Kurzusnév:
SZÖVEGTAN
Kurzuskód: MAG-S-045 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei:
Legalább elégséges kollokviumi teljesítmény, részvétel az órákon.
Kötelező irodalom:
R. de Beaugrande - W. Dressler: Bevezetés a szövegnyelvészetbe. Corvina, Budapest, 2000.Ajánlott irodalomSzikszainé Nagy Irma: Leíró magyar szövegtan. Osiris Kiadó, Budapest, 1999.
Szikszainé Nagy Irma: Szövegértés, szövegelemzés, szövegalkotás. Osiris Kiadó, Budapest, 2001.
Tolcsvai Nagy Gábor: A magyar nyelv szövegtana. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.
Tóth Szergej – Vass László: Társas érintkezés: megszólítás, társalgási alapelvek, szituációk, diszkurzusok. In: Tóth Szergej – Vass László: Nyelvészeti Füzetek 3. Pápuáktól a Pioneerig. Generalia, Szeged, 1994. 107-130.
Vass László: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez 1. József Attila: Bukj föl az árból. In: Vass László – Boldizsár Klára: Nyelvészeti Füzetek 4. Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Generalia, Szeged, 1995. 7-22.
Balázs János: A szöveg. Gondolat, Budapest, 1985.A kurzus részletes tematikájaBoda István Károly - Porkoláb Judit: Számítógépes stilisztikai és szövegtani tanulmányok. A Debreceni Egyetem Magyar Nyelvtudományi Intézetének Kiadványai, 76. Debrecen, 2001.
Csatár Péter - Maitz Péter - Tronka Krisztián (szerk.): A nyelvtantól a szövegtanig. Tanulmányok Kocsány Piroska tiszteletére. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2001.
Halliday, M. A. K. – Hasan, R.: Cohesion in English, London, Longman, 1976.
Kabán Annamária (szerk.): Funkcionális mondatperspektíva és szövegszerkesztési stratégia (Szövegtani tanulmányok). Miskolci Egyetemi Kiadó, 2001.
Petőfi S. János: A jelentés értelmezéséről és vizsgálatáról. A mondatszemiotikától a szövegszemiotikáig (Tanulmányok.) Magyar Műhely, Párizs – Bécs – Budapest, 1994.
Petőfi S. János (szerk.): Officina textologica 2. Koreferáló elemek – koreferenciarelációk. Magyar nyelvű szövegek elemzése. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998.
Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg megközelítései. Kérdések – Válaszok. Bevezetés a szemiotikai szövegtanba, Iskolakultúra, Budapest, 1998.
Rácz Endre – Szathmári István (szerk.): Tanulmányok a mai magyar nyelv szövegtana köréből. Tankönykiadó, Budapest, 1983.
Szathmári István – Várkonyi Imre (szerk.): A szövegtan a kutatásban és az oktatásban. A kaposvári Tanítóképző Főiskola Kiadványai 2. – A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 154. Kaposvár – Budapest, 1979.
Telegdi Zsigmond – Szépe György (szerk.): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XI. (A szöveg megközelítései). Akadémiai Kiadó, Budapest, 1976.
A szövegtan a nyelvtudománynak és társtudományainak az az 1990-es évek elejére kifejlődött komplex kutatási ágazata, amely napjainkban a multimediális, de meghatározóan verbális humán kommunikáció integratív elméletének és adekvát metodológiájának kimunkálása irányában fejlődik, s amely meghatározó jelleggel befolyásolhatja nemcsak a nyelvészet, hanem valamennyi elsődlegesen a nyelvre irányuló diszciplína, sőt a nem elsődlegesen nyelvre irányulók lingvisztikai komponensének kutatását és oktatását egyaránt.
Követelmények:1. A szövegtanalapkérdései, fő kutatási tárgyai.
2. Az interpretációs folyamatok objektumai és típusai.
3. Az elméleti, a kritikusi és a természetes szövegértés főbb jellemzői.
4. Szöveg és szövegmondat.
5. A szöveg mint komplex jel.
6. A szöveg fizikai hordozója és annak mentális képe.
7. A szöveg fizikai hordozójához rendelhető formai felépítés.
8. A szöveg fizikai hordozójához rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés.
9. A szövegben kifejezésre jutó tényleges vagy fiktív világdarab és annak mentális képe.
10. Szövegösszefüggőség: konnexitás, kohézió, koherencia. A szöveg szintjei és e szintek elemei.
11. A közvetlen és a szimbolikus interpretáció bázisai
és alkotóelemei.
12. A szövegek közötti összefüggőség: intertextualitás.
13. Szövegtipológiai kérdések.
14. Szövegértés és szövegalkotás az iskolai oktatásban. A szövegtan aktuális és nyitott kérdései.
A szövegtan tárgya az emberi megismerés nyelvileg létrehozott folyamatainak és produktumainak tanulmányozása. Mint diszciplína egyfelől reprezentálja a nyelvtudomány egészét, másfelől multi- és interdiszciplináris kapcsolatban áll a szövegtani alapozó tudományokkal (filozófia, szemiotika, kommunikációelmélet, pszichológia, szociológia, antropológia stb.) és a szövegtani társtudományokkal (retorika, poétika, narratológia, esztétika stb.).
A szövegtan alkalmazási területei a köznapi, társalgási, a tudományos, a jogi, a vallási, az ideológiai, az irodalmi, a publicisztikai, a társadalmi, az elektronikus stb. kommunikáció különböző típusai.
A szövegtan feladata a szövegértés és a szövegalkotás folyamatait és produktumait meghatározó ismerethalmazok feltárása, rendszerbe foglalása és elsajátíttatása, olyan mentális modellek kialakítása, továbbfejlesztése, amelyek biztosítani képesek a humán kommunikációs folyamatok hatékonyságát és minőségi javítását.
A szövegtan célja, hogy kibővítse és elmélyítse a hallgatók szöveg- vagy kommunikatív kompetenciával kapcsolatos általános és praktikus tudását, lehetővé tegye a kognitív képességek tényezőinek, struktúráinak és működésének minél alaposabb megismerését, s ezeket az ismereteket a szövegtan feladatainak megfelelően önállóan is fel tudják használni valamennyi alkalmazási területen, különös tekintettel a magyar nyelv és irodalom tanításának követelményeire, melyeknek alapdokumentumai szerkezetileg és tartalmilag is kiemelik a szövegértés és a szövegalkotás feladatainak fontosságát.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: kollokviumi jegy. Az aláírás, illetőleg a kollokviumi jegy követelményének az órákon való részvételével, továbbá egy (szövegismereti) zárthelyi dolgozat legalább elégséges szintű megírásával, a tematikában meghatározott témakörök (kötelező olvasmányok, tankönyvi anyagok és előadások) alapos ismeretével, valamint egy házi dolgozat (szövegelemzés) elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A kollokviumi jegy a legalább elégséges minősítésű zárthelyi és a további követelmények teljesítésének átlageredménye alapján alakul ki. A pótlással és a javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.
A további információkat lásd a ben.