Kurzusnév:
A MULTIMEDIÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ SZÖVEGTANI ASPEKTUSAI Kurzuskód: MAG-S-124 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. |
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.Kötelező irodalom:
Balázs Géza: A tetoválás és a tetovált szövegek magyar néprajzi kutatása. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, 1994. Szeged, 69-83.
Benkes Réka – Vass László: Egy adott verbális-ikonografikus szöveg relátumával kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlatok. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1998. 63-82.
Kass János: Gondolatok a könyvillusztrációról. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 9-17.
Kibédi Varga Áron: Szöveg és illusztráció. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1998. 207-214.
Köncei Csilla: Ötletek a tánc textológiai elemzéséhez. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 51-68.
R. Molnár Emma: Nonverbális jelek verbális kódja. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 85-95.
Nyéki Lajos: Balázs–Bartók "Kékszakállú”-ja – nyelvész szemmel. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 39-50.
Vass László: Interpretáció és illusztráció. Egy multimediális kommunuikátum szövegtani megközelítéséhez. (Ladányi Mihály Szerelemből a szerelembe). In: Andor József - Benkes Zsuzsa - Bókay Antal (szerk.): Szöveg az egész világ. Petőfi S. János 70. születésnapjára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2002. 524-532.
Vass László: Verbális és vizuális költői alkotások Nagy László, Kondor Béla és Szécsi Margit életművéből. Adalékok a verbális és képi összetevőből felépített kommunikátumok tipológiai vizsgálatához. 1. Arccal a tengernek. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 15. 0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Kép és szöveg. 2. Szöveg és fordítás. JGYF Kiadó, Szeged, 2003. 107-131.
Vass László: Nagy László. Csodafiu-szarvas. Kass János rajzaival. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 15. 0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 1. Kép és szöveg. 2. Szöveg és fordítás. JGYF Kiadó, Szeged, 2003. 263-267.
Vass László: Költészet és képzőművészet. 1. Diszkurzív kompozíciók. Ments meg Uram… In: Galgóczi László – Vass László (szerk.): Stílus és anyanyelv. A pedagógusképzés kiskönyvtára 3. JGYF Kiadó, Szeged, 2004. 103-126.
Vass László: Tipológiai kalauz a verbális és képi összetevőből felépített kommunikátumok tanulmányozásához. In: Tóth Szergej – Vass László (sorozatszerk.): Nyelvészeti Füzetek Szótársorozata / Fasciculi Linguistici Series Lexicographica 3. Generalia, Szeged, 2004. 230-251.
Vass László: Verbo-vizuális alkotások Kondor Béla életművéből. Jaj városom... In: Navracsics Judit – Tóth Szergej (szerk.): Nyelvészet és interdiszciplinaritás. Generalia, Szeged – Veszprém, 2004. 572-586.
Ajánlott irodalom:Almási Éva: Adalékok a képversek kreatív-produktív megközelítéséhez. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, 1994. Szeged, 131-142.A kurzus részletes tematikájaBenkes Zsuzsa: Példa egy illusztrált szöveg kreatív-produktív megközelítésére. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 143-155.
Petőfi S. János: Egy szöveg multidiszciplináris megközelítése. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 11-14.
Petőfi S. János: Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg. Két társasjáték. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1998. 241-250.
Petőfi S. János – Marcello La Matina: Egy általános szemiotikai textológia centrális aspektusai. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 97-128.
A multimediális kommunikáció nyelvészeti megközelítésére eddig nemigen került sor a magyar tudományosságban, jóllehet a humán kommunikáció zömmel több mediális csatornán zajlik. E kurzus célja és feladata a humán kommunikáció vizsgálati szempontjainak kiszélesítése, illetőleg adekvát megvilágítása.Követelmények:1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. Szöveg és tipográfia.
3. Gyakorlatok.
4. Képversek, kalligrammák.
5. Gyakorlatok.
6. Ábratext – a tetoválás textológia megközelítése.
7. A humán kommunikáció nonverbális elemei.
8. Interpretáció és illusztráció.
9. Gyakorlatok.
10. Szöveg és zene.
11. A tánc szemiotikai elemzésének aspektusai.
12. Összegzés, kitekintés.
Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a multimediális kommunikáció tematikában meghatározott területein, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni, illetőleg kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematika alapján szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.
TM-ALNN621: SZÖVEG ÉS ILLUSZTRÁCIÓ: ÚJ KURZUSLEÍRÁS