Kurzusnév: KREATÍV-PRODUKTÍV SZÖVEGMEGKÖZELÍTÉSEK

Kurzuskód: TM-ALNN591

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás Gyak. Előadás Gyak.
(Köt./Vál.)
   
1
 
GYJ
KV

A kurzus felvételének feltételei: a MAG-S-023, illetőleg MAG-S-SZI1 után. Párhuzamosan a MAG-S-045 és a MAG-S-041 felvétele.

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei

Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése, valamint egy házi dolgozat beadása a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelező irodalom:
Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: A vers és próza kreatív-produktív megközelítéséhez. Alapfeladat-típusok. Budapest, Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda, 1993.

Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János – Vass László: Mondatgrammatika, szövegnyelvészet, szövegtan. In: V. Raisz Rózsa (szerk): Anyanyelv és iskola az ezredfordulón. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai, 207. Budapest, 1996. 207-227.

Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993.

Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez. Trezor Kiadó, Budapest, 1994.

Petőfi S. János – Békési Imre: Szemiotikai szövegtan 4. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1992.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1993.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1995.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1996.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYF Kiadó, Szeged, 1998.

Ajánlott irodalom:
Benkes Réka: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítéséhez. Gyakorlatok francia nyelvű verbális szöveggel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II), Szeged, JGYTF Kiadó, 1997. 79-90.

Benkes Réka – Vass László: Egy adott verbális szöveg relátumával kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlatok. Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II), Szeged, JGYTF Kiadó, 1997. 65-77.

Vakulya Krisztina: 'A vers mértana'. Pilinszky János Azt hiszem című versének kreatív-produktív megközelítése szövegtani keretben. Szeged, 1998. (Szakdolgozat.)

Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia, Szeged, 1995. 61-79.

Vass László: Egy adott verbális szöveg formációjával kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. Aprily Lajos A hiúz. In: Szikszainé Nagy Irma (szerk.): Officina Textologica 3. Szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezéseinek elemzéséhez. Magyar nyelvű szövegek elemzése, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1999. 70-78.

Vass László: Kreatív-produktív szövegmegközelítések. Egy szöveg fizikai hordozójával és nyelvi jelentéstani felépítésével kapcsolatos gyakorlatok. In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 2. Tanulmányok. JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 175-188.

R. Molnár Emma – Vass László: Stilisztikai ábécé a magyar nyelv és irodalom tanításához. Módszertani Közlemények Könyvtára 11. Tanárok Könyvtára 2. Szeged, 1989. 140.

Vass László – Zánthó Róbert: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítése 2.1. Gyakorlatok angol nyelvű szövegekkel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 187-200.

A kurzus részletes tematikája
A humán kommunikáció hagyományos megközelítésének fontosságához, kultúra- és identitásteremtő funkciójához aligha férhet kétség. Nem annyira közkeletű azonban, hogy a szövegek feldolgozásának más, igen hatékony módjai is vannak, melyeket a szakirodalom kreatív / kreatív-produktív módszerek néven tart számon. Ezek egyrészt más módon el nemigen érhető érdeklődést képesek kelteni a humán kommunikáció iránt, másrészt nagymértékben hozzá tudnak járulni a befogadókban implicit formában jelen lévő kommunikációs képességek, készségek stb. feltárásához és fejlesztéséhez. A kurzus célja ezeknek a szövegmegközelítési és -feldolgozási módoknak a megismertetése, elsajátíttatása.
1. Szövegmegközelítési módok.
2. A kreatív szövegmegközelítési módok előzményei és alkalmazásának módszertani kérdései.
3. Alapfeladat-típusok.
4. A szövegek fizikai hordozójával kapcsolatos szövegjátékok.
5. A szövegek formai felépítésével kapcsolatos nyelvi játékok.
6. A szövegek nyelvi jelentéstani felépítésével kapcsolatos stílusgyakorlatok.
7.
A szövegekben kifejezésre jutó tényleges vagy fiktív világdarab felépítésével kapcsolatos gyakorlatok.
8. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a verselemzésben 1.
9. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a verselemzésben 2.
10. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a prózaelemzésben 1.
11. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a prózaelemzésben 2.
12. A kreatív szövegmegközelítés az idegen nyelvek tanításában.
13. Összegzés, kitekintés.
Követelmények:

Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni és kamatoztatni.

Ellenőrzés, értékelés:

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy (kreatív) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) házi dolgozat megírásával tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítésének átlageredménye, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

Szövegtan: Előadásvázlatok

Interpretációfolyamatok. Az interpretációfolyamatok objektumai és típusai. Interpretációelméletek. Szövegmegközelítési módok.

Követelményrendszer

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek