorlatok francia nyelvű verbális szövegekkel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg” című tanulmányát); a 9H2-vel kapcsolatosat pedig 12, három-három – huszonegy-huszonhárom éves – tanítójelöltből álló csapattal, 1995. március 30-31-én Baján, a tanítójelöltek országos anyanyelvi versenyén. Az elvégzett feladatok közül mindhárom esetben 12 reprezentatívnak tekinthető megoldást mutatunk be. A gimnáziumi tanulókat G, a tanárképző föiskolai hallgatókat F, a tanítóképzősöket pedig Cs szimbólummal jelöltük.
        A kiválasztott autonóm részszövegek relátumával kapcsolatos gyakorlatokat úgy készítettük elő, hogy elhagytuk (töröltük) a szóban forgó fejezetek illusztrációit, bekezdéseiket pedig az előzetesen hozzájuk rendelt kódokkal (betűkkel, illetőleg számokkal) együtt összekevertük (8H2Ve, illetőleg 9H2Ve).
        A feladatokat a következőképpen fogalmaztuk meg.
        Az alábbiakban a kis herceg történetéből egy olyan fejezetet olvashat, amelynek bekezdéseit összekevertük. A bekezdéseket kódokkal jelöltük.

        A megoldásokat táblázatokban foglaltuk össze. Egy-egy táblázat fejlécében a kódok az adott fejezet bekezdéseinek eredeti sorrendjében szerepelnek, első oszlopában a résztvevők sorszámát tüntettük fel, utolsó oszlopa az eredetivel megegyező sorrendű bekezdések (melyeknek kódját kövérrel szedtük) számát tartalmazza, utolsó sora az oszlopok eredményeit összegzi, a különböző raszteres mezők pedig (négynél nem kevesebb) összetartozó, de nem az eredetivel megegyező helyen található megoldásokat jelölnek.

        1. Megoldások – indoklások

        1.1. A gimnáziumi tanulók 8H2Ve-vel kapcsolatos megoldásait (a feladat) az 1. táblázat összegzi.

[...]

        Ami az 1. táblázatban összegzett megoldásokat illeti, generálisan a következők állapíthatók meg:

        A G7. sorszámú résztvevő megoldása csaknem azonos az eredeti bekezdésarchitektonikaval: benne az „Y” könnyen motiválható helyre került; a G5. és a G6. sorszámúé az eredetihez többé-kevésbé hasonlónak tekinthető: bennük az „N” és a „B” motiválható, az „Y” pedig elfogadható helyen található.
        Itt azonban tekintsük inkább a minden bizonnyal ‘leggyengébb’-nek tartható megoldást, a G5. sorszámú résztvevőét, szövegszerűen.

8H2Ve/G5.

        Az alábbiakban lássuk a G csoport résztvevőinek 8H2Ve-vel kapcsolatos indoklásait (b feladat) a maguk egészében!        1.2. A tanárképző főiskolai hallgatók 8H2Ve-vel kapcsolatos megoldásait (a feladat) a 2. táblázat összegzi.

[...]

        Ami a 2. táblázatban összegzett megoldásokat illeti, generálisan a következők állapíthatók meg:

        Lássuk itt a valószínűleg ‘legsikeresebb’-nek tartható megoldást, az F11. sorszámú résztvevőét, minden kommentár nélkül.

8H2Ve/F11.

        A következőkben tekintsük az F csoport résztvevöinek 8H2Ve-vel  kapcsolatos indoklásait (b feladat) a maguk egészében!         1.3. A tanítóképző föiskolai hallgatók 9H2Ve-vel kapcsolatos megoldásait (a feladat) a 3. táblázat összegzi.

9H2Ve

9.
[...]

        Ami a 3. táblázatban összegzett megoldásokat illeti, generálisan a következők állapíthatók meg:

        Tekintsünk itt egy ‘átlagos’-nak tartható megoldást, a Cs6. sorszámú csoportét, szövegszerűen.

9H2Ve/Cs6.

        Az alábbiakban lássuk az egyes csoportok 9H2Ve-vel kapcsolatos indoklásait (b feladat) a maguk egészében.         2. Következtetések

        Ami A kis herceg itt felhasznált két fejezetének a gyakorlatok során létrehozott bekezdésarchitektonikáit illeti, azok – a résztvevők indoklásai alapján (is) – dominánsan tematikus organizációjúak. Nyelvi, grammatikai szempontok inkább csak a tematikus egységeken belül érvényesülnek.
        Nyilvánvalóan azért, mert a bekezdés a prózai szövegek fizikai megjelenési formájának (vehikulumának) az írásban általában beljebb kezdett első sorral, a beszédben többnyire hosszabb szünettel elkülönített, alakilag és/vagy akusztikailag összefüggő egysége, része. Ilyenformán a bekezdések érzékszerveinkkel felfogható fizikai, más szóval figurális, nem pedig egy jelölésrendszert tükröző nyelvi, más szóval notációs egységek. A prózai szövegek bekezdésarchitektonikáinak lényegi hordozói ugyanis nem a nyelvi megformálásokban, hanem a hozzájuk rendelhető tényállásokban vannak. A bekezdések nem rendszerszerű, nem szisztematizált és egykönnyen nem is szisztematizálható, tipográfiai egységek.
        Következésképpen annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy találhatók-e olyan magasabb fokú kompozícióegységek vagy tömbök, amelyek formai organizációját konvencionálisnak tekinthető nyelvi ismeretek határozzák meg, még további kutatást igényel. Több mint valószínű azonban, hogy ha bizonyos magasabb fokú kompozícióegységek leírásához esetleg találhatók is konvencionálisnak tekinthető nyelvi ismeretek, valamennyi magasabb fokú kompozícióegységéhez nem.

        3. Összefoglaló megjegyzések

        Az ismertetett keretek közt végrehajtott verbális kreatív-produktív gyakorlatok eredményeit röviden a következőképpen foglalhatjuk össze.
        A G csoport – tizenöt-tizenhat éves korú – tagjainak lényegesen több, a 8. fejezet (lásd 8H2) eredeti bekezdésarchitektonikájához közelebb álló és/vagy az eredetivel megegyező bekezdéshelyen szereplő megoldást sikerült produkálniuk, mint az F csoport – húsz-huszonegy éves – résztvevőinek. A – huszonegy-huszonhárom éves korú személyekből álló – Cs jelű csapatok megoldásai, ha nem is érik el, relatíve jobban megközelítik a G csoport eredményeit. (A 9. fejezet (lásd 9H2) azonban héttel kevesebb bekezdésnyi kompozícióegységre tagolódik, mint a 8.)
 

 

Nyitólap

 

Szemiotikai szövegtan 10