|
|
|
6723 Szeged Bihari u. 26/A. Telefon: + 36/62/407-917 |
6725 Szeged Hattyas u. 10. Telefon: + 36/62/544-794 |
|
|
Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék |
|
|
|
|||
|
|
|||
TM-NBL-012 |
|
MAG-S-014 | |
MAG-S-031 |
Stilisztika |
MAG-S-032 |
Szövegstilisztika |
000-0-000 | |
TM-ALNN591 | |
MAG-S-043 | |
TM-ALNN-582 |
Szemiotikai szövegtani alapismeretek |
MAG-S-071 | |
MAG-S-102 | |
MAG-S-105 | |
MAG-S-108 | |
MAG-S-112 | |
MAG-S-118 |
Diszkurzuselemzés, társalgási... |
MAG-S-123 | |
TM-ALNN-621 | |
MAG-S-129 | |
MAG-S-131 | |
000-0-000 | |
MAG-S-135 | |
MAG-S-182 | |
TAK-A-041 | |
BTAK-T-044 | |
|
Stilisztika |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Szövegstilisztika |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|
||||
|
|
|||
|
|
||
|
||
...A
textológia – komplexitása következtében – a nyelvészeti diszciplínák vonatkozásában
a domináns diszciplína szerepét játssza...
Részletek...
|
||
...Nyilvánvaló,
hogy a nyelvészeti tudományágak nemcsak a szövegtannal / szövegtanokkal,
hanem a szövegtani társtudományokkal is kapcsolatban állnak...
Részletek...
|
||
|
||
A
koreferenciális elemzés következő lépésének annak vizsgálatára kell irányulnia,
hogy a koreferenciarelációk – a szövegarchitektonika más hordozóival együtt
– milyen szerepet játszanak a szöveg kompozicionális felépítésében...
Részletek...
|
||
|
||
...az
új információs szisztémák túlmutatnak a nyelvi rögzítés és adatkezelés
hagyományos formáin és eszközein...
Részletek...
|
||
|
||
A
következőkben néhány arra vonatkozó gondolatot kívánunk megfogalmazni,
hogy – eddigi tapasztalataink alapján – mit tekintünk a szövegtani kutatás
soron következő feladatainak... Részletek...
|
||
|
||
...„Az
irodalmi célzatú szöveg- és versgenerátor programok léte alapjaiban rendíti
meg az irodalmi művekkel kapcsolatos fogalmi világunkat”...
Részletek...
|
||
A
kötet különböző kontextusokban végzett vizsgálatai a korszerű szövegelméletet,
a szövegelemzés és szövegalkotás módszertanát gazdagítják, a pedagógiai
gyakorlatot közvetlen vagy közvetett módon hatékonyabbá tehetik. Ugyanakkor
hasznos információkkal szolgálnak az általános szövegtani,
stilisztikai,
kommunikáció- és interpretációelméleti kutatás számára.
Részletek...
|
||
...Mert
ha a „szöveg az emberi megismerés nyelvileg létrehozott” folyamatát és
produktumát képezi le (...), a magyar nyelv szövegtana nyilvánvalóan nem
csupán önmagát, és nem is csak a nyelvtudományt reprezentálja…
Részletek...
|
||
„Néha
felmerül bennem, hogy bolygónk véres, erőszakos világgá változik a filmek,
a videók és a játékok miatt. Néha viszont azt érzem, hogy nagyon okos,
felkészült világot alkotunk, ahol az információ internetes megosztása egyre
nagyobb teret hódít.” Részletek...
|
||
|
||
Ez a periodika – a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvészeti Tanszékén – azzal a céllal jött létre, hogy előmozdítsa a multi- és interdiszciplináris szövegkutatást. Ennek érdekében... |
Semiotic Textology, a periodical published by the Department of Hungarian Language and Linguistics at the Juhász Gyula Teacher Training College in Szeged, was started with the aim of encouraging and promoting multi- and interdisciplinary research on textology. To serve... |
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok |
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
15.0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Kép és szöveg (2). 2. Szöveg és fordítás |
16.0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Szöveg és zene. 2. Mediális transzpozíciók |
||
17.a Vass László: Poézis és piktúra. Tanulmányok. 17.b Általános információk |
18.a Petőfi S. János: Szövegkompozíció és jelentés... 18.b Általános információk |
||
19. Békési Imre: A kettős szillogizmus értelmezése és alkalmazásai |
20. Petőfi S. János - Vass László: Kalauz a szövegnyelvészeti és szemiotikai textológiai kutatáshoz |
||
|
|
||
In memoriam Petőfi Sándor János |
|||
|
|
||
...A
magyar szövegtani kutatások 1990 után élénkültek föl, amikor Petőfi S.
János Békési Imrével Szegeden megindította a Szemiotikai szövegtan
című sorozatot, amely a nyitott fórum állandóságával nemcsak helyben hozott
létre iskolát (mind Petőfi kései irányzatának, mind Békésiének megfelelően),
hanem más megközelítéseknek is bőséggel helyt adott. A Szemiotikai szövegtan
– bár nem alakított ki egységes műhelyt – az eddigi hazai kutatásokban
a leghatározottabb keretet adta mind a tanulmányok jellegének megválogatásával
(általában olyan hosszabb írások jelentek meg, amelyek elméletileg és módszertanilag
is jelentősek), mind a közölt vitákkal, könyvismertetésekkel, repertóriumokkal,
bibliográfiákkal, legalább röviden informálva olvasóit arról, hogy mi történik
a szövegtanban a világ más tájain éppúgy, mint a magyar nyelvtudományban...
Részletek...
|
||
Mit
jelent a szöveg szemiotikai apoteózisa? Ennek két korifeusa van, az egyik
a ma már említett, ám most egy korábbi korszakából idézhető Umberto Eco,
aki erről írt egy vagy másfél nagyon kitűnő könyvet: ez „a szöveg szemiotikai
elmélete”, illetve az, hogy az „olvasó hogyan jelenik meg a műben”. Ő az
apoteózis egyik klasszikusa. A másik a Juhász Gyula Főiskola, amely eddig
tíz kötetet adott ki a Szemiotikai szövegtan sorozatban, ahol hatszor
annyit írtak, mint Umberto Eco, egyrészt a szövegelmélet témájából, másrészt
a gyakorlat számára használhatóan...
[...] Ezek
a könyvek egy iparág részei. Ez az iparág olyan, hogy egy-egy olyan tankönyvet,
mint például az Atkinson-féle pszichológiai tankönyv, a kiadó által fizetett
harminc tagú team készít. Minden évben harminc teljes állású ember írja
át. Részletek...
|
||
Szövegtan és verselemzés |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
„A médium maga az üzenet.” Részletek... | ||
...A
dolgozat a történeti és a tematikus nézőpont szerves egységében mutatja
be a magyar szövegnyelvészet kialakulásának körülményeit, fejlődésének
folyamatát... Részletek...
|
||
Szövegtan és prózaelemzés |
||
|
||
...úgy-ahogy
a NAT is előírja az európai kultúrában, jelesül az antikvitásban való tájékozódás
követelményét is... Részletek...
|
||
Magister Emeritus 1993 |
||
|
|
|
Színek és képek |
||
|
||
|
||||
|
|
|||
|
|
|
|
|
„...Meggyőződésem,
hogy elveszítünk nyolc-tíz évet az életünkből. Az általános iskolát
mindenképpen elveszítjük, mert annyira lenyesik az ember képzeletét, saját
tehetségének a kibontási képességét, hogy utána hatalmas energiákat kell abba
fektetni, amíg visszahozza magát arra a színvonalra, amilyen hatévesen volt.
Rengeteg fölösleges dolgot kellett bemagolni, ahelyett, hogy hagytak volna
fantáziálni...”
Részletek...
|
||
Beszédről - nyelvről tanárjelölteknek |
||
|
||
|
||