|
|
|
6723 Szeged Bihari u. 26/A. Telefon: + 36/62/407-917 |
6725 Szeged Hattyas u. 10. Telefon: + 36/62/544-794 |
|
|
Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék |
|
|
|
|||
TM-NBL-012 |
|
MAG-S-014 | |
MAG-S-031 |
Stilisztika |
MAG-S-032 |
Szövegstilisztika |
000-0-000 | |
TM-ALNN591 | |
MAG-S-043 | |
TM-ALNN-582 |
Szemiotikai szövegtani alapismeretek |
MAG-S-071 | |
MAG-S-102 | |
MAG-S-105 | |
MAG-S-108 | |
MAG-S-112 | |
MAG-S-118 |
Diszkurzuselemzés, társalgási... |
MAG-S-123 | |
TM-ALNN-621 | |
MAG-S-129 | |
MAG-S-131 | |
000-0-000 | |
MAG-S-135 | |
MAG-S-182 | |
TAK-A-041 | |
BTAK-T-044 | |
|
Stilisztika |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Szövegstilisztika |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|
||||
|
|
||
|
||
...A
textológia – komplexitása következtében – a nyelvészeti diszciplínák vonatkozásában
a domináns diszciplína szerepét játssza...
Részletek...
|
||
...Nyilvánvaló,
hogy a nyelvészeti tudományágak nemcsak a szövegtannal / szövegtanokkal,
hanem a szövegtani társtudományokkal is kapcsolatban állnak...
Részletek...
|
||
...A
megemlékezés jellegéhez jobban illeszkedik a F1' kép, melyen a megmozdulás
nem demonstratív célú (a F1'' jelű fotó inkább ezt sugallja), hanem őszinte
tiszteletnyilvánítás Rabin előtt. Az emberek arca is emlékező és megrendült,
s valamiféle mély gyász érződik a mécsest gyújtó idős emberek mozdulataiból...
Részletek...
|
||
A
koreferenciális elemzés következő lépésének annak vizsgálatára kell irányulnia,
hogy a koreferenciarelációk – a szövegarchitektonika más hordozóival együtt
– milyen szerepet játszanak a szöveg kompozicionális felépítésében...
Részletek...
|
||
A
sorrend felállításában a globális és a lineáris kohézió eszközei: kötőszók,
utalószók, vonatkozó névmások segítettek. Az időbeli sorrend felismerése
is szerepet játszott megoldásunk kialakításakor...
Részletek...
|
||
...az
új információs szisztémák túlmutatnak a nyelvi rögzítés és adatkezelés
hagyományos formáin és eszközein...
Részletek...
|
||
Ebben
a rövid írásunkban két (...) elektronikus kiadványt mutatunk be, a magunk
lehetőségeivel, eszközeivel és módszereivel próbálva meg előmozdítani a
szóban forgó és a hozzájuk hasonló – lassan mindennapi életünket is átható
– nagy teljesítményű információhordozók alkalmazását az oktatásban...
Részletek...
|
||
A
következőkben néhány arra vonatkozó gondolatot kívánunk megfogalmazni,
hogy – eddigi tapasztalataink alapján – mit tekintünk a szövegtani kutatás
soron következő feladatainak... Részletek...
|
||
...„Az
irodalmi célzatú szöveg- és versgenerátor programok léte alapjaiban rendíti
meg az irodalmi művekkel kapcsolatos fogalmi világunkat”...
Részletek...
|
||
A
kötet különböző kontextusokban végzett vizsgálatai a korszerű szövegelméletet,
a szövegelemzés és szövegalkotás módszertanát gazdagítják, a pedagógiai
gyakorlatot közvetlen vagy közvetett módon hatékonyabbá tehetik. Ugyanakkor
hasznos információkkal szolgálnak az általános szövegtani,
stilisztikai,
kommunikáció- és interpretációelméleti kutatás számára.
Részletek...
|
||
...Mert
ha a „szöveg az emberi megismerés nyelvileg létrehozott” folyamatát és
produktumát képezi le (...), a magyar nyelv szövegtana nyilvánvalóan nem
csupán önmagát, és nem is csak a nyelvtudományt reprezentálja…
Részletek...
|
||
„Néha
felmerül bennem, hogy bolygónk véres, erőszakos világgá változik a filmek,
a videók és a játékok miatt. Néha viszont azt érzem, hogy nagyon okos,
felkészült világot alkotunk, ahol az információ internetes megosztása egyre
nagyobb teret hódít.” Részletek...
|
||
„That’s where we are. We stand within the Equatorial zone. That ruddy sphere there – it’s the dying sun. Science could not avert Earth’s destiny.”
Részletek...
|
||
Ez a periodika – a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvészeti Tanszékén – azzal a céllal jött létre, hogy előmozdítsa a multi- és interdiszciplináris szövegkutatást. Ennek érdekében... |
Semiotic Textology, a periodical published by the Department of Hungarian Language and Linguistics at the Juhász Gyula Teacher Training College in Szeged, was started with the aim of encouraging and promoting multi- and interdisciplinary research on textology. To serve... |
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok |
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
15.0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Kép és szöveg (2). 2. Szöveg és fordítás |
16.0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Szöveg és zene. 2. Mediális transzpozíciók |
||
17.a Vass László: Poézis és piktúra. Tanulmányok. 17.b Általános információk |
18.a Petőfi S. János: Szövegkompozíció és jelentés... 18.b Általános információk |
||
19. Békési Imre: A kettős szillogizmus értelmezése és alkalmazásai |
20. Petőfi S. János - Vass László: Kalauz a szövegnyelvészeti és szemiotikai textológiai kutatáshoz |
||
Ebben
a művében kettős szillogizmus-sal kapcsolatos kutatási eredményeit foglalja
össze a szerző.
|
Kötetükben
a szerzők biobibliográ-fiai információk-kat, fogalom-magyarázatokat,
bibliográfiákat és repertóriumokat nyújtanak.
|
||
In memoriam Petőfi Sándor János |
|||
|
|
||
...A
magyar szövegtani kutatások 1990 után élénkültek föl, amikor Petőfi S.
János Békési Imrével Szegeden megindította a Szemiotikai szövegtan
című sorozatot, amely a nyitott fórum állandóságával nemcsak helyben hozott
létre iskolát (mind Petőfi kései irányzatának, mind Békésiének megfelelően),
hanem más megközelítéseknek is bőséggel helyt adott. A Szemiotikai szövegtan
– bár nem alakított ki egységes műhelyt – az eddigi hazai kutatásokban
a leghatározottabb keretet adta mind a tanulmányok jellegének megválogatásával
(általában olyan hosszabb írások jelentek meg, amelyek elméletileg és módszertanilag
is jelentősek), mind a közölt vitákkal, könyvismertetésekkel, repertóriumokkal,
bibliográfiákkal, legalább röviden informálva olvasóit arról, hogy mi történik
a szövegtanban a világ más tájain éppúgy, mint a magyar nyelvtudományban...
Részletek...
|
||
Mit
jelent a szöveg szemiotikai apoteózisa? Ennek két korifeusa van, az egyik
a ma már említett, ám most egy korábbi korszakából idézhető Umberto Eco,
aki erről írt egy vagy másfél nagyon kitűnő könyvet: ez „a szöveg szemiotikai
elmélete”, illetve az, hogy az „olvasó hogyan jelenik meg a műben”. Ő az
apoteózis egyik klasszikusa. A másik a Juhász Gyula Főiskola, amely eddig
tíz kötetet adott ki a Szemiotikai szövegtan sorozatban, ahol hatszor
annyit írtak, mint Umberto Eco, egyrészt a szövegelmélet témájából, másrészt
a gyakorlat számára használhatóan...
[...] Ezek
a könyvek egy iparág részei. Ez az iparág olyan, hogy egy-egy olyan tankönyvet,
mint például az Atkinson-féle pszichológiai tankönyv, a kiadó által fizetett
harminc tagú team készít. Minden évben harminc teljes állású ember írja
át. Részletek...
|
||
Szövegtan és verselemzés |
||
„A versolvasás egyedül helyes módja nem létezik. Az csak egy pedagógiai fantom (...) Olvasni mindig azt is jelenti, hogy szétszedni (...) szétszedni és újból összerakni...” |
||
|
||
|
||
„...Te kedves csendes szavú jó barát, vegyük fel, s ne ejtsük el e barátság fonalát, de fonjuk jó szorosra, és a pecsét, a zálog a munka rajta! Fel, munkára hát!...” (Kass János: Vass-vers, Nyelvész) |
||
„A médium maga az üzenet.” Részletek... | ||
...A
dolgozat a történeti és a tematikus nézőpont szerves egységében mutatja
be a magyar szövegnyelvészet kialakulásának körülményeit, fejlődésének
folyamatát... Részletek...
|
||
Szövegtan és prózaelemzés |
||
„(...) amikor írunk, szövegeket sajátítunk ki, amiket átdolgozunk, eredeti helyükről elmozdítunk, utánozunk, más irányba térítünk (...)” |
||
...úgy-ahogy
a NAT is előírja az európai kultúrában, jelesül az antikvitásban való tájékozódás
követelményét is... Részletek...
|
||
Magister Emeritus 1993 |
||
|
A Magiszter emeritus kitüntető cím odaítélésére első ízben 1993-ban került sor intézményünkben: Szőkefalvi-Nagy Bélának, Fischer Ernőnek és Petőfi Sándor Jánosnak. |
|
Színek és képek |
||
„(...) minél több mediális összetevőből építkezik egy poétikai, esztétikai funkciójú kommunikátum, és minél komplexebb szemlélettel, metodológiával vizsgáljuk, annál megalapozottabban és produktívabban folytathatjuk valamennyi mediális összetevő tanulmányozását, végső soron az emberi gondolkodás kutatását egyfelől, másfelől annál közelebb kerülhetünk a mindennapi kommunikációnk, a hétköznapi életünk humán valóságához.” |
||
|
||||
|
|
|
|
|
„...Meggyőződésem,
hogy elveszítünk nyolc-tíz évet az életünkből. Az általános iskolát
mindenképpen elveszítjük, mert annyira lenyesik az ember képzeletét, saját
tehetségének a kibontási képességét, hogy utána hatalmas energiákat kell abba
fektetni, amíg visszahozza magát arra a színvonalra, amilyen hatévesen volt.
Rengeteg fölösleges dolgot kellett bemagolni, ahelyett, hogy hagytak volna
fantáziálni...”
Részletek...
|
||
Beszédről - nyelvről tanárjelölteknek |
||
Kísérleti könyvet bocsát útjára a szerzői négyes, amellyel nem magyar szakos hallgatók számára kíván kellő ismereteket nyújtani a tanári beszédről (..) a magyar nyelvről... | ||
|
||