Kurzusnév:
KREATÍV-PRODUKTÍV SZÖVEGMEGKÖZELÍTÉSEK Kurzuskód: TM-ALNN591 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. |
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése, valamint egy házi dolgozat beadása a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.Kötelező irodalom:
Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: A vers és próza kreatív-produktív megközelítéséhez. Alapfeladat-típusok. Budapest, Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda, 1993.Ajánlott irodalom:Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János – Vass László: Mondatgrammatika, szövegnyelvészet, szövegtan. In: V. Raisz Rózsa (szerk): Anyanyelv és iskola az ezredfordulón. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai, 207. Budapest, 1996. 207-227.
Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993.
Benkes Réka: Idegen nyelvű szövegek kreatív-produktív megközelítéséhez. Gyakorlatok francia nyelvű verbális szöveggel magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II), Szeged, JGYTF Kiadó, 1997. 79-90.A kurzus részletes tematikájaVass László: Kreatív-produktív szövegmegközelítések. Egy szöveg fizikai hordozójával és nyelvi jelentéstani felépítésével kapcsolatos gyakorlatok. In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 2. Tanulmányok. JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 175-188.
A humán kommunikáció hagyományos megközelítésének fontosságához, kultúra- és identitásteremtő funkciójához aligha férhet kétség. Nem annyira közkeletű azonban, hogy a szövegek feldolgozásának más, igen hatékony módjai is vannak, melyeket a szakirodalom kreatív / kreatív-produktív módszerek néven tart számon. Ezek egyrészt más módon el nemigen érhető érdeklődést képesek kelteni a humán kommunikáció iránt, másrészt nagymértékben hozzá tudnak járulni a befogadókban implicit formában jelen lévő kommunikációs képességek, készségek stb. feltárásához és fejlesztéséhez. A kurzus célja ezeknek a szövegmegközelítési és -feldolgozási módoknak a megismertetése, elsajátíttatása.
Követelmények:1. Szövegmegközelítési módok.
2. A kreatív szövegmegközelítési módok előzményei és alkalmazásának módszertani kérdései.
3. Alapfeladat-típusok.
4. A szövegek fizikai hordozójával kapcsolatos szövegjátékok.
5. A szövegek formai felépítésével kapcsolatos nyelvi játékok.
6. A szövegek nyelvi jelentéstani felépítésével kapcsolatos stílusgyakorlatok.
7. A szövegekben kifejezésre jutó tényleges vagy fiktív világdarab felépítésével kapcsolatos gyakorlatok.
8. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a verselemzésben 1.
9. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a verselemzésben 2.
10. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a prózaelemzésben 1.
11. Az alapfeladat-típusok alkalmazása a prózaelemzésben 2.
12. A kreatív szövegmegközelítés az idegen nyelvek tanításában.
13. Összegzés, kitekintés.
Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni és kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy (kreatív) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) házi dolgozat megírásával tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítésének átlageredménye, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.
Szövegtan: Előadásvázlatok